Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:05

diana1 schreef:
@Suzan1,

Ik weet dat "normaal" stro goedkoper is dan strokorrels en stronestjes en dat mijn huidige kosten hoger zijn.

Verder heb ik nu geen stinkerij in de stallen wat ik voorheen met tarwe en koolzaadstro wel had.
Tevens heb ik nu minder werk om de stallen netjes te houden.
Minder afval en dus hoef ik minder vaak naar de boer om de mestkar te legen.

De vele voordelen wegen voor mij zwaarder dan de extra kosten. ;)

Je bedoelt dat de aanschaf kosten hoger zijn; dat kan kloppen. Maar over een lange periode gezien en gerekend, zijn strokorrels goedkoper, juist doordat je er minder werk mee hebt, minder opslagruimte nodig hebt en de mestafvoer meevalt.
Wel of geen stinkerij en/of vocht in de stallen heeft alles te maken met welke vloer je in de stallen hebt en het stalklimaat in het algemeen; vandaar dat sommigen ervaren dat strokorrels in het najaar meer vocht aantrekken (verbruik van de korrels stijgt).

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:55

Buitenstallen zijn droger dan binnenstallen. Veel paarden in een kleine ruimte is ook vochtiger dan weinig paarden in een grote ruimte. Een klinkervloer is op laatst verzadigd en de stalbodem dus blijft vochtiger. Betonnen vloeren kan je beter schoon en droog krijgen, alles eruit vegen. Vloeren met een afvoerputje raakt ook verstopt, dus goed schoonhouden.

Ik moet normaal 3 tot 4 x per jaar de mesthoop weg laten halen. De laatste keer is in maart dit jaar geweest. Het kan nog wel een paar weken/maanden wachten. Besparing om het mest af laten voeren is nu al 150 euro. Dat zijn aardig wat zakken stro korrels :D

I.pl.v. elke stal 1 krui (heb een kleine krui) is het nu, 4 stallen 1 1/2 tot 2 kruien. In de zomer 1 krui op 4 stallen. Tel uit je winst op arbeid en mest.

Heb je stro eters, dan ben je ook per dag 1 baal stro kwijt x 7 dagen=

Ik heb op maneges (40 paarden en 20 paarden) gewerkt en als je ziet hoeveel mest er elke week werd opgehaald, dat kan je met stro korrel denk ik makkelijk halveren.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 17:05

Citaat:
Je bedoelt dat de aanschaf kosten hoger zijn; dat kan kloppen. Maar over een lange periode gezien en gerekend, zijn strokorrels goedkoper, juist doordat je er minder werk mee hebt, minder opslagruimte nodig hebt en de mestafvoer meevalt.
Wel of geen stinkerij en/of vocht in de stallen heeft alles te maken met welke vloer je in de stallen hebt en het stalklimaat in het algemeen; vandaar dat sommigen ervaren dat strokorrels in het najaar meer vocht aantrekken (verbruik van de korrels stijgt)

Wij bedoelen precies hetzelfde. Gisteren heb ik een totaalplaatje geplaatst.

Sinds febr tot nu kost Kayleigh haar stal mij 1 euro per dag en de stal van Helianthe ,77 eurocent per dag.
En dan heb ik het alleen over de aanschaf van korrels en nestjes en heb ik de afvoerkosten vd mest nog niet eens meegerekend.
Dit scheelt me ook nog eens de helft vh aantal karren legen bij de boer = 52 euro.

cremellogek

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 21:18

Ik ervaar ook de natte plakzooi zoals ik al eerder vermeld heb, en dat heeft niets met de bodem te maken. Want die van mij staan ook op een betonnen vloer..

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 21:43

25 november jl. heb je dit ook aangegeven en daarop hebben wij gereageerd. Heb je dit geprobeerd?

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:27

Ik heb even een paar bladzijdes gelezen (vond het teveel om alles door te lezen ;) ), maar ik had een vraagje, ik heb 2 pony's die zo'n bende van hun stal maken, die poepen en piesen waar ze staan, en lopen ook veel rond met het gevolg dat al het vlas iedere keer achter in de stal ligt en ze zelf op de beton staan.
Zouden strokorrels hier een optie zijn, of werkt dat met zo'n smeerkezen ook niet ?

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 00:58

Je zou het bij 1 van je pony's kunnen proberen.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 09:16

darwin schreef:
Ik heb even een paar bladzijdes gelezen (vond het teveel om alles door te lezen ;) ), maar ik had een vraagje, ik heb 2 pony's die zo'n bende van hun stal maken, die poepen en piesen waar ze staan, en lopen ook veel rond met het gevolg dat al het vlas iedere keer achter in de stal ligt en ze zelf op de beton staan.
Zouden strokorrels hier een optie zijn, of werkt dat met zo'n smeerkezen ook niet ?

Zo was die van mij ook en ik vind strokorrels echt een uitkomst!
Je moet wel een paard hebben wat zn voeten optilt want mn stalgenootje heeft die van haar 1 nacht op mijn bodem gehad en die schoof alles naar de zijkant, maar dat doettie met elk soort strooisel hebben we al gemerkt.
Dus snel weer op onze eigen bodempjes :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 09:53

Dan kun je rubberstaltegels gaan nemen en daarover heen bv de korrels..Die rubberstaltegels kan je volgens mij gewoon los in de stal tegen elkaar aan leggen. Stel je verhuist van stal, dan neem je ze gewoon mee.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 12:02

Rubberen tegels liggen er al in :j
Maar het vlas ligt iedere keer achter tegen de muur en dan is het zo vies dat je het niet terug in de stal kan harken, want dan is heel de stal vies en nat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 18:41

Dan is het toch niet zo erg? Dan toch best zacht en niet vochtig koud voor hem om op te liggen?

Misschien doe je wel te weinig in de stal, een lege stal is al gauw 3 pakken vlas voor een stal van 3 x 3 en dan iedere week een zak er bij en elke dag de natte plek er uit.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 23:38

Citaat:
een lege stal is al gauw 3 pakken vlas voor een stal van 3 x 3

3 is weinig, dan heb je geen bodem.
6 zou beter zijn.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 09:57

Suzan1 schreef:
Citaat:
een lege stal is al gauw 3 pakken vlas voor een stal van 3 x 3

3 is weinig, dan heb je geen bodem.
6 zou beter zijn.

3 pakken vlas is genoeg hoor (heb je bodem van cm of 15 dik).
Voor korrels heb je idd 5-6 zakken nodig.

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 08:53

Hoeveel kg strokorrel doen jullie nu per vierkante meter?
Ik heb nu 8,8 kg erin zitten per vierkante meter.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 10:55

Citaat:
3 pakken vlas is genoeg hoor (heb je bodem van cm of 15 dik).

dat zal mijn keuze nooit zijn.
Vlas moet je oppotten, een dikke laag erin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 15:13

Oppotten doe ik dus niet, dat vind in niet hygiënisch..

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:21

Longproplemen worden 9 van de 10 keer veroorzaakt door de zeer sterke amoniakdampen in de stal. Met oppotten blijft de lucht in de stal hangen. Haal je dagelijks natte plekken weg, dan is er veel minder amoniak in de lucht. Als je amoniak ruikt als je de stal in komt, is dat een teken van een slecht stalklimaat.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:44

Nou... mijn mening over de strokorrels is vrij snel veranderd. Nu de paarden ivm het weer langer op stal staan, merk ik dat ook meteen aan de strokorrelbodem bij mijn paard. De andere paarden staan op vlas, en die staan veel schoner/droger. De stal van mijn paard is 4-5 dagen na het bijstrooien van één zak alweer een grote, natte bende. Of nou dagelijks de natte plekken worden weggehaald of eens per week. Maakt niets uit. Het is beiden nadelig want 'opsparen' maakt het nog viezer maar dagelijks verwijderen zorgt ervoor dat je nóg meer moet bijstrooien.
We hebben een betonnen ondergrond en veel frisse lucht (buitenluiken). Als de paarden buiten staan, kan het ook even lekker doorwaaien. Wil ik de stal echt schoon en droog houden, zou ik per week (minstens) twee zakken moeten bijstrooien en daar vind ik het echt te duur voor. Ook naar de stalhoudster toe vind ik dat dus heel vervelend. Begrijp me niet verkeerd, als het moet dan moet het (paard moet natuurlijk wel fijn staan/liggen) maar dit is voor mij dus een reden om te stoppen met de strokorrels en terug over te gaan op vlas.
Bovendien is er (bij ons iig) geen verschil in uitmesten. Heb laatst alle stallen eens gedaan en bij het vlas was ik net zo snel klaar als bij de strokorrelstal. En daarmee bedoel ik dat vlas net zo handig is. ;) Mijn persoonlijke conclusie (dus in ons geval) hangt de tijd die je kwijt bent niet af van de bodem, maar ligt het aan hoe 'vies' het paard is.

Heel jammer, maar behalve dat het (waarschijnlijk) een goede bijdrage levert aan de genezing van WLD... is het voor ons verder niets. ;(

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:55

Ik ben er ook helemaal niet meer over te spreken. Het is bij mij 1 natte bende, iedere dag weer. Ik blijf bijstrooien.

Ik ben nog aan het bedenken waar ik op over ga: vlas of weer terug naar stro.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:12

Jammer dat de ervaringen met de korrels bij jullie (Fitzroy en Toekie) momenteel slecht zijn.
Wellicht is het voor jullie het proberen waard om stronestjes bij te gaan strooien. Dit geeft hier een superresultaat, de structuur van de bodem wordt iets groffer (meer stro-achtig) en het blijft droog.
Hier tenminste prima resultaten op betonvloerstallen.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:20

ik ga binnekort over op de stronestjes, ecobodem kan geen gehakseld stro leveren en doet daarvoor in de plaats de stronestjes, ik ben benieuwd !
hoop wel dat hij snel leverd nu want ik had vrijdag al een zak per stal moeten bijstrooien, heb ik nu met korrels gedaan maar dat geeft helaas geen lekkere nieuwe laag erop,
alleen maar drogere laag aan de bovenkant,
ik vind het omgooien ook erg zwaar met alleen korrels, met haksel stro ben je veel lichter aan het scheppen

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:21

Die stronestjes wil ik wel eerst proberen, dus dan zou ik op zoek moeten naar een leverancier. Ik wil er niet gelijk een hele pallet van bestellen.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:30

diana1 schreef:
Jammer dat de ervaringen met de korrels bij jullie (Fitzroy en Toekie) momenteel slecht zijn.
Wellicht is het voor jullie het proberen waard om stronestjes bij te gaan strooien. Dit geeft hier een superresultaat, de structuur van de bodem wordt iets groffer (meer stro-achtig) en het blijft droog.
Hier tenminste prima resultaten op betonvloerstallen.

Klopt, die tip heb ik idd van je gehad. :-) En als ik nog langere tijd de strokorrels zou moeten gebruiken (ivm de voeten van mijn paard) dan zou ik dat best willen proberen. Maar eigenlijk vind ik (zeker voor die prijs) dat je van de strokorrels mag verwachten dat het iig een droog bedje blijft, zonder dat je ik weet niet hoeveel extra moet bijstrooien. En niet dat je er nog meer tijd en geld in moet stoppen met allerei mengels, terwijl dat bij bijv. vlas niet nodig is. Het welzijn van mijn paard staat voorop, en als dat met vlas net zo goed maar ook goedkoper bereikt kan worden... dan is de keuze snel gemaakt.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:31

Fitzroy schreef:
Die stronestjes wil ik wel eerst proberen, dus dan zou ik op zoek moeten naar een leverancier. Ik wil er niet gelijk een hele pallet van bestellen.

Kijk, ik vind het dus eigenlijk te gek voor woorden dat je daar dan weer achteraan moet. Om erbij te mengen dan he. Strokorrels werken of ze werken niet.
Maar dat is mijn mening. :D
Laatst bijgewerkt door Toekie op 07-12-09 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:33

Nou heb ik anderhalve week de stal bijna leeg gehaald, 4 pakken er in, er lag nog droog achter in de stal. Nu weer 2 pakken er bij en de helft is al weer vies. Dit is dus ook niet de manier... zo wordt het wel duur....Ik heb de vaste korrels door het vieze donkere geharkt, eens kijken hoe lang dit mee gaat.