Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 09:24

Amber_anne schreef:
Goed om te horen dat het toch gelukt is! Jeetje spannend om te horen, ik duim mee voor je.

Wij wilden gister mest wegbrengen en de aanhanger zakte door. Zitten er nu aan te denken om een mest container neer te laten zetten. Iemand hier ervaringen mee?

O dat is wel heel erg balen.
Ik heb er naar zitten kijken en vind het wel een mooie oplossing. Ook niet zo duur als ik had gedacht.

Maar de enige plek waar hij bij ons zou kunnen staan is te dicht op de buur huizen. En dat vind ik niks.

Dus wij gaan bokashi fermenteren

Amber_anne

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 09:44

Wij hebben genoeg plek gelukkig om het neer te zetten. Ik heb wat offertes aangevraagd dus moet even afwachten

Heb je meer informatie over het fermenteren? Ik zie op google dingen over hoe je het met keukenafval doet

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 11:45

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 12:20

Amber_anne schreef:
Goed om te horen dat het toch gelukt is! Jeetje spannend om te horen, ik duim mee voor je.

Wij wilden gister mest wegbrengen en de aanhanger zakte door. Zitten er nu aan te denken om een mest container neer te laten zetten. Iemand hier ervaringen mee?

Ik heb een container van Nijssen fourage. Heel erg blij mee. Je betaald huur voor je container, voor een 1600 liter container betaal ik 15 euro per maand en dan per lediging 75 euro. Hoe lang je hier mee doet is afhankelijk van de hoeveelheid mest. Ik doe hier met een ijslander en een mini tussen de 5 en 8 weken. Hoe groter je container hoe duurder je huur, maar hoe minder vaak deze geleegd hoeft te worden.

Op de wei hebben we vorige het dak van de schuilstal vervangen. Onlangs te horen gekregen dat de duur dat ik de wei kan huren nog zeker 5 tot 7 jaar duurt, dus was de investering wel waard. Deze keer metalen platen gebruikt. De dakpannen eronder lagen niet lekker en het hout eronder was verrot. Op de opslag eerder golfplaten gelegd , maar die kwaliteit was zo slecht dat het na 2 jaar opnieuw moest en die metalen platen bevallen zo goed dat nu ook de schuilstal vervangen is.

Ik zie wel op tegen de harde wind en al het water komende maanden....

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 13:01

Dankjewel voor de link olikea

Ik heb bij Nijssen ook een offerte aangevraagd. Goed om te horen dat het bevalt. Wij hebben twee paarden en een pony (met zijn 3en), dus ik heb een offerte gevraagd voor de 6000

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 15:56

Hij is een paar dagen sloom geweest en had weinig eetlust verder 0 symptomen, dus ik hoop op een goede uitslag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 21:06

Ik moest vandaag en vooral gister ook wel weer even wennen aan het nieuwe weer. Ernstig koud. Ik moet elke dag 15 km enkele reis met de scooter en mn ponys staan buiten. Dus mijn oergevoel komt dan weer naar boven :D . Vandaag met zonnetje was het weer heerlijk. De ponys gaan wel beter op wat kouder weer. Het zijn ook niet voor niets ijslanders :+

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 09:22

Vandaag is het gewoon koud brrrrr, nog steeds geen uitslag van de droestest. Is nu al een week geleden.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 16:06

marleen_usar schreef:
Vandaag is het gewoon koud brrrrr, nog steeds geen uitslag van de droestest. Is nu al een week geleden.

Dan duurt wachten zeker lang..... ik vind het ook niet zo netjes dat ze je zo lang laten wachten bij zo 'n besmettelijk virus

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 18:17

Nee echt he duurt veel te lang, vandaag weer niks gehoord. Om de hoek staat een veulen van een paar maanden oud.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 17:20

Stalmatten neergelegd het betegelde stuk waar ze eten en mesten was erg glad. De mest laat een vettige laag achter. Maandag weer bloed af genomen gisteren zou ik wat moeten horen maar helaas nog niks gehoord. Ze mogen dus nog steeds niet verplaatst worden.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 22:19

marleen_usar schreef:
Stalmatten neergelegd het betegelde stuk waar ze eten en mesten was erg glad. De mest laat een vettige laag achter. Maandag weer bloed af genomen gisteren zou ik wat moeten horen maar helaas nog niks gehoord. Ze mogen dus nog steeds niet verplaatst worden.

En al iets bekend?

Wat een bereweer vandaag en dan al zo vroeg donker. Moet er echt even aan wennen.....

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 22:21

Het weer zit inderdaad niet mee

Wij hebben dit weekend het dak van de stal dicht gemaakt en alle spullen verplaatst. Het is maar voor de winter want hopelijk kunnen we dan op deze plek een schuilstal neerzetten. De huidige stal is te klein.
Ik ben ook steeds een beetje aarde aan het weg halen om de tegels eronder bloot te leggen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 08:43

Nee helaas nog niks, veearts had gezegd woensdag, vrijdag zelf gebeld want ik had nog niks gehoord. Zegt ze de veearts zegt dat vaker bv woensdag de uitslag maar het duurt echt langer. Dus ik wacht maar weer tot ze zelf bellen naar mij.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 08:46

Bizar dat dat zo lang moet duren.

Ik moet ook wel weer wennen aan het nieuwe weer. Kou kan ik nog wel hebben, het werk houdt me wel warm :+
Maar die regen. Ben ook flink verkouden/ziek geworden vorige week. Dan is het wel even afzien, want de dieren moeten toch eten. En dan helpt het weer zeker niet mee.
Ik ben wel blij dat de bodem goed houdt. De voerplekken zijn wel slecht. Maar als je dat afzet tegen de rest is dat maar 5% en is 95% gewoon nog prima :+
En een deel van de voerplekken is verhard, dus dat gaat sowieso goed.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 08:47

Hier een domper. Het land dat we gekocht hebben stond nog mais op, ging normaal begin tot half deze maand eraf gaan. Ze hebben het echter uitgesteld en dan is het beginnen regenen. Misschien gaat het vandaag eraf.
Er moest eigenlijk al ingezaaid zijn en een omheining gezet, maar dit is nu allemaal uitgesteld. Boer gaf al aan dat zaaien pas in maart zou lukken. Maar dan hebben we volgend jaar zeker geen gras voor de paarden, alsook is het plaatsen van de omheining en de stallen nu dus uitgesteld ... ik baal toch wel licht.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 08:49

Ja, dat snap ik. Kun je zelf niet inzaaien? Dan zou je het in het najaar nog kunnen doen en heb je volgend jaar wel gras.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 09:13

Duhelo ik snap dat je baalt hoor, ik heb goed nieuws het is geen droes.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 09:14

Wat goed om te horen! Moet een hele opluchting zijn

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 09:18

Fijn!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 10:20

Daihyo schreef:
Ja, dat snap ik. Kun je zelf niet inzaaien? Dan zou je het in het najaar nog kunnen doen en heb je volgend jaar wel gras.

zelf inzaaien is op zich geen probleem, zij hadden aangeboden het in te zaaien, maar mijn eigen boertje kan het ook. Inzaaien zou echter niet meer lukken door de nattigheid van het land (de Mais is er nu gelukkig wel af, maar dat moet nu nog ingewerkt en effen trokken worden ofzo, en effectief ingezaaid natuurlijk) en zou nog weinig nut hebben omdat het al te laat zou zijn.

We moeten er idealiter eerst nog een omheining rond plaatsen, dus nu is het even puzzelen of we in de volgende twee weken de omheining erop zouden krijgen (offerte is nog wachtend) en dan aansluitend nog kunnen zaaien, of dat het zaaien in het voorjaar zal zijn. Eenmaal ingezaaid kunnen we er natuurlijk niet meer op om de omheining.

Bedoeling was om de omheining klaar te hebben, in te zaaien en een deel af te zetten als paddock om er deze winter al paarden op te zetten. Dit zal wss niet meer lukken, dus ik ben even aan het denken of het beter is om nu de omheining te plaatsen en dan te zien of zaaien nog lukt, of ze aan te geven dat ze mogen glad trekken en zaaien, en dan in het voorjaar als het droog is de omheining te zetten.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 11:09

Ja het is echt een opluchting, de buren hebben een jong veulen die die zijn ook echt blij dat het geen droes is.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 11:24

Duhelo schreef:
zelf inzaaien is op zich geen probleem, zij hadden aangeboden het in te zaaien, maar mijn eigen boertje kan het ook. Inzaaien zou echter niet meer lukken door de nattigheid van het land (de Mais is er nu gelukkig wel af, maar dat moet nu nog ingewerkt en effen trokken worden ofzo, en effectief ingezaaid natuurlijk) en zou nog weinig nut hebben omdat het al te laat zou zijn.

We moeten er idealiter eerst nog een omheining rond plaatsen, dus nu is het even puzzelen of we in de volgende twee weken de omheining erop zouden krijgen (offerte is nog wachtend) en dan aansluitend nog kunnen zaaien, of dat het zaaien in het voorjaar zal zijn. Eenmaal ingezaaid kunnen we er natuurlijk niet meer op om de omheining.

Bedoeling was om de omheining klaar te hebben, in te zaaien en een deel af te zetten als paddock om er deze winter al paarden op te zetten. Dit zal wss niet meer lukken, dus ik ben even aan het denken of het beter is om nu de omheining te plaatsen en dan te zien of zaaien nog lukt, of ze aan te geven dat ze mogen glad trekken en zaaien, en dan in het voorjaar als het droog is de omheining te zetten.

Ik zou zaaien voorrang geven op het hek plaatsen. Evt alleen paddock omheinen.
Dan heb je ieder geval iets gras volgend jaar. Je kunt dan evt. altijd nog de beschadigde stukken doorzaaien.
Pas in het voorjaar inzaaien geeft vaak ook meer onkruid.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 11:29

Sluit ik me bij aan :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 14:13

Wat een wind! Hebben jullie nog speciale maatregelen genomen?

Ik niet echt speciaal. Enige is dat ik alleen lage netten heb gevuld en de hoge netten in de bomen er maar af heb gehaald. Dat waren net boksballen :+