Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:20

Wat jij omschrijft dd is precies zoals karev reageert. Nek enting kan ze een werk niet de nek bewegen. Daar mag ie niet. Kan ze niet eten, laag bij de grond. Borst enting heb ik ergens nog wel een foto van. Ze kon het been niet over een 5 cm hoge drempel krijgen. Bil heb ik nog niet geprobeerd maar vrees eenzelfde reactie.

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:22

@karev: welke entstof heb jij, want daar zit écht veel verschil in.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:24

Equilis Equenza T en Proteq Flu-Te gingen helemaal mis.
Duvaxyn (+T) was geen probleem

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:32

DubbelDun schreef:
Equilis Equenza T en Proteq Flu-Te gingen helemaal mis.
Duvaxyn (+T) was geen probleem

Paspoort gecheckt, dezelfde entingen en helemaal mis was hier niet echt aan de orde, maar koortsig/sloom wel.
Vorig jaar Equip FT gehad, beetje sloom, maar beter dan voorgaande jaren.
Enten VA's allemaal ongeveer hetzelfde dan per jaar?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:36

Nee, maar vaak hebben ze wel een 'vaste' stof en kopen die in grote hoeveelheden in.
Wil je iets anders dan kunnen ze dat wel bestellen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:38

Equilis en proteq hier ook mis

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:41

Die hier zat ietsjes hoger, maar wel ongeveer gelijke grootte. Heeft dik een week geduurd voor die weg was. De hals heb ik toen uren achtereen gekoeld met ijs en met de bil heb ik water en voer op die plek gezet en heeft ze daar echt 12 uur gestaan.
En natuurlijk ook koortsig er bij.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 21:04

Jeeee het is koud zeg, niet normaal!
Vanmorgen 3u op stal gestaan omdat de fysio kwam voor de paarden, en daarna onze weidepalen gaan ophalen. Ik denk dat ik nooit meer warm krijg!

Wat een heftige reactie op die enting hierboven, lijkt wel een dino-ei! Mijne hebben er gelukkig nooit last van :)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 21:06

Dat had mijn paard de laatste x ook!
Ik was al super pissed, aangezien het ook niet de D. A was waar ik naar had gevraagd. Normaal wordt hij in de hals geprikt en krijgt hij geen bijwerkingen.
Volgend jaar ook maar eens letten op de stof die ze gebruiken. Zèker een week gezeten hoor.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 21:36

karev schreef:
Equilis en proteq hier ook mis]

Hier ook. Dikke bult, koorts en hangerig. Afgelopen keer zonder tetanus en toen nergens last van gehad. Denk dat die mijn mij vooral op de tetanus reageert. Die doe ik dan ook maar om het jaar.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 21:40

Mallootje schreef:
Jeeee het is koud zeg, niet normaal!
Vanmorgen 3u op stal gestaan omdat de fysio kwam voor de paarden, en daarna onze weidepalen gaan ophalen. Ik denk dat ik nooit meer warm krijg!

Hier kreeg ik ook een ijsklompje binnen na wat wandelwerk met paard.
Na ontdooien bleek het dochterlief te zijn, die hetzelfde zei na een bak thee. _O-
Wát een nare wind zeg!
Paarden lijken er geen last van te hebben; hoe is het mogelijk!?!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 22:30

karev schreef:
Tinky jij doet maar eens per 3/4 jaar tetanus? Ik doe ook alleen tetanus maar dacht dat het om de 2 Jr moest. Er zijn zoveel meningen over. Karev word ziek van entingen en spuiten. Die krijgt echt een plek ter grootte van een handbal en stijf en koorts. Maakt niet uit wat voor injectie.
Ik durf de tetanus niet niet te doen maar om het jaar of 1x per 3 of 4 jaar zou nog mooier zijn.

DA...er zijn veel meningen over,eigenlijk weten ze niet precies hoelang het werkzaam is...langer dan 5 jaar.
Ik heb vorig jaar niet geënt vanwege ziekte dus dit jaar zijn ze echt aan de beurt.

Vind wel lastig hoor,ik heb altijd zelf de entingen gegeven...nu moet ik dat aan een DA overlaten.Klein nadeel als je verhuisd.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 02:32

Was een mooi dagje vandaag op de hengstenkeuring, daar kon ik tenminste niet verkleumen :P

Gypsy, hoop dat het geen Cushing is of anders dat het goed te behandelen valt!

Hier afhankelijk van het paard hoevaak ze naar de tandarts/chiro/zadelmaker gaan. In elk geval in het begin om alles uit te sluiten. De rest hou ik zelf in de gaten. De een is er sneller aan toe dan de ander. Mijn dierenarts kan de tanden doen en doet ook fysio/chiro. Had eerst een andere tandarts, maar na de ellende van mijn oudere paard met zijn kies ga ik nu liever voor iemand die alles kan beoordelen en eventueel verdoven.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 09:44

Ik kreeg net een nl alert SMS. Dringend advies om binnen te blijven wegens ijzel. Nu heb ik net gevoerd en op de terugweg begon het te motregenen...zal mij benieuwen wat er van komt. In Groningen/friesland/Assen wat al van alles op elkaar gebotst.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 09:51

Ik ben ook niet zo van de osteopaten. Veel bewegen en goed rijden.....
Maar mijn nieuwe aanwinst is bij het opstaan van de castratie zo vaak heel naar gevallen dat ik die toch even wil laten nalopen. Die heeft echt een paar flinke smakkers gemaakt.
En als ze dan toch hier is kan ze gelijk mijn 19 jarige nalopen. Daar voel ik iets aan wat ik er met rijden wel uit krijg maar wat de keer erna er toch weer is. Dan vindt ik het wel de moeite om hem (voor de eerste keer in zijn leven) te laten checken. Die moet eigenlijk nog een sportseizoen mee. Dan moet hij er wel top bij staan natuurlijk.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 10:59

Hier 1x per jaar enten en dan kijkt de DA ook het gebit na, ze is ook tandarts. Mijn instructrice is osteopaat dus als ik ergens aan twijfel kan ik het tijdens de les vragen. Meestal 2x per jaar laten we de sportmasseur komen, daar merk ik eigenlijk wel altijd verschil mee met rijden en alle paarden die we tot nu toe hebben meegemaakt bij de sportmasseur vonden het heel fijn.

Ons hondje moet trouwens wel echt 2x per jaar naar de osteo, die loopt zichzelf gewoon een beetje in de kreukels omdat ie af en toe zo gestoord doet, en dan schiet er iets verkeerd in zijn rug ofzo. Hij heeft dan een raar hupsje als hij rent en doet lelijk als je aan z'n rug komt dan weten we dat het weer tijd is voor een behandeling en daarna kan hij er weer een tijdje tegen. Hij is al eens binnenstebuiten gekeerd en niets gevonden door de DA, wij begonnen al te denken aan artrose oid omdat het toch steeds terugkeerde maar er is dus niets te vinden

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 12:08

Ik zeg niet dat een peut of paat nooit nodig is maar dat ieder half jaar standaard laten komen ook weer wat overdreven is , in mijn ogen dan.

En nee ik kan niet geweldig rijden maar ik werk mijn paarden wel heel uitgebreid los, totdat ik geen weerstand meer voel.

Mijn Blue is nogal een slungelig bonkie, niet het type paard met veel kracht (lang lijf)maar kwa bouw ook totaal niet lenig maar menig instructeur is verbaast over hoe soepel hij is.
Als ik hem nu ook nog eens een bak sterker krijg is hij volgroeid.

Wat ik om me heen zie is heel veel paarden die vast gereden worden.
Die zitten al niet bepaald los in hun lijf en worden vervolgens extra vast gereden.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 14:13

Oh die cup D van Karev heeft Beer ook ooit gehad, daarna in de nek laten enten en nooit meer gedoe gehad gelukkig.

Hier ieder jaar tandarts en osteo. De laatste heeft bij mijn opknapprojectpaard veel verbeterd, van altijd maar onregelmatig/kreupel naar heerlijk los en blijkt nu flink mooie gangen te hebben na wat trainen! Zadelcheck ook minstens eens per jaar maar soms vaker. Sinds kort ga ik zelf regelmatig naar een fysio en dat maakt ook verschil zeg! :')

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 14:22

Hier 1x per jaar tandarts en zadelcheck, en 2x per jaar de fysio.. Mijn wedstrijdpaard is heel stijf uit zichzelf dus die heeft echt baat bij de fysio, want die laat zich ook niet altijd goed loswerken en ik ben niet dé profruiter die het even gaat doen..

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 18:16

Bij Det is het lendenen deel vrij lang, dat gaat snel op strak en krijg je er dan niet makkelijk uit. Maar nu is ze in augustus voor het laatst geweest. Zal binnenkort die man weer eens bellen. Ze blijft nu redelijk goed, moet ook, ik kan haar nu niet missen :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 22:49

Mosh schreef:
Gypsy, hoop dat het geen Cushing is of anders dat het goed te behandelen valt!

Leuk dat je naar de hengstenkeuring geweest bent. Volg je dat echt helemaal, of gewoon leuke paarden kijken?

Ik hoop hetzelfde, dankjewel... Het is zo'n lekker levenslustig ding, en ze heeft het zo naar haar zin de laatste tijd.

Wat een ei zeg op die foto... Lijkt me echt heel naar als je paard zo allergisch is, voor iets dat eigenlijk beter is om wel te krijgen.

Ik hoop op goed weer morgen, dan gaan we namelijk naar Christiaan Provoost om mijn merrie te beleren. :D

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 09:32

Ja wat is beter? Influenza vind ik altijd een discutabel punt. Als ze ge ent zijn kunnen ze het alsnog krijgen. Ze komen nauwelijks in contact met andere paarden. Tetanus durf ik niet achterwege te laten hoor.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 09:38

Ik laat standaard 1x per jaar enten. Andor normaal zelfs 2x per jaar omdat ik de rhinoninenting ook mee door neem.

Al heeft mijn haflinger heel erg gereageerd op de rhinoninenting 2 jaar geleden. Die is echt goed ziek geweest. Zat bijna tegen een bloedtransfusie aan. Die bleek achteraf een auto immuunziekte te hebben volgens de universiteit van Gent.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 10:51

Gypsy, ik volg het hengsten- en merriegebeuren zo goed mogelijk, ben wel een echte liefhebber. Dit jaar 1 merrie drachtig en hopelijk komend jaar 2 dekken. De keuzes staan al zo goed als vast. De ene door een jonge hengst en zij is weer het halfzusje van de hengst die ik ga gebruiken voor de andere merrie :P Fijn dat je paard nog zo levenslustig is! Dat is echt al een grote plus! Mijn oude blijft maar aansukkelen. Ik heb nog 2 opties waar hij van kan verbeteren, maar een kreupelheidsonderzoek begin ik niet meer aan gezien de enorme kosten van de afgelopen maanden..

Rhino enting overweeg ik ook voor komend jaar. Ik kom met de overige paarden veel op ander terrein en je kunt toch het risico wat verkleinen. Verder de standaard enting, anders ben ik nergens welkom voor de sport/fokkerij.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 10:53

Mijn shet hoeft maar eens in de drie jaar een gebitsbeurtje. Mijn grote momenteel om de zes maanden omdat zijn gebit bij de vorige eigenaar helemaal vlak was geveild. Na 1,5 jaar zit er nu eindelijk weer wat profiel op.

De chiropractor komt wisselend. De shet heeft er nog nooit een gezien maar mijn paard heeft wat probleempjes gehad met zijn rug (scheef si) en laatst had hij in een onhandige actie een rib omhoog gekregen.