Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Gypsy schreef:Er zijn hele stallen waar men z'n paarden in de winter amper los durft te laten, uit angst voor blessures, of waar het normaal is eerst flink te longeren voor je opstapt, etc.
Waar bokkende paarden die er keer op keer hard vandoor schieten aan de orde van de dag zijn.
tita schreef:Ring Rotterdam is groot net zoals omgeving en als je in een dorp woont waarbij je dus al 10 min moet rijden om naar de rijskweg te komen
Maar goed terzijde je moet wel realistisch blijven want wie gaat er een uur per dag kwijt zijn aan reistijd naar zijn paard toe.
Hoe ga je dat dagelijks financieren en als je paard ziek is, hoe ga je daar 2x of 3x per dag naar toe?
tita schreef:Maar afgezien van mijn leven die zo goed is heb ik nagedacht
Ik werk ong 10 uur per dag in een kleine ruimte dan mag ik 2 uurtjes los en als ik thuis ben dan zit ik weer 9 uur in een kleine ruimte19 uur per dag.
Anoeska schreef:Maar Gypsy, dat is toch hetzelfde als dat ik vind dat paarden die in de stromende regen staan niet blij uit hun ogen kijken. Je spiegelt gewoon je eigen gevoelens, en 'bedenkt' daar de uitdrukking van het paard bij.
tita schreef:Nog maals IK WIL NIET DAT MIJN PAARDEN HELE DAGEN IN DE WEIDE KOMEN of paddokc![]()
dat is mijn keuze ze komen nu 2x daags los aantal uur enige wat ik anders zou willen zien is uurtje erbij en hooi in de paddock. Maar hebben beide genoeg ruwvoer op stal (4x daags en eten het toch niet op)
Ik vind dat ik het netjes opgelost heb en ja ik wil meerdere keren per dag naar mijn paarden toe als ze ziek zijn.... en ja ik moet regelmatig uitrukken voor de 31-jarige dus die versleep ik zeker niet 60km verder op.
mijn laatste post
misscien ook respecteren dat er tussenweg is en niet iedereen zijn paard op de weide wil hebben of kan hebben.
Aantal paarden wat het slechter heeft is altijd nog in de meerderheid (bij mij dan he) dus ik ben op goede weg alleen niet jouw weg
Sees schreef:Anoeska schreef:Maar Gypsy, dat is toch hetzelfde als dat ik vind dat paarden die in de stromende regen staan niet blij uit hun ogen kijken. Je spiegelt gewoon je eigen gevoelens, en 'bedenkt' daar de uitdrukking van het paard bij.
Verschil is dat dit misschien in totaal 500 (geen idee) uur per jaar zo is? En niet 8736 uur....
Anoeska schreef:Even plat geslagen, Gypsy vindt paarden op stal zielig, dus vindt dat ze zielig kijken. Ik vind paarden in de regen zielig, dus ik vind dat zij zielig kijken.
Weet echt niet wat dat met een aantal uren te maken heeft.
Sees schreef:Ik blíjf het echt moeilijk te geloven vinden dat er mensen zijn waarbij het paard slechts twee keer per dag uit de stal komt en die dat wel best vinden. Hoe kún je je daar bij neerleggen vraag ik me dan af? Hoe kun je, als je bedenkt dat je paard dus pak 'm beet 20u per dag in zijn wc en tevens keuken en bed staat en hij niet méér kan dan een rondje om zijn eigen as draaien met trailes aan alle kanten, denken dat dat wel best is.
Sees schreef:Anoeska schreef:Even plat geslagen, Gypsy vindt paarden op stal zielig, dus vindt dat ze zielig kijken. Ik vind paarden in de regen zielig, dus ik vind dat zij zielig kijken.
Weet echt niet wat dat met een aantal uren te maken heeft.
Het verschil is dat paarden over het algemeen langer op stal staan dan in de regen dus langer zielig zijn op stal dan in de regen. Ik dacht dat ik het toch heel duidelijk uitgelegd had.
Stel een paard staat 24/7 buiten en het regent 3u op die dag dan is dat paard volgens jou 3u zielig terwijl een paard dat 24/7 op stal staat, 24h lang zielig is. Welk paard heeft het dan beter?
Sees schreef:Anoeska, als er nog steeds mensen beweren dat hun paard perfectly happy is 20u op stal omdat hij glanst, dan durf ik idd wel te beweren dat mensen soms dingen 'denken' die niet waar zijn.
Ik beweer overigens nergens dat een paard niet 'ongelukkig' (ongelukkig zijn is natuurlijk een menselijke emotie) aan het hek kan staan hoor, ik denk alleen dat wij dat ongelukkig zijn vaak verkeerd (vanwege de verkeerde redenen) interpreteren (snappie nog). Ik vraag me namelijk oprecht af hoeveel paarden uit zichzelf naar een stal zouden lopen die dicht gaat gedurende een aantal uren per dag als de hele kudde buiten zou blijven op een groot land met voldoende (ruw)voer en voldoende schuilmogelijkheden?
Ik kan er gewoon echt echt echt met de pet niet bij dat als je zelf eens in het allerkleinste kamertje wat je kunt vinden gaat staan en je dan voor probeert te stellen dat je daar dan de hele dag staat te staan, dat je dan alsnóg met droge ogen durft te beweren dat je paard dat prettig vindt. Hoeveel uren dan wél acceptabel zijn om een paard in de stal op te sluiten is een moeilijke. Ik zou het liefst willen zeggen, alleen gedurende die uren dat het paard aangeeft op stal te willen staan maar dat is alleen te realiseren als je paard zelf kan kiezen.
Maar maybe I am overthinking it en zijn paarden wel écht zo dom dat ze zich dusdanig berusten in hun lot dat ze ook van een stalsituatie 'gelukkig' kunnen worden.
En even een chapeau voor de mensen die hun paard niet houden op de manier zoals vele anderen het graag zouden zien en tóch nog steeds reageren in dit topic, makkelijk zal het niet zijn...
tita schreef:Ik heb gewoon geen zin meer om hier te moeten verdedigen.
Hit-Actief is iets wat ik nooit zou willen ben afgelopen weekend nog op zo'n stal geweest afschuwelijk.
Zoals ik het nu doe, is het beter dan ik het vroeger deed. Mijn paarden komen er in de winter meer uit en niet om alleen te rijden, of wandelen.
In de zomer hebben ze beide hele dag weidegang en pony gaat vaak in de vooravond nog uurtje of 2 extra.
Paard komt bij mij nooit meer op de weide 24/7 ze werd doodziek van te weinig voedingsstoffen terwijl het paard van Tooske het juist wel weer goed deed (lag niet aan de weide)
Pony is door de jaren heen aan het veranderen vroeger bleef ie langer in de weide nu staat ie als eerste bij hek om op stal te slapen.
Ik ga hem niet dwingen meer op de weide te staan en tel erbij op dat hij doods en doodsbang is voor bliksem, en wind dan gaan zelfs de luiken op stal bij hem dicht hij staat te trillen en compleet in paniek.
Met veel wind gaat ie soms zelfs los in de binnenbak (verboden normaal) omdat hij echt in paniek raak en met een lekkende hartklep ga ik dus geen paniek of opgewondenheid vrijwillig creeren en dat is ook de reden dat hij alleen staat in de weide want het is niet zomaar een gaatje maar een gat.