Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 10:23

Vlasvariant is ook koolzaad en dat kost ongeveer 8 uur.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 11:56

russel schreef:
Vlasvariant is ook koolzaad en dat kost ongeveer 8 uur.

8 uur :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 22:16

:D Euro

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:15

Kayleigh haar stal houdt het vandaag al 300 dagen vol met de (chopped) korrels en de stronestjes. +:)+
Vandaag van beide producten een zak bijgestrooid.
De bodem is weer lekker aangevuld en mevrouw kan vannacht weer heerlijk liggen :z

Volledig verslag van de afgelopen maanden via onderstaande links te lezen.

india

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 10:02

ik heb vandaag bij eco bodem een pallet gehakseld stro besteld,
heb al de hele week weinig werk en de stal ziet er prima uit ne ik ruik niks,
blijf wel van de bodem af hoor!
er liggen korrels achterin onder,
zit me aleen nog af te vragen of ik er een potstal van maak en dus lekker alles laat liggen en alleen 1x in de week een zak erbij
en dan na een aantal weken alles eruit

of 1x in de week alles omgooien en de vieze plak eruit?

wat doen jullie met zoiets?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 10:48

Diana, als jij een zak bijstrooit, maak je die nieuwe, verse korrels dan nat of meng je het door de al bestaande laag heen?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 10:57

Ik maak ze (helaas) nog steeds nat voordat ik ze in de stal door de rest meng.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 11:07

ik doe mijn chopped er droog doorheen,
ze worden met dit vochtige weer nat zat

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 11:10

Vochtige weer? het heeft hier vannacht gevroren en de autoruiten zitten nog steeds dichtgevroren en het landschap is hier wit door de vorst.
Kortom ik heb hier geen last van natte stallen, zelfs niet met de regenperiode van vorige week.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 13:22

India ik weet niet of je een gewone dichte stal hebt of een open stal. Ik heb een open stal en ik haal ook de natte plekken eruit. Heb ook een potstal meerdere malen geprobeerd maar je maakt mij niet wijs dat die ammoniakdampen niet in de stal blijven hangen ondanks dat je de onderlaag met rust laat. Hetzelfd idee heb ik wanneer je de korrels in de stal aan de kant te drogen legt. Je ruikt het misschien zelf niet maar het lijkt me niet goed voor het stalklimaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 10:20

Diana1, jij hebt deze nu toch?

http://www.marktnet.nl/Stropellets-stro ... 994950.htm

Op de foto van haardhout. zien de chopped er uit als gehalveerde korrels, klopt dat? Is net zo duur als Ecobodem zie ik. Zijn ze voor jouw kwa kwaliteit als absorptie hetzelfde? Ik moet nl zeggen dat de eerste zending van Ecobodem mij minder goed beviel als de 2e zending.

Alleen hoopte ik dat ik met die 50 zakken een jaar zou doen, ook omdat we weideseizoen hebben, maar een half jaar is wel snel. Is toch 8 zakken per maand. Het enige voordeel is de hoeveelheid mest die aanzienlijk minder is, maar prijsverhouding met vlas niet... 8 zakken vlas per maand haal ik never nooit, 6 wel. Dus kwa kosten scheelt het dan 12 euro per maand minder met vlas en dan heb je een hele berg vlas in je stal...meer dan met korrels.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:47

Nou mij bevalt het prima, we hebben korrels van Royal bla bla (weet de naam zo even niet meer) en poownie is nog nooit zo schoon geweest. Helaas vreet buurpaard de halve stal leeg over het tussenschot heen (en ja ze zijn al uit elkaar gevallen maar blijkbaar erg smakelijk).

Maargoed voor zover bevallen ze super, zaterdag bodempje husselen.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 14:29

@Russel, klopt helemaal....die korrels gebruik ik.

Hieronder het totaalplaatje van mijn "korrelige nestjes" stallen.

Kayleigh, vandaag dag 303.
3 febr. begon ik bij Kayleigh met 7 zakken Ecobodem strokorrels
op dag 180 begon ik met de chopped versie van Zeolite/Haardhout, op dag 252 begon ik met het bijstrooien van Reformtaler stronestjes.
Totaal ben ik nu 43 wk verder met de stal van Kayleigh en ik ben € 1 per dag kwijt aan de bodembedekking. Ik gebruik gemiddeld 1,22 zk. korrels per week.

Helianthe, vandaag dag 274.
4 mrt begon ik bij Helianthe met 5 zk Ecobodem strokorrels, op dag 151 begon ik hier met de chopped korrels van Zeolite/Haardhout en sinds dag 217 strooi ik hier de Reformtaler stronestjes bij.
Totaal ben ik hier 39 wk verder en kost deze stal € 0,77 per dag aan bodembedekking. Ik gebruik gemiddeld 0,94 zk. korrels per week.

Het grote pluspunt van het gebruik van beide producten vind ik dat de paarden een lekker "bed" hebben om in te liggen.
Helianthe had voorheen altijd een kale vloer omdat ze alles op at.

Het grote nadeel van de (chopped) korrels blijft het nat maken ivm het eten.

Het voordeel van de chopped tov de hele korrels is dat ze sneller uit elkaar vallen. Qua vochtopname merk ik geen verschil. Beide producten nemen goed vocht op.

Ik ben met het bijstrooien van de stronestjes begonnen om eens te proberen om de structuur wat grover te krijgen. Dit lukt goed, je krijgt toch een andere stalbodem dan het hele fijne mot van strokorrels alleen. Er ligt nu toch meer een fijne strostal. De stronestjes wordt ook wel van gesnoept maar vallen dusdanig snel uit elkaar dat de hoeveelheid die opgegeten wordt reuze meevalt.
Het product is 100 % stro, valt uit elkaar en het is dus geen probleem dat ervan wordt gesnoept.

Voor meer info en foto's moet je even op onderstaande links klikken.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 01:26

Ik heb 1 zak korrels in een krui gedaan en een emmer water over heen gedaan. Het regende ook flink, dus de krui in de regen laten staan. Zo, dat was een berg na een half uur!! Je heb echt zo veel meer volume korrels in de stal, dan dat je een zak in de stal leeg gooi en dan water er over heen giet! Goede tip Diana!!! Je kan de nieuwe laag makkelijk door de oude laag heen harken en de 3 x 3 stal is nu super los en veerkrachtig en droog! In het vervolg dus zo doen. +:)+

De 2 grootste stallen meng ik de korrels met vlas. Dit doe ik nu ongeveer 2 weken. Ik merk dat de stal veel droger en veerkrachtiger is. Ik had toen een zak korrels leeg gegooid en nat gemaakt en door de onderlaag heen geharkt en daarover 1/3 tot een 1/2 zak vlas er door heen geharkt. Ik denk dat als ik de korrels in de krui doe en flink wat water over heen doe en dat weer mengt met vlas, dat het dan ook een super stal is. Vlas is goedkoper dan korrels en in een 4 x 4 stal heb je al snel nu in de winter 2 zakken korrels nodig. Dus 1/2 vlas en 1 zak korrels moet een wereld stal worden.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 08:52

Citaat:
Ik denk dat als ik de korrels in de krui doe en flink wat water over heen doe en dat weer mengt met vlas, dat het dan ook een super stal is.

in mijn oude strokorrelstal gooi ik nu vlas over heen.

Op het plasgedeelte ligt nog veel strokorrels, en daaroverheen een laagje vlas, maar de laag strokorrel begint wel gigantisch te stinken...

ik weet niet of dat stinken door de strokorrel komt, of omdat je het afsluit met vlas.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 08:53

Wat een tips weer :D Denk dat ik er ook een baaltje vlas doorheen ga harken. Dan wordt het net even wat luchtiger denk ik.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 08:55

Misschien is het beter om de natte plek elke dag te verwijderen.
Dat doe ik ook en ik heb geen last van stinkende "korrels/nestjes".

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 09:31

diana1 schreef:
Misschien is het beter om de natte plek elke dag te verwijderen.
Dat doe ik ook en ik heb geen last van stinkende "korrels/nestjes".

ik denk inderdaad dat er dan minder stank is maar,
dat wordt wel erg duur ... de kracht van de strokorrel zit hem in het absorberen.
Als je elke dag een plek weghaalt, is deze nog niet voor 50% geabsorbeert.

ik haalde er 1 x per week een plek uit (de eerste keer pas na twee weken) dat was flink zwaar werk, maar je had wel een "geabsorbeerde"natte plek.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 09:38

ik vind het omhalen om de natte plek te vinden dan zo zwaar met korrels alleen,

ben erg blij met mij gehakseld stro erdoor ,
is veel meer volume en lichter werk zo,

wacht alleen nog op mijn nieuwe aanvoer heb ik 3 dagen geleden via de site besteld maar nog niks gehoord,
hoelang duurt het normaal als je besteld daina1?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 11:59

Citaat:
dat wordt wel erg duur ... de kracht van de strokorrel zit hem in het absorberen.
Als je elke dag een plek weghaalt, is deze nog niet voor 50% geabsorbeert.

Als je mijn geplaatste "post" van gisteren hebt gelezen zie je dat ik bij de éne stal € 1 en bij de andere € 0,77 p/d kwijt ben,
het verbruik van zakken p/wk staat er tevens bij vermeldt.
Ik ben tevreden met dit resultaat en al helemaal als je weet over hoe zo'n lange periode dit is berekend.

Citaat:
hoelang duurt het normaal als je besteld daina1?

Ik bestel altijd bij de regiodealer dus weet niet hoelang rechtstreeks bestellen "normaal" duurt.
Misschien even bellen om te informeren.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 12:02

neemt niet op,
en belt niet terug!

en mailt ook niet terug,
jammer.....

anders zou ik de regiodealer bellen, maar heb officieel al besteld,

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 12:31

Ik heb 4 stallen en haal dan per keer 3 of 4 zakken korrels en 1 zak vlas. Er komt een nieuwe lading korrels eerdaags en ik had van de fourage boer gehoord dat de korrels goedkoper worden!!! Dat hoor je niet vaak. Biks is ook goedkoper geworden. Dat is nog eens goed nieuws!!!!!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 12:34

Dat is zeker goed nieuws!
Heb ik mijn wintervoorraad te vroeg ingeslagen |(

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 13:21

Citaat:
Als je mijn geplaatste "post" van gisteren hebt gelezen zie je dat ik bij de éne stal € 1 en bij de andere € 0,77 p/d kwijt ben,
het verbruik van zakken p/wk staat er tevens bij vermeldt.
Ik ben tevreden met dit resultaat en al helemaal als je weet over hoe zo'n lange periode dit is berekend.

en het ene paard is natuurlijk het andere niet.

Hier staat een merrie al 3 weken in een nieuwe stal met vlas. Net vanmorgen de eerste natte plek eruit gehaald.
Geen zeikmerrie dus :D

weet je nog wat je anders was kwijt geweest met jouw vorige bodembedekker?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 13:48

@Suzan1,

Zo te lezen ben jij over jouw vlas net zo goed te spreken als ik over mijn (chopped) strokorrels en stronestjes.

Wat ik kwijt was aan mijn vorige bodembedekker is voor mij niet zo belangrijk. :o

Ik weet dat "normaal" stro goedkoper is dan strokorrels en stronestjes en dat mijn huidige kosten hoger zijn.

Het belangrijkste vind ik dat beide paarden nu een mooie droge en comfortabele stal hebben waarin ze heerlijk kunnen vertoeven en lekker kunnen liggen :Z .

Voorheen lag één van de twee vaak op een kale betonvloer, simpelweg omdat al het stro door haar werd opgegeten.

Verder heb ik nu geen stinkerij in de stallen wat ik voorheen met tarwe en koolzaadstro wel had.
Tevens heb ik nu minder werk om de stallen netjes te houden.
Minder afval en dus hoef ik minder vaak naar de boer om de mestkar te legen.

De vele voordelen wegen voor mij zwaarder dan de extra kosten. ;)