Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

b485

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 10:37

Ik heb vorig jaariets gellijkaardigs met een kliko geprobeerd. Het was bij mij geen succes. Het hooi zakte niet goed door. Het werkte enkel als ik er maar heel weinig in deed.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 10:38

Je moet er wel een schuine plank inzetten anders zakt het niet in een punt zodat ze het laatste er ook uit kunnen krijgen.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 11:00

Schuine plank zat er bij mij in, maar ook daarmee zakte het niet geweldig.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 11:30

Waar bleef het hooi dan steken? Aan de randen ofzo? Want van een schuine, gladde plank glijd hooi wel af toch? Het leek mij wel een goed idee iig. Heb alleen nog geen kliko om het zelf te gaan maken (en we hebben ruim voldoende hooinetten, het is dus ook niet nodig).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 12:58

melizz13 schreef:
pmarena; ziet er mooi uit wat zullen jou paardjes genieten! :)

Rena vindt het hartstikke leuk :j

We zijn nu een jaar bezig met klussen en nu we hulp krijgen van mijn neef en zijn gezin gaat het een stuk sneller gelukkig +:)+

Sinds de 2 extra hooinetten in de punten van de wei staan (wei is iets van 160 x 30 meter grofweg) zie je Rena steeds heen en weer hobbelen van net naar net , echt heel erg leuk om te zien :j

*draaf-draaf-draaf* Heen *draaf-draaf-draaf* Terug *kloppetie-kloppetie-klop* Heen , met nog een rondje erachteraan omdat de buurman van de achterliggende akker zijn gewassen komt besproeien. Hihi. Echt superleuk.

Jammer genoeg staan de ponies nu allemaal apart , waardoor de track ook eindigt halfverwege.
Hopelijk krijgt Rena snel een groepje bij zich op het pad , lijkt me echt superleuk om te zien hoe dat hele cluppie rond de track gaat :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 13:03

fojoe schreef:
pmarena, hoe groot zijn die tegels?
ik heb stoeptegels van 30x30 maar die trappen ze - zeker aan de zijkanten - helemaal de grond in
ik ga nu proberen om 2 lagen op elkaar te leggen.
ik heb er toch genoeg :D

ik heb ook oude boordstenen liggen: betonnen gevaartes van 1 meter bij 20 centimeter, ongeveer 4 cm dik.
die blijven wel perfect liggen.
ze zijn wel loodzwaar :=

Ja , tegels van 30 x 30 zijn te klein , daar hebben wij er nog honderden van liggen maar die moeten we nog door midden "knippen" om muurtjes van te metselen , voor bij de paarden is dat echt niks.

De kleinste maat die we bij de paarden gebruiken is 40 x 40 cm. De meeste zijn 40 x 60 , of 50 x 50.

Van de 40 x 60 cm wil ik nog een heel paadje rondom maken , zodat ze aan de rechterkant van hun track een verhard paadje van 60 cm breed krijgen waar ze rustig op kunnen lopen , als de track zelf te nat of te scherp bevroren is o.i.d. . Er is dan nog zat ruimte naast om lekker in volle galop te scheuren :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 13:07

Dinopino schreef:
leuk gedaan. alleen mijn ervaring met de zoutstenen is zo dat ze na een paar regenbuien vanzelf oplossen. In pegasus stond een leuke oplossing voor zoutstenen in de buitenlucht. Daar sneden ze een jerrycan uit en legde de zoutsteen er in zodat bij regen de zoutsteen droog bleef. Wat zonde van je tunneltentje.

Rena gebruikt haar likstenen eigenlijk nooit , dit is even een keer een test of ze ergens van gaat likken , ik wil er inderdaad nog een afdakje overheen maken om ze tegen de regen te beschermen maar voor nu vindt ik het wel best , zijn belangrijkere dingen die voor gaan :)

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:09

@pmarena: ben pas langsgereden en zag Rena lekker rondlopen. Leuk hoor! Kom graag een keer van dichtbij kijken!

Ik heb mijn wei pas weer een beetje verbouwd en ben nu naar voren aan het uitbreiden. Misschien kan ik over een aantal weken wel een doorsteek maken, dan heb ik een soort grote "O". Nu we sinds een week erbij wonen, kan ik goed zien hoe het werkt en Hans loopt eigenlijk heel regelmatig heen en weer, om te drinken, rollen, eten, mesten etc..Erg leuk om te zien!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 13:17

MirjamN schreef:
@pmarena: ben pas langsgereden en zag Rena lekker rondlopen. Leuk hoor! Kom graag een keer van dichtbij kijken!

Ik heb mijn wei pas weer een beetje verbouwd en ben nu naar voren aan het uitbreiden. Misschien kan ik over een aantal weken wel een doorsteek maken, dan heb ik een soort grote "O". Nu we sinds een week erbij wonen, kan ik goed zien hoe het werkt en Hans loopt eigenlijk heel regelmatig heen en weer, om te drinken, rollen, eten, mesten etc..Erg leuk om te zien!

Hoi , het schiet nu op , leuk hè !

Als ik het schrikdraad af heb , hopelijk over 2 weken , zal ik je even een mailtje sturen om te komen kijken :)

Helaas zitten we nog wel met de Haf die apart moet staan , hopelijk vindt die snel een fijn plekje....dan kan de kersverse Fjord van mijn "nicht" komen en kan het hele spul lekker samen op de complete track lopen.

Als de Haf weg is moeten we nog de hele wei waar zij loopt uitmesten , en kunnen we het hooischuurtje een grote beurt geven en helemaal vol leggen met hooi voor de winter. Dan de stal afmetselen , dak erop , staltegels erin , water en stroom in orde maken , bestrating er omheen , zadel / voerkamertje aftimmeren....laatste stukje afrastering in orde maken zodat de nieuwe stal in open verbinding komt met de paddocks en wei....en zijn we eindelijk klaar voor de winter :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 22:11

Van deze bak heb ik er nu 2 van. Ik zoek nog steeds een bovenkantje, zodat het een slowfeeder wordt.

Afbeelding

Ondertussen ook een groot net, met kleine mazen ernaast, in de boom, gehangen. Dit geeft troep, maar ze eten wel 4 keer zo langzaam, ook niet onbelangrijk.
Zo komt er voor de winter echt van alles binnen om zoveel mogelijk voerplekken te creeëren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 22:26

Antheman schreef:
Van deze bak heb ik er nu 2 van. Ik zoek nog steeds een bovenkantje, zodat het een slowfeeder wordt.

Hooinet erin klikken een optie?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 22:30

tamary schreef:
Antheman schreef:

Hooinet erin klikken een optie?

Ik heb liever metaal, die netten slopen ze.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 08:09

Afbeelding
http://paddockparadise.wetpaint.com/page/Slow+Feeders

Ik heb deze in miniformaat gemaakt voor bij in de stal te hangen tot ik een ton voor buiten heb. Gewoon een kleine ton, hooinet erover spannen. Musketonhaak eraan, halstertouw aan een balk in de stal en vastklikken. Ik zal kijken of ik vanmiddag een foto kan maken.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:21

Waarom hang je in de stal niet gewoon een hooinet neer?

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:38

Dinopino schreef:
Waarom hang je in de stal niet gewoon een hooinet neer?

vind ik lastig vullen
maar weet haar reden natuurlijk niet

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:48

Oh ik heb gewoon een ring die je bij kramer koopt aan de muur hangen hooinetje eraan en vullen maar.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 20:40

Was het op mij bedoeld? :D
Ik heb al een groot hooinet in de stal hangen en wil iets voor buiten, maar ik wil niet dat het nat en zompig wordt. :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:06

@Vie: ze eten het toch op ?? Die van mij hebben er geen probleem mee hoor als het eens wat natregent.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:11

Wat buiten hangt, eten ze hier niet allemaal netjes op als het nat is. :n Mijn (buiten)net heeft ook grotere mazen, met deze manier kliederen ze er ook niet te veel mee en doen ze er langer over. Ze moeten er meer moeite voor doen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:12

foto?

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:13

Zal ik morgen even maken. :j

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:15

Ik heb er hier een in pension staan die erg boos wordt van de hooinetten. Er kan dus ook niet normaal mee worden gedaan. Wordt dit nog beter?

Nu bijt ze bij iedere hap in het net en zwaait het alle kanten op (een agresieve boksbal).

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:23

mijn veelvraat tinker vindt af en toe ook dat het niet snel genoeg gaat, pakt het hooinet dan vast en schudt het agressief heen en weer in de hoop dat het hooi er zo uit valt.
maar dat is af en toe eventjes een bui, de rest van de tijd staat hij rustig zijn sprietjes te plukken.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:11

Ik heb nog even een vraag aan de hooibak bezitters onder ons. ;)

De bak die hierboven op de foto staan, heb ik voorzien van draadstaal. Geen foto van, overigens.

Ik wilde dit met een ketting vastmaken, maar uiteindelijk hebben we bedacht dat elastiek handiger zou zijn. Spanbanden heb ik verbouwd, en aan het rooster gemaakt.
Ik vertrouwde het niet, en heb alles weer losgemaakt toen ik wegging.

Mijn vraag is hoe jullie spanning houden op de bovenkant. Je wilt natuurlijk dan het rooster meezakt, maar vooral ook dat hij enigszins op zijn plaats blijft, als de paarden eraan trekken om het hooi eruit te pulken.....
Mijn rek ging behoorlijk omhoog. Ik kan het elastiek nog inkorten, maar ik ben benieuwd naar jullie oplossing.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:31

En ik heb een vraag over verharden ;).

De uitloop van de inloopstal is vorig jaar verhard, maar deze tegels zijn inmiddels weggeschoven en een beetje weggezakt. Dit waren van die kleine tegels. We willen het dit jaar beter aanpakken om te voorkomen dat we ieder jaar staan te verbouwen ;). We hebben nu van die heel grote grindtegels weten te bemachtigen via marktplaats, maar willen daar dus graag een rand omheen maken. Stoepranden of zo? Hoe zou je daar goedkoop aan kunnen komen of hoe zouden jullie dit oplossen?