MarvanTom schreef:..., maar wat kan er mis gaan met gebitscontrole en/of enten?
Een paard kan allergisch blijken voor de vulstof en hier behoorlijke lichamelijk entreacties op krijgen.
Mijn ex-paard had hier last van, zo erg dat de DA hem liever niet meer entte. Ik heb hele dikke waterborst gehad(bult van 15 cm), spierreactie in de hals (ze kon de hals niet meer buigen zo strak stond die), broekspier'klem' zo pijnlijk dat ze geen stap meer wilde zetten (wat maar goed was volgens DA want de spier had kunnen scheuren bij verplichte beweging)
Vwb tandtarts: als de TA de klem niet rustig genoeg open doet (aan elke kant telkens één klik tegelijk) kan de kaak breken. Bij elektrisch vijlen kan het tandoppervlak zo glad worden dat het paard niet meer kan eten en het is nog steeds een discussie dat door het elektrisch vijlen er zo 'veel' wordt afgehaald dat het paard jaren eerder door zijn gebit heen kan zijn.
Verder moet er altijd verdoofd worden en ook daar kan een fatale reactie op komen als de TA niet de anti-stof heeft (officieel mág een TA ook helemaal niet spuiten).
Ik heb ook gehoord dat Tetanus maar 2 jaar werkzaam is bij een paard. Daarom laat ik ze ook om het jaar spuiten in september, want dan hebben ze de grootste 'boost' net voor het natte seizoen.