Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 12:31

Ik baal echt ik heb een dompelpomp en ik wilde hem gisteren uit de krat halen toen was het snoer door midden gegeten. Eten muizen ook aan snoeren?

Duhelo

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 14:36

muizen en ratten ...

Ik heb vandaag zo een dag dat ik spijt heb dat ik mijn paarden perse 24/7 buiten wil.
Het giet water, alles is nat, ze trekken alle modder op de verharding. Boer kan niet meer tot bij de ruif komen om hooi te vullen dus ik moet het met de hand erin vullen. Al het hooi blijft aan je natte kledij hangen. Hoop gedoe om aanhangertje geparkeerd te krijgen.
de paarden zijn net verzopen katten. Die trekpaarden trekken zich het er niks van aan maar de PRE vindt het absoluut niét leuk :+.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 14:45

Duhelo schreef:
muizen en ratten ...

Ik heb vandaag zo een dag dat ik spijt heb dat ik mijn paarden perse 24/7 buiten wil.
Het giet water, alles is nat, ze trekken alle modder op de verharding. Boer kan niet meer tot bij de ruif komen om hooi te vullen dus ik moet het met de hand erin vullen. Al het hooi blijft aan je natte kledij hangen. Hoop gedoe om aanhangertje geparkeerd te krijgen.
de paarden zijn net verzopen katten. Die trekpaarden trekken zich het er niks van aan maar de PRE vindt het absoluut niét leuk :+.

Dit had ik vorige week inderdaad ook...
Hier is het gelukkig sinds het weekend een heel stuk bijgetrokken, maar nog lang niet droog.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 14:55

Hier gelukkig voor de stallen een heel groot deel bestraat dus vandaag de stallen open en kunnen ze wat rondlopen op de bestrating als ze willen. Geloof mij, de Spanjaard zal zich vandaag echt niet buiten laten zien :')

Hier nog iemand goede tips om ratten uit te roeien? We strooien gif maar ze blijven komen ..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 15:07

Hier komen ze van de gemeente om ratten te bestrijden.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 15:21

Hmm moet ik eens navraag doen, we zijn nu uit 'nt kijken naar een poes om wat te kunnen vangen/verjagen :=

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 16:19

Hier geen muizen en ratten tot nu toe *klopt af*
Oh die nattigheid ben ik ook zo klaar mee. Vrijdag was hier bar en boos. Inmiddels trekt het wel weer bij. Maar de grond is zo verzadigd, een beetje regen en het is weer een natte boel. Ik heb een deel van de track verlegd en gelukkig hebben ze een verhard stuk en een kleine zandpaddock bij de schuilstal. Maar bah.
Ik voer nu ook alleen bij stal, zodat de grond een beetje rust krijgt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 16:26

Ik heb gelukkig ook rond de ruif verhard, onder het afdak rubber matten, ervoor paddockpanelen en dan een stuk zand die nu wel in plassen staat maar ze niet wegzakken.
De track is volledig blubber, rond de verharding ook, en vooral die 2 jarige van me is aan het klieren joh :+.
Die jaagt de spanjaard dan in het rond, die is sowieso al niet happy met dit weer dus staat, ondanks 250 gram deken met hals zielig te wezen. die zou het nu niet erg vinden om een stalpaard te zijn gok ik zo.
En helaas geen piste, dus ik kan ze niet allemaal even in het werk zetten zodat ze wat meer rust in de kont hebben.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 16:45

Hier is de bak een zwembad, dus daar kunnen ze voorlopig niet in. Ik heb geen grote bak maar de shet kunnen we daar prima in longeren. Ik heb ooit een vergunning aangevraagd omdat ik een simpele overkapping wilde maar ik heb er nooit wat terug gehad van de gemeente. De shet werd vanmorgen druk en die zat de grote achter na, de ruimte is daar te klein voor. Ze vlogen de stal in en gingen daar druk doen maar ik stond ook in de stal. Dus ik hoop snel op beter weer.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 19:10

Van mij mag de regen wel weer over zijn, zoveel water kan mijn drainage niet aan. :=

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 23:09

Mijn bak is nog gewoon droog. Wonderbaarlijk genoeg. Alleen voor de stallen is het blubber ondanks antiblubber matten :')

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 23:40

Tarzan,bij een stal waar ik lang geleden stond met mijn paard kregen ze gratis niet te plaatsen katten om de muizen/ratten te vangen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 09:28

Hier naast ons ook katten van een zwerfdieren project het waren kittens en hun hebben ze ook gratis gestilleriseerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 16:54

Ik kan mogelijk 2 ha grasland huren jaarlijk van juli tm oktober ongeveer, afhankelijk van het weer. Ik houd dan mijn huidige weide aan. Het is fijn voor die wei als het even kan rusten. Maar nu de vraag wat ik ervoor wil betalen :+ .
Ze hebben nu een halve ha gras wat na een jaar wel uitgeput is. Het is fijn als ze er even een paar maanden af zijn, zodat het kan rusten en bijtrekken. Dan komen ze van het najaar ook terug op een volle weide.
De weide waar het om gaat wordt eenmaal gehooid en dan zouden de ponys erop mogen.
Maargoed hij vroeg dus wat ik ervoor kan betalen en ik weet niet zo goed wat ik daar voor antwoord op moet geven. Ik ben nu ongeveer 100 per maand in de winter aan hooi kwijt. In de zomer zal dat wat minder zijn. Met zoveel gras hebben ze geen hooi bij nodig. Heel veel meer wil en kan ik ook niet betalen.
De omheining en stroom ed moet ik zelf regelen (dat moet ik bij m'n huidige weide ook dus accu en apparaat etc heb ik al). Toch moet er eea aangeschaft worden.
Zou dit een goede deal zijn? Is dat het waard voor een paar maand per jaar?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 16:58

Hoe meer weide hoe beter, als je gras teveel hebt kan je altijd een rondje laten hooien ,wat weer scheelt in aanschaf.
Ik betaalde 640 euro per jaar voor 7000 m². Dat was vrij duur.
Afhankelijk hoeveel pony's, maar voor 4 pony's met 2 ha zou je in principe makkelijk 8 maanden geen hooi moeten bijvoeren per jaar.
Dat scheelt dus een 800 euro per jaar.
Ik zou een bedrag er onder voorstellen.
in 2021 zat de prijs op een 280 euro per HA per jaar.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 17:00

Ik zelf zou het doen, ik weet alleen niet wat je zou moeten betalen. Een extra wei is altijd handig, ja je hebt wel extra kosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 17:20

Hij hooit het een keer zelf. Zodra het nat wordt moeten ze er vanaf. Dus dat is van juli tm oktober ongeveer.. zelf hooien mag ook. Dan heb ik alleen machines nodig of een loonwerker en moet ik ruimte huren om het op te slaan. Dat is voor mij niet interessant.
Ik mag het ook jaarrond huren, dan vraagt hij 1800 euro per hectare per jaar. Hij heeft nog 5 ha aangrenzend verhuurd aan een witlofkweker. Ik heb niet zo een heel groot budget, en ik vind het moeilijk te berekenen. Wil ook niet met iets heel geks komen. Wil mezelf ook niet te kort doen. Wil de wei wel heel graag huren :D
3 jaar geleden betaalde je idd nog 600 a 800 euro per ha per jaar, maar die tijd is voorbij.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 17:25

Voor 4 maanden per jaar vind ik het niet zo interessant. dan mag je max 400 betalen anders ben je zelfs goedkoper uit met hooi.
Ik zou dat op zich wel doen, omdat ik zelf maar 3000 m² weide heb en wel zie dat de paarden erg genieten van even veel extra ruimte te hebben. 2 ha is een mooi stuk waar ze echt kunnen genieten.
Als je nu echter al een ha of meer hebt, is het niet zo nuttig.

Jaar rond vind ik persoonlijk wel interessant, maar 1800 vind ik ergens wel aan de prijs.
Zeker als je nog de andere weide erbij moet huren en anders maar 100 euro per maand aan hooi kwijt bent, dan steek je jaarlijks 600 euro toe.
Hoeveel pony's heb je?
Optie kan wel zijn is om het wel te huren en iemand met een of twee paarden te laten mee huren. Als je de totale kosten van alles dan kan delen komt het wss wel uit.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 17:29

zelf hooien, als je dit niet geheel in eigen beheer kan doen is eigenlijk niet lonend. In het voorjaar heb je toch altijd teveel gras dus het lijkt mij alleen maar mooi dat de boer het zelf eerst hooit.

Wij staan op 1,5 ha met 3 paarden, 3 D ponies en 2 kleinere en die krijgen 1,5 ha niet aangegeten.
Maak wel afspraken wie er na het hooien kunstmest op gooit en in het najaar evt. kalkt, of je de mestplekken moet maaien etc.
Of je er evt. nog andere paarden mag inscharen.....

Als je omheiding nog moet betalen, dat is ook nog wel een kostenpost. Of is het alleen een draadje voor een sloot?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 17:54

Hij onderhoudt de weide verder. Bosmaaien, mesten, kalken slepen etc. Dus het is puur juli de ponys erop en eind oktober/vanaf het regenseizoen er weer af.
Er zit omheining omheen, maar het is allemaal houtje touwtje. Met een beetje moeite is dat wel redelijk te krijgen. Mocht het goed bevallen wil ik wel investeren in compleet nieuw draad etc.
Ik heb zelf ook maar een weide van een halve ha, dus zeker interessant. Voor 100 euro per maand zou ik akkoord gaan ja, maar als hij normaal 1800 per jaar per ha vraagt weer ik niet of hij daar ook zo over denkt. Vandaar dat ik hier even pols.
Ik heb zelf 2 ijslanders. Iemand die ik ken zou het wel samen met mij willen doen. Daar sta ik voor open. Het enige nadeel is dat de kudde dan weer uit elkaar moet zodra ze van dit land weer afgaan beiden naar hun eigen stuk terug.
Mijn huidige land houd ik sws aan. Dat is in een natura2000 gebied,een mooiere plek dan dit ga ik nooit meer vinden.
Hij had het er ook nog over eventueel zijn verpakte balen in die weide op te slaan, dat scheelt ook in prijs. En een rand gesubsidieerde bloemenstrook te maken, drukt ook weer kosten. Alles in overleg. Ik vind dat prima want van 2 ha een hoekje en een strook afhalen blijft er nog zat over..

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 16:17

Marjo89 schreef:
Leuk topic. Ga mij later even voorstellen! Heb 6 pony’s aan huis staan.
Ben vooral opzoek naar minder intensief bezig zijn met hun basis behoeften.

Ik denk dat je het zelf zo makkelijk mogelijk moet maken, anders houd je het niet vol. Als ik van de naast gelegen buurwei vrouw hoor dat hun minimaal 1,5 uur bezig zijn met de dagelijkse klusjes zou mij dat echt opbreken. Ik zelf heb een ijslander en een mini shet bij weinig tijd of als ik mijn man vraag ze te doen, dan lukt het ons de hooinetten te vullen en ophangen, water vullen, vitamine brok voeren en uitmesten en dat kan als je routine hebt en doorgaat bij mij in 20 minuten

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 06:14

Ik negeer even de grote rode letters :9

Wij zijn bezig een weiland klaar te maken voor eigen beheer, maar ik heb echt werkelijk geen idee hoe we een ubn nummer aanvragen
Het gaat om een weiland zonder adres, om 3 paarden van 2 eigenaren.

Ik heb op de site van het lto zitten lezen, maar word er ook echt niet wijzer van.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 21:50

Olikea schreef:
Ik negeer even de grote rode letters :9

Wij zijn bezig een weiland klaar te maken voor eigen beheer, maar ik heb echt werkelijk geen idee hoe we een ubn nummer aanvragen
Het gaat om een weiland zonder adres, om 3 paarden van 2 eigenaren.

Ik heb op de site van het lto zitten lezen, maar word er ook echt niet wijzer van.

Morgen even bellen met RVO, die helpen je stap voor stap om een UBN aan te vragen.
Ze zijn bereikbaar op 088-0424242, het nummer in het keuzemenu weet ik niet.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-23 18:03

En, zijn jullie al klaar voor het najaar?

Hier nog een aantal laatste klussen te doen; 1 paal vervangen van de binnen omheining en ik moet een aantal plekken opnieuw (laten) bestraten, de ratten hebben allemaal gangen gegraven waardoor de boel schots en scheef ligt helaas.
Verder nog 1x snoeien, een keer hooi bestellen en heb afgelopen week een aantal lampen vervangen. Enkel nog de TL buizen nakijken en dan ben ik er klaar voor!

Ik merk dat ik er dit jaar eigenlijk helemaal niet zo tegenop zie. Scheelt misschien ook wel dat we zo'n goed jaar hebben gehad qua weer en ook nu de paarden nog lekker veel de wei op kunnen!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 18:07

Ik moet eigenlijk mijn paddockmatten nog naar boven graven. 2 jaar geleden toch te diep gelegd.
Verzijn 1e 8 pakken voordroog al gebracht, heerlijk dat ik ze voor normale prijs per 8 kan bestellen. Vlas later in de winter nog een keer bestellen en dan komen we de winter wel door.

Nog even kijken hoe ik het ga doen met het spenen van het veulen begin volgend jaar. Misschien dat ik haar even bij de buren zet.