[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jasia

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:43

Zou het voor jou dan geen voordeel zijn dat het net met 20 mm mazen juist wat dunner is? Als ie er dan in blijft hangen, knappen de mazen, toch?

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:19

Soesita,kan je bij die wasmand niet de handvatten bij elkaar binden?
net als bij een hooitas.
dan kunnen ze er van bovenaf niet bij.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:30

Bedankt voor het meedenken allemaal!

dammetje: zo'n hooizak zou kunnen, ja.

tamary: deel los voeren om de ergste honger er af te hebben doen we al. Maar blijkbaar ergert hij zich daarna zo aan de slowfeeder dat hij toch weer gaat scharren.
Je idee met een net buiten de box vind ik super! Helaas gaat het bij mijn paard niet lukken omdat die een gesloten box heeft, maar dat idee vind ik echt goed en was voor mijn vorige stal ideaal geweest. (Moet je wel een staleigenaar hebben die tegen wat hooi op de gang kan. :=

Jasia: Als het net zo dun is dat het scheurt als hij er met zijn hoef in zit, kan ik wel elke dag een nieuw net kopen. Hij is er helaas niet al te voorzichtig mee. :')

colunder: ja, dat was het idee met die wasmand inderdaad. :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:50

Als ik onze 20mm netten hier zie hangen zou ik het toch wel erg knap vinden als ze daar een ijzer in gefrommeld krijgen :)

Zou er in overleg met de smid niet wat mogelijk zijn om de uiteindes van de takken niet "verstrikbaar" te maken?

Zo'n wasmand als je daarbij de handvaten tegen elkaar bindt dan staan de stukken ernaast nog steeds open :P

Bovendien is dat plastic ook niet zo gek sterk en zijn die gaten nog groter dan bij een echt heel fijnmazig net. En door de grootte krijg je er misschien voor een uurtje hooi in, ook niet heel praktisch.

Heb hier ook zo'n mand staan en het idee is wel eens door mijn hoofd geschoten maar heb ik ook weer heel snel laten varen, zie er geen praktisch nut in om die in stal te hangen :)

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:08

Tja, ik had natuurlijk een 30mm net en 20mm is inderdaad nog een goed stuk kleiner. Maar volgens mij past de tak van zo'n ijzer daar toch echt wel in. Ik ben er in ieder geval niet gerust in.
Met de smid kan ik het inderdaad eens bespreken; die komt over twee weken. Waaraan dacht je dan? Kortere takken? Of een gesloten ijzer met een verbinding tussen de takken?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:18

Als het precies goed gemikt, in de exact juiste hoek en met genoeg enthousiasme gebeurt zal het heus wel kunnen :j

Maar dan is het imo. wel een "freak accident" waarvan het risico bij allerlei andere oplossingen zoals een wasmand of hooizak niet minder zal zijn...een mogelijkheid dat alle toevalligheden bij elkaar opgeteld worden waardoor het fout gaat, hou je toch.

Ik weet niet wat een smid zou kunnen doen, misschien de takken aan het uiteinde wel breder maken :P
Verbinding tussen de takken dan ben je wel van alle uitstekende dingen af en als je het 30mm nog hebt kan je dat dan toch best zorgeloos gebruiken? :)

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:32

Ja, dan ben ik van alle zorgen af als dat zou kunnen. :j

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 21:27

Weer een vraagje vanaf hier: wat vertraagt meer, een net wat strak gespannen in een frame zit of wat losser zit?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 21:40

Los lijkt me, moeilijker om iets te pakken wat beweegt dan wanneer het vast zit.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 21:44

Zeker losser! En de netten beschadigen dan ook minder snel.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 21:46

Heel erg bedankt voor de snelle antwoorden!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 09:36

Alleen wel meer kans dat er iets achter blijft hangen (hoef, halster, tand etc).

Lotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 09:54

Ik heb nu voor in de stal de little bit hooitassen gekocht. Ze hebben er vannacht voor het eerst uit gegeten, ben er eerst een uur bij gebleven, maar ging prima. Mijn merrie vond het in eerste instantie maar vervelend, maar daar went ze dan maar aan. ze is wel gewend om buiten uit de kist met slowfeeders te eten, in de stal sinds een paar dagen uit een hooinet, en nu dan de little bit hooitas. De zakken zien er stevig uit, heb ze aan een enkel touw gehangen, bovenkant dicht geknoopt, na een uur durfde ik met een gerust hart te gaan slapen. Vanochtend was het hooi zo goed als op, en geen gefrustreerde paarden aangetroffen...
Het voelt voor mij veiliger dan netten in de stal, en heb het idee dat ze er nog langzamer uit eten ook, doordat het zo beweegt. Mijn man vond het er uit zien als paardenspeeltje... :-)
Hopelijk gaan ze lang mee, want ze waren niet echt goedkoop...

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:04

Bedankt voor het delen van je ervaring Lotto. Ik ben ook aan het overwegen om zo'n tas aan te schaffen.
Je hebt ze dus gewoon vrij in de ruimte opgehangen of met een enkel touw tegen een stalwand aan?

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:40

Ik zoek iemand die me wil helpen met t maken ve net in m'n palletboxen. Ik heb ijzeren draadmatten er in (grootste 7,5x7,5 en kleinste Maas 4,5 bij 4,5). Vorig jaar had ik ijzeren frame met daarin een groot hooinet opgespannen. Die sneuvelden bij bosjes. Ik wil graag een net, maar hoe zorg ik dat ie langer mee gaat? Ik wil net weg halen , bak vullen en dan net er op spannen. Ik heb geen frame meer. Ik heb in de palletboxen 4 touwtjes met musketon haken zitten! Wat en wie wil me helpen

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:14

Wil graag even iets aan jullie voorleggen.
Mijn paard eet al uit slowfeeder netten. Dit wanneer ik ze vul. Paard krijgt hooi ipv kuil wat de rest krijgt waardoor ik het altijd klaar zet nu in tassen. Nu dacht ik eraan om 1 of 2 hooikussens te kopen die dus op de grond in de box kunnen liggen zonder risico met ijzers erin. Op die manier kirjgt hij dan wel hooi in een slowfeeder aangeboden en de boer hoeft het dan niet in mijn andere net te doen. (dit wil hij ook niet)
Iemand een idee? Waar je die kan komen.

Lotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:31

@ soesita, ik heb ze tegen de tralies/ wand van de boxen gehangen. Vrij in de ruimte gaan die dingen wel erg te keer, heb 3x3 boxen, dus dat vind ik dan niet zo prettig.
Is ook makkelijk vastmaken (heb wel even zitten puzzelen hoor hoe ik dat het beste kon doen :o ). Heb nu een touw om de handvatten geknoopt zodat er geen scherpe dingen zijn waar gevoelige neusjes aan kunnen bezeren. Aan de andere kant van het touw een musketonhaak. Ik gooi het touw over de bovenkant van mijn boxen (heb tralies aan de bovenkant van de boxen), dan klik ik de musketon aan het touw vast, hangt veilig en geen risico op rare dingen. Geen dubbel koord waar ze wellicht verstrikt in kunnen raken.
Voor mijn shet gebruik ik maar een klein koordje, daar heb ik een vastzetring voor aan de stalwand bevestigd, vond de zak te veel heen en weer gaan als ik hem van bovenlangs vasthing, en was bang dat hij dan in het touw verstrikt zou raken...

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:48

Lotto: Dat klinkt als de manier hoe ik het ook zou doen ja. :j Ik heb nog wat tijd want de mijne krijgt nog geen hooi bijgevoerd. Maar ik denk dat ik als het zover is dan ook maar voor die hooizak ga. Dan is het risico van vasthangen in elk geval erg beperkt.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:04

Vraagje tussendoor omdat hier iedereen wat op dezelfde manier voert als wij :)
We moeten in elk geval voor 1 paard over op hooi en nu ben ik het verbruik wat aan het bekijken. Hoeveel hooi (formaat pakje) voeren jullie per paard(en)?

Verder willen we graag een palletbox maar alles is zo ver van het hoge noorden af, of anders om, dat ik zit te denken aan het bestellen van een inklapbare. De fabrikant zegt uiteraard dat het stevig genoeg is, iemand hier ervaring mee?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:48

Ik heb grote ronde balen, ik weet niet hoeveel dat is maar met 3 paarden doe ik daar een week mee.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:50

Bij die van mij weeg ik het af, dit ivm zijn gewicht. Hij krijgt per net 4 kg.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 19:37

RianneH schreef:
Vraagje tussendoor omdat hier iedereen wat op dezelfde manier voert als wij :)
We moeten in elk geval voor 1 paard over op hooi en nu ben ik het verbruik wat aan het bekijken. Hoeveel hooi (formaat pakje) voeren jullie per paard(en)?

Ik ga eigenlijk uit van 2% van het (gewenste) lichaamsgewicht. Scheelt me een hoop aan berekeningen over droge stof gehaltes, etc. Afgerond ivm toch wat morsen en slechte plekjes is dat ong. 25kg/dag voor 3 pony's.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:31

Mijn paard krijgt 10 kg per dag en mijn haflingers krijgen 2 x 6 kilo (staan samen dus eten samen uit slowfeeder).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 08:59

Hier was het per D-pony maatje eigenlijk altijd een half baaltje per pony per dag. En dan in slowfeeders dus altijd vrije toegang tot hooi.

Soms wel eens wat meer, soms wat minder, maar gemiddeld klopte dat aardig :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 10:16

Ik ben afgestapt van xx plakken of xx baaltje.
Je hebt baaltjes van 17 kilo, maar ook van 25 kilo, met een even groot verschil in het gewicht van plakken. Verder maakt het nogal uit of het grof hooi is (blijft weinig voedingswaarde van achter, maar wel veel mest :D ) of juist fijner hooi (wordt beter opgenomen dus meer voedingswaarde en minder mest).
Ik weeg wat ze krijgen. Niet elke plak, maar bij een nieuwe baal altijd 2 plakken. En hierop stel ik de hoeveelheid vast.