Jotoma schreef:Klopt. Alleen met nat hooi en vlas is je stal veeeel sneller aan vervanging toe!
Daarom denk ik nog na over een simpele constructie met de speciekuip.
Er zitten al meerdere gaten in de kuip, goed idee om deze aan de stalmuur te bevestigen.
Edit; ik zat er ook aan te denken om het net onder de mat te doen, maar omdat de pensioneigenar (a 78 jaar oud) het lastig vond om te bevestigen, wil ik dat de beste man niet 3x per dag aan doen!
Ja, dat snap ik. De mijne heeft ook luchtwegproblemen en staat daarom ook op vlas.
Dit heb ik simpelweg opgelost door geen vlas te leggen bij het gedeelte waar zijn slowfeedernet hangt. Dit net is aan de bovenkant open zodat de staleigenaar er gemakkelijk een pluk hooi in kan doen.

). En er dan een slowfeeding strozak bij te hangen, waar ze de rest van de tijd uit kunnen plukken. Aan stro kunnen ze niet zo rukken, dus dan kunnen we kleinere mazen pakken.
) schraapt hij met zijn voorhoef, waarbij hij zijn been soms erg hoog opwerpt, tot hoger dan de boeg zelfs. Een soort spaanse pas zeg maar. Dus netten kunnen echt, echt niet. Ook niet plat tegen de muur. Hij komt er toch in vast te zitten. Been there, done that. Stalgenootje was gelukkig aanwezig en alert want het had heel lelijk kunnen aflopen. Zolang hij op ijzers moet helaas geen netten meer voor dit paard.
Mij gaat het erom dat ze de hele dag wat kunnen knabbelen, als ze er de moeite niet voor doen, is de behoefte er ook niet.