Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 12:20

Karin, ben benieuwd, want de eikels graven zich soms ook in. Hoor het graag hoe die werkt.

Wij hebben de bovenste sleep voor achter de auto. Er is niks aanwezig zoals trekkertje etc en we wilden daar nu nog niet in investeren, kunnen hem ook echt niet kwijt, dus voor achter de auto gekozen.

Onze bak is hard aangestampt en nooit onderhouden, maar zat gemalen kunsgtras doorheen. De pennen halen hem niet overal los genoeg, maar we blijven herhalen en wordt steeds beter. Alle kunstgras is er wel uit bijna, want dat blijft continu achter de pennen hangen. Eerste keer moesten we echt om de 3 meter stoppen daarvoor.
Normaal op een goede zandlaag vind ik ze ideaal; haalt het los en het zand verdeelt zich goed.

2e en 3e is bij een hele goede bak wel fijn, maar moet je wel eens in de zoveel tijd ook goed groot onderhoud doen.

Selka, helaas gaat dat bij mijn man niet op. Hij verzorgd ze altijd elke dag en rijdt ook al jaren, maar met wat dipjes. De merrie is zijn beste vriendin, maar wel 25, dus kan hij niet alles mee.
En ons jonge paard was zijn grote vriend en is vorig jaar ingeslapen. 20jr geleden moest hij ook al zijn grote vriend laten inslapen en heeft hij tijden minder gereden.
Deze ruin is de zoon van de merrie en bij ons geboren, maar pas 1,5jr bij ons terug. Eerst hadden ze geen klik en was het echt mijn paard, maar het groeit. Het liefst gaat hij op de koeien en had hij geen paard voor, dus nu ziet ie weer kansen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 12:26

Bij de eerste is de diepte in te stellen tussen 0-15cm staat er.
Wei slepen verwacht ik niet eigenlijk. Mest ga ik dagelijks scheppen nl.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 12:33

Ja je kan de pinnen dieper erin laten gaan of minder diep. Bij die van ons; als je veel zand hebt en pennen gaan diep, sleept de sleep alles weer.
Zoals bij ons ligt er te weinig zand en moet ie steeds los, gaan alleen de pinnen erdoor en pakt de sleep geen zand. Maar die is dan ook echt jaren verwaarloosd en echt niks aan gedaan. We hebben eerst een weekend onkruid moeten verwijderen.
Maar wat erin ligt blijft aan de pennen hangen. Of het moet erg los in het zand zitten en weer met het zand mee bewegen.
Nr 2 en 3 moet je bak al goed zijn van kwaliteit en voldoende demping hebben. Je doet daarmee de bovenkant mooi egaal. Ik zie bakken die goed zijn en na het slepen met nr2 echt mooi liggen, maar die zijn van goede kwaliteit. Bij onze bak is dat niet voldoende.

Wij mesten ook elke dag uit, dus gebruiken hem verder niet. Zou de paddock wel keer willen doen, want heb bergen kuilen, maar de paddock is altijd goed droog, dus niet echt last van. En moet hekje veranderen om er met de auto door te passen. Daar heb ik geen zin meer in.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 13:56

zoefie schreef:
Toch mis ik hier wel eens gezelligheid en soms vrasg ik me af of de voordelen nog wel tegen de nadelen opwegen. Ik leef soms zo’n beetje in de auto qua kinderen halen en brengen en werken enzo

Kids lopend naar school...is een bijzonder iets.
Lekker buiten spelen met klasgenootjes.
Zijn toch wel dingen die gemist worden.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 15:01

Ik heb gewerkt met de bovenste 2 slepen, hebben beide voor en nadelen.. (Net zoals je de 3e bijvoorbeeld niet op kunt trekken met de hefinrichting)

1e is idd goed om dieper los te trekken. Met het plaatje achterop kun je het dan weer aardig vlak maken. Nadeel is, zeker bij gebruik van een trekker, dat je zaken als een hobbel in je bak vaak snel erger maakt ipv vlak (omdat hij zo kort is en dicht tegen de trekker zit) vlokken blijven idd aan de pinnen hangen en moet je regelmatig eraf halen anders hebben de pinnen geen effect meer.

De 2e is simpel om de toplaag vlak te trekken, losmaken doet hij minimaal omdat de tanden niet zo lang zijn. Vlokken etc blijven hier niet in hangen (bij een Agterberg iig).

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 19:23

Over bak slepen kan ik niet mee praten helaas, geen tractor en geen sleep. Oh, en geen bak!

Zijn jullie paarden ook zo druk sinds het wat kouder is? Ik had niet het idee dat de mijne last hadden van de warmte, maar sinds het afkoelt zijn ze helemaal losgeslagen. In volle draf/galop/iets ertussenin van de paddock over de brug, naar de wei en vice versa. Ondertussen de wereld aan piepjes en bokkesprongen tussendoor. :))

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 19:30

Onze weidesleep van 5m is ook niet zo handig in een bak :+
Gelukkig hebben we ook geen bak dus geen probleem :Y)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 19:34

palousa_boy schreef:

En mochten we ooit een bak krijgen word dat dus een grote bak :+ :Y)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 20:58

lizy29 schreef:
palousa_boy schreef:

En mochten we ooit een bak krijgen word dat dus een grote bak :+ :Y)

Tuurlijk niet.
Gewoon 5x10m ben je 1x heen en weer klaar :')

Pfff ik ben met de schotten aan het slepen.
1.40x1.40 massief hout met metalen frame. Een soort steenschotten alleen dan een keer zo dik.
De 4 voor de achterwand staan inmiddels op de plek.
Aan de rechterkant nog 2 van van zulke en dan nog 3 schotten van 2.20x2.90 en dan maar hopen dat het een beetje uitkomt.
En dan heb ik een schuilstal.
Klein stukje schuur dan afzetten met stroomlint en dan hopelijk maken ze er gebruik van :=

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 23:03

Wij hebben die 3de sleep voor de wei, kan achter de zitmaaier. Doe de bak er ook dagelijks mee. Je moet de trekbalk dan wel aan de andere kant bevestigen en niet zoals op de foto ;) dan aait ie er inderdaad gewoon overheen! Als de pinnen de andere kant op gaan dus niet.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 07:44

Wij hebben de eerste om de bak te slepen, eerst een kleine voor achter de zitmaaier maar die trok het niet. Nu een grote voor achter de tractor.
Weisleep heb ik een andere variant.
https://goo.gl/images/oJFpB7 Deze, ik heb er zelf nog grote grove harken aan gezet net achter de balk. Werkt super!

Gister is de wei genaaid en gezogen met een flink apparaat, helaas nog niet alle zaadjes weg.

Afbeelding

De bladblazer kan ook zuigen Jeej!! Morgen proberen.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 07:46

Gemaaid ja... :+

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 08:15

Mentjuh _O- _O- _O-

Wel gelezen, maar met opstarten vh werk en keuring afgelopen weekend weinig tijd gehad.

Wel supertrots op mijn witte monster. Ze heeft afgelopen zondag het sterpredikaat gekregen. :oo

Afbeelding

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 08:56

Knap dier SkyMarian. Gefeliciteerd met het sterpredikaat.

Dit geloof je toch niet: gisteren naar dat blokkendooshuis wezen kijken (was druk zoals te verwachten :( )
Kwam er gisteravond al een bod binnen van 150.000 kroner boven de vraagprijs :roll:
Nu maar afwachten wat het verder gaat doen. Anders zijn we gauw klaar weer.

Zometeen naar buuf om de balen uit NL van de wagen af te laden. Zou eigenlijk gisteravond zijn,maar dat ging m niet worden. Dus zij in de stress , want haar vriend moest vandaag gewoon werken.
Nou dan doe ik het toch :D

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 09:29

Claudia hoe bevestig je de schotten en heb je misschien een foto. Ben op zoek naar een manier om een betaalbare achterwand te maken voor mijn buitenstal.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 09:53

Dat klinkt bijzonder mentjuh.
Genaaid en gezogen _O-

Mooi predikaat Skymarian.

Hoeveel is dat in euro's Noordje?

Marije, voor nu heb ik ze aan elkaar geboord met een metalen strip van 20 cm met aan beide zijden een gat.
Daar dan gewoon een schroef doorheen.
Mn broer maakt straks een ijzeren U profiel die bovenlangs de schotten gaan om die bij elkaar te houden.
Zal straks even foto maken .

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 11:04

Deze zitten er nu aan om ze even op de plek te houden:
Afbeelding

En deze komt straks langs de hele bovenkant en wordt op een aantal punten vast gelast:

Afbeelding

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 11:13

Ziet er goed stevig uit!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 11:33

U profiel ziet er netjes uit. +:)+

150.000 kroner klinkt als heul veul. :))

Vorig week eindelijk definitief akkoord voor de hypotheek gekregen. Zaterdag met onze zoon wezen kijken. Hij had het nieuwe huis nog niet gezien. Hij vond het wel een chill huis’je’. :’)
Nu kan de echte voorbereiding beginnen. Over 7 weken hebben we de eerste nacht er al op zitten. :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 15:49

Ik heb de afgelopen dagen wel meegelezen, maar thuis en op het werk druk en toch niet zoveel zinnigs te melden over de besproken onderwerpen. :D

Ziet er netjes uit Claudia!
En wat een knapperd SkyMarian! <3 Veel plezier/succes met de verhuizing!

De paarden zijn vanmorgen weer netjes bekapt, alle drie in een heerlijke pestbui waardoor ze het de hoefsmid af en toe lastig maakten. De humor van Tinkers blijft leuk :')

Het weer is hier wel lekker, eindelijk fijne temperaturen. Mini is het er niet mee eens, want die wil met dit weer écht 's nachts op stal. En dat terwijl ze zelfs al een 100 grams dekentje op heeft, omdat ze het laatst echt koud had 's avonds. :')

Toch vind ik het aankomende seizoen ook wat minder... Ik moest nieuwe dekens aanschaffen voor mijn beide paarden. Mijn ruin heb ik nog geen half jaar, dus ik had nog geen dekens in de juiste maat en mijn merrie had een aantal dekens van mijn oude paard maar die lagen toch niet zo fijn. Dus ik heb zojuist een godsvermogen uitgegeven bij de Epplejeck, 6 bucas dekens. Nu hebben ze beide een select met 2 liners, als het goed is moet ik daar de komende winters wel mee vooruit komen. :)) Wel jammer dat de big neck variant gelijk weer €20 duurder is :roll:
Daarnaast nog een recuptex en een irish turnout voor mini besteld, aangezien ze zodra het wat kouder wordt al gauw last krijgt van haar spieren (mede door de cushing). Hopelijk heeft ze baat bij de recuptex, afgelopen winter was ze er namelijk echt slecht aan toe ;(

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 15:53

De ej had wel leuke korting nu of vielen jouw deken daarbuiten? Was 3 voor 2 op het hele assortiment.

Heeft iemand van jullie ervaring met die slowfeeder netten die de ej verkoopt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 15:59

Ja ze vielen gelukkig wel onder de actie, daarom heb ik de complete set ook in één keer gekocht, maar de verkoopprijs ligt bij EJ wel (flink) hoger dan bij andere winkels. Maar ze waren zo uiteindelijk wel goedkoper :))

Ik heb dit net van de EJ, https://www.ej.nl/stal-meer/stal/hooine ... _1819.html , in de 105 cm variant. Ik vind hem super! Er past gemakkelijk een hele baal hooi in en hij is verrassend sterk voor die prijs. Hij slowt alleen niet super, want de mazen zijn vrij groot, maar als gewoon hooinet is hij prima. Ik had hem bij de schuilplaats hangen, helaas heeft mijn paard de paal waaraan hij hing gesloopt dus staan ze nu zonder :')

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 16:07

Mini die het koud heeft :brr: Geen lekker vachtje?

Die van mij staan 's nachts ook weer binnen,maar dat was omdat mijn oude ruintje niet lekker was.
Dus nu laten we het maar zo. De jacht begint binnenkort ook weer dus dan heb je ook gestresst wild in de buurt. Beter om ze binnen te hebben met donker.

150.000 nok is ca 1550 euro.
Het bod staat nu op 1.350.000nok. en er is er 1 die steeds met 5000 overbiedt en dan een hele korte tijd geeft voor anderen om weer terug te komen met een bod.

Ik heb nu ook aan de huisbaas van ons huurhuis gevraagd of zij misschien haar huis wil verkopen. Daar ging ze (weer) over nadenken. Het enige is dan dat dat huis plat moet en dan een nieuw huis bouwen.
We wachten af....

Vanochtend de balen voor de buuf afgeladen. Ze zouden eigenlijk gisteren komen,maar dat werd te laat.
Toen ik zei dat ze vanochtend zouden komen was er stress,want haar vriend was er niet om ze af te laden.
Dus ik zeg : dan doe ik het toch :) Ik heb de helft van de tijd gebruikt en alle balen zijn nog heel :D
Ze was zoooo blij.

Hahahaha,ik lees nu pas over het berichtje van Mentjuh _O-

Ziet er goed uit Claudia. Lekker stevig.

Gelukkig passen beide paarden dezelfde dekens,maar ik kan me voorstellen dat het een flink gat in je portomonnee is als je ineens alles nieuw moet kopen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 16:30

Wij slepen nu nog met de auto ervoor, maar goed. Er is hier niks aanwezig en we hebben zelf een sleep gekocht, dus dat is al heel wat. Voor deze bodem heb je de pennen echt nodig. Maar wil hem straks wel houden, want iets lostrekken is toch wel fijn soms.

Shymarian, wat een plaatje.

Jitske, dat is een flinke uitgave, maar kan je vast wel een tijdje voort. Mijn new forest en shet hebben al enkele jaren geen dekens meer op. De merrie van 25 vorig jaar de dekens af gelaten en nu hoop ik dat haar zoon wel zonder kan, Vorig jaar viel hij snel in, maar was nog te kort bij ons en te weinig gewend aan het 24/7 buiten leven denk ik.
Natuurlijk heeft het nadelen als je wil rijden, maar ik vind het ook veel voordelen hebben. Als ze 's avonds op stal zouden gaan, zou ik wel dekens gebruiken. Niet omdat het koud is op stal, maar omdat ze dan niet bewegen.

Moeder en zoon hebben wel zelfde maat, dus voor hun ligt er nog genoeg. Moeders heeft nu wel een roze vliegendeken en hij heeft zijn zebra stuk, dus kan niet ruilen en moet hij echt een nieuwe. De nf en shet hebben ook zebra, maar andere maten.
Ik bewaar mn dekens wel, omdat ze 19+ zijn en je maar nooit weet.

Wij hebben echt al jaren de ej hooinetten. Gewoon de zwarte en blauw zwarte zakken. Hangen ze overdwars in de ibc vaten. Dus aan ene kant een halstertouw die ik aan de ring vastmaak en de sluiting maak ik aan andere kant vast aan ibc vat.
Ze zijn echt sterk en gaan ongeveer 4-6jr meer en ze staan er met zn 4en aan te trekken.

Als het te nat is, hang ik ze in de stallen op. Past enorm veel in. In principe een heel baaltje, maar we doen ze iets minder vol. Hebben ook nog een hooihuisje.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 16:47

Die hooinetten uit de link hebben wij ook, in de grote maat. Ze gaan nu hun 4e jaar in en beginnen nu slijtage te vertonen. Nou hebben wij vrij veel hooinetten (ik moet ze eens tellen, maar gok tussen de 15 en 20) en gebruiken we ze niet allemaal tegelijk. Meestal liggen ze in een hooibak, maar ze hangen ook regelmatig. De genoemde netten van de EJ liggen meestal; de mazen zijn vrij groot, dus ik vind dat ze er te veel mee knoeien. In de bakken heb ik daar niet zo'n moeite mee (en anders: dubbele netten ~~}> ), maar in de stallen met zand als bodem vind ik dat niet zo geslaagd.

Mijn merrie heeft afgelopen week twee nachten een dekentje opgehad, mijn ruin één nacht. Vorige winter heeft mijn merrie onder dekens gestaan; ik had een Harry's Horse voor haar, maar die was inmiddels een jaar of 14 oud en niet waterdicht meer. Bij de action spray gehaald, dat hielp wel. Ik wilde echter graag wat reservedekens, en ook wat meer grams (ik had alleen een 0 grams). Bij een tweedehandsmarkt een bucasje op de kop getikt, knalroze :+, een beetje met de gedachte dat die waarschijnlijk niet zou passen, maar niks is minder waar. Ze vindt die deken het fijnst van allemaal, bij de andere dekens staat ze een potje chagrijnig te doen, maar bij die eigenlijk niet (of minimaal, want ja, eigenlijk wil je dat stomme ding helemaal niet op). Dus de rest van de winter heb ik de acties goed in de gaten gehouden en inmiddels liggen er een 0 grams, 150 grams (die roze) en 300 grams klaar voor komende winter.
Nou mijn ruin nog. Die heeft een wat onhandig model, geloof ik. Het is een Quarter, maar heeft niet de bijbehorende nek, schouders en kont. Als ik een deken in zijn maat koop (qua lengte) trekt het op z'n schouders. een maat groter zakt over de schoft naar achteren en is dus ook niks. Ik heb m'n hoop gevestigd op een Bucas met een wat U-model voorkant; daar heb ik ook een vliegendeken van voor hem, die bij de halslijn nét te ruim is (maar een maat kleiner en meneer heeft een blote kont of wordt gewurgd bij het grazen).

@superpony: wat voor maat vliegendeken heb je nodig? Ik heb nog een 198 (geloof ik) Bucas Big Neck Zebra liggen, met hals. Twee keer gebruikt.