Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 08:47

Ah, wie weet er nog leuke webwinkels met paardenspullen? Mijne google kent alleen krämers, HV polo en agradi. Heb gisteren tegen mijn vent gezegd dat hij mag kiezen, of hij laat mijn auto maken of hij koopt me een sjiek halster voor mijn nieuwe aanwinst. Ik weet wel dat de schade aan mijn auto meer kost om te herstellen als een halster in aankoop, maar er rijden zoveel mensen rond met geblutste auto's en mijn vriend is lang werkloos geweest, dus ik wil hem niet te hard op kosten jagen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 08:50

Caily schreef:
Als de Tinkers stro in de stal hebben, kan je bezig blijven. In stro zit namelijk mijt....

ze staan op stro, Nouja er ligt stro op de poep maar ze eten ook een deel van het stro dus veel ligt er niet.

Maar goed dat ik verder super gelukkig ben met de paarden aan huis.

Wat een pech met je paard Sandra, hij heeft geluk met jou als baas denk ik.
Webwinkels zoek ik altijd door te zoeken op sale of uitverkoop en dan het desbetreffende item :')
Laatst bijgewerkt door Azmay op 22-05-16 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 08:53

Divoza, epplejack, haal zelf mijn halsters zo goedkoop mogelijk, grote heeft er afgelopen week ook al weer 2 gesloopt... :(

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 09:02

Is bij die mijt sokken afscheren gewen optie zodat het behandelen makkelijker gaat? Groeit wel weer aan toch?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 09:06

Lynn_Nikita schreef:
Is bij die mijt sokken afscheren gewen optie zodat het behandelen makkelijker gaat? Groeit wel weer aan toch?

Lijkt mij wel maar van ik mag maar met een paard redelijk doen wat ik wil en ze staan nu met 3 en een veulen en er komt nog een veulen uit die merrie die ik zeg maar mag verzorgen.
Ze zijn al jaren bezig dus ergens lijkt het me vreemd dat ze even met groene zeep wassen en alles weg is.

Het ergste is dat ik me er druk om maak en dat dus zeer kostbare energie kost die ik eigenlijk al niet heb..

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 09:15

Mijten zitten in de huid dus sokken eraf heeft weinig zin... maar eerst moet de bron weg: het stro. En bekijken hoe goed oma nog te behandelen is, of er als cpl aanwezig is, want dan wordt het andere klus.

Gaan ze ook met de dieren naar de keuring oid, want dan gaan de sokken er echt niet af vrees ik

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 09:22

SandraVerl schreef:
Anke schreef:
Lijkt me wel wijs om ernaar te laten kijken.

Ik ga op dit topic heel ons verhaal niet doen, maar er is echt wel veel met dit paard aan de hand. Hij is nu 11 jaar bij mij, was tot 2 zomers geleden kern gezond. En dan een stomme gaskoliek en sindsdien gaat het bergaf. We zijn vorig jaar 5 keer in de kliniek geweest met hem. 2 keer voor onderzoeken, 2 keer voor een ingreep en tussenin voor een check-up waarbij er een biopsie genomen is van zijn grootste gezwel. In februari heb ik samen met mijn DA beslist om geen onderzoeken meer te doen en hij wordt ook niet meer opgenomen, beest is al het geprul aan zijn lichaam beu, maar ik wil wel dat hij comfortabel is.

Sandra, welke afstamming zit er achter Bacardi?
Ik liet net jouw bovenstaande foto zien aan mijn man en die zei direct wat een rare foto van Andor. Haha. Die dacht zelfs dat het Buddy was die er verstopt achter stond. Ze lijken qua kleur en lichaamsbouw echt heel erg op elkaar. Andor is een jaartje jonger maar heeft ook al niets dan ellende gehad maar dan eerder op zijn voeten/spiergerelateerd.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 09:26

Caily schreef:
Mijten zitten in de huid dus sokken eraf heeft weinig zin... maar eerst moet de bron weg: het stro. En bekijken hoe goed oma nog te behandelen is, of er als cpl aanwezig is, want dan wordt het andere klus.

Gaan ze ook met de dieren naar de keuring oid, want dan gaan de sokken er echt niet af vrees ik

Ze Wilden naar de keuring met het vorige veulen maar is niet gebeurd. Of ze nu willen gaan weet ik niet. Het stro zal zeker wel blijven zolang ze daar staan.

Mijn enige optie is afwachten en ze er echt niet bij laten zolang ik denk dat ze mijt hebben. Echt vervelend dat het zo moet want ik durf het veulen eigenlijk niet eens te aaien uit angst dat ik wat me neem naar mijn paarden wany die voer ik meteen nadat ik daar ben geweest.

Ik ben zelf vrij extreem met mijn paarden die altijd buiten staan en al tijd eten moeten hebben maar heb niet echt het idee dat ik me aanstel wat dit betreft..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 09:30

Yontheke, Bacardi is langs vaders kant een kleinzoon van Lucky Boy, grootmoeder zou Gelders zijn. Zijn vader is Bonheur. Langs moeders kant is hij BWP. Zijn voeten zijn inderdaad ook wel een aandachtspunt, hij is enorm gevoelig en toen ik er nog mee reed, had hij makkelijk hoefzweren. Sinds hij ziek is, staat hij op rust en ik heb sindsdien geen hoefzweer meer gezien. Bacardi is trouwens een evenbeeld van zijn vader.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 09:40

Sandra, zou je de deuk in de auto niet kunnen verhalen bij de verzekering? Eigen risico oid. Kennissen van ons, hadden ook een deuk in de auto (tegen een paaltje aan). Verzekering ingeschakeld en ze krijgen de kosten vergoed. De maanpremie ging niet omhoog zover ik weet. Ging om een bedrag van rond de 1000 euro. Maar het zekere weet ik er ook niet van. Wel dat ze eerlijk hebben gezegd dat de deuk hun schuld is. Dus geen fraude oid. Bellen kan nooit geen kwaad.

Bacardi heeft wel hele mooie appeltjes! Staat hij vaker zo, als op de foto? Het valt mij namelijk op dat hij zijn benen onder zijn buik plaatst. Natuurlijk hoeven ze niet altijd vierkant te staan. Maar gezien zijn houding denk ik dat een bezoekje osteo geen kwaad kan. Want hij lijkt nu te compenseren.

Verder moet het vandaag gewoon droog blijven. We willen nog 1 laatste trainingsritje doen voor de mendurance. We wilden richting Kootwijk, maar waarschijnlijk houden we het op Ede. Dat is dichterbij.

Azmay, ik vind niet dat je je aanstelt. Jouw paarden hebben het goed. Ze staan samen, hebben te eten en hoeven niet perse een maatje erbij. Dus jij bent in deze niet de persoon die iets moet veranderen. Zij willen graag hun paard erbij, daar moeten ze dan ook maar een beetje moeite voor doen. Maar het blijft een lastige situatie. Zeker omdat je dat andere paard ook graag gezelschap gunt. Want beestje kan er niks aan doen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 09:44

Ze staan wel in vrij open en grote stallen dus dat is een grote plus. Ze hebben zonlicht en kunnen met elkaar knuffelen.

Ik denk dat ik zelf de knop om moet en me er minder druk om moet gaan maken..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 09:50

Caily schreef:

Ik bedoel ook om erna makkelijker te behandelen, eerst sokken eraf en dan wassen met anti mijt spul

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 09:52

SandraVerl schreef:
Yontheke, Bacardi is langs vaders kant een kleinzoon van Lucky Boy, grootmoeder zou Gelders zijn. Zijn vader is Bonheur. Langs moeders kant is hij BWP. Zijn voeten zijn inderdaad ook wel een aandachtspunt, hij is enorm gevoelig en toen ik er nog mee reed, had hij makkelijk hoefzweren. Sinds hij ziek is, staat hij op rust en ik heb sindsdien geen hoefzweer meer gezien. Bacardi is trouwens een evenbeeld van zijn vader.

Ik heb ook een Lucky boy gehad, Zit idd Gelders in Aan moeders kant van de mijne zat ook gelders bloed.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 09:58

Caily, wat is cpl?....
Van dat stro: is daar een spulletje voor omdat te behandelen... Zodat het reduceert.... Maar dan zou mijn paard toch ook last moeten hebben van mijt? Ik ben nl niet voornemens om andere stalbedekking te nemen. Zaagsel, vlas... Ik vind het niet fijn werken en in mijn ogen ( voor anderen kan iets anders gelden) het wordt snel een vieze bende.
Op mijn pensionstalling, waar ik stond moest ik het gebruiken.... Dus had geen keus.... De reden dat ik voor stro kies is omdat uit verschillende onderzoeken is gebleken dat dit in alle opzichten ( werkzaamheid, kosten, welzijn paard....) het beste uit de bus kwam.

Mijn idee was ook sokken eraf... Maar dat wil de eigenaar niet.... Ik snap je helemaal hoor azmay.... Ik sta me druk te maken.... Weet dat ik dat niet moet doen...., maar ja het is niet alleen dat het paard van die ander iets mankeert... Je bent vn bang voor de gezondheid van je eigen paard.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 10:01

Heb lucky boy zelf nog een paar dagen mogen verzorgen toen hij bij het kwpn stond een paar jaar terug. Wat een speknek zat daar op :P was wel allemaal spier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 10:05

sakvis schreef:
Sandra, zou je de deuk in de auto niet kunnen verhalen bij de verzekering? Eigen risico oid. Kennissen van ons, hadden ook een deuk in de auto (tegen een paaltje aan). Verzekering ingeschakeld en ze krijgen de kosten vergoed. De maanpremie ging niet omhoog zover ik weet. Ging om een bedrag van rond de 1000 euro. Maar het zekere weet ik er ook niet van. Wel dat ze eerlijk hebben gezegd dat de deuk hun schuld is. Dus geen fraude oid. Bellen kan nooit geen kwaad.

Bacardi heeft wel hele mooie appeltjes! Staat hij vaker zo, als op de foto? Het valt mij namelijk op dat hij zijn benen onder zijn buik plaatst. Natuurlijk hoeven ze niet altijd vierkant te staan. Maar gezien zijn houding denk ik dat een bezoekje osteo geen kwaad kan. Want hij lijkt nu te compenseren.

Verder moet het vandaag gewoon droog blijven. We willen nog 1 laatste trainingsritje doen voor de mendurance. We wilden richting Kootwijk, maar waarschijnlijk houden we het op Ede. Dat is dichterbij.

Azmay, ik vind niet dat je je aanstelt. Jouw paarden hebben het goed. Ze staan samen, hebben te eten en hoeven niet perse een maatje erbij. Dus jij bent in deze niet de persoon die iets moet veranderen. Zij willen graag hun paard erbij, daar moeten ze dan ook maar een beetje moeite voor doen. Maar het blijft een lastige situatie. Zeker omdat je dat andere paard ook graag gezelschap gunt. Want beestje kan er niks aan doen.

Ik zie Bacardi wel meer zo staan ja, maar dat doet hij vooral als zijn buik hem in de weg zit. Ik heb hem vorige zomer laten nakijken en toen was het verdikt dat hij gewoon een heel stijf paard is. Zo lang hij nog gereden werd, hield ik hem op die manier onbewust soepel, maar dat is nu dus weg gevallen. Op dit moment zou ik gewoon willen dat hij kon praten. Nu is het gokken, heeft hij pijn of niet. Al moet ik eerlijk toegeven dat hij de laatste week zeer energiek en vrolijk is, maar langs de andere kant staat hij er vaak bij zoals op de foto. Maar ja, een buik vol oedeem is nu ook niet bepaald een pretje om mee rond te lopen. Tis gelukkig op dit moment al een pak beter als 3 maand geleden, toen zag zijn buik er zo uit

Afbeelding

Afbeelding

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 10:07

Ja, dat is zo, maar aan de andere kant door de sokken eraf te halen worden ze op andere vlakken weer vatbaarder voor bijvoorbeeld mok etc.

Lastig van die slecht gezonde paardjes als je alles uit de kast trekt om het te laten beteren, respect voor jullie :(:)

En hoe vervelend is het als je buren hebt die anders voor hun paarden zorgen. Weet er helaas een boel van. Gelukkig heb ik nu buren die wel goed zijn voor hun dieren volgens mij, in de basis bedoel ik. Ze maken duidelijk wel andere keuze's dan ik zou doen, maar dat is hun goed recht natuurlijk :)

CPL: http://www.levendehave.nl/kennisbank/pa ... lymfoedeem

Monmaster, die Tinker bij jou had toch ook last van jeuk? Of ben ik in de war?

Vrienden van mij hebben 3 paarden, 2 Tinkers en een warmbloedpony, E maat. Merrie is 22 of 23 dacht ik. Ze hebben een prachtige plek midden in het bos met inloopstal, verharding ervoor, paddock en 2 weilanden. Een stuk hooggelegen land is afgezet als rijbak. Ze zitten midden in het bos dus fantastische uitrijmogelijkheden.

Nu is afgelopen week hun oude paardje bevangen geraakt en ze mag nooit meer op het gras. Omdat ze andere twee paarden wel op het gras mogen/moeten, zoeken ze voor de oude nu gezelschap, het liefste een paardje van iemand anders omdat ze zelf echt genoeg hebben aan 3. Kosten en meehelpen in verzorging in overleg. Mocht iemand wat weten? Het zijn echt hele lieve en makkelijke mensen en een prachtig plekje, pony is ook lief en rustig. Er wordt onbeperkt hooi gevoerd.

Ze wonen net over de grens in DL, tussen Emmen en Almelo. Hardenberg is dichtsbijzijnde nlse plaats.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 10:08

palousa_boy schreef:
Heb lucky boy zelf nog een paar dagen mogen verzorgen toen hij bij het kwpn stond een paar jaar terug. Wat een speknek zat daar op :P was wel allemaal spier.

:oo Ik ken hem alleen maar van op foto, vond het echt wel een prachtig paard. Ik wist pas dat er Lucky Boy in de mijne zat, toen ik zijn papieren na de aankoop kreeg. Zijn fokker sprak alleen maar over zijn eigen hengst, Bonheur.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 10:10

Ik ben overigens ook voorstander van stro hoor. Maar ik heb ze gewoon nagenoeg niet op stal. Nu alleen als ik met het andere paard op stap ga. En voor die paar uurtjes staan ze dan maar zonder bodem. Als ik ze wel eens binnen heb gehad met stro erin, hebben ze daarna ook altijd wel jeuk eigenlijk. Behandelen voor mijt en het is weg. Inmiddels is het lampje gaan branden bij mij en behandel ik preventief dan.

Verder liggen ze gewoon buiten in de paddock of in de wei, ze hebben bij mij altijd toegang tot beide, plus stuk verharding, dus ze zoeken het maar uit :D

En nu ga ik maar eens richting de paarden. Vriendin komt zo zadel passen, leuk! Ik hoop dat hij past :o

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 10:17

Ja, die Tinker had/ heeft ook jeuk... Sinds ik behandeld heb met sebacil is dit met 90% verbeterd.
Dat cpl... Lijkt zij dus ook wel iets te hebben.... Idd een wondje wat zeer slecht heelt met onderhuidse verdikkingen... Maar in lichte mate dan.
Volgens de eigenaar heeft ze dat altijd al... Dus uitgel..ld.

Bij mij staan ze ook grotendeels buiten... Loopstal...dus effectief staan ze misschien een uur per dag op stal, uiteraard afhankelijk van het weer... Dames zijn mooiweer paarden!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 10:19

SandraVerl schreef:
palousa_boy schreef:

:oo Ik ken hem alleen maar van op foto, vond het echt wel een prachtig paard. Ik wist pas dat er Lucky Boy in de mijne zat, toen ik zijn papieren na de aankoop kreeg. Zijn fokker sprak alleen maar over zijn eigen hengst, Bonheur.

Uiteraard praat je alleen over je eigen hengst :P daar heb jij het meest belang bij.
Maar het is (of was inmiddels, weet niet of hij het nog doet) een mooi paard, lekker stevig en niet zo fijntjes als die dressuurpaarden.

Ik was daar toen voor het verrichtingsonderzoek, mocht met een groepje de hengsten verzorgen. Had de tuigpaarden en Gelderse onder m'n hoede en daarnaast als die klaar waren met trainen ging ik bij de spring en dressuur hengsten helpen als dat nog nodig was.
Is inmiddels ook alweer bijna 10 jaar geleden denk ik :P
Dat toen 2 jaargangen gedaan en tussendoor ook nog bij de merries, maar die stonden gewoon in Deurne dus dat was mooie afleiding tussen de lessen door ;)

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 10:24

Voor ervaringen over CPL kun je ook op dit bokt topic terecht.
[BKR] CPL topic

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 10:29

Prachtige plek Caily en niet eens zo vreselijk ver hier vandaan. Maar ik wil het aan huis hebben niet opgeven, of ze uit elkaar halen, nu nog na al die jaren samen...

Het de benen onder het lijf zetten, doet die grote van mij ook, als ze zich niet lekker voelt; is voor mij toch wel een indicatie, dat ik het in de gaten moet gaan houden, want 9 van de 10 keer volgt er dan iets van koliek/maag-darm klachten/hengstigheid die niet lekker doorkomt, op.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-05-16 10:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 10:29

Dan is het echt toeval dat ze wel wat van elkaar weg hebben. Die afstamming komt niet eens in de buurt.
Andor staat ook vaak met zijn voorbenen onder de massa en achterbenen achter de massa. Heeft hij altijd gedaan en met EHS viel dit onder controle te houden.

Ami staat ook vaak met 1 been achteruit en als hij in stap loopt hoor je ook verschil op zijn ijzers hoe hij die voet neerzet. Smid heeft gisteren bij het opnieuw beslaan wat gepuzzeld en het lijkt instant een verbetering. Zonder ijzers gaat hij in stap ronduit onregelmatig lopen als hij altijd buiten staat.
Ami is gewoon echt een stalpaard. Maar daar vind ik als hij er happy mee is ook niets verkeerd aan.
Hij is 19 jaar en echt een atleet! Andor kwam zelfs voor zijn problematiek niet eens in de buurt van Ami qua conditie, lopen, ingesteldheid en fitheid. Er staan bij ons 3 paarden van 19 op stal en daar zit er eentje bij die bij mijn inziens al lang ergens op pensioen had moeten staan ipv nog gereden te worden, de andere merrie kreupelt ook regelmatig en ik spring met de mijne nog parcours 1 meter...

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 13:57

Ff mijn nieuwe pony showen... Te leuk
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding