[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 23:21

pmarena heb vanavond een bestelling bij je geplaatst. :)

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 23:27

Nadia schreef:
Sardis schreef:
Heeft iemand hier ervaring mee?
http://thehaypillow.com/13-slow-feeder- ... illow.html

Ondanks dat ze behoorlijk aan de prijs zijn, vind ik ze er wel interessant uitzien :j

Ik lees al een tijdje mee omdat ik ook op zoek ben naar een goede oplossing voor het hooi. Die Hay Pillow ziet er knap uit, maar inderdaad prijzig. Ik ben daarom ook heel erg benieuwd naar ervaringen.

Ash_, wij zijn ook nieuwsgierig. Inderdaad prijzig, maar het ziet er fijn uit.
Ik heb 1 site gevonden die ze in NL verkoopt en ik heb net een bericht gestuurd of ze ze ook naar NL versturen en zo ja wat het kost. We zouden de verzendkosten eventueel kunnen delen als het vanuit Amerika veel scheelt met de kosten hier in NL.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 23:57

Ik heb de 20mm netten gekocht die je zelf nog moet knopen. Dit gaan hooikussens worden maar ga het zo bevestigen dat het niet heel de box doorkan. Dus niet door de mest en plas. Hoop dat mijn plan werkt haha.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:06

Mijn shetje krijgt hooi uit een 3x3 hooinet en toch gaat dat nog best snel vond ik. Dus wat dacht ik; ik doe een netje in een netje. Een 3x3 net in een 3x3 net. Nou, niet doen mensen. Arme ding stond met een heel lege buik maar een heel vol hooinet mij zielig aan te kijken eind van de middag, schaam mij rot :o Dan maar wat meer en sneller eten, dat ga ik niet nog eens proberen, arm ding :o :o

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 23:02

Tancreda4 schreef:
Mijn shetje krijgt hooi uit een 3x3 hooinet en toch gaat dat nog best snel vond ik. Dus wat dacht ik; ik doe een netje in een netje. Een 3x3 net in een 3x3 net. Nou, niet doen mensen. Arme ding stond met een heel lege buik maar een heel vol hooinet mij zielig aan te kijken eind van de middag, schaam mij rot :o Dan maar wat meer en sneller eten, dat ga ik niet nog eens proberen, arm ding :o :o

Had ik met het 2 bij 2 net wat ik gekocht heb bij pmarena. Had hem netjes opgehangen en een gefrustreerd paard en pony die niet wisten wat ze ermee aan moesten. Na een dag er dus maar afgehaald en ligt nu dus in de kast...De 3 bij 3 eten ze wel uit, dus die maar weer opgehangen..

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 23:18

Dan hang je de moeilijke versie er toch gewoon bij? Dan hebben ze de keuze en kun je uiteindelijk misschien alsnog overstappen.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 23:22

Mijn paarden hebbeb geen moeite met die 20mm netten! Die eten overal uit geloof ik :P

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 07:15

Mijne ook niet met de 2x2... vreetschuren zijn het

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 07:52

NiFallor schreef:
Dan hang je de moeilijke versie er toch gewoon bij? Dan hebben ze de keuze en kun je uiteindelijk misschien alsnog overstappen.

Kan niet, heb maar 1 voerplek. Maar als ze na 1 dag gefrustreerd erbij hebben gestaan, gaan ze echt niet een dag later er wel uit eten. Zou hetzelfde zijn als mijn avondeten voor me zetten en mijn mond afplakken...
Gaat mij tever...

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 08:43

Waar halen jullie die paarden? _O-
De mijne stond vooraan bij de les 'eet-technieken' en 'hoe pest ik mijn baasje?'.. :')
Ook met een dubbel net (zelfs met de 2x2 eroverheen), of een net ín de Little Bit hooitas, eet mijn monstertje net zo snel als wanneer ik het los in de bak leg.
Ik voer nog wel in netten, want het andere paard dat erbij staat, gooit anders alles uit de bak op de grond(om het vervolgens niet meer op te eten, want alles wat op de grond ligt is vies :Y) )

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 08:43

Ik heb mijn paarden de eerste dag wat hooi op de grond gegeven en de rest in het 2x2cm net. Ook beetje aan de bovenkant laten uitsteken. Een week later eten ze alle drie zonder problemen het net bijna leeg.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 08:56

Zijn die 2X2 netten de netten van epplejack? Ik gebruik al jaren kleinmazige hooinetten en die bevallen heel erg goed, maar zijn er nog kleinere dan?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 09:02

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 10:27

In de 2x2 netten maak ik altijd een beginnetje (plukje er uit trekken) dan worden ze niet zo gefrustreerd.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 12:29

Hier ook geen problemen met 2x2, maar ligt ook echt wel aan je soort ruwvoer. Wij kopen het helaas niet zelf in, maar het een gaat er makkelijker doorheen, dan het ander.

Het leek in het begin wel alsof ze het langzamer gingen doen, maar dat was echt heel kort.

Die van ons hadden bijv wel problemen met graasmasker. Die hebben 2 dagen heel stom staan kijken bij het hek. Ik heb van alles gedaan. Voor staan doen, gras door het gat staan proppen etc, maar niks..........Dag 3 zijn ze toen op de wei gezet zonder dat ik erbij was en aten ze gewoon, dus tja......

Ik heb een aanhangwagennet over de bak. Laatst had ik geprobeerd wat te slowen, door een net eronder te doen. Dan slepen ze die hele bak door de paddock. Daar is geen steen tegen opgewassen, want het lijkt alsof ze dan prima samenwerken.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 14:01

DubbelDun schreef:
In de 2x2 netten maak ik altijd een beginnetje (plukje er uit trekken) dan worden ze niet zo gefrustreerd.

Dat heb ook gedurende de dag van proberen gedaan. Ik denk zelf dat mijn hooi ook te grof is en dat ze het er daarom niet uitkregen. De ene was het zelfs zo zat, dat die in de paddock ging staan en maar zielig kijken als hij eentje van ons zag..
Ze doen met het oude net ook langer met het hooi als zonder net. Geef gewoon wat meer graszaadhooi en dan is het ook wel goed...Wil het liefst onbeperkt voeren, dus dan werkt graszaadhooi ook prima voor erbij..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 14:07

Grof hooi en kleine mazen werkt idd heel moeilijk. Ik moet altijd heel fijn hooi hebben, want mijn ouwetje kan niet meer tegen grof hooi en mijn 'jonkie' (van 17) vindt grof ook niet echt lekker.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 16:40

Grit schreef:
We zijn ook weer bezig met een nieuw idee (slowfeeder nummer 4). De paarden eten inmiddels behoorlijk snel uit de 3 cm mazen. Maar ze rukken hier al zo hard aan (we hebben helaas geen "grazende" paarden, maar er moet en zal een heel pluk voordroog doorheen), dat ik niet een nog kleinere maas wil.
Dus nu overwegen we om het voordroog weer gewoon los te voeren (verspillen doen ze niet :Y) ). En er dan een slowfeeding strozak bij te hangen, waar ze de rest van de tijd uit kunnen plukken. Aan stro kunnen ze niet zo rukken, dus dan kunnen we kleinere mazen pakken

De eerste versie van slowfeeder 4.0. We maken er in totaal 4 en hebben nu al wat dingen die we bij de andere 3 anders willen. In elk geval kleinere mazen, dit gaat te gemakkelijk.
Als de zakken klaar zijn, willen we het voordroog weer zonder net gaan voeren. Op is op en dan kunnen ze de resterende tijd overbruggen door strootjes te plukken.

Afbeelding

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 18:02

Hoe groot zijn deze mazen? Ziet er niet heel groot uit. Mooie constructie, hoeveel kilo gaat erin?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 18:03

Lijkt me 30 mm te zijn? Zak ziet er wel stevig uit :)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 19:12

30 mm :j Deze netten hebben we nog en gaan we eerst opmaken, daarna wil ik over op 20 mm.

De zakken zijn degelijk/stevig, de tijd zal leren of het degelijk genoeg is ….. De plunjebalen kun je voor 5 euro kopen, dus voor de kosten hoef je het niet te laten. Komen nog wel de kosten van een stuk net en de bevestigingsmaterialen bij. Ik denk dat we nu zo'n 15-20 euro per zak kwijt zijn.

Ik weet niet hoeveel kilo of plakken erin gaan, niet gewogen en het stro komt van een grote baal. Op de foto zit de zak nog niet half vol.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 19:33

Wat is het voordeel van deze zak tov een gewoon hooinet? Voor 15eu heb ik die van EJ..

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 19:47

soesita schreef:
Bedankt voor het delen van je ervaring Lotto. Ik ben ook aan het overwegen om zo'n tas aan te schaffen.
Je hebt ze dus gewoon vrij in de ruimte opgehangen of met een enkel touw tegen een stalwand aan?

Let wel op je paard kan daar net zo makkelijk in vast komen te zitten.
Is mijn merrie overkomen en helaas heeft ze zo een groot deel van de nacht gestaan, met haar voorbeen zo'n 70 cm van de grond.
Gelukkig is het een hele koele tante en is het goed afgelopen maar ik hang ze nu flink hoog.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 20:00

Jotoma schreef:
Wat is het voordeel van deze zak tov een gewoon hooinet? Voor 15eu heb ik die van EJ..

Bedoel je deze
http://www.ej.nl/stal-meer/stal/hooinet ... _1819.html. Die hebben we heel kort gebruikt, maar die waren voor ons doel niet geschikt. De mazen rekken alle kanten op en ze zijn niet stevig genoeg.

Voor ons is het voordeel dat de paarden het moeten doen met een kleiner eetvlak en ze niet overal de gemakkelijkste plukken kunnen pakken, dat we zelf de maaswijdte kunnen bepalen en er tot dusver meer in kan dan de bestaande hooinetten/zakken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 20:43

Oja die rekt inderdaad op. En zijn ook mazen met knoopjes ertussen, dat is ook niet echt huidvriendelijk voor de neus....

Joh Grit dat je dan niet meteen een klein stukje 20mm hooinet bestelt als je dat graag wilt gaan gebruiken...kan je het straks weer opnieuw innaaien in al die zakken en zo duur is het niet :)

Of wil je toch graag eerst weten of de zakken het houden? :)