Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:36

Toekie, daar heb je ook wel gelijk in. Maar ik vind het vreemde dat ze mij afgelopen winter en deze zomer prima bevielen en de problemen pas dit najaar begonnen zijn.
Ik snap gewoon niet waar dit aan ligt. De enige verklaring is het merk, maar tegelijkertijd lees ik hier ook van veel mensen negatieve verhalen ongeacht het merk. En dat was volgens mij ook afgelopen winter niet zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:37

Diana1, jij hebt 2 merries en merries zijn vaak schoner op stal, doen poepen op 1 hoop en plassen natuurlijk altijd in de hoek of achteraan in de stal. Dat is makkelijker bij te houden, ruinen doen alles in het midden en ze kunnen niet anders dan er ook door heen lopen omdat het in het midden is, dan vaak ook nagenoeg steeds op de zelfde plaats. Een drol er boven op en s'nachts op gaan liggen en na een week heb je een zwijnenstal, ook al maak je netjes schoon. Ik mest 2 tot 3 ! keer per dag uit en ze staan ook nog eens een uur of 6 buiten....maar ik kan het niet zo houden als jij.....was dat maar waar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:38

Fitzroy schreef:
Toekie, daar heb je ook wel gelijk in. Maar ik vind het vreemde dat ze mij afgelopen winter en deze zomer prima bevielen en de problemen pas dit najaar begonnen zijn.
Ik snap gewoon niet waar dit aan ligt. De enige verklaring is het merk, maar tegelijkertijd lees ik hier ook van veel mensen negatieve verhalen ongeacht het merk. En dat was volgens mij ook afgelopen winter niet zo.

Toevoegingen en soorten stro zijn denk ik de boosdoeners. Zeker als het populairder wordt, wordt een produkt vaak minder kwa kwaliteit...

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:47

russel schreef:
Diana1, jij hebt 2 merries en merries zijn vaak schoner op stal, doen poepen op 1 hoop en plassen natuurlijk altijd in de hoek of achteraan in de stal. Dat is makkelijker bij te houden,

Ik heb inderdaad 2 merries, poepen op een hoop doet de één maar de ander is net een mestverspreider en loopt het door de hele stal heen. Makkelijk bijhouden weet ik niet, ik steek er gewoon een hoop tijd in en dat levert een goed resultaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:51

Ik steek ook een hoop tijd in mijn stallen hoor :D wordt er naar van, ik denk dat er maar weinig mensen zijn die altijd weer die poepschep in de handen heeft als ze op stal zijn, dat dus tussen het mesten van 3 x per dag door.....maar het resultaat is er niet naar... ;(

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:55

@Russel,
Ik denk dat wij qua tijd elkaar de hand kunnen schudden dan....ze lachen mij hier wel eens uit :Y) als ik weer in de aanslag sta.
Jammer dat jij niet het gewenste resultaat kunt behalen :(:) Zoals gezegd, je zou een poging kunnen wagen met het mixen maar dat moet je uiteraard zelf weten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:09

MIjn volgende paard wordt denk ik dan maar een merrie :D

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:11

Dát is de gouden tip! +:)+ maar dan wel ééntje nemen die op de emmer plast en alles op één hoop doet :+

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:12

scheelt hier niks hoor!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:14

:(:)
de nestjes zijn onderweg, dus wellicht is er hoop :))

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:51

russel schreef:
MIjn volgende paard wordt denk ik dan maar een merrie :D

Bij mij is het dus juist de meerie die er zo'n bende van maakt, de ruinen liggen er het schoonst bij.
Die merrie poept en piest waar ie staat en spolt dan alles naar achter, dus je kunt het dan niet meet terug naar voren terkken , want dan terk je juist alle vuiligheid de stal in.
Als ze netjes achterin poepen dan blijft het voorste gedeelte van de stal in ieder geval nog schoon, maar daar is hier echt geen sprake van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 23:53

Maar jouw ruinen plassen toch wel in het midden? Hoewel mijn shet dus wel netjes is, maar die staat ook gewoon op stro, dat kan best.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 00:00

Ja ze plassen wel in het midden, maar ze laten het vlas gewoon op hun plek liggen, en die merrie gooit alles achterin.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 00:58

We hebben 2 merries, moeder en dochter en 2 ruinen. De 2 merries zijn de smeerlappen en 1 van de ruinen is een smeerlap. De andere ruin is het schoonste paard wat je maar kan bedenken.
De smeerlapruin maakt al zo lang hij bij ons staat, 11 jaar, een kuil in het midden. Waarom?????? Hij pies en poept waar zijn kont of ding hangt :+ .
De meries zijn moeder en dochter en look a likes. Wat mama doet, doet ikke ook. Moeders sopt haar hooi, dus dochter lief ook. Moeders doet na het eten een tukkie, dochter ook. Moeders laat alles vallen waar haar kont is, dochter ook. Soms doen ze alles op dezelfde plek, ook al staan ze niet bij elkaar, maar naast elkaar. Ik moet er echt om lachen. De meries liggen gewoon in de stront, lekker geplet en het liefs ook er nog overheen piesen. Ik heb ook 2 veranderlijke bonte Andalusiers. :+

Ik heb nu de laatste paar keer een zaak korrels in een krui gedaan en een emmer water overheen gedaan. Laten staan en je weet niet wat je ziet. 1 krui is voldoende om je stal weer helemaal up to date te krijgen. 1 merrie staat bijna een dag of 2 langer op 1 zak korrels. Reken dat uit wat her per jaar dan scheelt. 2 dagen langer op 1 zak is veel euries.

De smeerlap ruin staat in een 4 x 4 stal en staat op korrels gemengt met vlas. De stal was weer heel netjes en ook weer een dag langer schoon en droog met geweekte korrels. Dat scheelt ook weer op jaar basis veel euries. Als ik dat nog meng met 1/3 zak vlas, dan gaat de stal nog langer mee. De bodem is los en veerkrachtig.

Ik snap niet dat sommige na 2 of 3 dagen al moeten bijstrooien, als ze net zoals Diana en ik hun stal doen. Kan aan de bodem van de stal liggen of het merk stro korrel.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 02:15

Ik snap het ook niet. :n Stal wordt twee keer per dag gedaan en mijn paard is niet overdreven vies of schoon, zeg maar gemiddeld. Een betonnen ondergrond. Het stalklimaat is volgens mij ook prima; veel frisse lucht maar niet vochtig. Of zou de strokorrelstal van mijn paard als vochtvreter fungeren? :=

Ik geef de strokorrels verder geen speciale behandeling, zoals mengen met iets anders of eerst in een kruiwagen met wat water. Ik ben van mening dat het gewoon moet 'werken' zoals het op de verpakking staat en door verkooppunten wordt 'beloofd'. Nou wil ik best tijdelijk - zolang het nog nodig is voor mijn paard - er iets aan doen om het beter te krijgen. Maar dan ook met de nadruk op tijdelijk. Ben je minder tijd kwijt met uitmesten, moet je eerst alle 30 stallen (bij wijze van) in een kruiwagen voorbehandelen. :+ Het spul is al duurder dan de gemiddelde bodembedekker, dan wil ik daar ook wel graag wat meer voordelen voor terug. Niet dat ik nog van alles moet gaan verbeteren.
Vind het echt heel jammer. Maar nogmaals; ik snap het ook niet. Ja, grote kans dat het probleem verholpen is als ik twee/drie zakken per week bijstrooi. Maar ja........... >;)

PhiaBink

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:05

Probeer eens om de korrels voor te weken. Dat scheelt echt!! Je krijgt veel meer in je stal, dan dat je de korrels er zo in kiept.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:20

Dat wil ik best eens proberen. Maar zit je het principe van de strokorrels dan niet in de weg? Het is toch de bedoeling dat ze urine e.d. absorberen en als je dat van te voren doet werkt het toch niet meer?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:30

@Toekie,
Als je één zak korrels in de kruiwagen gooit, daarover één emmer (regen)water gooit, een kwartiertje laat staan, zul je zien dat je een gigantische berg strokorrels hebt.
Als je dit vervolgens door de laag mot in de stal harkt heb je een mooi aangevulde bodem.
Het water is dan inmiddels in zijn geheel opgenomen door de korrels en dus is het "gewoon" een droge laag mot die vervolgens absorbeert als de beste.
Op deze manier doe ik het geruime tijd en het bevalt nog steeds +:)+

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:34

Haha ja als je niet 40 stallen hoeft te doen is dat een prima werkje. Maar dat hoef ik gelukkig ook niet. :D Ik zal het eens proberen..... (zucht := ). ;)

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:38

Dan kun je altijd nog de tuinslang gebruiken om de korrels die in de stal liggen te besproeien als de paarden in de paddock of wei staan....hebben de korrels een aantal uren de tijd om het water tot zich te nemen. :)*
SUCCES!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:17

Maar wat de korrels aan water opnemen, kunnen ze toch niet meer aan urine opnemen? Lijkt zo tegenstrijdig. Daarom gooi ik de korrel er nu gewoon droog bij.

Verse vermeng ik nooit met oud. Vers doe ik aan de zijkant, oud in het midden (daar wordt door mijn ruinen gepiest en gepoept), en dan haal ik steeds beetje vers over oude heen. zodat het er toch beetje fris uitziet.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 14:58

Fitzroy schreef:

Nou hier moet ik helemaal in mee gaan! Mijn verhaal heb ik weer enige dagen (of misschien al wel een week) geleden geplaatst. Korrels werken dit jaar bij de ene pony hier helemaal niet en vorig jaar ging het super! (zijn alle 3 merrie's overigens) Ik heb nu nog één op strokorrels staan. Daar ga ik deze week vlas bij gooien. Kijken of het dan extra netjes blijft!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:07

diana1 schreef:
@Toekie,
Als je één zak korrels in de kruiwagen gooit, daarover één emmer (regen)water gooit, een kwartiertje laat staan, zul je zien dat je een gigantische berg strokorrels hebt.
Als je dit vervolgens door de laag mot in de stal harkt heb je een mooi aangevulde bodem.
Het water is dan inmiddels in zijn geheel opgenomen door de korrels en dus is het "gewoon" een droge laag mot die vervolgens absorbeert als de beste.
Op deze manier doe ik het geruime tijd en het bevalt nog steeds +:)+

Net ook weer gedaan. Het is droog als het de stal in gaat. Raar maar waar. Bijna alle korrels zijn uit elkaar en sommige zijn vochtig en ze vallen makkelijk uit elkaar. Als je de zak zo leeg gooit in de stal ,dan is de helft niet eens uit elkaar met een gieter water erover.
Het werkt echt en je stal wordt er alleen maar super op!!!!!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:57

“Op 14 maart 2009, om 23.55 uur plaatste ik op BOKT een bericht als dat de B.V.B.A. STROVAN “uit Kortrijk in staat van faillissement zou zijn. Ik had die informatie te goeder “trouw ontvangen van derden, maar zij bleek achteraf onjuist te zijn.
“Na verloop van één of twee uur werd het bericht op BOKT reeds verwijderd door de “moderatoren van de site.
“Op vraag van de betrokken firma wens ik hier thans uitdrukkelijk te verklaren dat “het mij spijt dat ik op dergelijke wijze onjuiste informatie over genoemd bedrijf de “wereld heb ingestuurd. De kwestie is hiermee uiteraard gesloten.”

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 07:13

Huh? Heb je een rechtszaak aan je broek of zo ;)

Jenny, wel frappant dat jij precies dezelfde ervaring hebt. Ik denk ook dat ik met vlas ga mengen, want ik heb geen zin in een pallet stronestjes.
Of ik laat alles liggen tot de zomer en ga nu over op stro. Voorlopig ben ik even aangewezen op de korrels, heb geen tijd om andere strooisel te halen.