Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zapje

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:38

Ben ook benieuwd naar een indicatie vd kosten. Geen bruin water hier en het zit ook niet diep dacht ik. Lijkt me heel handig!

Met de trein reizen vind ik ook veel te vermoeiend. Maar ik kan ook niet lang auto rijden dus ik kom niet verder dan max 30km van huis af. Blij dat ik ben met mijn autootje! Ik ben psychisch niet helemaal ok maar ze zijn nu aan het onderzoeken of er ook nog lichamelijke dingen mee spelen.

Gister kwam dan eindelijk de hoefsmid nadat ze 2x had moeten afzeggen ivm ander werk, ze is ook uitvaartverzorger en er overleden steeds mensen net als ik een afspraak had.. Ik was zenuwachtig pff. Paard deed erg moeilijk/panisch/bijna agressief (uit angst). Het leek eerst niet te gaan lukken maar ze kreeg het toch voor elkaar! Met heel veel geduld. Knap gedaan en hard werken hoor! Heel tevreden met haar. Paard staat helaas wel frans, wist ik veel, te weinig verstand van. Zag wel dat ze scheef stond.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:40

[***] schreef:
Zo dat ziet er indrukwekkend uit palousa, lijkt me mooi om te zien en 100 mtr is wel erg diep.
Ga je daar je CV op aansluiten o.i.d.? Ik ben technisch als een ui, dus geen idee hoe je het anders zou kunnen gebruiken voor de verwarming....

Ja daar is de cv op aangesloten.
Er zitten per gat 4 slangen (omhoog en naar beneden) waar een vloeistof doorheen loopt die de warmte uit de grond opneemt en deze dan weer mee naar boven neemt naar een grote pomp met warmtewisselaar. (Heel technisch verhaal..) en daar krijgen we dus warmte van, voor de verwarming en warm water.

Bij ons was het alleen een iets grotere bende in de tuin ;)

Hier moest ik de laatste grond nog weg halen en was de rest al "opgeruimd"
Afbeelding

Dit greppeltje zijn ze een dag mee bezig geweest om te maken. Het is maar 6 meter lang ;)
Afbeelding

De boel dichtgooien
Afbeelding

En de resten modder en slib opruimen
Afbeelding

Hier begonnen ze net
Afbeelding

En deze compressor dreef het apparaat aan
Afbeelding

Verder hebben we ook nog een oude put waar we bij erge droogte water voor de paarden uit halen, maar deze is misschien net 3 meter diep. In 2 dagen kan ik daar 2200 liter water uit halen. Dit water heb ik een keer getest en dit was precies gelijk aan dat wat er hier uit de kraan komt :D (komt waarschijnlijk ook uit dezelfde bron).

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 12:46

Marjo89 schreef:
Tinky, mag ik vragen wat dat gekost heeft ?

Ik denk niet dat ze hier heel diep hoeven. Want met de grondboor dan is het onderste al licht vochtig.

Ze hebben een bron geboord op 14 meter diepte,daar zat schoon water.Hoger of lager is het water niet helder in deze omgeving.

Kostenincl. pomp nog geen E2300,-

Dit is dus door een officiëel gecertificeerd bedrijf gedaan en ik heb alleen aan moeten wijzen waar ik hem wilde hebben.De rest hebben de heren gedaan en ze geven een heel goede service :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 12:55

Hier gaven ze ook aan dat als ze dieper gingen als 11 meter, het water te ijzerhoudend zou zijn.
De buren hebben een hele diepe put laten slaan, kwam een gigantisch machine achter hun erf en heeft meters geboord, volgens mij iets van 30 m diep.
Sindsdien hebben wij meer water uit de put omdat we nu niet beide ,op dezelfde laag ,water aantrekken.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:24

Zooo, hier weer 50 baaltjes prachtig hooi binnen van de boerman. Gezellig thee gedronken en chocolaatjes gegeten en ik weet alles over zijn kunstheup en waarom hij geen koffie drinkt nu. :') Wat een schat! Hij had ook nog wat betonplaten en wat zand over om een stuk blubber voor de mestplaats aan te pakken en hij wilde alles wel met de trekker komen brengen. <3

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:31

Oh dat is weer mooi kristelhans.

Ik heb ook een grondwaterbron. Deze zat er al toen we her gingen wonen. Ik dacht op 10 meter. De paarden drinken ervan. Kraanwater willen ze niet.

Vandaag Rosie een proberen te meten. 8,5 maand is ze nu en ze meet ongeveer 140/142. Dat is al een mooi maatje dacht ik zo.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:32

De put bij ons zit ook in een ijzerhoudende laag. Het water komt oranjig uit de slang en als je de wei of tuin sproeit, krijgen de plantjes ook een oranje-bruin kleurtje. Dat doen we dus maar niet meer. Als de grond echt van ons was, zou ik wel een offerte willen voor een put met 'normaal' water, al is het maar voor beregening.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:50

Volgens mij zijn ze hier 5 dagen bezig geweest van begin tot het eind en viel de prijs met €10000 nog best mee. Dit was inclusief het materiaal zoals de 800 meter slang.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:57

Pittig bedrag Palousa,maar je hebt er wel wat voor inderdaad...bij mij was het ook incl buizen,kiezel,speciaal zand en de pomp :j

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 14:00

Warme voeten en warm douchen zijn ook wel wat waard hoor ;)
Zeker als je een jaar in een stacaravan hebt gewoond waar de enige scheiding tussen binnen een buiten, een dun plaatje aluminium is.
-10 buiten is ook -10 binnen
+30 is echter bijna +50 binnen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 15:43

Echt wel,ik heb jarenlang in een enkelsteens huis gewoont met enkel glas.Je leert ermee leven maar het is fijn als het water in een glas niet meer bevriest in een ruimte waar geen kachel brand :D

Ik ben mij trouwens al lichtjes aan het voorbereiden op vriesweer,hopelijk blijft het droog zodat de baan goed kan drogen om zondag even te slepen.
Lage deel kapschuur opruimen en deel garage,watervoorraad binnen opslaan.Bakken buiten leeg en planten binnen die geen vorst kunnen verdragen...heb er nu al geen zin in :+ :brr:

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 15:53

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 15:58

Hmmm... regen met nieuwjaar. Ideaal. Geen onnodig geknal en rondslenterende jeugd en al het scherpe vuurwerp wordt onklaar gemaakt door moeder natuur. Daar teken ik voor!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 16:05

Hier wordt voor zondag een gevoelstemperatuur van -14 aangegeven,vind dat al redelijk serieus :+ :brr:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 16:43

Gave foto's palousa! Ik vind zulke dingen altijd machtig mooi om naar te kijken. Toen er bij ons flink bomen gekapt werden door het loonbedrijf heb ik ook zo genoten. Helemaal van die grote hakselaar..... Wat een geweld!

Aaaaah jij maakt dus gebruik van aardwarmte? :o? .

-14???????? Ik denk dat dat bij mij in de omgeving wel mee gaat vallen ([***]). Hoop dat het morgen om 24:00 pist van de regen }> . Zijn we snel klaar met dat geknal!

Zo Rosie heeft al een mooi maatje.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 16:46

-14? ieks! Ik zie op mijn app alleen maar regen staan.. :( Dat was eerst sneeuw, had ik veel liever! :P

Rosie is al best hoog zeg! Ik ben even vergeten wat voor 'merk' ze is. :')

Zo, alles klaar.. voer klaargezet voor vanavond, hooinetten gevuld en opgehangen, drollen uit de paddock geschept (dan zijn het er nog maar 2 of 3 die ik vanavond moet scheppen), paarden een plak van het nieuwe hooi (en dat is me toch mooi hooi!) en paard 1 in de dubbele lijnen gehad en paard 2 gegrondwerkt om onze issues op te lossen en vandaag hadden we een doorbraak dus dat is ERG fijn! Zo even de kachel aansteken en koken en dan vanavond lekker helemaal niks!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 16:48

Ja wij gebruiken aardwarmte, dus de "brandstof" die we gebruiken is gratis.

-14? Klinkt koud ;) hier komt het voorlopig nog niet onder de 4 graden snachts.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 17:10

[***] schreef:
Hoop dat het morgen om 24:00 pist van de regen }> . Zijn we snel klaar met dat geknal!

Nadeel: dan gaan ze de dagen erna alles alsnog afsteken en zit je dagen met af en toe een knal ipv één keer heel veel. Laatste heeft toch mijn voorkeur (met name omdat ik dan niet dágen bij elke 'boem' vriendinnetje uit de boom hoef te plukken :Y) )

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 17:41

Kou, lekker! Mag wel eens hoor. Maar gevoelstemp -14 is wel weer een ander uiterste haha..mijn foon geeft alleen nog maar regen aan en wel iets frisser. Zag op fb net al horror verhalen van - 20 en veel sneeuw...Vaak bang makerij

Net mijn laatste ritje van dit jaar gemaakt. Ijzers even flink getest op vast zitten...gingen ergens errug diep Door de modder.

ik dacht wat doet karev nou moeilijk. ..tja, dat Had ze het dus ook..kniediep weg gestrompeld in de modder..oepsie

sinds een week op onbeperkt hooi. De eerste dagen ging er een heel baantje Door a 20/25 kg...Toen kon ik wel huilen haha..

wordt nu toch al minder. 3/4 baal op een dag en bij de volgende voerronde zijn de netten nog niet leeg. Yes! ! Zo was het bedoeld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 18:10

Hilary schreef:
[***] schreef:
Hoop dat het morgen om 24:00 pist van de regen }> . Zijn we snel klaar met dat geknal!

Nadeel: dan gaan ze de dagen erna alles alsnog afsteken en zit je dagen met af en toe een knal ipv één keer heel veel. Laatste heeft toch mijn voorkeur (met name omdat ik dan niet dágen bij elke 'boem' vriendinnetje uit de boom hoef te plukken :Y) )

Ben ik met je eens, maar ik heb niet zoveel enkele knallen in de buurt.

Zo heb net een weidesleep, bakvlakker én een grondbak gescoord voor €650. Sleep en vlakker in nieuwstaat, grondbak is goed gebruikt. Heb ik geen man op ladder achter de trekker meer nodig.....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 18:19

@[***]: klinkt als een goeie deal :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 18:54

affab klinkt goed!

Diegene die begint over -14 mag zijn mond gaan spoelen ;) , wil het niet horen!

Wij hebben een koud huis, geen idee waarom , is namelijk wel geisoleerd.
Ik vrees alleen dat de vloer gelegd is zonder kruipruimte , dus gelijk op het zand en dat is koud :brr:

Aangezien hier alles gelijksvloers is, stook je je dus ook een ongeluk en de warmte die omhoog gaat is weg.
Ik ben dus zeer blij met houtkachels.

Vanmiddag op controle geweest voor mijn been en eindelijk was er botaanmaak en geen gaten meer.
Hoefde niet meer terug te komen en uiteindelijk zou alles prima genezen .
Van blijdschap gelijk Blue gezadeld en een rondje gemaakt.
Kleintje maar want het is nog steeds erg vroeg donker.
Blue was errug frisjes, die had er zin in, maar voor galop was het te blubberig en goed lichtrijden kan ik nog niet dus het meeste hebben we gestapt en gejogd

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 19:25

spatter schreef:
Aangezien hier alles gelijksvloers is, stook je je dus ook een ongeluk en de warmte die omhoog gaat is weg.
Ik ben dus zeer blij met houtkachels.

plafondventilator met winterstand nemen, drukt de warmte langs de muren naar beneden

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 19:30

YvonneV schreef:
plafondventilator met winterstand nemen, drukt de warmte langs de muren naar beneden

Hier helaas geen optie...plafond zit op 2,10m :+ Meeste ventilatoren kunnen overigens ook in "reverse" stand :j

Sorry Spatter...ik probeerde het ook te negeren maar ik heb toch alvast wat voorbereidingen gedaan.snowboardbroek ligt klaar,net als thermojas :o

Wat goed dat je botten nu eindelijk sluiten *\o/*

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 19:36

Buren hebben zoiets, zijn ze erg tevreden over. http://www.smartfans.nl/

Straks maar even de stekker van het thermolint er in stekken zodat de waterbakken het blijven doen.