Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 21:13

Onze schuilstal voldoet aan de spelregels van onze gemeente, maar 1 week na bouwen stond er toch mooi eventjes een controleur op de stoep... er wordt laagdrempelig en veel gecontroleerd, dus ik vrees dat we het echt wel volgens de spelregels moeten gaan doen...

_Lorette_

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 21:15

Ai, dan is dat geen optie. Je kunt een aanvraag doen en anders alsnog voor de container gaan. Kost iets meer, maar scheelt je veel tijd en inspanning.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 21:39

Ik heb een mestcontainer Nickeltje, via Nijssen. Gehuurd voor nu, ik heb de 10m3 voor 2,5 paard (twee grote warmbloeden van 1,70+ cm en een Welshje) en in principe alleen mest zonder strooisel, ik moet elke 2 a 3 maanden legen in de winter. Ik vind het duur, maar wel ideaal. Ik zou wel voor met een dak kiezen anders loopt ie snel vol in de winter en door natte mest. En dus zo groot mogelijk want legen is per keer ook vrij prijzig en dan kom je duurder uit dan het verschil in huur tussen de grote en kleinere versies.

Ik vind het verder ideaal, plek waar die nu staat zou ik geen vergunning voor krijgen gok ik maar is perfect en heel efficiënt qua uitmesten. Hij valt ook helemaal weg in bomen/struiken en met klep en dak dicht ruik je niks

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 21:41

bij bepaalde afmetingen heb je geen vergunning nodig, ik zou het eens informeren bij jouw gemeente

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 21:42

Ow... 10 kuub voor de helft van paarden dan wat ik heb en dan zo vaak legen...
Dan is 6 kuub ( ik zit echt ergens met ruimte) niet voor 2 maanden dus met de 5 die hier staan...

De container, hoe gaat dat legen, wordt een volle container meegenomen en een lege terug gezet ( zo gaat het met puin) of wordt er 1 geplaatst en die steeds geleegd?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 21:43

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 21:44

Jeetje die kies :oo

Zo’n stress is niet leuk… die lorette beschrijft is helemaal heftig!
Hier zijn ze redelijk stress ongevoelig. Ze liggen hier letterlijk naast de graafmachines te slapen :+

Succes morgen boemel!

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 21:47

Nee wordt met een grijper geleegd. Gelukkig hou je dezelfde container haha. En ze zijn heel netjes met legen, laatste keer hebben ze m zelfs uitgeveegd _/-\o_ bleef niks in achter. Ze doen ook alles verder zelf. Ik had ook verwacht langer te doen voor het legen. In de zomer composteer ik een deel en sleep ik de weides dus dan heb ik veel minder mest. Maar in de winter helaas niet.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 21:56

Dat zijn mooie ervaringen, dankjewel!
Ik ga morgen inmeten of het stukje vlakke grond naast mijn oprit ( waar we denk ik wel bomen moeten snoeien voor deze vrachtwagen) groot genoeg is voor een 10 kuub of een 6 kuub en dan een offerte aanvragen...

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 22:09

Hier ook een 10 kuub container, denk dat je 6 om de haverklap moet legen met dat aantal paarden.
Ik kwam met 3 pony's op elk half jaar en nu met 4 pony's in de winter (dan heb ik dus wel bodembedekking in de stal, in de zomer bijna niet) red ik het misschien net 3 maanden.
Bij ons wordt de container opgehaald door de loonwerker, die leegt hem en brengt hem daarna weer terug.

Hij moet wel verhard staan trouwens, wij hadden hem eerst op het land maar dan komen die vrachtwagens toch vast te zitten. Nu op een oprit en dat gaat goed.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 22:12

Mijn oprit is verhard ( maar niet mega breed) en zoals ik het nu dan een beetje voor mij zie, zou de container zijwaarts geplaatst, naast die oprit staan...
Als dat zou kunnen...

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 22:38

Heftig die kues. Fijn dat die eruit is.

Dais ik heb goede ervaringen met feeling control pillen van Sensipharm. Sterkte.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 22:38

Mijne gaat van achter de wagen op en af, dus die 'glijdt' van de achterkant zeg maar. Die kan niet zijwaarts. Is ie ook veel te zwaar voor denk ik.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 23:41

Ik zou echt voor een 10m3 container gaan ipv 5m3.
Hebben wij ook, maar maar 2 paarden en wordt 4x per jaar geleegd.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 23:43

Ik heb ook een 10 kuub container van Nijssen staan, voor een grote en 2 minis. Met 5 paarden zou ik 6 kuub ècht niet aanraden. Dan ben je een fortuin kwijt aan afvoeren.

Wordt hier 4 a 5x per jaar geleegd.

Overigens geen stalbedekking, dus puur alleen mest en af en toe wat gemorst hooi.
Laatst bijgewerkt door Matheno op 15-02-25 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 23:53

Nickeltje schreef:
Ik zit plotseling met een mest probleem.
Mijn paarden staan nu een maand aan huis en de eerste maand mochten wij de meest brengen naar de mestplaat van onze veeboer buurman.
Maar die had vandaag aan het het toch dagelijks wel meer met is dan hij verwacht had, dus dat zijn mesthoop nu te snel vult en of we dus een andere optie willen zoeken.

Ik heb 5 paarden, wil liever niet gaan werken met een aanhanger, die moet ik dan elke 2 weken, zo niet vaker, ergens zien te legen.

Ik heb nu een offerte opgevraagd voor het plaatsen en op afroep legen van een 6 kuub container...

Hebben jullie daar ervaringen mee?
Of andere opties?

Het gaat om mest van 5 paarden, zonder stro of vlas ofzo, alleen mest.

Ik heb 6 kuub voor 2 paarden, sinds januari dit jaar staan. Achteraf had ik liever een maatje groter gehad denk ik. Ik heb wel minimaal stro erbij. Maar het vult toch snel.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 00:04

Nickeltje schreef:
Ow... 10 kuub voor de helft van paarden dan wat ik heb en dan zo vaak legen...
Dan is 6 kuub ( ik zit echt ergens met ruimte) niet voor 2 maanden dus met de 5 die hier staan...

De container, hoe gaat dat legen, wordt een volle container meegenomen en een lege terug gezet ( zo gaat het met puin) of wordt er 1 geplaatst en die steeds geleegd?

Ik huur een 6m3 en moet echt elke 8/9 weken laten legen. En dan doe ik echt mijn best met opsteken, aanstampen en staan de paarden (twee stuks) op vlas en probeer ik minimaal strooisel mee te scheppen. Bij mij wisselen ze de container (net als met puin idd)

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 00:25

Die kies was inderdaad een flinke , en dan te denken dat het een klein A pony bekkie is waar die uitkomt.

Dais_ schreef:
Hoe geef je dat? Ik heb letterlijk valeriaanpillen in wortels verstopt maar ze spuugde de pillen allemaal uit en de wortels liet ze vervolgens ook liggen want ze voelde zich bedonderd en vertrouwde me niet meer met mijn wortels :')

Klein malen en door de appelmoes in een spuit.
Net als een wormenkuur.

Zo heb ik ook ooit psylliumzaad bij mijn mini naar binnen gekregen, zelfs door de slobber haalde die zijn neus er voor op.
Maar wel balen dat ze zo van streek raakt.

Boemel, heel veel succes morgen.
Hopelijk is dit wat voor je :D

Nickeltje , balen zeg.
Heb je zelf geen plek voor een mesthoop ?
Bij onze vorige woning had ik hem altijd op eigen grond liggen, 1 keer per jaar haalde de loonwerker hem weg en werd die uitgereden over land van de buurman die koeienboer is.
Nooit wat aangevraagd destijds.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 08:07

Wat naar Dais. Mijn paard is ook een enorme stresskip en kan dan totaal onbereikbaar zijn. Zij heeft erge verlatingsangst en kan het doen als een paard uit zicht is (en niet eens weg). Met paarden die van het erf af gingen was het compleet drama en moest ik haar echt vasthouden en beter nog zelf het terrein af voordat dat paard weg ging. Veel geprobeerd maar niets hielp, uiteindelijk nu alleen een pensioenpaard hier wat het erf niet af gaat.

Balen van de mesthoop. Tegen extra betaling?
Zou anders eerst zelf op je eigen terrein een hoop maken als de mogelijkheid er is. Als je af en toe wat omschept wordt het eerder compost. Tuintjesmensen willen dat vaak nog wel hebben. En anders inderdaad door loonwerker of boer uit de buurt op laten halen.
Qua controle zijn ze bij bouwwerken veel strenger, dat valt natuurlijk ook meer op.

Gefeliciteerd met je verjaardag DP en een fijne dag.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 09:19

Nickeltje schreef:
Mijn oprit is verhard ( maar niet mega breed) en zoals ik het nu dan een beetje voor mij zie, zou de container zijwaarts geplaatst, naast die oprit staan...
Als dat zou kunnen...

Hij staat bij ons op het gras naast de oprit idd. Dus niet verhard en dat was ook geen vereiste. Ik zou er wel voor zorgen dat hij zo vlak mogelijk staat, bij ons staat hij iets scheef naar de opening en dan staat daar altijd een plas als ie nog vrij leeg is. Niet echt last van maar zou ik anders hebben gedaan achteraf.

Als je wil kan ik zo wel ff een foto maken. Hij zit nu ook redelijk vol dus geeft wel goed beeld denk ik

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 09:21

Bedankt voor alle extra aanvullingen, we gaan er mee aan de slag en 6 kuub gaat het dus niet worden lees ik vooral in jullie reacties.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 09:32

Denk dat die zo vol zit helaas. Ik breng de mest ook naar een melkveehouder. Gratis en met twee is dat goed te doen gelukkig

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 09:45

Hier staat hij ook naast de oprit op het gras, dus ook niet verhard. Die jongens van Nijssen zijn sowieso wel erg handig. Die manouvreren die bak zo precies waar je hem wilt.

Ik wil op termijn, ooit, wel een verharde mestbak daar ergens maken en dan wat meer verzonken in de grond, zodat ik er ook makkelijk bij kan als de bak wat voller is. Op ons erf hebben we nog een flinke authentieke mestbak van zo'n 32m2, perfecte afmetingen en alles, gierput eronder, maar die ligt zo precies naast ons terras.. -O-

Weet ook nog niet precies wat ik daarmee wil. Misschien een kas er van maken ofzo.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 10:19

Hier weer teug van een paar dagen vakantie. Heerlijk genoten. Hadden het echt even nodig na een pittig jaar. Thuis is alles goed gegaan. De oppassers hebben zich dapper door de todo-lijstjes heen gewerkt. Altijd wel een ding, dus daarom gaan we ook niet zo vaak weg.

Gisteren was het super goed weer, tegen alle verwachting in, dus nog een paar meter (toekomstige) struikjes geplant in de wei. We zijn rondom een haag aan het planten. Maar het is nogal een klus in de zware klei dus het gaat maar langzaam. Hoop vandaag weer een paar meter te kunnen doen. Moet onderhand wel af omdat het voorjaar er aan komt.

Qua mesthoop. Ook bij ons wel hoofdpijn punt. We hebben eigen mesthoop, maar niet zoals zou moeten (mogen). Twee keer per jaar rijden we zelf met de hand uit over eigen weides, maar dat is echt een weekend bikkelen. Gratis workout en geen kosten.

Ik vind container met ophalen zo enorm duur! En ik heb ook geen goede plek op ons erf waar die kan staan, niet in de weg staat en ook geleegd kan worden door een kraan.

Als je de regels er op na loopt, moet de mesthoop binnen de bebouwde kom op 100 meter van elk huis staan. Zelfs in de landelijke omgeving waar we ruim vrijstaand wonen is dat een uitdaging. De mesthoop zou dan alleen in het uiterste puntje achter in ons weiland mogen liggen. En dat is natuurlijk niet waar de stallen staan...

Paardaanhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 10:45

Zo, jullie kletsen hier goed, liep alweer 6 pagina's achter, even een globale bijleesactie.

Boemel al meer nieuws over verkoop Mir? Succes vandaag bij de Fries!

Greendragon, hopelijk heb je fijne dagen weg gehad?

Belker gefeliciteerd met de verkoop!

MaritB wat knap zo al met Joep op pad bent geweest!

Dais, eten ze je nieuwe hooi ondertussen wel? En wat vervelend van alle stress/overprikkeling, ik hoop dat het snel over gaat.

Audesta, mag ik vragen waarom jij voor hoefschoenen gaat?

Lynn Nikita, die heeft zich flink druk gemaakt dan zo te zien, maar fijn dat je weer hebt kunnen rijden.

DuoPenotti gefeliciteerd met je verjaardag! *\o/*

En ik zie dat Marjan ook jarig is, gefeliciteerd! *\o/*

Happinez, dat is en flinke, hopelijk herstelt ie nu goed!

Nickeltje vervelend dat je de mest niet meer bij de buurman kan brengen!
Ik heb geen tips voor je, maar met interesse de andere tips gelezen omdat wij hier ook nog een plan voor moeten maken.

Qua hulpmiddelen, wij hebben vorig jaar een iseki minitrekkertje gekocht met voorlader, en dan palletvorken en bak voor achter. Ondanks we dus nog 0 voorzieningen hebben voor de paarden, hebben we er toch al redelijk wat gebruik van gemaakt voor rondom het huis. :+

En die regen, ik had gehoopt dat het nu eindelijk eens droog zou blijven, maar afgelopen week was hier ook weer nat. Achteraf ook blij dat het bewerken en inzaaien van weiland niet door is gegaan afgelopen najaar, ik denk dat alles verzopen zou zijn.
Gelukkig hier geen sneeuw gehad de afgelopen week.

En fijne tips allemaal voor de vorst gelezen, zeker iets om volgend jaar rekening mee te gaan houden.