Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kristelhans

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 12:40

Wat is dan eigenlijk de beste aanpak? Vorig jaar hadden we nog geen trekkertje, nu wel. Denk dat de bak morgen wel sleepbaar is.. we hebben wat leem in het zand dus het blijft een soort compacte 'koek' zeg maar, heel fijn maar vind het soms lastig in te schatten wanneer te slepen. Hij is niet ongelijk nu maar denk dat wanneer het vriest je er toch last van krijgt want de hoefafdrukken enzo zijn hier en en daar wel diep. Beetje gekke uitleg maar snap je 'm? Wat is nu het handigst om te doen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 12:49

Ik snap hem heel goed, die zere voeten van de ongelijke bulten is juist mijn probleem.
Zodra de bak sleepbaar is zou ik hem alvast doen en dan desnoods dagelijks bijhouden. Dan blijft de bovenlaag ook mooi los.
Als het volgens de weersvoorspelling flink gaat vriezen dan zet ik de paarden wat eerder op stal en ga dan met de hand de bak harken/slepen zodat ie iig vlak op vriest. Als het dan overdag weer dooit wordt is weer ongelijk gelopen en dan kan ik 's avonds weer 'aan de bak' :D
Zolang het dan alleen blijft vriezen en niet nat wordt blijft de bovenlaag los en krijg je ook geen harde klompen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 12:54

kristelhans schreef:
Wat is dan eigenlijk de beste aanpak? Vorig jaar hadden we nog geen trekkertje, nu wel. Denk dat de bak morgen wel sleepbaar is.. we hebben wat leem in het zand dus het blijft een soort compacte 'koek' zeg maar, heel fijn maar vind het soms lastig in te schatten wanneer te slepen. Hij is niet ongelijk nu maar denk dat wanneer het vriest je er toch last van krijgt want de hoefafdrukken enzo zijn hier en en daar wel diep. Beetje gekke uitleg maar snap je 'm? Wat is nu het handigst om te doen?

Misschien geen antwoord waar je wat aan hebt :P maar voor de vorst houden wij een stuk wei apart waar ze sinds de zomer niet meer op zijn geweest. Is dus volledig vlak en vriest ook vlak op. Ik merk aan mijn paarden dat zelfs kleine onregelmatigheden met (strenge) vorst lastig lopen zijn. Dus als je die mogelijkheid hebt.. :)

edit: al ben ik al een maand met mijn vlakke stuk wei op "de vorst" aan het wachten, het zal voor een andere keer zijn vrees ik.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 12:59

De wei is geen probleem, we hebben zat gras en alles is mooi vlak maar ze mogen niet zo lang op het gras, paar uur max per dag en als het vriest helemaal niet want de merrie is ooit bevangen geweest in haar vorige leven en mijn ruin wordt vet van kijken naar gras. Ze zien er met mijn huidige beleid echt tip top uit, 2 slanke, gespierde fjorden zonder vetjes en een bere conditie (endurancewerk) en dat houd ik graag zo. Ze staan dus een heel gedeelte van de dag op een grote paddock waar ze elke dag een gekkenuurtje houden. Vorig jaar ging het ook goed, het was een soort bejaarden gym hahaha en ze redden zich wel maar nu we een trekker hebben dacht ik; eens kijken hoe we toch wat beter kunnen optimaliseren voor de vorst (als die al komt). :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 13:05

Ohja, je hebt fjorden! Is zo'n gemak aan mijn warmbloeden, kunnen zonder probleem het gras op. Dat wordt aanpassen van de zomer nu de ijslander dame er is :=

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 13:36

Ik heb even in je profiel gespiekt en idd wat een gespierde fjord zag ik daar! Mooi hoor.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 13:39

Geloof dat het alleen morgen nog mooi is en dan weer regen.. Hier geen vorst voor zover ik kan zien op Weeronline..

Gisteren is de osteopaat geweest voor t dikke been van mn paard.. waarschijnlijk toch een klap gehad en nu een lichte peesblessure bij de aanhechting van de kogel en een kneuzing.. hij moet minimaal 2 maanden op rust en daarna kijken of we weer rustig op kunnen bouwen.. hij krijgt nu homeopathische ondersteuning en ik moet blijven smeren met tendogel..
Verder vond ze hem er top uit zien en zat hij goed in zijn vel dus dat is fijn om te horen :)

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 13:48

Zapje schreef:
Ik heb even in je profiel gespiekt en idd wat een gespierde fjord zag ik daar! Mooi hoor.

<3 :o Thanks! Ik ben ook heel fanatiek bezig.. afgelopen zomer had ik even wat minder tijd en teveel gras en dan zie je hem in 2 weken naar obesifjord veranderen. :') Kost veel moeite om hem zo te houden maar dan heb je ook wat! :')

Het is pas dat ie sneller dik wordt sinds vorig jaar.. hij is echt blijven groeien tot ie een jaar of 9 was, vooral in massa, de hoogte was met 6 jaar klaar en hij is voor een fjord echt enorm; 1,57 dus hij had ook veel groeitijd nodig. Nu ik afgelopen jaar iets minder fanatiek wedstrijden reed merkte ik het meteen. :') Maar omdat ze aan huis staan kan ik wel helemaal alles doen zoals ik het wil, soms ook wel gedoe hoor.. zie ik de buurman kijken; haal je ze NU al van het gras, ze staan er net een uur of 2, 3 op.. :x

De merrie heeft veel meer voer nodig en daar moet ik echt op letten dat ze niet te schraal wordt (ze had ook van alles onder de leden, gekocht als project vorig jaar) maar die krijgt dus wel echt heel snel een harde manenkam. Maar gelukkig hebben we een grote paddock en kunnen ze altijd lekker buiten met (redelijk) droge voeten staan en mijn vriend ziet nu ook wel dat ze niet 'gewoon' dag en nacht op het land kunnen. :')

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 13:49

Oh ja en toen toen we Viola kochten 'voor erbij' dacht ik nog; lekker makkelijk, 2 paarden van hetzelfde ras.. :')

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 14:00

Haha en dan blijkt toch ieder paard heel anders :')
Ik vind het voer beleid ook t moeilijkste.. de een wordt dik van lucht en de andere valt bij t minste of geringste in :+

Nu ook nog gedonder met de hooi leverancier.. ik kom nu al n aantal maanden bij hem en ben altijd tevreden geweest.. natuurlijk is t ene pak eens slechter dan t andere maar vooruit.. heb hem nu 10 balen laten bezorgen a 60 euro per stuk.. en ik maak t eerste pak open en t is echt helemaal niets.. stinkt een uur in de wind.. ruikt heel zuur en is donkerbruin van kleur.. t is veel te nat en eigenlijk meer koeien voer dan paarden voer.. half rottend.. maar leverancier blijft volhouden dat zij t op hun stal gewoon voeren en ik t dus ook best kan voeren.. t is wel iets natter dan normaal maar zolang er niet echt flinke schimmel in zit kan t geen kwaad.. hij wil dus niets vergoeden of omruilen -O-
Ik ga t echt niet voeren.. dus ben gewoon 60 euro kwijt en heb n week minder eten voor de paarden.. en nu nog maar hopen dat dit t enige pak is van de 10 die er zo uit ziet..
Tijd voor een andere leverancier dus |o

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 14:03

Oh wat een domper zeg... :(

Ik heb net mijn boerman gebeld voor 50 pakjes hooi, hij belt straks terug wanneer ie het komt brengen. <3 Lieve boerman, net met pensioen en die vindt 'die peerdedeerne van hiernoast' zo skattig. Komt ie met een auto en aanhanger of met een reuzetrekker met kar dat hooi brengen en maar koffie drinken en koekjes eten want dat 'krieg ik thuus nie zo'. <3

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 14:13

kristelhans schreef:
Oh ja en toen toen we Viola kochten 'voor erbij' dacht ik nog; lekker makkelijk, 2 paarden van hetzelfde ras.. :')

Ja! Jij bent van Beer! Echt hoor! Mijn grote voorbeeld! Ik krijg altijd obesitasfjorden binnen. De ruin is goed gelukt, maar mijn merrie blijft te dik. Heeft IR, darmproblemen ook. Ben ook met endurance begonnen vorig jaar. Ze heeft na wat gedoe net 2,5 maand stil gestaan, maar net weer rustig aan begonnen met oppakken. Zo worden als Beer zal wel een droom blijven, maar ik doe mijn best.

1.57m? Wat een tank! Echt hoor! Ik ben fan!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 14:19

kristel wat een leuke buurman!

prachtige foto van vanmorgen

hier ook mooi weer, net voer gehaald en een nieuw zoutblok

Moet dus snel nog even de bak slepen zodat hij overal mooi vlak is, is hij nu al redelijk maar slepen is zo gedaan.
En vanavond de hooiboer bellen voor nieuw hooi.

horsies sterkte met je paardje, balen van de pees :(:)

Heb vandaag mijn nieuwe telefoon hoesje binnen gekregen, ben er zo blij mij :):)
Afbeelding
In het echt nog mooier, wil er wel 10 van alle beesten 1 :D

Even een vraagje, spelen jullie paarden met een bal?
Heb jaren een skippybal in de paddock gehad maar er speelde nooit een paard mee maar het valt me op dat Tika snel iets vast pakt en graag speelt.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 14:24

Wauw wat een mooi hoesje!

Hier geen paarden die iets doen met een bal..
De haflinger pakt wel altijd de emmers in zijn mond en gaat er dan mee zwaaien.. maar denk dat dat meer in de hoop is dat er voer in komt.. ballen laat hij gewoon links liggen

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 14:27

horsies gemaakt vanaf een foto en dat voor 14.50 inclusief verzenden, ik vond het geen geld

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 14:30

Ik heb voor mijn paard zo'n snack-a-ball gehad, eentje waar snoepjes uit komen rollen (deed er z'n dagelijkse portie krachtvoer in). Indertijd gekocht omdat zijn toenmalige weidemaatje met een blessure op stal stond. Wat was hij hevig op die bal :P echt hoor, werd heel woest mee gespeeld.

Een jollybal hebben ze ook maar doen ze minder mee, wordt weleens rondgezwierd maar niet langdurig mee gespeeld zoals die snack-a-ball (tsjah, geen voer ;) )

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 14:31

Mooi hoesje!

Fabster; haha dank! Beer is beroemd! :P

Hier zijn ze hysterisch als de bal beweegt.. :') Maar erbij in de buurt komen? Ho maar. :P Mietjes!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 14:36

Leuk hoesje!

Een bal doen ze hier weinig mee :n

Hier was het vanmorgen ook schitterend :j heb snel een foto gemaakt en op facebook gezet :j

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 14:41

Mijn merries spelen niet. De ruinen die er eerder stonden wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 15:04

Ik twijfel ook over een skippybal o.i.d. Geen idee wat ze ermee doen, maar het lijkt mij wel goed tegen de verveling. Hier vanmorgen ook een prachtige lucht, zal zo proberen om de foto te plaatsen, maar heb hem met mijn telefoon genomen en het was nog een beetje donker.....

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 15:16

Hier wordt er ook niet met een bal gespeeld, als hij in de weg ligt krijgt is een schop. ,aar dat is per ongeluk.
Sinds Mooni weg was is er niet meer naar omgekeken en toen hij overduidelijk lek was heb ik hem weggegooid :)
@spatter: mooi hoesje !!
@horsies: ik zou daar echt geen genoegen mee nemen. Als zij het zelf voeren dan konden ze het helemaal zo weer komen halen en de rest van de balen ook. Daar zou ik nu ook geen vertrouwen meer in hebben.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 15:27

DubbelDun schreef:
Hier wordt er ook niet met een bal gespeeld, als hij in de weg ligt krijgt is een schop. ,aar dat is per ongeluk.
Sinds Mooni weg was is er niet meer naar omgekeken en toen hij overduidelijk lek was heb ik hem weggegooid :)
@spatter: mooi hoesje !!
@horsies: ik zou daar echt geen genoegen mee nemen. Als zij het zelf voeren dan konden ze het helemaal zo weer komen halen en de rest van de balen ook. Daar zou ik nu ook geen vertrouwen meer in hebben.

Heb ik ook voorgesteld maar gingen ze niet doen.. pak was nu al open en daarom konden zij er ook niets meer mee doen en ophalen ging niet omdat hij t te ver vond ofzo.. denk dat ze zelf goed weten dat dit niet kan maar ze gewoon doen alsof hun neus bloed..
mn vriend is er gisteren behoorlijk pissig heen gereden maar hij was niet thuis..
wellicht dat we t nog via zijn vader proberen (vader doet de manege en zijn 2 zoons t werk eromheen)

Voel me iig goed afgezet door ze.. heb nog nooit geklaagd wanneer een pak wat minder was oid

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 15:30

Ik heb wel bijgelezen, maar reageren op alles wordt wel heel moeilijk.

Ik las iets over voertijden, die zijn bij ons elke dag anders, en de paarden zijn dat ook zo gewend. Als we allebei moeten gaan werken, krijgen de paarden rond 7u eten, en gaan ze om 8u naar buiten. Ze krijgen dan om 16.30 hooi als mijn man thuiskomt, en gaan savonds rond 20.30 naar binnen. Voor we gaan slapen (ergens tussen 22.30 en 23.30 krijgen ze nog een portie hooi). In het weekend krijgen ze wanneer wij wakker zijn en ontbeten hebben, kan 8u zijn, maar kan gerust ook 10u zijn. Als we een dagje weg zijn, kan het dan gerust zijn dat ze pas om 22u of zo naar binnen gaan en eten krijgen. Paarden doen daar niet moeilijk over, ze zijn rustig totdat het licht aan de stallen aan gaat, maar vanaf dan kan het niet snel genoeg meer gaan met hun voer:D

Wij zijn nog niet vaak op reis geweest sinds de paarden aan huis staan. Een paar keer een weekendje, en twee keer een weekje weg. We proberen ervoor te zorgen dat de paarden dan een verse wei hebben, zodat ze gras genoeg hebben en er maar 1 keer per dag iemand moet langskomen om het drinken te checken en te voeren. Gelukkig een paar vrienden die we vertrouwen en waar we op kunnen rekenen. De weide uitmesten vragen we niet van anderen, dat doen we zelf dan wel als we terug zijn.

Onze paarden hebben geen bal. Maar die zijn eigenlijk helemaal niet speels, dus ik kan mij niet voorstellen dat ze daar interesse in zouden hebben. De ruin van een vriendin die een tijdje bij ons gestaan heeft wel, die speelde met alles wat hij te pakken kon krijgen :+ .

Kristelhans, wat een knappe fjord, zo atletisch heb ik ze nog niet vaak gezien!

Spatter, supertof telefoonhoesje!

Horsies5, echt niet leuk! Wij hebben kleine baaltjes voordroog, en als er eens een slecht baaltje bij zit, mogen we het gewoon terugbrengen en krijgen we een ander.

Ik heb net een weekje vakantie gehad, vermoeiend! Plafond gelegd op de stallen, een ringbalk beton gegoten (twee dagen lang met emmertjes beton via de ladder naar boven geklommen, amai mijn armspieren :P ), stelling gezet... En dan tussendoor dochterlief nog wat geëntertaind en in het oog gehouden. Ben bijna blij dat ik vandaag terug aan mijn bureau zit en wat fysieke rust heb :D .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 15:31

@horsies: Blijkbaar vond ie het niet te ver om ze te komen brengen 8-)
Hopelijk heb je via de vader meer succes.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 15:33

Hier heeft er ook en paar weken een skippybal in de wei gelegen maar door de paarden is er niet naar gekeken. De honden vonden het wel interessant.

Slepen bij vorst is idd het beste aan het eind van de dag als de paarden er vanaf gaan. Dan kan het mooi recht vastvriezen en vaak lopen de paarden het dan wel weer los als het droge vorst is.
Vergeet je het een keer dan heb je de hele vorstperiode een slechte (hobbelige) bak.