Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:49

Gypsy schreef:
En daar zit het 'm dus in.

Als je EN in de grote stad wilt wonen, EN een paard wilt houden, zul je domweg diep in de buidel moeten tasten. Ga je dan genoegen nemen met in de winter (bijna) 24/7 op stal omdat je meer niet kunt betalen, komt het er in mijn ogen simpel weg op neer, dat je geen geld hebt voor een paard op een dergelijke locatie.
Dan moet je dus gaan kiezen.

OF, in (hartje) rotterdam wonen, OF een paard houden.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Om welke goede reden je dan ook in zo'n gebied woont: je woont er nou eenmaal. Als je dan tóch een paard wilt, kost het veel meer moeite om hem te bieden wat hij nodig heeft (of het is onmogelijk, volgens jullie). Dan is de conclusie toch simpel? Geen paard houden in dat gebied. Dan moet je hem dus óf verder weg zetten, of wegdoen/verleasen/whatever. Waarom is dat zo moeilijk te begrijpen?

Ik heb overigens een aantal jaar op en neer naar Rotterdam gereden, en vanuit Rotterdam ging ik altijd rechtstreeks naar mijn paard. Ik ben nooit langer dan 35 minuten onderweg geweest vanaf de ring naar mijn paard. Toen mijn paard in Wouw stond (bij Roosendaal) was ik zelfs binnen een half uur vanaf de universiteit in Rotterdam bij mijn paard. Toen ik in Nispen stond (eveneens bij Roosendaal, 24/7 buiten met de mogelijkheid tot 's nachts op stal, op hooggelegen zandgrond dus geen spatje modder te bekennen en gróte weilanden, waarbij ze goed rekening hielden met de individuele behoeften van het paard qua kudde én qua hoeveelheden gras, stonden ook een aantal wedstrijdruiters en er was zelfs een klein binnenbakje), was ik in 35 minuten vanaf de universiteit bij mijn paard. Nu staat hij vlakbij Breda en ben ik eveneens in 35 minuten van de universiteit bij mijn paard.

Je bent vanaf de ring van Rotterdam in zuidelijke richting in een half uur in regio Roosendaal, waar een aantal stallingen zijn die veel goede buitengang bieden. Ik had in Nispen een aantal stalgenoten die echt uit hartje Rotterdam kwamen en die stonden in 40 minuten op stal. En misschien heb je in het hele gebied tussen Rotterdam en Roosendaal ook wel genoeg opties. Ook ben je in een half uur vanaf de ring van Rotterdam bij Breda, waar ook genoeg te vinden is. Zandgrond, dus je hebt ook een grotere kans om een goed te rijden bak te treffen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:57

mika11 schreef:
Mijn paard heeft ook een goede huisvesting en wordt prima verzorgd.
Volgens normen en waarden waar ik prima mee kan leven en achter sta.
Maar als ik precies ga vertellen hoe dat dan is, heb je ws een groep mensen die er anders over denken, dat hou je toch.
Ik heb ook verschillende stallen gehad voordat ik met m'n paard terecht ben gekomen waar ze nu staat.
En waar ze nu staat, dat vind ik de fijnste plek voor een paard vergeleken met de stallingen die ik heb gehad.

Kijk dat heb ik ook.

Wat de een goed vind, vind de ander niks of maar net kunnen.

Ik denk dat verreweg de meest paarden eigenaren echt wel begaan zijn met het lot van hun paard. Bijna iedereen die ik ken probeert het paard het allerbeste te bieden.

VogeltjeM

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:06

Ja, dat geloof ik ook NatasjavE. Maar hoeveel van die paardeneigenaren hebben zich echt verdiept in de behoeften van hun paard? Ik denk dat het vaker voorkomt dat men gewoon opgroeit met een bepaald beeld van hoe het goed is (bijv. in de winter 24/7 op stal met misschien 1 of 2 uurtjes paddock en dat verder de eigenaar nog 1x per dag komt), en dan zelf hun paard ook zo gaan houden, en niks bijzonders zien aan hun paard dus concluderen dat het 'goed' is. Maar is dat dan werkelijk goed? Puur vanuit het perspectief van het paard bekeken?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:12

Als je idd altijd op zo'n stal hebt gestaan weet je niet beter.
Ik ben ook begon op stallen waar in de winter alles binnen stond, dat was normaal. Er werd maar een beetje lacherig gedaan over de paarden die daar op reageerden door onder het rijden helemaal uit hun dak te gaan, en meer van dat soort dingen. Daar hoorde nu eenmaal bij de winter!

Tot ik ergens ging rijden waar de paarden wel 24/7 buiten stonden, of iig een dagdeel. Die vertoonden helemaal niet van dat rare gedrag. Toen ben ik dus pas gaan nadenken over paardenwelzijn.
Je moet het verschil ervaren, denk ik.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:19

Nou,...die van mij schiet nog steeds uit haar stekker als ik ga rijden... :')

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:21

Gypsy schreef:
Zeker duidelijk, en ik laat ook iedereen z'n gang wel gaan altijd hoor. Tenzij er om gevraagd word.
Anders zou ik bv. op de stal waar ik nu sta al een dagtaak er aan hebben haha.
Ik slik gewoon en zeg dan op het deken/slobber/warme stal verhaal: Oh wat leuk joh.
Maar als mensen dan vragen van goh moet die kleine pony van jou dan geen deken op, dan zeg ik wel eerlijk dat ik het opdoen van een deken bij een gezonde pony die geen bijzondere prestaties hoeft te leveren, puur is omdat mensen zich daar prettig bij vinden, en dat de pony er letterlijk en figuurlijk niet warm of koud van word.

Goed voor je dieren zorgen hoort bij de normen en waarden van NL, en normen en waarden zijn altijd generaliserend. Sorry, binnenkort tentamen sociale wetenschappen. :+

Haha nou daar kan ik niet tegenop :D

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:27

Ze kunnen best nog wel fris zijn hoor, haha, maar zelf merk ik tussen mijn paard en de andere paarden hier op stal toch nog een gigantisch verschil.

Haha Nikass ik voel me echt een nerd nu. :')

Normaal gesproken loop ik trouwens echt niet hele dagen zo te zeuren hoor, maar als er over gediscussieerd word vind ik dat altijd wel leuk.
En ik weet ook hoe het is als men zo fel op je reageert, ik kreeg vorig winter nog allerlei rare berichtjes op facebook.
Moest mijn kleine pony een deken op doen en bixjes geven want ze was zielig in de sneeuw. Anders zou de DB gebeld worden. :')

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:33

VogeltjeM schreef:
Maar is dat dan werkelijk goed? Puur vanuit het perspectief van het paard bekeken?

Maar die vraag stel ik dus ook bij het 24/7 buiten verhaal. Zie ik nu een paard wat echt gelukkig is.

Want bij ons op stal zie ik op de winter weide een aantal die het er echt prima doen. Dieren zien er goed uit en zien er tevreden uit.
Maar er staan er ook een paar tussen die ik het er echt niet goed op vind doen.
Staan constant te bedelen om naar binnen te mogen. (en nee ze krijgen op de wei eten)Een gaat als hij niet naar binnen mag meteen zenuwachtig staan luchtzuigen.(ja dat zal ze op stal waarschijnlijk ook doen,...is meer het moment waarop ze gaat luchtzuigen) De weide omstandigheden zijn goed. Het is een droge hoog gelegen wei, met beschutting en voldoende kuil nu het gras op is.

En ja,..de luchtzuiger staat al jaren buiten. Die is het echt wel gewent.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:40

Gypsy schreef:
Ik ben ook begon op stallen waar in de winter alles binnen stond, dat was normaal. Er werd maar een beetje lacherig gedaan over de paarden die daar op reageerden door onder het rijden helemaal uit hun dak te gaan, en meer van dat soort dingen. Daar hoorde nu eenmaal bij de winter!

Tot ik ergens ging rijden waar de paarden wel 24/7 buiten stonden, of iig een dagdeel. Die vertoonden helemaal niet van dat rare gedrag. Toen ben ik dus pas gaan nadenken over mijn paard

Nah je moet het ook willen zien. En eerlijk tegen jezelf durven zijn. Op de manege waar mijn paard in pension stond toen ik haar kocht vonden ze het een beetje belachelijk dat ik elke dag anderhalf uur mijn paard adh liet grazen. Diaarnaast haar in de winter met één ander paard (de enige eigenaar die dat zag zitten) in de buitenbak zette en daar twee uur naast ging zitten (moest ook bij blijven) met skibroek aan bij sneeuw of gevoelstemperatuur -15.
Ik voelde me ook wel eens een vreemde eend in de bijt zeg maar.
Maar het was echt aan de andere paarden wel te zien hoor, het lijden. Want dat was het echt. Allemaal hadden ze wel een of ander vreemd trekje, gestoord gedrag. Ik vond het net een psychiatrische inrichting. Als ik het met mijn stalgenoten besprak deden ze lacherig en wuifden ze het weg, maar ze wisten echt wel dat ik gelijk had. Er was maar een enkeling er echt van overtuigd dat het prima was zo. De rest had gewoon geen zin om erover na te denken.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:43

Dat is het ook ja, het willen zien.
Wat jij beschrijft dat heb ik ook, ik krijg altijd een naar gevoel in mijn buik als ik door de gang met boxen loop. Een ander vind het dus een fijn zicht, maar ik zie alleen maar die tralies, en die doffe blikken.
Ik vind (maar misschien ligt dat aan mij) dat van die echte stalpaarden anders uit hun ogen kijken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:50

Gypsy dat is zeker zo. Er heerst apathie. De wat nieuwere paarden doen nog een poging door tegen hun box te trappen in de hoop dat het wat oplevert. Maar de paarden die er al jaren staan daar zie je een soort lusteloosheid. Het eindeloze wachten. Deze maneges hebben ook geen weidegang. In de zomer een paar keer per week een uurtje in een zandpaddock, meestal alleen (wel buren) een enkeling zet zijn paard met een vast maatje. Een aantal paarden gaat in de zomer een maand naar het land. Maar daar staan ze dan meteen 24/7 zonder beschutting (want de eigenaar moet op vakantie en kan niet voor zijn paard komen zorgen). De meeste trekken dat ook niet goed.

De gezellige kantine en het dichtbij zijn van de manege waren de belangrijkste redenen voor mensen om er te blijven. En vanwege de kinderen die er met vriendinnetjes les hadden en er zelf naartoe konden fietsen.
Ken ook mensen die al jaren lang steeds met een nieuw paard weer op zo'n stal gaan staan.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:55

Citaat:
Je bent vanaf de ring van Rotterdam in zuidelijke richting in een half uur in regio Roosendaal, waar een aantal stallingen zijn die veel goede buitengang bieden. Ik had in Nispen een aantal stalgenoten die echt uit hartje Rotterdam kwamen en die stonden in 40 minuten op stal. En misschien heb je in het hele gebied tussen Rotterdam en Roosendaal ook wel genoeg opties. Ook ben je in een half uur vanaf de ring van Rotterdam bij Breda, waar ook genoeg te vinden is. Zandgrond, dus je hebt ook een grotere kans om een goed te rijden bak te treffen

Ring Rotterdam is groot net zoals omgeving en als je in een dorp woont waarbij je dus al 10 min moet rijden om naar de rijskweg te komen

Maar goed terzijde je moet wel realistisch blijven want wie gaat er een uur per dag kwijt zijn aan reistijd naar zijn paard toe.
Hoe ga je dat dagelijks financieren en als je paard ziek is, hoe ga je daar 2x of 3x per dag naar toe?

En mijn paard in een suffe zandbak of paddock neer te zetten vind ik geen toegevoegde waarde dan is 2x per dag los meer dan genoeg, de paarden staan vaak vervelend te doen bij het touw want zo leuk is het niet in een bak waar enkel zand is.

Maar afgezien van mijn leven die zo goed is heb ik nagedacht
Ik werk ong 10 uur per dag in een kleine ruimte dan mag ik 2 uurtjes los en als ik thuis ben dan zit ik weer 9 uur in een kleine ruimte :D 19 uur per dag.

Jongens ik kap met dit topic want er worden steeds stommer dingen geopperd van eigen paddock aanleggen tot 40 min enkele reistijd.

En paard los in een bak of op een postzegel weide is nog steeds niet van je het.
Succes iedereen

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:58

Gypsy schreef:
Dat is het ook ja, het willen zien.
Wat jij beschrijft dat heb ik ook, ik krijg altijd een naar gevoel in mijn buik als ik door de gang met boxen loop. Een ander vind het dus een fijn zicht, maar ik zie alleen maar die tralies, en die doffe blikken.
Ik vind (maar misschien ligt dat aan mij) dat van die echte stalpaarden anders uit hun ogen kijken.

Maar Gypsy, dat is toch hetzelfde als dat ik vind dat paarden die in de stromende regen staan niet blij uit hun ogen kijken. Je spiegelt gewoon je eigen gevoelens, en 'bedenkt' daar de uitdrukking van het paard bij.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:07

tita schreef:
Citaat:
Je bent vanaf de ring van Rotterdam in zuidelijke richting in een half uur in regio Roosendaal, waar een aantal stallingen zijn die veel goede buitengang bieden. Ik had in Nispen een aantal stalgenoten die echt uit hartje Rotterdam kwamen en die stonden in 40 minuten op stal. En misschien heb je in het hele gebied tussen Rotterdam en Roosendaal ook wel genoeg opties. Ook ben je in een half uur vanaf de ring van Rotterdam bij Breda, waar ook genoeg te vinden is. Zandgrond, dus je hebt ook een grotere kans om een goed te rijden bak te treffen

Ring Rotterdam is groot net zoals omgeving en als je in een dorp woont waarbij je dus al 10 min moet rijden om naar de rijskweg te komen

Maar goed terzijde je moet wel realistisch blijven want wie gaat er een uur per dag kwijt zijn aan reistijd naar zijn paard toe.
Hoe ga je dat dagelijks financieren en als je paard ziek is, hoe ga je daar 2x of 3x per dag naar toe?

En mijn paard in een suffe zandbak of paddock neer te zetten vind ik geen toegevoegde waarde dan is 2x per dag los meer dan genoeg, de paarden staan vaak vervelend te doen bij het touw want zo leuk is het niet in een bak waar enkel zand is.

Maar afgezien van mijn leven die zo goed is heb ik nagedacht
Ik werk ong 10 uur per dag in een kleine ruimte dan mag ik 2 uurtjes los en als ik thuis ben dan zit ik weer 9 uur in een kleine ruimte :D 19 uur per dag.

Jongens ik kap met dit topic want er worden steeds stommer dingen geopperd van eigen paddock aanleggen tot 40 min enkele reistijd.

En paard los in een bak of op een postzegel weide is nog steeds niet van je het.
Succes iedereen

Jij noemt het stom, voor anderen is het realiteit om hun paard een fatsoenlijk leven te gunnen. Ik vind dat persoonlijk niet stom maar juist bewonderenswaardig. En zo raar is het niet, ik ken meer mensen dan ik op twee handen kan tellen die het zo doen, zodat hun paard op een goede manier buiten staat (iig hele dagen, soms de nacht naar binnen).

Zelf heb ik 30 minuten reistijd naar mijn paard. Ja, is duur en ik zou betere dingen kunnen kopen voor dat benzinegeld (want dat is niet mis), maar voor mij geldt ook dat ik moet zorgen voor zijn beste omstandigheden en hem anders beter weg kan doen.

Ik vind het zelf 'stom' dat jij je paard wel 24/7 op stal zet omdat je niet meer dan 20 minuten wil rijden ernaartoe, als we over stom gaan beginnen. Dus doe maar niet.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:12

Nog maals IK WIL NIET DAT MIJN PAARDEN HELE DAGEN IN DE WEIDE KOMEN of paddokc :)
dat is mijn keuze ze komen nu 2x daags los aantal uur enige wat ik anders zou willen zien is uurtje erbij en hooi in de paddock. Maar hebben beide genoeg ruwvoer op stal (4x daags en eten het toch niet op)

Ik vind dat ik het netjes opgelost heb en ja ik wil meerdere keren per dag naar mijn paarden toe als ze ziek zijn.... en ja ik moet regelmatig uitrukken voor de 31-jarige dus die versleep ik zeker niet 60km verder op.

mijn laatste post :)
misscien ook respecteren dat er tussenweg is en niet iedereen zijn paard op de weide wil hebben of kan hebben.
Aantal paarden wat het slechter heeft is altijd nog in de meerderheid (bij mij dan he) dus ik ben op goede weg alleen niet jouw weg

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:16

NatasjavE schreef:
VogeltjeM schreef:
Maar is dat dan werkelijk goed? Puur vanuit het perspectief van het paard bekeken?

Maar die vraag stel ik dus ook bij het 24/7 buiten verhaal. Zie ik nu een paard wat echt gelukkig is.

Want bij ons op stal zie ik op de winter weide een aantal die het er echt prima doen. Dieren zien er goed uit en zien er tevreden uit.
Maar er staan er ook een paar tussen die ik het er echt niet goed op vind doen.
Staan constant te bedelen om naar binnen te mogen. (en nee ze krijgen op de wei eten)Een gaat als hij niet naar binnen mag meteen zenuwachtig staan luchtzuigen.(ja dat zal ze op stal waarschijnlijk ook doen,...is meer het moment waarop ze gaat luchtzuigen) De weide omstandigheden zijn goed. Het is een droge hoog gelegen wei, met beschutting en voldoende kuil nu het gras op is.

En ja,..de luchtzuiger staat al jaren buiten. Die is het echt wel gewent.

Ik zie (of denk te zien for that matter) dat mijn paard gelukkig is buiten doordat ik zie dat hij lekker zijn eigen ding doet. Spelen, groomen, eten, rondscharrelen, soezen, wanneer hij wil. Daarbij heeft hij een heel ontspannen mimiek. Wanneer een paard op stal staat, beperk je hem in het doen van zijn eigen ding (hopelijk niet in het eten maar sowieso wel in het bewegen en sociaal). Dat vind ik onwenselijk, aangezien het hier gaat om de manier waarop hij zijn léven slijt, hij een dier is met eigen behoeftes en wensen en niet uitsluitend bestaat om mij te dienen in mijn wens om te rijden. :) In een notendop..

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:19

Tita: uitgaande van ideale buitenomstandigheden, waarom zou je dan niet willen dat jouw paarden hele dagen buitenstaan?

Dat andere paarden het slechter hebben is helaas geen goed argument. Als ik mijn kind elke dag tegen zijn hoofd sla, is dat toch ook niet oké omdat andere mensen hun kind misschien wel 3x tegen het hoofd slaan?

Overigens vind ik mijn weg niet de enige juiste weg. Mine staat 24/7 buiten en heb al vaker gezegd hoe en wanneer ik een stal wel acceptabel vind. Maar 24/7 op stal (met een paar uur dat je er bent in mindering daarop), nee, dat kan imo nooit een juiste weg zijn.
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 26-11-13 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:21

Dat is dan toch stom... Als je wil dat je paarden hooi op de paddock krijgen, regel het dan. Jeetjemina.
Ik zou mijn paard dan weer nooit 16 uur of langer in zo'n suffe stal neerzetten.

Anoeska daar heb je een punt, ik zei ook al, misschien ligt het aan mij. Gezichtsuitdrukking is niet echt een heel erg meetbaar iets, dus daar zullen we dan over in het ongewisse blijven.

Als mijn paard overigens met een ongelukkig uitdrukking op de paddock zou staan, dan zou ik op zoek gaan naar een andere vorm van 24/7 buiten huisvesting. Er zijn zoveel alternatieven te vinden. PP, hit actief, weiland, mix van weiland paddock, etc.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:31

Ik heb gewoon geen zin meer om hier te moeten verdedigen.
Hit-Actief is iets wat ik nooit zou willen ben afgelopen weekend nog op zo'n stal geweest afschuwelijk.

Zoals ik het nu doe, is het beter dan ik het vroeger deed. Mijn paarden komen er in de winter meer uit en niet om alleen te rijden, of wandelen.
In de zomer hebben ze beide hele dag weidegang en pony gaat vaak in de vooravond nog uurtje of 2 extra.

Paard komt bij mij nooit meer op de weide 24/7 ze werd doodziek van te weinig voedingsstoffen terwijl het paard van Tooske het juist wel weer goed deed (lag niet aan de weide)
Pony is door de jaren heen aan het veranderen vroeger bleef ie langer in de weide nu staat ie als eerste bij hek om op stal te slapen.
Ik ga hem niet dwingen meer op de weide te staan en tel erbij op dat hij doods en doodsbang is voor bliksem, en wind dan gaan zelfs de luiken op stal bij hem dicht hij staat te trillen en compleet in paniek.
Met veel wind gaat ie soms zelfs los in de binnenbak (verboden normaal) omdat hij echt in paniek raak en met een lekkende hartklep ga ik dus geen paniek of opgewondenheid vrijwillig creeren en dat is ook de reden dat hij alleen staat in de weide want het is niet zomaar een gaatje maar een gat.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:35

Gypsy schreef:
Dat is dan toch stom... Als je wil dat je paarden hooi op de paddock krijgen, regel het dan. Jeetjemina.
Ik zou mijn paard dan weer nooit 16 uur of langer in zo'n suffe stal neerzetten.

.

Je mag op de meeste stallen geen hooi in de paddock doen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:53

dat is stalbeleid, maar beleid kan ook veranderen. Als genoeg klanten om dingen vragen, dan willen wel eens dingen en regels aangepast worden. Maar als er geen haan naar kraait zal er inderdaad niets aan veranderen, want dan is iedereen toch tevreden?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:57

Idd, je moet wel van je laten horen.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:19

Gypsy schreef:

Tot ik ergens ging rijden waar de paarden wel 24/7 buiten stonden, of iig een dagdeel. Die vertoonden helemaal niet van dat rare gedrag. Toen ben ik dus pas gaan nadenken over paardenwelzijn.

Hier staan alle manegepaarden zomer en winter op stal.
Toch zijn er een aantal die in de winter frisser zijn dan s zomers, ondanks dat de huisvesting hetzelfde is. Dan heeft het dus puur met het weer te maken.
Er zijn er ook een aantal die erg stabiel zijn en zowel zomer als winter hetzelfde gedrag vertonen.
Ik vind dan ook niet dat je zondermeer kunt stellen dat paarden automatisch uit hun panty gaan in de winter omdat ze minder/geen buitengang krijgen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:28

hier is mijn pony in de winter ook frisser dan in de zomer. Maar als hij dan ook niet voldoende buiten komt is er geen land meer mee te bezeilen... Als hij wel buiten komt (al jaren 24/7) dan kan hij die extra energie kwijt in spelen, rennen, klieren met de andere pony (bekvechten doen ze regelmatig, met andere ruinen proberen elkaar op de knieën te krijgen en uit dagen) Vooral met kouder weer en wind willen ze graag even rennen in de bak en schrikken veel meer. Dat is dan het vrije bewegen.Als ze dat dan hebben gedaan zijn ze onder het zadel braver.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:38

Mijn paard is altijd rustiger in de winter. Ook als ze er dan minder uitkomt. (wat eerder het geval was)