Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 12:39

Vlakbij we voorheen woonden.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 12:48

Leuk, gefeliciteerd Kirr. Ik heb je toppic over de verbouwing van je vorige huis gevolgd. Toen hadden jullie al mega veel werk verstouwd. Dus als je weer een toppic aan maakt ga ik het zeker volgen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 13:37

Leuk kirrr!

Ik ben verkleumd...Karev kreeg een massage/check van inge Hoevers. Dus ik heb dik 2 uur stil gestaan in de diepvries die stal heet..man mijn tenen zijn echt bevroren.

Laten jullie je paarden na kijken jaarlijks of alleen bij klachten?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 13:54

Bij voorkeur 2x per jaar de osteopaat. Tandarts moet ik binnenkort ook maar weer eens inplannen, zowel voor paard als voor mezelf O:)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:10

minstens 1X per jaar en idd als ik iets vreemd voel.

Tandarts moet hier ook komen nu.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:24

Tandarts 1x per jaar. Osteopaat is nog nooit bij mijn paard geweest.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:27

Tandarts momenteel eens per 3 maanden ongeveer, als het niet vaker is :o
Osteo etc. laat ik niet teveel met mn drachtige knoeien, jaarlingetje van '14 is nog te jong en nummer 3 wil ik eerst eens onder het zadel hebben voor ik daar over beslis of het nu nodig is of kan wachten tot merrie bevallen is (paar weken/maanden na bevalling laat ik wel graag checken)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:37

Det gaat gemiddeld 2 x per jaar naar de osteo/chiro. Tandarts 1 x per jaar.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:37

Ik ben niet van de peuten en de paten.. :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:58

Ik ook niet. Als ik een probleem bespeur is het vroeg zat :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 15:08

Elk halfjaar, soms een peut of paat soms een da of een die alletwee is. Tanden ook elk half jaar.

Eigenlijk mankeert er nooit echt wat aan, maar ach voor de zekerheid.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 15:27

DA 1 x per jaar om te enten en dan laat ik normaal gelijk de tanden doen.
Laatste keer vergeten en nu heeft ze al 2 x moeten langskomen voor eerst 2 en later nog Blue.
Peuten komen hier niet gauw.
Ik heb er inmiddels 2 x 1 op mijn erf gehad en eerlijk gezegd zag ik er weinig heil in.
De eerste masseerde alleen, tja, dat kan ik zelf ook wel, kan ik echt.
De tweede deed wel meer maar probleem kreeg ze ook niet opgelost en met goede rijbegeleiding krijg je eigenlijk ieder paard wel lekker door het lijf en zo niet is het goed mis en kunnen peuten ook niet veel.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 16:05

Evert Offereinns riep dat ook, dat veel ellende op te lossen was met correct rijden, maar mensen willen niet horen dat het aan hun ligt, dus ik verdien mijn brood .

Phoe, ouwetje is 32 geworden met alleen jaarlijkse enting. Vroeger had je dat allemaal niet, vroeg je af en toe aan de dierenarts of die even een rasp over zijn kiezen wilde halen. Door internet en mega stallen zit ik mezelf ook wel een beetje op te naaien. Iedereen doet het , en je wilt geen ontaarde moeder zijn voor je kind, dus ook de osteopaat erbij....Iedereen roept altijd hij is zo lekker los in zijn lijf na de behandeling, om eerlijk te zijn voelde en merkte ik er niets van, maar scheelt ben van de buitenrij en een beetje in de bak rommelen en geen wedstrijdruiter. Gistermorgen is Daan Staller geweest voor twee pensionners, hoppa 150 euro per stuk.

Begin op mijn vader te lijken, vond die vroeger iets duur en dan zei ik , jee pa, we leven in 1986 , niet in 1920. Hahahahaha.....

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 16:08

@ Gypsy, morgen komt Karin de hoefschoenen passen, zalando voor paarden. Nog bedankt voor de tip.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 16:20

Hier 1x per jaar de tandarts en ik ent ze voor de tetanus 1x in 3/4 jaar.

Verder geen peuten en paten inderdaad...ze worden niet getraind,sporadisch gereden en hebben geen/nauwelijks contact met andere paarden.

Kirr...spannend...nieuw huis :)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 16:40

Hier een pony die die ik na het veulen wel graag naar de kraker zou willen brengen.
Met longeren werd ze niet losser. Rijden gebeurd nauwelijks en dan door lichte kindjes die de pony niet in de krul trekken.

En 1 paard die zowel d.a heeft gezien als peuten en het niet opgelost krijg. Paard was nauwelijks ingereden en voelde toen een probleem. Blijkt wsl toch lichte atrose te zijn in zijn bekken (dit is zichtbaar, maar een niet heel ernstig geval, dus kan nog altijd samen gaan met een ander probleem)

Met slecht rijden zal je iig vaker een peut nodig hebben - of ze voelen het niet eens dat ze die nodig hebben... ;-)
maar het kan ook door wat anders komen als vastliggen of hangen of een medisch probleem ....

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 19:18

Toevallig heeft een buurtkliniek een tandencontrole-actie voor niks en combineren we dat met enten.
Tom is nog lang niet aan de beurt voor enten, maar stalmaatje wel en kwaad kan het ook niet.
Zelf heb ik absoluut geen vertrouwen in deze kliniek na een eerdere fatale misser iig, maar wat kan er mis gaan met gebitscontrole en/of enten?
Dochterlief is erbij en die laat zich niks aanpraten. :=

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 19:29

Met gebitscontrole kan heel veel mis gaan, hier helaas ervaring met het werk van iemand die in de regio goed bekend stond als paardentandarts, wat bij mijn eigen paard nog wel te herstellen was (ook al stonden zijn snijtanden uiteindelijk niet eens meer recht boven elkaar) maar bij het paard van een vriendin niet meer :n Je zag ook weinig aan die paarden, omdat het probleem de achterste kiezen waren, daar kwam de bewuste man dus niet bij.
Sindsdien nog steeds eens per jaar controle door een tandarts voor mijn paarden, maar dan door iemand die zijn vak wél verstaat.

En ook eens per jaar osteopaat ja.
Stiekum moet ik wel een beetje lachen om de mensen die zeggen dat niet nodig te hebben, omdat zij wél kunnen rijden :') Dream on, sommige paarden zijn nu eenmaal niet heel zuinig op zichzelf en niet alles is rijtechnisch op te lossen (en sommige ruiters voelen niet eens dat hun paard letterlijk zo krom is als een hoepel, maar dat is een heel ander probleem). Dat is bij paarden niet anders dan bij mensen. Zou wel handig zijn trouwens: voel je een pijntje, ga maar gymmen of yoga doen ipv naar de fysiotherapeut, osteopaat, sportarts oid.
En omdat ik wat van mijn paard vraag, moet ik ook zorgen dat zijn lijf geen beperking vormt daarin.
Een paar jaar geleden bijvoorbeeld galoppeerde hij links niet meer aan, rijtechnisch van alles geprobeerd, maar geen echte oplossing gevonden. één behandeling van de osteopaat: opgelost! Later nooit meer dit probleem gehad, dus nee: dat had ik er niet zelf in gereden. Bovendien heeft paardlief vele uren per dag om ongein uit te halen op momenten dat ik er niet op zit.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 19:36

Tinky jij doet maar eens per 3/4 jaar tetanus? Ik doe ook alleen tetanus maar dacht dat het om de 2 Jr moest. Er zijn zoveel meningen over. Karev word ziek van entingen en spuiten. Die krijgt echt een plek ter grootte van een handbal en stijf en koorts. Maakt niet uit wat voor injectie.
Ik durf de tetanus niet niet te doen maar om het jaar of 1x per 3 of 4 jaar zou nog mooier zijn.

Dubbelden helaas geeft karev slecht en laat aan als er iets is. 5 jr geleden een zadel aangemeten die 2 boom maten te klein bleek...geen krimp gegeven. Totdat ik dr schoor..witte plekken om u tegen te zeggen. Dus vandaar zeker 1x per jaar de fydio/masseur

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 19:39

Tandarts idd ook via de dierenarts ivm verdoving en zo bij de achterste kiezen kunnen komen.
1 paard heeft een overbijt, dus moet elk jaar gedaan worden zonder dat ik hem rij :$

de rest krijgt niet elk jaar controle, maar wel voldoende om geen open wangen te krijgen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 19:41

Niemand beweert hier dat ze zo goed kunnen rijden en dat ze daarom geen osteopaat nodig hebben?

Ik geloof gewoon niet in osteopaat voor paarden.. En ik heb gerust een paard dat zich de soep indraait hoor en met zijn HKO graad 4 problematiek kan ik het me niet veroorloven dat hij scheef is anders kan ik hem naar de slager brengen :)

Wat ik dan weer wel doe met hem zijn sessies Equine Hanna Somatics maar dat is hier nog helemaal niet zo bekend als in Amerika.

ZwerteJarig
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 19:50

Mijn oudje heeft 2 x per jaar een gebitsbehandeling nodig wegens het ontbreken van een paar kiezen. Mijn andere wordt sowieso jaarlijks gecontroleerd maar er hoeft meestal niks tot weinig gedaan te worden. Zijn gebit is erg sterk en anatomisch correct, wat erg prettig is bij zo'n enorme stresskikker!

Verder de jaarlijkse enting maar verder niks preventief. Mijn oude fjord heeft een paar weken op een revalidatiecentrum gestaan toen ik hem net gekocht had, maar verder is er nooit meer wat met hem gedaan. Alles is toen losgemaakt wat los kon en hij is nog even "soepel" als toen.

Alleen de ander twijfel ik over, maar heb geen idee wat ik dan het beste erbij kan halen. Osteo, masseur, fysio? Hij is altijd extreem soepel geweest maar door koliekproblemen laatste jaren toch wat stijver geworden. Maar hij staat nog nauwelijks in training dus ik denk dat ik eerst ga kijken hoe dat gaat. Loop ik dan tegen problemen aan, laat ik hem dan wel nakijken. Maar ik vind het erg lastig wie en wat je dan moet benaderen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:10

MarvanTom schreef:
..., maar wat kan er mis gaan met gebitscontrole en/of enten?

Een paard kan allergisch blijken voor de vulstof en hier behoorlijke lichamelijk entreacties op krijgen.
Mijn ex-paard had hier last van, zo erg dat de DA hem liever niet meer entte. Ik heb hele dikke waterborst gehad(bult van 15 cm), spierreactie in de hals (ze kon de hals niet meer buigen zo strak stond die), broekspier'klem' zo pijnlijk dat ze geen stap meer wilde zetten (wat maar goed was volgens DA want de spier had kunnen scheuren bij verplichte beweging)

Vwb tandtarts: als de TA de klem niet rustig genoeg open doet (aan elke kant telkens één klik tegelijk) kan de kaak breken. Bij elektrisch vijlen kan het tandoppervlak zo glad worden dat het paard niet meer kan eten en het is nog steeds een discussie dat door het elektrisch vijlen er zo 'veel' wordt afgehaald dat het paard jaren eerder door zijn gebit heen kan zijn.
Verder moet er altijd verdoofd worden en ook daar kan een fatale reactie op komen als de TA niet de anti-stof heeft (officieel mág een TA ook helemaal niet spuiten).

Ik heb ook gehoord dat Tetanus maar 2 jaar werkzaam is bij een paard. Daarom laat ik ze ook om het jaar spuiten in september, want dan hebben ze de grootste 'boost' net voor het natte seizoen.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:17

@ Wendy: tjeempie, dat is wel heel dramatisch ja!
Onze Tom is 2 jaar geleden nog behandeld door een echte paardentandarts en deze VA mag ff controleren of alles (nog) goed is.
Maar behandelen bij zogenaamde problemen? Nee. >;)
Onze Tom maakt geen proppen, knoeit niet, riekt zelfs niet uit z'n bakkes en heeft imho een beter gebit dan ik. :=
Mocht deze VA iets ontdekken dan haal ik toch liever mijn eigen paardentandarts erbij.

Diverse dingen houdt ik echt gescheiden: hoefsmid, VA en tandarts.
Werkt tot nu toe super. :j

@ Dubbeldun: de reacties op bepaalde entstoffen zijn mij inmiddels bekend.
Onze Tom geeft altijd reactie op enten, soms is dat koortsig/sloom zijn, soms allergiebulten.
Ligt aan de entingstof.
Laatst bijgewerkt door MarvanTom op 06-02-15 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:19

Mijn da is ook ta, ideaal.

vandaag bloed afgenomen bij de pony om op cushing te testen. Nu duimen, ik hoop echt dat dat het niet is...