Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 18:13

Ik zie er ook niet tegen op strenge winter komt er toch niet. Ik moet een stuk omheining vervangen. En het geiten verblijf wil ik uitbreiden zo dat het afdak breder wordt.Dan hoeven ze minder vaak op stal te staan.

Daihyo

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 18:22

Hier een hoog stuk erbij getrokken afgelopen weekend en op het slechtste deel zand gegooid. Hopelijk is dat voldoende. Er komen nog grindtegels aan en mocht het nodig zijn, kan ik zo een lading houtsnippers halen. En ik heb het laagste deel zo gemaakt dat ik het af kan sluiten als het te glad wordt. We zitten op zandgrond, dus het wordt op zich niet drassig, maar de toplaag wordt snel glibberig.
Ik hoop dat het nog even duurt, vooral de nattigheid.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 18:35

Sinds deze zomer een stuk in eigen beheer dus ik kom hier meelezen

Dit wordt de eerste winter dus ik ben benieuwd wat het brengt. We zijn nu vooral bezig met oude troep van de vorige huurders te verwijderen. We wilde de huidige stal een schuilstal maken maar daar is hij toch te klein voor, we moeten dus iets nieuws bedenken. Dat gaat hem voor deze winter niet worden helaas

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 19:43

Ik heh juist in de winter minder werk. Als het eczeem seizoen voorbij is kan het hooihuisje weer in gebruik worden genomen. Die kan ik flink volstoppen ipv nu 2 keer per dag met netten te zeulen. Ook geef ik in de zomer strookbegrazing en hebben ze in de winter de hele weide.
Het enige waar ik tegenop zie is de kou op de scooter erheen en weer terug. En mocht t gaan vriezen waar ik dan m'n water vandaan ga halen. Maar ach, zorgen voor morgen..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 20:46

Wij kunnen binnen een paar weekjes starten op onze eigen weide.
Gras zaaien, omheining en schuilhokken.
Deze winter komen ev de rijpaarden erop, dus ik hoop het wat moddervrij te kunnen houden als ze de ruimte hebben. Voor de trekpaarden volgend jaar moet er wel een stuk verharding komen.
Werken houtsnippers goed? Wordt dat geen dikke modder?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 22:10

Wij gaan denk ik ook over een maandje over naar ons eigen landje. Ik met julius, en nog iemand met 2 paarden.

We zijn nu alles in orde aan het maken. Helaas geen water en elektra daar. Dus we hebben wat uitdagingen..
Vind het niet zo erg om in dit seizoen te starten. Dan weten we gelijk hoe het land zich houd.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 22:29

Ik volg dit topic al een tijdje maar weet niet of ik al gereageerd heb, heb nu sinds een jaar sowieso een nieuw stuk land kunnen huren. Vorig jaar nog met 2,5 paard, dit jaar met 1.5(Tinker en shetlander). Is 5000m2 midden in het bos, ook geen stroom of water. Wel het geluk dat het net nieuw was omheind en ingezaait, :j . Ik heb 8 weilandjes van ik denk 15x~20. Tinker doet 1-2 weken met één weiland, hij staat nog steeds op het gras en de komende maand ook nog. Erg blij mee, hij is ook zeker niet te dik(kan het gras goed gebruiken zelfs) dus erg blij. Hopelijk jaarrond op het gras(met hooi er 24 uur bij uiteraard).
Shetlander staat even apart, die werd iets te dik.

Hier hebben we een schaduwdoek tent achtig iets, met 6 grote weidepalen in de grond bevestigt, staat nu ongeveer 7 maanden en werkt goed.
Qua verharding. Werk hier al 3 jaar(ook bij vorige wei) met tractor platen, soms even modder eraf schrapen maar verder geen werk. Met evt. tegels eronder is het perfect. Ik heb wel diegene met grip, dus niet die gladde dunne platen, deze wegen 70kg en kan ze zelf slepen(met balkjes eronder een rolbank maken en heb ze zo helemaal naar achter gekregen).
Ik lees dus weer gezellig mee voor ook tips deze winter, :j .

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 22:44

Mijn ervaring is dat houtsnippers het eerste jaar goed werken, maar daarna vergaan.
Het wordt een dikke koek, waar het water niet doorheen kan en daarop blijft staan.
We hebben het moeten laten afgraven en afvoeren.

Wat doen jullie met de batterijen die leeg zijn van je stroomapparaat?

Hier afgelopen weekend al het schrikdraad en diverse palen vervangen dat tussen de wei en de winterwei zat.
En nu een echt ijzeren toegangshek ertussen opgehangen. Wat in je eentje knap lastig is.
Om de scharnieren op te hangen en dan het hek er in te plaatsen.
Komend weekend nog de verlichting in orde maken, lees lichtslang van 25meter ophangen,
en de winter mag komen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 23:03

Ik heb een stroomapparaat met zonnepaneel. Afgelopen jaar heb ik deze 1x aan het stopcontact moeten hangen omdat er te weinig zon was.

Water er op blijven staan is niet erg. Ik heb een hoogte verschil van 1 meter en glooiing. Dus een soort natuurlijke wadi waar het water naartoe stroomt. Het is nu ook al een soort plaat waar water op blijft staan. Maar de toplaag wordt glad. Dus werkt houtsnippers best aardig op die stukken. En het is goedkoop. Niet mijn land, dus ik moet keuzes maken in investeringen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 08:02

ik heb er ook al een paar jaar 1 op zonne energie. Ideaal. Misschien wat duurder in aanschaf maar scheelt zoveel in aanschaf batterijen.
Ik leverde de lege vroeger altijd in bij de milieustraat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 08:06

Ik heb een accu omdat ik het zonde vind steeds een batterij weg te moeten fooien. Met de ene accu doe ik een week of 5 en dan heb ik nog een kleintje die het 10 dagen doet als de andere opgeladen wordt.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 11:40

Welke stroommeter hebben jullie? Ik heb er eentje gehad van de Welkoop en een goedkope versie van Gallagher , beide werkte niet

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 19:41

Ik lees al die tijd mee en heb voorheen een paar keer gereageerd, maar heb dan nu m'n eigen plekje in eigen beheer gevonden. Heel blij mee, maar veel werk aan. In m'n vrije uurtjes steeds wat dingen aanpakken: hoog onkruid bosmaaien, troep/puin opruimen van vorige huurders, spullen inkopen, hooi bestellen, en dan hoop ik komend weekend of volgende week te kunnen beginnen aan de omheining.
Vandaag is er wel alvast zand gestort voor in de schuilstallen. Beetje bij beetje komen we een stapje dichterbij...
Ik vind het ook erg spannend de winter in te gaan. Ik weet niet goed hoe alles hier zich houdt, heb gelukkig ook verharding bij de schuilstallen, een zandpaddock (nu nog vol onkruid), maar ook wei. Geen waterleiding en geen stroom. Dus we gaan weer back to basic. Vroeger wel een tijd gedaan, maar was bij iemand in 'pension'. Als je het allemaal zelf moet uitvinden is toch anders en beetje spannend, vind ik dan.

Ik heb zelf een 19 jarige connemara merrie en daar kopen we nog een shetten maatje bij. :-) vroeger ook gehad erbij. Vind het spannende tijden, maar wel leuk!

Ik lees dus graag mee met jullie ervaringen en heb er al veel tips uitgehaald.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 06:54

Hier moet ik nog een dak op een nieuwe stuk overkapping leggen, alles is er al klaar voor, nu nog even tijd maken.

Heb mijn voordroog tm januari al staan, ik zit op klei dus heb ze niet de hele zomer op gras kunnen laten staan ivm met sommige regen weken. Dus er is al meer hooi op dan gehoopt.

Heb mijn eczeem paard voorzien van een regen deken ipv eczeem deken. Dus dat gaat nu ook de goede kant op. Dit weekend mijn weides doorzaaien. Ook steek ik nog wat zuring. Dan kunnen we schoon de winter in.

Ik heb ook stroom op zonnepanelen en accus. Heb 3 accus 1 laadt op met zonnepaneel, 1 volle als reserve en 1 accu aan mijn Gallagher stroom apparaat. Die moet ik iedere 3 tot 5 weken wisselen en weer opladen. Dat rouleert.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 07:19

Fijn als je zelf kunt hooien. Ik haal nu hooi bij een dorp verderop. Dit jaar voor het eerst. Was zo ongeveer het enige hooi dat ik kon vinden dat geanalyseerd was en laag in suiker. Ivm 3 die gevoelig zijn op suiker wil ik altijd een analyse. Maar viel me op dat er maar weinig zijn die dat laten doen. Sterker nog, de meesten vinden het onzin. Terwijl de 1e snede dit jaar op veel plekken vol met suiker zit (>20%) en daar reageren die van mij gewoon heftig op (eczemer, hoefbevangenheid en/of slappe mest).
Nu heb ik een 2e snede gevonden, laag in suiker en wat hoger in eiwit. En hij is bereid voor mij apart te houden voor de winter. Super fijn! Enige nadeel is dat het wat meer blad is en wat minder vezel, maar ik voer toch stro bij, dus dat kan prima. Hier probeer ik ze jaarrond een paar uur op de wei te zetten. Alleen met dit natte weer niet, omdat mijn ruin daar een keer koliek door heeft gehad. Wij zitten op zandgrond, dus dat gaat gelukkig prima.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 09:39

Fijn dat je dat gevonden hebt, hooi laag in suikers. Dat is voor mij ook een vereiste. Ik heb nu besteld bij m'n 'oude' hooiboer, ook mooi laag in suikers.

Moet even m'n ei kwijt. Week geleden spullen voor de afrastering bij Agrishop besteld, meerdere keren gemaild, want werd maar niet bezorgd en nu geeft de track en trace sinds gisteren aan dat het in een andere stad is bezorgd. Agrishop weer gecontact en zij geven alleen aan 'het lijkt er op dat het op dit en dit adres is bezorgd' (heel ander adres en andere woonplaats). Ik naar dat adres gebeld, pakket niet daar. Agrishop geeft alleen als reactie 'wij kunnen het pakket niet opnieuw verzenden, het lijkt erop dat er een fout is gemaakt bij de bezorging, excuses daarvoor'. Ehhhhhhhhhh sorry? Afdoen met een excuses voor een bestelling van 100 euro :-(

Heb aangegeven dat het zo niet werkt etc, benieuwd naar hun oplossing.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 09:45

Zo balen. Tot nu toe alleen de ervaring van lange verzending. Maar gelukkig alles wel aangekomen. En toen ik een keer de verkeerde bestelling had gekregen, hebben ze kosteloos nagestuurd. En het verkeerd geleverde (500 isolatoren) mocht ik houden. Kwam nog van pas ook :+

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 09:52

Kijk dat zijn de betere oplossingen :-) ik ben benieuwd!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:02

Je zou ze nog kunnen wijzen op hun eigen algemene voorwaarden, artikel 13:
Citaat:
Artikel 13 - Levering en uitvoering
De ondernemer zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst nemen en bij de uitvoering van bestellingen van producten en bij de beoordeling van aanvragen tot verlening van diensten.
Als plaats van levering geldt het adres dat de consument aan de ondernemer kenbaar heeft gemaakt.
Met inachtneming van hetgeen hierover in artikel 4 van deze algemene voorwaarden is vermeld, zal de ondernemer geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed doch uiterlijk binnen 30 dagen uitvoeren, tenzij een andere leveringstermijn is overeengekomen. Indien de bezorging vertraging ondervindt, of indien een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de consument hiervan uiterlijk 30 dagen nadat hij de bestelling geplaatst heeft bericht. De consument heeft in dat geval het recht om de overeenkomst zonder kosten te ontbinden en recht op eventuele schadevergoeding.
Na ontbinding conform het vorige lid zal de ondernemer het bedrag dat de consument betaald heeft onverwijld terugbetalen.
Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten berust bij de ondernemer tot het moment van bezorging aan de consument of een vooraf aangewezen en aan de ondernemer bekend gemaakte vertegenwoordiger, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:05

Ja goeie, zat al te kijken, dank je wel :-)

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 11:40

Update: Pakket is zoek en ze gaan me het bedrag terugstorten binnen 5 werkdagen. Fijn iig! Alleen nu weer hele bestelling opnieuw doen.

Bedankt voor meedenken!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 17:48

Net op de weide geweest en het waait als een gek. Ik zit er nu over na te denken om aan de rand van de bak windbreekgaas te zetten. Is wel laag maar scheelt toch iets.

Wat een bagger zooi, is weinig leuks aan zo

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 19:34

Ik snap je hoor alles weer zeiknat,dat windbreekgaas kan goed werken. Mijn buis was kapot van de dakgoot dus vanmorgen gerepareerd. Ik haalde een buis die buigzaam is, vanmiddag viel er veel regen dus ik helemaal blij. Kom ik bij de paarden ik dacht veel water te hebben maar helaas.
Het ging wel in de buis maar iets verder kwam het er weer uit. Dus water vaste tape er om heen gedaan en morgen hopen dat er meer water in zit.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 08:51

Gelukkig heeft het gewerkt, morgen hoor ik de uitslag van een bloedtest. Wel of geen droes, dus mag ik geen water halen bij de buren.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 08:54

Goed om te horen dat het toch gelukt is! Jeetje spannend om te horen, ik duim mee voor je.

Wij wilden gister mest wegbrengen en de aanhanger zakte door. Zitten er nu aan te denken om een mest container neer te laten zetten. Iemand hier ervaringen mee?