Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Belker

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:29

Op de. Ak staat juli tm september. Ik heb een kg zak gekocht voor €26, goed voor 1000m2.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:30

Ik ga het komende week zaaien. Na de vorst en waarschijnlijk tijdens de regen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:34

Afbeelding
Dit zijn de zaaivakken. Hier doet het bij mij goed.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:41

Dubbelfun: Echt mooi. Staat er ook hier en daar een viburnum tussen of zie ik dat verkeerd ? Wel jammer dat Rhododendrons niet zo heel lang in bloei staan.

@ Belker: Dan gaan we dit weekend hetzelfde lot tegenmoet :D Welke soort heb je genomen ? Paardenbloemen zijn heeeel waardevol. Een van de beste kruiden om de nieren en de lever te ondersteunen. Je kunt ze laten drogen en aan de paarden geven als kuur. Of thee zetten van de wortels.

Ik vind die bloemenmengsels echt niet geschikt voor borders. Ooit eens geprobeert en dat stond echt slordig.
Ik zou wel bloemzaad kopen voor langs de omheining, maar dan zelf de bloemsoorten kiezen en niet zo een mengeling waar de helft van meer op onkruid lijkt.

@Achaiah: Kan ik begrijpen dat ze dat eng vinden. Wel mooi dat hij dat op zijn leeftijd nog kan.

@Kojak: Dat is pittig. Wist niet dat een griffelbeen gewoon weg gehaald kon worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:42

Wij hebben hier hele stroken wilde bloemen mengsels langs de weg, prachtig! Onze voortuin is ook maar een mini strookje eigenlijk dus ik wil daar gewoon uiteindelijk een net pad met inderdaad wilde bloemen. Weinig werk, veel voldoening _O-

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:46

neile schreef:
Ja bij het zaaien in gras, heel graag. Maar ik had gehoopt een border vol weidebloemen te hebben, maar ze kwamen gewoon niet. Hier en daar een bloem en je moet lang genoeg wachten of het daadwerkelijk hoort bij wat je gezaaid hebt of toch onkruid is. Ik had gehoopt op een wat wildere tuin. Ik denk dat zoiets het mooist is in een uitgezaaide grasmat en niet in een border, dan kan je inderdaad fijn baantjes maaien en maar laten groeien. Alles wat groen is is goed. Alles wat kleur heeft nog beter!

Wanneer heb je gezaaid? Ik had vorig jaar dus volgens de verpakking veel te vroeg gezaaid (februari) en ook een deel volgens de verpakking (april).

Spul van februari was echt als een tierelier gaan groeien, dat van april deed zowat niks. Dit was op kale grond overigens.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Prairy op 05-03-21 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:47

Wauw <3

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:50

Ik had het wel iets te dicht gezaaid denk ik _O- maar het zag er echt zo vet uit! Alle mengsels die ik had door elkaar gegooid, potgrond erbij en smijten en beetje harken maar.

Doordat ik het zo dik gezaaid had, kreeg onkruid geen kans. Ben erg benieuwd hoeveel er dit jaar terug komt.

Ik ga volgende week ook zaaien, doe gewoon gezellig mee :D

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:06

Gaaf Prairy.

Ik had mjn tuin vol met paarden loemen staan...... en vooral daar waar het bestraat was. Nu trek ik de paarden loemen eruit en geef het aan de paarden. Er komt op de wei genoeg terug. Maar wat bestraat is en wat ik inzaai hou ik een beetje bij.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:34

@betadine: het is echt alleen Rhodo's, al komt er wel eens een vergeten eik boven uit.

Net de in de grond afgebroken paal pp/wei maar provisorisch gerepareerd met een ijzeren buis er naast en tiewraps :) Ik had geen zin om de boel uit te graven, isolatoren verwijderen, nieuwe paal er in (die ik niet heb liggen) etc. Zolang er stroom op staat blijft ze er wel af }>

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:48

Herkenbaar. Zo heb ik ook een paal ............

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:51

'Quick & dirty'-Oplossingen gaan soms heel lang mee :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:51

Hier een paal een tijd terug met dat natte weer en toen volle wind erop helemaal naar binnen gekomen. Niet afgebroken.
Daar paste ook precies een extra paal in dat grote gat dat het nu weer strak staat...ook niet de bedoeling maar het werkt :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:54

Zolang het er niet teveel worden vind ik het wel best tegenwoordig :)

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:55

Ohhhh wat een prachtige foto Prairy!! :+: <3

Wij hebben gisteren een kuidengrasmengsel gezaaid op de stroken grond die nu blootliggen door het graven van de geulen voor de heggetjes :P Hopelijk krijgt onkruid zo inderdaad geen kans, en komt er zo langzaam wat meer variëteit ook in de wei :D Bloemen wil ik nog gaan bestellen vandaag, en ook volgende week zaaien :):) Maar wil wel specifiek bloemen bestellen, en niet 'gewoon' zo'n mengsel... vorig jaar flink geld aan uitgegeven, en amper dat er iets op kwam.. en dan inderdaad alleen nét die plantjes die je eigenlijk niet wilde hebben _O- Ook verschillende zonnebloemen gezaaid, welgeteld 1 (!) opgekomen... voor m'n gevoel nu ook veel te laat gaan zaaien... Hopelijk nu meer kans op mooie bloemetjes!

Nog een vraag daarover trouwens: wil ook een deel zaaien op waar nu gewoon al wat langer gras staat... wat denken jullie: eerst maaien en dan zaaien? Of gewoon nu over het gras uitstrooien?
En: compost, of geen compost? :P

Ach kojack, wat sneu van je veulie.... :(:) Hoe is het gekomen eigenlijk? Of heb ik daar overheen gelezen? Hopelijk herstelt hij gewoon goed... zo'n jong ding rustig houden is amper te doen natuurlijk.. :knuffel:

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 13:02

Ik ga dit weekeind of het weekeind daarna ook weer zaaien. Heb nog een mengsel voor de paarden liggen maar dan moet er wat gras weg dus zit wel wat werk aan. En er komt wel weer heen veel regen aan, dus even kijken of we de bak nog wat beter kunnen krijgen, want die is nu alweer nat van die nacht regen :\

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 13:30

Volgende week woensdag zou het flink kunnen gaan regenen, maar dat is mij nog te ver weg om niet alsnog te kunnen veranderen.

Het koude windje is hier nu ook gearriveerd, al lag het spul net alsnog uitgestrekt in het zand te zonnen/slapen :)

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 13:42

Ohh die bloemen <3

Ik ga denk ik dit weekend bijzaaien met gras en weer opnieuw langs de bak volgende maand, met bloemzaad voor beien en vlinders. Zo zag het er in 2019 uit.
Afbeelding
Afgelopen jaar kwamen niet zo veel terug, dus ik ga dit jaar mijn best weer doen. Ik hou echt van bloemen.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 13:49

vinden jullie het niet problematisch dan dat er ook dingen tussen zitten die giftig zijn?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 13:53

Die paarse komt hier overal terug, ook waar je hem niet wilt.

Jade ik durf het ook niet bij de paarden te zaaien om die reden, maar doe het echt voor de bijtjes en de vlindertjes en omdat het zo mooi is.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 13:54

Deze bloemenzee was vorig jaar, op een plek waar de paarden in principe niet zouden komen (en ik heb ze ook nog niet haha).

Ik maak me drukker over het jkk dat ik grote getale nog steeds op komt dan deze eenjarige bloemen eigenlijk.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 14:08

Die paarse is malva. Voor zover ik weet niet giftig voor paarden. Zelf kun je hem ook eten. Zowel het blad als de bloem.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 14:08

Maar de klaproos wel :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 14:14

Klopt. Ik benoemde hem vooral omdat het 'die paarse' werd genoemd en hij overal op komt. Met de gedachte er een naam aan te geven en eventueel zorg weg te nemen
:)