Ik heb een plaatselijk mannetje die nog hooi heeft. Anders de loonwerker, wel ingepakt maar heel mooi hooi. Mocht niks lukken dan is dat voor tijdelijk een alternatief.
DuoPenotti
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.
Hier ook gedoe met hooi. Had nog aardig wat balen die voor mij gereserveerd zouden zijn en nu zijn ze opeens weg. Dus moet andere leverancier vinden. Gelukkig heb ik nog voor week of 3.
Waardeloos is dat hé. Sinds dat mij eens overkomen is reserveer ik niets meer, maar probeer ruim voldoende te hebben tot minstens een maand na de eerste snee. Dus ik hoop dat de deal met de buurman doorgaat want dan kan ik er weer even tegen (minstens 10/11 weken).
Het voerboertje wat ik al een tijd heb heeft ook altijd wel iets liggen tót hij de ruimte in zijn schuur nodig heeft voor het verse én hij heeft dan wel wisselende partijen, dus de kans dat ik net een mindere partij treft is wel groter.
DuoPenotti
Geplaatst: 24-04-22 19:08
DubbelFun schreef:
Logisch, je weet maar nooit. Hopelijk wordt het komende seizoen een goede hooitijd en stijgen de prijzen niet zo idioot meer.
Dat hoop ik ook voor jullie. Al was afgelopen jaar ook een goed hooi jaar.
Malenka
Geplaatst: 24-04-22 19:10
Ik vind dit moment van het jaar ook wel een beetje spannend. Ik heb nog voor zo'n zes weken voordroog. Als ik ze iets meer stro voer kan ik het nog wel een extra week oid rekken. Maar daarna wil ik wel echt weer midi balen hebben want de grote balen blijven niet lang goed in de zomer.
DuoPenotti
Ook niet als je op de eerste dag helemaal los trekt?
Dais_
Geplaatst: 24-04-22 19:13
Dubbelfun, de grasmaaier was net terug van reparatie want mijn man was over een metalen constructie heen gereden die ingegraven zat in de grond.
Hij was dus net gemaakt en voorzien van nieuwe messen en toen reed ik vandaag over een stuk beton
Dais_
Geplaatst: 24-04-22 19:16
manzano schreef:
Hier ook gedoe met hooi. Had nog aardig wat balen die voor mij gereserveerd zouden zijn en nu zijn ze opeens weg. Dus moet andere leverancier vinden. Gelukkig heb ik nog voor week of 3.
Ja banketstaaf is dat ik ze ook eerder had kunnen halen, maar dat was niet nodig, ze lagen daar niet in de weg etc. Dus heb eerst de hele eerste lading op gevoerd zodat we weer in 1x grote hoeveelheid kwijt konden (kan totaal 90 baaltjes kwijt). Ze eten hier 1 baal per dag, dus gaat best snel. Maar goed.... Leermomentje
Ik kan nu nog niet zoveel kwijt ... ca 70 baaltjes. Das in de winter 2 maanden. Heb nu een goede betrouwbare leverancier. Hij bezorgd in het weekend en bezorgt thuis. Grote balen krijg ik niet door de deur. Tzt willen we de schuur nog wel een keer aanpassen, maar nu nog ff niet.
Mijn leverancier stopt ergens dit jaar. Nog geen echt goed alternatief gevonden. Wordt vrees ik Venhorst.
Ik heb gelukkig nog wel een voorraad. Geteld zou ik er tot november mee kunnen doen. Alleen krijgt er eentje mestwater van als dit het enige is wat ze krijgt dus heb wel wat in de verkoop staan.
Ik ga ook maar wat hooi op marktplaats zetten. Vorig jaar voor het eerst van eigen land gehooid; erg grof en langstengelig hooi. Maar nu mijn oudje de winter doorkomt op geweekt voer (grasbrok en Seniores), gaat het hooi niet zo hard meer. En juist dat groffe hooi is ook niet populair bij de pony en de schapen. Misschien dat ik er iemand nog blij mee kan maken en dan kan ik weer ruimte maken voor fijner hooi van dit jaar. Dat koop ik dan wel in..
Dais, wat balen van de grasmaaier. dat is zo wel duur grasmaaien.
Ik heb hier het weekend de sproeiers maar weer in het land gezet. Het is zo gortdroog, het groeit nauwelijks. Ik heb de schapen nu op een ander stukje gezet, maar dat is ook zo goed als kaal. Kan ik het oude stuk even bemesten en dan elke paar dagen maar sproeien. Anders wordt het een goed hooijaar, maar dan in de verkeerde betekenis.
Hooi.... pfff hier vergist hoe snel ze er ineens doorheen zijn gegaan. Heb nu nog vier pakjes liggen. Had wel al hooileverancier gevraagd om nieuwe, heeft hij ook gelukkig maar vandaag toch maar even appen of hij donderdag kan komen of dat ik eventueel met aanhanger iets bij hem kan ophalen. 100 pakjes doe ik toch liever laten bezorgen met zijn grote kar. Ben nog niet heel zeker hoe lang ik met 1 pak doe dus liever iets teveel hebben liggen. Krijgt 8 tot 10 kg per dag, dan nog 2 plakjes voor Monty dus denk max 1,5 dag per pak? of 1 pak per dag zelfs af en toe. Gaan wel wat meer de wei in dus zal straks iets minder worden.
joyce83
Geplaatst: 25-04-22 08:30
Hier een beetje in dubio. Al zo lang we Monty hebben is de indeling van de wei nooit veranderd. Echter omdat Guus nog wat kijkerig is langs de tuin van mijn ouders bedacht ik mij of het misschien handig is om wat dingen om te gooien. Al moet ik het natuurlijk niet alleen doen omdat ze wat kijkerig is (ligt ook een beetje aan de dag, zaterdag keek ze helemaal nergens van op..)
De lijnen zijn getekend op wat ik bedacht had. De rijbak/paddock rood, blauwe lijnen wei, groene lijn prikpaaltjes als verdeling voor overdag. Sterretje is mesthoop, rechthoek is hooiopslag. Kruisje is waterput. De stallen zijn onder het kruisje, maar daar kunnen ze dus niet overdag inlopen.
We hebben niet ontzettend veel land ongeveer 2500 vierkante meter in totaal. Het lichtere gras is momenteel de rijbak/paddock. Die is dan wel in 2 gedeeld omdat ze niet bij elkaar staan. Dan zijn er nu 2 delen wei. De bak moeten we iets breder gaan maken, is nu 16 meter en dat is wat krap met rijden.
Maar ja ga ik nu helemaal omgooien, dus rijbak op andere plek leggen, en dan 4 kleinere stukken gras (ik gok van 20 bij 20 ongeveer).
voordelen: kan een schijnwerper op de stal plaatsen om hele bak te verlichten. Kan boom ernaast planten om schaduw te krijgen. Kan eventueel de waterslag ernaast laten liggen voor de sproeiers, die moet nu altijd dwars door de bak om in de wei te komen. Dus steeds opruimen als we willen rijden.
Nadeel is dat ik wel een constructie met de palen moet bedenken zodat de tractor wel nog bij hooihok kan komen. dus moet op 2 plekken van die prikpaaltjes ertussen doen. De huidige rijbak/paddock is van mijn ouders en de wei is van ons zelf. Nu is dus de scheiding heel duidelijk qua stukken grond. Dit is ook nog altijd te arceren door de huidige hoekpalen te markeren natuurlijk.