Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 21:18

@mentjuh, volgens je profiel woon je in Eindhoven.
Ik woon in Rijsbergen. Als je wilt mag je mijn bladzuiger lenen.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 21:24

Wou net vragen, heeft je bladblazer geen zuiger functie? Ik ontdekte laatst dat onze blazer dus ook kan zuigen :o?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 21:36

Ja onze kan ook zuigen en blazen. Hendel gewwon de andere kant opzetten zit ook opvangzak bij

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 21:37

Azmay schreef:
Wat een dag mentjuh :(:)

Ik heb een heel interessante dag gehad, historische landbouwdag in schinveld.
[ [url=m/eEKdje.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ondertussen op zoek naar een stalling die me echt zint. Valt vet tegen.
Ben toch alweer aan het denken Kim weg te doen. Maar zal dan eerst wat voor Diva moeten regelen.

Waarom niet een leenshet oid erbij als je eerder een nieuwe eigenaar dan een stal vind

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 21:44

Lynn_Nikita schreef:
Azmay schreef:
Wat een dag mentjuh :(:)

Ik heb een heel interessante dag gehad, historische landbouwdag in schinveld.
[ [url=m/eEKdje.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ondertussen op zoek naar een stalling die me echt zint. Valt vet tegen.
Ben toch alweer aan het denken Kim weg te doen. Maar zal dan eerst wat voor Diva moeten regelen.

Waarom niet een leenshet oid erbij als je eerder een nieuwe eigenaar dan een stal vind

Ik wil ze eigenlijk even helemaal niet meer aan huis, haal er te weinig lol uit op het moment. Is gewoon een vervelende verplichting en zo wil ik het niet.
Heb gerekend dat ik met 1 op pension evenveel kwijt ben als 2 thuis, (bedenk me nu dat ik de weihuur niet mee heb gerekend dus zal nog goedkoper zijn met een beetje geluk). Dus dan heb ik even tijd om alles op een rijtje te zetten en me te bedenken hoe en of ik Diva terug aan huis wil.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 21:45

Kan me voorstellen dat je dan weer voor pension kiest Azmay. Je hebt ze uiteindelijk voor je plezier. Wel een moeilijke keuze.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 21:59

Wat zijn jullie lief :):)

Ik zal morgen eens kijken of onze bladblazer een zuigfunctie heeft!
Woonplaats even veranderd, dat is al even Boekel, nog niet ver!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 22:10

oh, grappig, ik volg jou al een hele poos op facebook mentjuh :)

Hier hard gewerkt t weekeinde, voor zover dat ging met mijn voet. Ik heb echt veel in conditie ingeleverd. Maar goed, vanaf nu weer strak in t ritme, en dan komt de conditie wel weer terug.
Gisteren de nachtpaddock volledig opnieuw van stroomdraden, nieuwe poortgrepen en nieuwe plaatjes en ander bevestigingsspul voorzien.
Vandaag in mijn nieuwe boomgaard het onkruid weggetrokken, met zijn 3en hebben we 2 kuub onkruid onder de draden vandaan getrokken. Dat vind ik soms wel een gedoe hoor. In t voorjaar was ik netjes met bosmaaieren daar. Toen werd t bloedheet en dacht ik: komt wel. En vervolgens vet geblesseerd waardoor je weken niets kan doen.
Al het snoeiwerk moet ook nog, ik heb heeeeeeeeel veel hagen. Morgen geen client, dus ik ga maar eens aan de hagen beginnen.
Vandaag is wel mijn hele kudde op rit geweest. Zo leuk!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 22:17

Onze bladblazers heeft indd ook een zuigfunctie.
Wij hebben er alleen 1 met snoer, die is niet zo heel krachtig helaas. Kan hem wel eens gaan testen met eikels zuigen...
Klinkt heel raar als ik dat zo typ _O- _O-

Loonwerker is indd van de week geweest.
Wel 5 minuten, alleen gekeken wat precies de bedoeling was.
Shovel waar hij de mest mee zou verplaatsten is momenteel de komende weken in gebruik dus heb er nog geen bal aan.
Frezen kan hij wel aankomende week doen maar daar heb ik natuurlijk niks aan als de mest niet op de wei ligt :roll:

Paard op pension zal een hoop rust geven denk ik.
Zeker als ze vol pension staan.

Van de week nog even verder in de schuur.
Grootste deel is nu leeg.
Morgen hopelijk de schotten tegen de achterwand plaatsen en dan van de week de zijkanten als ik wat sterke mannen kan regelen.
Dan hebben de paardjes een hele mooie ruime schuilstal.
Gisteren regende het zowat de hele dag en dan staan ze zo sneu te kijken buiten :(

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 00:16

Djoena, wat een leuke pup en wat doet ze het goed als je al zo kan doorslapen.

Mentjuh, wat een baaldag zeg. En zo sneu van je kipjes.

Azmay, misschien goed om er even achter te komen, wat en hoe je het wil inderdaad. Pensionstallen hebben voor-en nadelen, dus dan kom je er vast achter wat beter werkt voor jou.

Lynn, fijn dat je kat eet nu. Inslapen kan altijd nog.

Eikel/noten raper denk ik ook over na, maar denk dat het op het zand erg lastig werkt. Vandaag vielen er weer veel. Heb je net alles eruit, stormt het weer eikels. Volgens mij vallen ze niet, maar gooien de eiken ze gericht :p

ML en ik hebben vandaag weer gereden. Ik had vd week mn ruin nog even gereden en vandaag hij op de merrie en ik op mn ene ruin. Halverwege even geruild. Eerst had hij niet veel klik met rijden met die ruin, maar hij begint hem erg leuk te vinden, dus dat is wat jammer, hahaha Ben getrouwd in gemeenschap van goederen, dus moet delen. Maar feitelijk komt het erop neer dat de dieren gewoon van mij zijn :)

Ze staan lekker bloot en ik zie er 2 al weer sterk verharen, maar dagen worden ook snel korter nu.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 03:16

Ik heb een klein stukje zand waar ook eikels vallen, zal het testen en laten weten of het werkt :)

Edit;
@Selka, hoe was je bezoekje aan de PP in je buurt?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 07:23

Azmay schreef:
Ik wil ze eigenlijk even helemaal niet meer aan huis, haal er te weinig lol uit op het moment. Is gewoon een vervelende verplichting en zo wil ik het niet.
Heb gerekend dat ik met 1 op pension evenveel kwijt ben als 2 thuis, (bedenk me nu dat ik de weihuur niet mee heb gerekend dus zal nog goedkoper zijn met een beetje geluk). Dus dan heb ik even tijd om alles op een rijtje te zetten en me te bedenken hoe en of ik Diva terug aan huis wil.
o

Ik bedoel ook eerst die ene verkopen als je geschikte koper vind en ter overbrugging voor je een geschikte stal hebt evt lengte als gezelschap.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-18 07:27

Heerlijke puppybuik Djoena!
Lizy, zo zie je maar.. ze weten het toch altijd beter zelf. Arme Wonderboy.
Lynn_Nikita, dat is zo irritant! Gaan ze heerlijk niksen terwijl er 1000 dingen te doen zijn. Fijn dat de kat weer wat eet.
Mentjuh, wat sneu van de kipjes. Enig idee wat ze gepakt heeft? De deken kun je alleen nog als poetsdoek gebruiken daar is echt niet veel van over. Leuk paarden..
Azmay, toch wegdoen? Als je er geen lol meer in hebt is dat wel het beste.
Antheman, maar het gaat wel? De draad weer oppakken? Vervelend dat je nu weken aan werk in "moet" halen.
Leuk dat je een track hebt aangelegd Claudia! Succes met de schuur.
Wij zijn ook bezig met de paddock aan te leggen rondom schuilstal 1 zodat de paarden naar binnen kunnen. Vannacht lag ik ook weer wakker omdat het zo spookte.
Superpony, meestal als ze erachter komen hoeveel werk het is mag je m houden :P Wij hebben alle paarden gedeeld op 1 na en de afspraak is nu al dat ik ze mee moet nemen mochten wij uit elkaar gaan :+
Karin, ben benieuwd naar de raper. Ik moet heel veel walnoten rapen altijd fijn als bukken niet nodig is.
Het bezoek was leuk! Omdat ze 2 km van mij vandaan woont ook telefoonnummers gekregen van mensen die iets kunnen doen dus dat is fijn. Ze had ook een stuk puinpad liggen en dat was echt super stevig en droog. Ook nog een tip voor een vorstvrije waterbak. Was een geslaagd bezoek. Mijn handen jeuken nu nog meer :)

Heeft iemand hier zich aangemeld voor bomen voor koeien?
https://waarde.nl/2018/08/08/bomen-voor-koeien-2018/

In hun promotie op de radio en online schrijven ze dat het ook voor paarden geldt. Voor €10 per boom komen ze jonge en oudere bomen planten. Ik wil heel graag nog de andere slootkant voorzien van bomen (320 m.) en op het land zelf ook e.e.a. planten. Wat mij tegenhoudt. Is dat het niet duidelijk is of je inspraak krijgt bij het kiezen van de bomen. Ze moeten inheems zijn en hier is bijv. de gewone Esdoorn inheems. Nou die wil ik niet op de wei..

Wat voor zand hebben jullie in de paddock/bak? Wij wilden M3C doen maar dat is heel erg zwaar zag ik bij de pp van de buurvrouw. Snippers is niet handig want ik wil de mest op de composthoop. Idee is iedere 2 m. drainage, de buizen opvullen met split en dan een laag zand. Iemand tips?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 08:33

Selka schreef:
Antheman, maar het gaat wel? De draad weer oppakken? Vervelend dat je nu weken aan werk in "moet" halen.

Jawel :)
Citaat:
Wat voor zand hebben jullie in de paddock/bak? Wij wilden M3C doen maar dat is heel erg zwaar zag ik bij de pp van de buurvrouw. Snippers is niet handig want ik wil de mest op de composthoop. Idee is iedere 2 m. drainage, de buizen opvullen met split en dan een laag zand. Iemand tips?

Ik heb ook M3C met drainagebuizen.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 08:36

Selka het is mij niet helemaal duidelijk of ze de bomen wel bij de besteller op het land worden geplant?

Citaat:
Vervolgens zoeken wij geschikte plantlocaties en planten wij de boompjes.

Op de website lees ik dit.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 08:45

Lynn_Nikita schreef:
Azmay schreef:
o

Ik bedoel ook eerst die ene verkopen als je geschikte koper vind en ter overbrugging voor je een geschikte stal hebt evt lengte als gezelschap.

Ik weet het eigenlijk niet. Op het moment dat ik ze scheid heb ik Diva een paar dagen aan het schreeuwen en stressen en ik hoop eigenlijk dat als ik haar ergens anders zet ze voldoende afgeleid is dat ze dat niet zo doet.

Misschien dan nog liever Kim even alleen (of met shet of paard van schoonzus) aan huis. Kim kan prima zonder haar dochter zolang ze wat te vreten heeft.

Bij voorkeur zoek ik eerst een stal en kijk ik dan of Kim verkocht raakt om het in 1 keer op te lossen maar vind überhaupt weinig opties terwijl het hier barst van de paardenweides.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-18 08:56

Toch wel Antheman. Mmm lastig. Fijn dat je weer op de been bent.
MM, volgens het interview op de radio wel. Mocht er niemand ervaring hebben met dit concept zal ik ze eens bellen. Kan ik dat meteen nagaan.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 09:21

Jeetje Mentjuh wat een baaldag :(:)

Antheman fijn dat het al ietsje beter gaat met het pootje. Wel echt vervelend dat alles nu 3 keer zoveel is qua werk om te doen.

Amzay sterkte met je keuze, lijkt me niet makkelijk :(:)

Selka wat leuk dat je gelijk ook telefoonnummers hebt gehad enzo! Kun je gelijk vooruit als je dat zou willen :)

Lynn wat fijn dat je kat in ieder geval weer eet! Ik duim mee dat het een stijgende lijn blijft.

Djoena wat een super schattige pup <3

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 09:26

Bomen die wij planten graven we gewoon ergens uit :+ in onze bos wei staat genoeg jong spul, helaas overleefd niet altijd alles de verhuizing. Soms krijgen ze niet genoeg water door de droogte en soms vinden de paarden de boompjes wel lekker :~
Probeer elk jaar een paar boompjes tussen de buren en ons te planten om een windscherm en wat schaduw te creëren.

Het klinkt wel interessant zo, €10 voor een boom. Hangt idd af van waar ze het neer willen zetten en wat voor soort bomen het zijn.

Gisteren de omheining afgemaakt, hebben we een wei van ongeveer 1ha erbij.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 09:51

Ik ken het concept niet Selka, klinkt wel interessant!

Mooi dat je bezoekje zoveel dingen heeft opgeleverd!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 10:25

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 10:59

Wij hebben het grote broertje van die middelste link. Daar slepen we de wei mee en dat gaat heel fijn.
De bak hebben we tot op heden nog nooit gesleept. Zal nu voor de eerste keer mogen.

Bij de onderste krijg ik altijd het idee dat dat er maar eenbeetje overheen aait ipv losmaakt. Maar dat is puur gebaseerd op hoe de constructie is.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 11:01

Wij hebben op stal iets wat lijkt op de middelste link (alleen een slagje groter denk ik? Voor achter de trekker). Volgens mij werkt dat prima :) Overigens hebben wij ook vlokken in de bak.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 11:41

Die 3e is volgens mij heel zwaar en werkt daardoor wel. De 1e lijkt mij het beste lostrekken. Ik vind ze allemaal mooi! De 2e zie ik het vaakst. Hangt er ook vanaf of je ook de weide wil doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 11:49

Ik heb de eerste en de tweede. Mijn ervaring met alleen zand is, dat de eerste te diep gaat en daardoor de onderlaag teveel lostrekt. De weidesleep werkt in mijn bak/paddock het beste.

Ik weet echter niet wat beter werkt in een bak met vlokken.