Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:57

Ik moet erbij zeggen dat de grote loopstal die ze vorig jaar had ook echt aantrekkelijker was dan modderig land in de regen...
Op deze stal staat ze sinds maart. Het land is er veel beter en veel groter. Wel staat ze op een gewone stal, 3x4m

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:38

Mukkietje schreef:
Citaat:
Oh ja en we slaan geen dag over !
Als ik niet kan gaat een stalgenoot met hem aan de slag.....

Hoi Nens,

Wat goed dat je zelf al aangeeft dat je bezig bent naar het beste zoeken voor je paardje. Ik vroeg me alleen af, waarom de eigenaren erbij moeten blijven als de paarden los worden gegooid? Dit neemt dan zeker wel veel tijd in beslag als je daar telkens op moet wachten?

Klopt, dat kost veel tijd.
De staleigenaar wil niet dat de paarden zonder toezicht losgegooid worden omdat er nog weleens wat sneuvelt, en de dader ligt dan altijd op het kerkhof zogezegd.
De paddocks zijn namelijk niet afgezet met stroomdraad, maar zijn ook rijbakken (dus gewoon met planken).

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:32

Citaat:
Klopt, dat kost veel tijd.
De staleigenaar wil niet dat de paarden zonder toezicht losgegooid worden omdat er nog weleens wat sneuvelt, en de dader ligt dan altijd op het kerkhof zogezegd.
De paddocks zijn namelijk niet afgezet met stroomdraad, maar zijn ook rijbakken (dus gewoon met planken).

oke duidelijk, zit veel tijd in inderdaad! goed dat je toch die tijd neemt :j

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:42

Nikass schreef:
En dat staat er dan nog los van dat er blijkbaar vanuit gegaan wordt dat je geld hebt om het een en ander aan te leggen. Naast je dure stalgeld elke maand. En het zelf buiten en binnen zetten moet je ook zelf regelen.
Ee nieuwe omslag in je denken heeft weinig zin als jij de enige bent en de andere 99 het probleem totaal niet zien.

En daar zit het 'm dus in.

Als je EN in de grote stad wilt wonen, EN een paard wilt houden, zul je domweg diep in de buidel moeten tasten. Ga je dan genoegen nemen met in de winter (bijna) 24/7 op stal omdat je meer niet kunt betalen, komt het er in mijn ogen simpel weg op neer, dat je geen geld hebt voor een paard op een dergelijke locatie.
Dan moet je dus gaan kiezen.

OF, in (hartje) rotterdam wonen, OF een paard houden.
Maar nee, mensen willen altijd maar alles hebben wat hun hartje begeert tegenwoordig. Zelf concessies doen is er niet meer bij. Nee, het paard, die moet het maar lijden...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:46

Volgens mij is het toch wel een beetje je werk die bepaald waar je gaat wonen.
Ik als chemicus heb niks te zoeken in noorden en in Limburg is welgeteld een boeiend bedrijf.

Als forensisch onderzoeker had ik ook al beperkte mogelijkheden.
Heb helemaal niet vrijwillig gekozen maar was zo blij dat ik banen kon krijgen na mijn studies die niet standaard zijn.

Zonder werk geen paard of eten.
Dus mijn baan wil ik behouden helemaal in deze onzekere tijden.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:49

Dat zijn allemaal hele logische redenen, die ik voor de volle 100 procent begrijp. :j
Zal zoiets ook niemand kwalijk nemen.

Maar het lüllige is, je hoeft het mij niet uit te leggen. Het is je paard aan wie je het uit moet leggen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:54

Gypsy schreef:
Nikass schreef:
En dat staat er dan nog los van dat er blijkbaar vanuit gegaan wordt dat je geld hebt om het een en ander aan te leggen. Naast je dure stalgeld elke maand. En het zelf buiten en binnen zetten moet je ook zelf regelen.
Ee nieuwe omslag in je denken heeft weinig zin als jij de enige bent en de andere 99 het probleem totaal niet zien.

E

Als je EN in de grote stad wilt wonen, EN een paard wilt houden, zul je domweg diep in de buidel moeten tasten. Ga je dan genoegen nemen met in de winter (bijna) 24/7 op stal omdat je meer niet kunt betalen, komt het er in mijn ogen simpel weg op neer, dat je geen geld hebt voor een paard op een dergelijke locatie.

Maar nee, mensen willen altijd maar alles hebben wat hun hartje begeert tegenwoordig. Zelf concessies doen is er niet meer bij. Nee, het paard, die moet het maar lijden...

Sorry hoor, dit vind ik nog al veroordelend. Ik wil helemaal niet in de stad wonen (ik woon by the way in regio Amsterdam en niet in de stad zelf) maar ik werk er toevallig. Ik heb geprobeerd om te verhuizen maar mijn huis verkopen is op dit moment geen optie. Graag zou ik de randstad verlaten maar dan moet ik wel ergens anders een baan vinden en mijn vriend ook. Dat is niet zo eenvoudig.
En ik wist niet dat je als je een paard koopt ook geld moet hebben om een paddock paradise aan te leggen. Had dat even eerder gezegd...

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:56

Gypsy schreef:
Nikass schreef:

Ik woon net onder Rotterdam en hier wordt veel grond onteigend omdat de gemeente er wil gaan bouwen.
Dat is al vanaf de jaren 90 waardoor er steeds meer grond (weides met her en der een stalletje) verdwijnt.
Wat er overblijft zijn dus maneges bijvoorbeeld met weinig grond...
Heeft helemaal niet te maken met wat ik kan of wil betalen.
Zaken die niet te koop zijn, kun je niet kopen, met al het geld van de wereld nog niet.
Zo een opmerking is dan erg generaliserend en klopt zeker niet voor iedere 'stal'paard eigenaar.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:59

Tita, klopt, wij hebben jaren geleden een aanvaring gehad over hetzelfde onderwerp. Ik ben hoe dan ook blij dat je je bewust bent van het probleem en je best doet. Dat meen ik oprecht.

En hetzelfde geldt voor Nikass. Heel erg fijn dat je je bewust bent en het zo graag wilt veranderen. :j

Daarom schreeuw ik soms zo hard hierover. Hier, op facebook, in real life, ik vind echt dat het nu eens moet veranderen, dat mensen zich bewust moeten worden dat dieren natuurlijke behoeftes hebben en of dat nu om paarden, honden, katten, konijnen, koeien of wat dan ook voor dier, gaat, denk na voordat je zo'n dier aanschaft en denk na of je een dier echt kan bieden wat hij/zij nodig heeft. Ik heb ook mijn buitenkat bij mijn ex achter moeten laten, omdat ik na scheiding in een appartement ben gaan wonen. De binnenkat (ik heb er eentje met twee zware hartafwijkingen) kon gelukkig wel mee, maar met pijn in mijn hart heb ik mijn andere schat achter gelaten, omdat hij daar lekker buiten kan spelen. Mijn vier konijnen wonen in de tuin van mijn huidige vriend, zodat ze alle ruimte hebben. Ik mis ze vreselijk (zie ze gelukkig wel regelmatig natuurlijk), maar hier op een balkon, dat schiet niet op. Nou blijf ik hier niet lang meer wonen, dus binnenkort woon ik weer in een huis met tuin, maar de afgelopen twee jaar heb ik ook lastige keuzes moeten maken voor die dieren om hun welzijn te behouden. Ik zou hetzelfde doen voor mijn paard, als het zou moeten. Gewoon omdat ik niet kan leven met het idee dat mijn dieren niet worden voorzien in hun natuurlijke behoeften, dat ze niet mogen of kunnen zijn, wie ze eigenlijk zijn, door hun die behoeftes grotendeels of helemaal af te nemen. Ik zal wel een hele rare zijn, maar ik kon er gewoon niet van slapen dat mijn konijnen amper konden scharrelen buiten of een sprintje konden trekken en hetzelfde had ik bij mijn paard, die zich kapot verveelde op stal, de avonden en nachten en soms de ochtenden, omdat iemand ze te laat buiten ging zetten. Ik word daar onrustig van, net als van die Friezen die ik hier elke dag opgesloten zie staan in die donkere stallen, terwijl er ruimte zat is op die boerderij. Echt, ik snap niet dat mensen zo met hun dieren om kunnen gaan. ;(

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:16

Eh sorry? Mijn paard staat alleen snachts op stal. Wat moet ik precies veranderen?

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:17

Nikass schreef:
Eh sorry? Mijn paard staat alleen snachts op stal. Wat moet ik precies veranderen?

Denk dat ze mij bedoeld :9

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:19

Nens77 schreef:
Nikass schreef:

Haha, ja, ik bedoelde jou, Nens. Sorry, zit hier met een ziek kind, wat niet kan slapen en me constant roept, dus ik heb mijn hoofd er niet helemaal bij. :+

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:20

Tja, het is inderdaad geen leuke conclusie. Dat komt denk ik ook omdat ik het echt, echt niet begrijp. Met de beste wil van de wereld niet.

Het is mij 1 keer voorgekomen dat mijn paard 3 weken lang op stal moest, en slechts acht uur per dag naar buiten kon. Er was een paddock met schuilstal, maar ik kon geen stalgenoot vinden die zijn of haar paard ook dag en nacht buiten wou. Kon er niet van slapen, heb zitten huilen als een klein kind. Even goed nagedacht, en toen op zoek gegaan naar een gezelschapspony. Die is er dus gekomen, en vanaf toen weer lekker buiten.

Dat ik daardoor bijna nooit uit kan gaan, zelden nieuwe kleren koop (en als dat al gebeurd, haal ik ze gewoon bij de hema of zo) dat is dan maar gewoon zo. Maar als ik mijn paardenspul lekker buiten zie scharrelen, geeft dat zo'n geluksgevoel, dat ik er niet eens mee kan zitten dat er voor mijzelf niet zo veel luxe is. Zelfs van het poepscheppen en hooinetten vullen word ik blij. :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:21

Okee twiggy.

Gypsy ik weet niet tegen wie je het nu hebt?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:22

Gypsy schreef:
Tja, het is inderdaad geen leuke conclusie. Dat komt denk ik ook omdat ik het echt, echt niet begrijp. Met de beste wil van de wereld niet.

Het is mij 1 keer voorgekomen dat mijn paard 3 weken lang op stal moest, en slechts acht uur per dag naar buiten kon. Er was een paddock met schuilstal, maar ik kon geen stalgenoot vinden die zijn of haar paard ook dag en nacht buiten wou. Kon er niet van slapen, heb zitten huilen als een klein kind. Even goed nagedacht, en toen op zoek gegaan naar een gezelschapspony. Die is er dus gekomen, en vanaf toen weer lekker buiten.

Dat ik daardoor bijna nooit uit kan gaan, zelden nieuwe kleren koop (en als dat al gebeurd, haal ik ze gewoon bij de hema of zo) dat is dan maar gewoon zo. Maar als ik mijn paardenspul lekker buiten zie scharrelen, geeft dat zo'n geluksgevoel, dat ik er niet eens mee kan zitten dat er voor mijzelf niet zo veel luxe is. Zelfs van het poepscheppen en hooinetten vullen word ik blij. :D

Precies... en de tijd die het allemaal kost, tja, dan kan ik wat minder afspreken met andere mensen. Het zij zo. Alle beestjes horen bij het gezin en het hele gezin gaat voor al het andere. Herkenbaar, hoor..... :D

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:25

Nens77 schreef:
Nikass schreef:

Haha, ja, ik bedoelde jou, Nens. Sorry, zit hier met een ziek kind, wat niet kan slapen en me constant roept, dus ik heb mijn hoofd er niet helemaal bij. :+[/quote]

Oei, dat wordt nachtbraken
Beterschap voor hem/haar en sterkte ermee !

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:26

Het is meer in het algemeen Nikass.

@Twiggy: Ik doe er momenteel ook nog een deeltijdopleiding bij, mijn sociale leven = dood. :+
Gelukkig zorgen mijn paarden goed voor me, ze komen altijd wel even neuzen en kriebelen. Ik krijg dan ook een lekkere massage, zeker die grote met haar giganeus maakt dan mijn schouder even lekker los. Heb ik toch ook nog wat sociaal contact, anders ga ik straks nog weven. :')

Sterkte met je zieke kindje!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:29

Dat is dan wel generaliserend, Gypsy

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:33

Nou,...mijn ene paard heeft iedereen op stal nu zo ver dat als het donker wordt er altijd wel iemand is die haar even op stal zet.
Ze wil het gewoon niet...in het donker buiten staan...

De ruin maakt het niet zo veel uit geloof ik.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:33

Is het ook, ontken ik niet.

Maar we vinden ook, dat als je een dier neemt, dat je er goed voor moet zorgen. Dat is ook generaliserend, maar dat heb je nu eenmaal met normen en waarden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:38

Thanks meiden, mijn meisje was al de hele dag ziekjes thuis en dacht dat vroeg slapen haar wel goed zou doen. Nou..... ben bang dat ze morgen nog niet beter is, maar goed.... niets aan te doen. Pfffff, ben toe aan een rustig avondje op de bank, hahaha.....

Gypsy, ik heb nog wel een sociaal leven, hoor, maar moet alles goed plannen en kan niet altijd meteen afspreken. Maar vind mijn vrienden en vriendinnen wel belangrijk. Ik werk parttime (moet er alleen ook wel eens 's avonds voor weg, lang leve de filmwereld :D ), maar heb mijn dochter wel het grootste deel van de week, dan de paarden nog vrijwel dagelijks (gelukkig doen de andere meiden van de andere paarden ook een hoop) en mijn vriend wil me ook nog wel eens zien (en hij heeft ook kinderen), dus het is een vol leventje, maar gelukkig ook met veel leuke dingen. Ik maak er wel wat van. Maar mijn kind en de paarden gaan wel voor al het andere. :j

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:45

Gypsy schreef:
Is het ook, ontken ik niet.

Maar we vinden ook, dat als je een dier neemt, dat je er goed voor moet zorgen. Dat is ook generaliserend, maar dat heb je nu eenmaal met normen en waarden.

Dat je goed voor je dieren moet zorgen is niet generaliserend. Maar goed, we dwalen teveel af denk ik :D
Jouw en mijn mening is wel duidelijk denk ik.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 23:28

Zeker duidelijk, en ik laat ook iedereen z'n gang wel gaan altijd hoor. Tenzij er om gevraagd word.
Anders zou ik bv. op de stal waar ik nu sta al een dagtaak er aan hebben haha.
Ik slik gewoon en zeg dan op het deken/slobber/warme stal verhaal: Oh wat leuk joh.
Maar als mensen dan vragen van goh moet die kleine pony van jou dan geen deken op, dan zeg ik wel eerlijk dat ik het opdoen van een deken bij een gezonde pony die geen bijzondere prestaties hoeft te leveren, puur is omdat mensen zich daar prettig bij vinden, en dat de pony er letterlijk en figuurlijk niet warm of koud van word.

Goed voor je dieren zorgen hoort bij de normen en waarden van NL, en normen en waarden zijn altijd generaliserend. Sorry, binnenkort tentamen sociale wetenschappen. :+

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 23:39

Gypsy, maar goed dat niet iedereen het met je eens is op jouw stalling :D
Dan zou jij je mooie plekje op jouw stal kwijt zijn, als iedereen opeens ook z'n paard 24/7 buiten wil laten.

Mijn paard heeft ook een goede huisvesting en wordt prima verzorgd.
Volgens normen en waarden waar ik prima mee kan leven en achter sta.
Maar als ik precies ga vertellen hoe dat dan is, heb je ws een groep mensen die er anders over denken, dat hou je toch.
Ik heb ook verschillende stallen gehad voordat ik met m'n paard terecht ben gekomen waar ze nu staat.
En waar ze nu staat, dat vind ik de fijnste plek voor een paard vergeleken met de stallingen die ik heb gehad.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:47

Haha daar zit wat in. :D