[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 16:56

Jotoma schreef:
Klopt. Alleen met nat hooi en vlas is je stal veeeel sneller aan vervanging toe!
Daarom denk ik nog na over een simpele constructie met de speciekuip.
Er zitten al meerdere gaten in de kuip, goed idee om deze aan de stalmuur te bevestigen.

Edit; ik zat er ook aan te denken om het net onder de mat te doen, maar omdat de pensioneigenar (a 78 jaar oud) het lastig vond om te bevestigen, wil ik dat de beste man niet 3x per dag aan doen!

Ja, dat snap ik. De mijne heeft ook luchtwegproblemen en staat daarom ook op vlas.
Dit heb ik simpelweg opgelost door geen vlas te leggen bij het gedeelte waar zijn slowfeedernet hangt. Dit net is aan de bovenkant open zodat de staleigenaar er gemakkelijk een pluk hooi in kan doen. :j

Marvel

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 17:14

Bij mij wordt nu het net elke keer los gehaald om de het hooi er los in te doen en dan te laten weken (en binnenkort te gaan stomen).
Eenmaal gestoomd ben ik ook wel van het probleem af en maakt het niet uit waar het net hangt :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 17:42

EllaBellaah schreef:
HippoLogic schreef:
Iemand ervaring met de slowfeeder netten van Epplejeck? Ik vind het materiaal nogal glad (nylon)? Het lijkt wel een dubbelgevouwen hockeydoel-net ofzo. Wat denken jullie? Een ouderwets hooinet is veel stugger.

Die van mij was binnen een maand volledig stuk. Daarna precies zo'n net gekocht van de paarden drogist en die doet het nog steeds gelukkig.

Oh, o.... :(

superpony schreef:
HippoLogic schreef:
Iemand ervaring met de slowfeeder netten van Epplejeck? Ik vind het materiaal nogal glad (nylon)? Het lijkt wel een dubbelgevouwen hockeydoel-net ofzo. Wat denken jullie? Een ouderwets hooinet is veel stugger.

Ik had 1 normale en 2 XL. We hebben daar echt behoorlijk lang mee gedaan. De gewone gebruik ik nog en 1 XL net is nog heel. Ik heb ze meer dan een jaar.
Die groene netten die hier veel gebruikt worden met 2x2cm waren bij ons sneller stuk als slowfeeder tussen palen. Net hangt aan 1 oog.
Ik had nu aanhangernet in de bak en die is behoorlijk stuk. Heb nog een stuk over van die groene 2x2 en ga die nog gebruiken. Maar als ik teveel slow, trekken ze de hele boel stuk, dus dat is niet handig.

Overigens merk ik geen verschil tussen 3x3 en 2x2.

Gelukkig is er nog hoop. :) Ik hoop dat ie van mij ook zo lang mee gaat. :)

pmarena schreef:
De truc voor het lang(er) heel houden van netten is ook wel zorgen dat er niet te veel spanning op kleine stukjes van het net komt :)

Dus net goed ondersteund ophangen, maar niet te vast hangen zodat de paarden er niet al te veel kracht op kunnen zetten. We hadden de 30mm Huck-netten hier voorheen aan de bovenkant om de 30 cm aan isolatoren gehangen en dan ook nog de onderste hoekjes vastgezet, maar die onderste hoekjes scheurden dan uit doordat ze daar zo hard aan trokken -O-

Bovenkant is juist goed om goed te ondersteunen want dan wordt de trekkracht verdeeld over verschillende ophangpunten :)

Dat zijn nog eens goede tips! Dank je
pmarena schreef:
En de mazen zijn echt niet opgerekt, is gewoon groen PP net van Huck dat vormvast is gebleken bij ons.
Goedkoper spul rekt wel vaak nog wat uit of gaat sneller kapot.

Is dat een "safety net" PP net, ø 1.5 mm, mesh size 30 mm?
http://www.huck.net/en/safety/product/464/203-030/

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 17:47

Jotoma schreef:
Bij mij wordt nu het net elke keer los gehaald om de het hooi er los in te doen en dan te laten weken (en binnenkort te gaan stomen).
Eenmaal gestoomd ben ik ook wel van het probleem af en maakt het niet uit waar het net hangt :)

Dat maakt het idd wel lastig ja...
Ik voer voordroog, dus is niet nodig voor de mijne.

Edit: even off topic, maar met wat voor hooistomer ga jij het hooi stomen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 19:19

HippoLogic: nee anderhalve mm is echt veels te dun, dat treken ze binnen no-time kapot :n

Deze is de beste die ik ken in 30 mm maaswijdte: 4mm dik knooploos PP materiaal.
Dikker heb ik niet gevonden, PolyPropylene is zeer sterk, en knooploos is wel zo zacht voor de neus en lippen en rekt (in principe) niet uit :)

http://www.huck.net/en/safety/category/763/

Jammer genoeg word de draaddikte dunner naarmate de mazen kleiner worden.
Ik heb me dan ook rot gezocht naar zo dik mogelijk 30mm PP net en dikker dan dat van Huck heb ik niet gevonden.

In 20mm maaswijdte was het dikste dat ik kon vinden 3mm, was een flinke zoektocht....vrijwel altijd is het materiaal bij die maaswijdte dunner en dus kwetsbaarder.

Wil je erg stevig net en maakt de maaswijste niet zo gek veel uit dan kan je in principe dus beter wat grtoere mazen kiezen waarbij het materiaal wat dikker is :)

http://www.huck.net/en/safety/product/763/215-030/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 20:27

Die grote van cavalo zijn 5 mm knooploos

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 20:39

Jotoma schreef:
Klopt. Alleen met nat hooi en vlas is je stal veeeel sneller aan vervanging toe!
Er zitten al meerdere gaten in de kuip, goed idee om deze aan de stalmuur te bevestigen.

Edit; ik zat er ook aan te denken om het net onder de mat te doen, maar omdat de pensioneigenar (a 78 jaar oud) het lastig vond om te bevestigen, wil ik dat de beste man niet 3x per dag aan doen!

Net kopen waar speciekuip in past?
Ook simpel met vullen.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 21:01

tamary schreef:
Jotoma schreef:

Net kopen waar speciekuip in past?
Ook simpel met vullen.

Maar het net moet ook wel kunnen meezakken

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 01:05

Bedankt Pmarena. 1,5 mm leek me ook al zo dun (en scherp) maar ik heb me nog niet zo verdiept in materialen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 08:57

We hebben hier wel een netje gehad van die dikte, was echt binnen no-time kapot terwijl het toch supersterk spul leek :)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 09:48

Ik wil jullie even waarschuwen voor dit net: http://www.agradi.nl/kerbl-hooinet-120x ... 3x3-cm.htm

Mijn pony is echt geen sloper, maar deze is toch binnen een maand al kapot. Hij trekt zo de draden mee met het hooi. Ik vond overal in de stal witte draden terug... Niet echt veilig dus :n

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 10:29

Ik ben op zoek naar een slowfeeder voor in de box 's nachts. Ik blijf met het probleem van een hoog scharrend paard met hoefijzers zitten. Netten zijn dus in elk opzicht een no-go. Ook netten in een bak vertrouw ik niet omdat ik hem er echt toe in staat zie om er gewoon in te stappen en dan alsnog vast komen te zitten. Bovendien nemen die bakken te veel plaats in.

Een plastieken ton met gaten slaat tegen de wanden aan en maakt dus erg veel lawaai. Dat gaat niet omdat de pensionhoudster er woont.

Een "heu toy" lijkt me bruikbaar maar vind ik erg prijzig. Nu las ik op duitse fora de volgende twee ideeen:

- een flexibele wasmand ophangen (bijvoorbeeld: https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRS4X-0tcwXC159OeyFPD_3IBZYPi914qIqznRrVt583vDTPSDjOA ) Maar dat moet je dan redelijk hoog hangen of de bovenkant zien af te sluiten. Bovendien hebben die dingen soms scherpe randen.

- zo'n zak https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTOWUWiALfgxBTM1Kp3m9d8vv-5pS5gJSl-Mpm9YOf_f50hiStp van gaten voorzien en ophangen.

Wat denken jullie en wat zijn jullie ervaringen? Heeft iemand nog een ander idee?

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 10:31

die krijg ik vandaag binnen, ik ben benieuwd!

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 10:35

Soesita, de zak die je plaatst moet je dan wel van boven af kunnen sluiten. Ik heb een hooizak in mijn stal gehad en mijn merrie had binnen de kortste keren door dat het lekkerder én sneller at als je gewoon je hoofd in de zak stak (en/of eerst al het hooi eruit trok en op de grond smeet om het daarna op te eten). De hooizak (gewoon een simpel Harry's Horse ding) is wel redelijk slijtvast.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 10:35

Soesita: wat is een hoog scharrend paard :?

Ik vind 20mm netten plat tegen de muur dan toch echt nog de beste optie....
Moet een paard wel heel raar doen om daar in vast komen te zitten, en zo'n freak-accident kan je net zo goed met zo'n mand of zak hebben....

Mand lijkt me erg onhandig qua ophangen en sluiten, en zak is iets waarbij je in de praktijk al snel hebt dat het materiaal gaat vezelen en je paard er stukjes van opeet. Bovendien zal er ook ergens een opening moeten zitten waar die dan in een bizar geval weer in vast kan komen te zitten....

Of anders een schuine plank langs een wand van de stal maken en daar een net in doen. Dan is het net aan de voorkant afgeschermd door stevig materiaal en alleen aan de bovenkant zit het net zodat het de opname van hooi vertraagt en je maar een klein stukje hebt waar er een ijzer in terecht kan komen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 10:48

We zijn ook weer bezig met een nieuw idee (slowfeeder nummer 4). De paarden eten inmiddels behoorlijk snel uit de 3 cm mazen. Maar ze rukken hier al zo hard aan (we hebben helaas geen "grazende" paarden, maar er moet en zal een heel pluk voordroog doorheen), dat ik niet een nog kleinere maas wil.
Dus nu overwegen we om het voordroog weer gewoon los te voeren (verspillen doen ze niet :Y) ). En er dan een slowfeeding strozak bij te hangen, waar ze de rest van de tijd uit kunnen plukken. Aan stro kunnen ze niet zo rukken, dus dan kunnen we kleinere mazen pakken.

De strozak maken we van een plunjebaal, onderin een gat met het net ervoor. We zijn nog bezig, dus ze hangen nog niet.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 11:15

pmarena schreef:

Als hij ongeduldig is (en dat wordt hij dus van slowfeeders :') ) schraapt hij met zijn voorhoef, waarbij hij zijn been soms erg hoog opwerpt, tot hoger dan de boeg zelfs. Een soort spaanse pas zeg maar. Dus netten kunnen echt, echt niet. Ook niet plat tegen de muur. Hij komt er toch in vast te zitten. Been there, done that. Stalgenootje was gelukkig aanwezig en alert want het had heel lelijk kunnen aflopen. Zolang hij op ijzers moet helaas geen netten meer voor dit paard.

Maar je hebt wel gelijk: alles met gaten is zo een potentieel gevaar. Alleen lijkt me de kans bij minder gaten ook duidelijk kleiner, maar misschien onderschat ik het risico alsnog.

Hilli: Inderdaad, de zak moet dan op de een of anderen manier bovenaan wel toe blijven. Maar ik denk dat daar wel een oplossing voor te vinden is.

Over dat vezelen heb ik nog niet nagedacht. Daar moet ik eens naar kijken welk materiaal bruikbaar is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 11:19

Aha op die fiets :)

Lijkt me lastige zaak. Om ergens hooi uit te krijgen moeten er gaten in zitten. Kun je imo beter veel hele kleine gaten hebben dan iets met een paar wat grotere gaten waar sneller een tak van een ijzer in kan blijven hangen :)'

Zonder ijzers zetten is ook te simpel gedacht zeker :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 11:23

Grit schreef:
We zijn ook weer bezig met een nieuw idee (slowfeeder nummer 4). De paarden eten inmiddels behoorlijk snel uit de 3 cm mazen. Maar ze rukken hier al zo hard aan (we hebben helaas geen "grazende" paarden, maar er moet en zal een heel pluk voordroog doorheen), dat ik niet een nog kleinere maas wil.
Dus nu overwegen we om het voordroog weer gewoon los te voeren (verspillen doen ze niet :Y) ). En er dan een slowfeeding strozak bij te hangen, waar ze de rest van de tijd uit kunnen plukken. Aan stro kunnen ze niet zo rukken, dus dan kunnen we kleinere mazen pakken.

De strozak maken we van een plunjebaal, onderin een gat met het net ervoor. We zijn nog bezig, dus ze hangen nog niet.

Mijn paarden willen best moeite doen voor hooi of kuil maar dat stro laten ze lekker in de zak zitten!
Ik heb het bij de shetten andersom, 2 ruiven met mooi stro waar ze los uit kunnen eten en 2 netten met hooi of kuil

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 11:23

Helaas gaat het niet zonder ijzers, nee. Jarenlang geprobeerd en op terug gekomen.

Tja, maar het net waar hij in vast zat was dus een net met kleine mazen (3 x 3) -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 11:25

NiKip schreef:
Ik wil jullie even waarschuwen voor dit net: http://www.agradi.nl/kerbl-hooinet-120x ... 3x3-cm.htm

Mijn pony is echt geen sloper, maar deze is toch binnen een maand al kapot. Hij trekt zo de draden mee met het hooi. Ik vond overal in de stal witte draden terug... Niet echt veilig dus :n

Thanks heb er nog over nagedacht want heb nog 2 nodig, heb de kleinste van de paardendrogist voor 33 euro
Die heb ik pas een maand maar is nog heel
Die van Kerbl dus niet bestellen

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 11:38

[***] schreef:
Mijn paarden willen best moeite doen voor hooi of kuil maar dat stro laten ze lekker in de zak zitten!
Perfect :D Mij gaat het erom dat ze de hele dag wat kunnen knabbelen, als ze er de moeite niet voor doen, is de behoefte er ook niet.
Onze paarden zetten het voordroog op 1, maar daarna vinden ze stro beter dan niks. We mengen het voordroog nu ook met stro en hebben jaren geleden al met strotonnetjes gewerkt, het stro gaat ook op.

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:59

Ik heb vandaag die van Kerbl binnen gekregen en opgehangen bij m'n pony. Ik ben benieuwd hoe die zich houd.

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:18

Ik lees even mee, is een hooizak van nylon van Harry's Horse niets Soesita? Js zou voor het gat nog een net kunnen maken, dat is maar een klein stukje.

Wie heeft er ervaringen met hooibakken voor op de grond waar een net in zit?
Straks krijg ik zo'n opfokwand met spijlen, en daar wil ik graag een bak voor maken, zodat ze wel onbeperkt hebben, maar niet tonnetje rond worden.
Heb er wel eea van gezien, maar volgens mij komen de netten dan zo los te liggen als het hooi een eind op is, en dat lijkt me niet handig.

Nu heb ik netten van Zeldenrust Haystack, zijn superstevig en ook wel handig.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:10

soesita schreef:
pmarena schreef:

Als hij ongeduldig is (en dat wordt hij dus van slowfeeders :') ) schraapt hij met zijn voorhoef, waarbij hij zijn been soms erg hoog opwerpt, tot hoger dan de boeg zelfs. Een soort spaanse pas zeg maar. Dus netten kunnen echt, echt niet. Ook niet plat tegen de muur. Hij komt er toch in vast te zitten. Been there, done that. Stalgenootje was gelukkig aanwezig en alert want het had heel lelijk kunnen aflopen. Zolang hij op ijzers moet helaas geen netten meer voor dit paard.

Maar je hebt wel gelijk: alles met gaten is zo een potentieel gevaar. Alleen lijkt me de kans bij minder gaten ook duidelijk kleiner, maar misschien onderschat ik het risico alsnog.

Hilli: Inderdaad, de zak moet dan op de een of anderen manier bovenaan wel toe blijven. Maar ik denk dat daar wel een oplossing voor te vinden is.

Over dat vezelen heb ik nog niet nagedacht. Daar moet ik eens naar kijken welk materiaal bruikbaar is.

Deel los voeren, dan is eerste honger er af en is er vaak meer geduld om te prutsen. Kan hij met hoofd over de deur? Want dan zou je een net aan de buitenkant van de box kunnen maken.