Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 09:29

Wat hier goed werkte was zo stofvrij mogelijk hooi kopen en dat losmaken in een grote kruiwagen en met de sproeier/broes er overheen nevelen, keren en nog eens nevelen. Dus NIET weken, want dan haal je alle voedingswaarde er uit!
Verder had ik voor de wintermaanden een hooistomer gemaakt.
Overigens kon ze ook niet tegen winterpenen, daar schijnt ook een stofje in te zitten wat de longen triggert.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 11:08

Sproeien is hier niet genoeg voor mijn hoester. 20 minuutjes weken is juist genoeg. Dan is het stof eruit maar de voedingsstoffen nog niet.

Verder is hij behandeld door Minneke van Duijn en krijgt hij luchtwegkruiden door z’n voer heen. Daar is het redelijk mee onder controle.

Hij doet het op Equibedding beter dan op vlas.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 11:18

Cortisonen geven is voor vele wel een trigger tot hoefbevangenheid. Werkt goed maar de dag erna heb ik een kreupele pony staan

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 11:24

Ventipulmin is bij langer gebruik erg slecht voor de maag (zweren).
Dus je trekt met een COPD'er al snel aan het kortste eind.
Het viel mij nog alles mee dat Missy er nog zo oud mee geworden is.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 11:36

Wat vervelend Maartje! Hoe is het nu?
Hier geen ervaring met luchtwegproblemen, gelukkig. Het klinkt als een ingewikkelde puzzel!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-22 11:46

DubbelFun schreef:
Ventipulmin is bij langer gebruik erg slecht voor de maag (zweren).
Dus je trekt met een COPD'er al snel aan het kortste eind.
Het viel mij nog alles mee dat Missy er nog zo oud mee geworden is.

Ja, herkenbaar. Cortisonen heeft inderdaad een risico op hoefbevangenheid, het was kiezen tussen twee kwaden. Nu betrof het een warmbloed van 1m75 die totaal niet gevoelig was voor hoefbevangenheid. Hij is er uiteindelijk ook 27 jaar mee geworden.

JinteJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 11:55

Utopia knap dat je 't alleen gaat doen! En wat een schattig veulentje <3

Maartje wat balen dat ze meteen weer staat te hoesten.. Hopelijk trekt het toch nog weg!!

Hier sinds woensdag een veulen van 10 maanden erbij in de kudde. Net afgespeend dus staat nu met 2 vd 4 samen, de andere 2 staan in de andere wei. Eerst zo maar eens wennen zonder mama en aan onze plek.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 12:03

@jinte: hopelijk vind ie snel zijn plekje in je kudde. Ik vond het altijd zo sneu voor die kleintjes als ze gespeend moesten worden, maar 10 maanden is al een mooie leeftijd.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 12:32

Ze heeft nu wel echt weer moeite met ademen, dus geef vandaag en morgen nog ventipulmin denk ik en dan maandag weer bellen…

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 12:35

Wat leuk Jinte, een jonkie erbij.

En wat sneu maartje.
Als je nog hebt zou ik zo even het weekend doorkomen hoor.

En misschien als ondersteuning hooi nat maken.
Wat ik zelf een tijdje heb gedaan is hooi in een net.
In een zuivere kruiwagen leggen en die vol laten lopen. Wat draaien en duwen.
Dan was het met weinig water toch snel overal nat.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 12:54

Utopia, heftig zeg! En aller schattigst veulen <3

Maartje, oliebol is dat, heb er zelf geen ervaring mee maar van oerbalans hebben ze ook een luchtweg mix. Wellicht kan je zoiets bij geven? Heb wel goede ervaringen met hun andere dingen.

Hier drukke week gehad, veel klussen en m’n oma is overleden dus gisteren hele dag naar begrafenis geweest. Vanmorgen enorm duizelig en misselijk dus maar ff in bed blijven liggen. Nu scharrel ik weer wat rond en doet kaat dr best om me van m’n hoofdpijn af te krijgen
Afbeelding
Al is ze soms iets lomp _O- lag bijna in de hooibak

Afbeelding

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 13:46

@Utopia: wat een heftige tijd. Wel fijn dat je de beestjes bij jou kon houden.

@Maartje: ik heb ook een paard gehad dat zwaar demping was. Ventipulmin en andere medicatie geprobeerd + 24/u buiten uit het stof maar jammer genoeg heb ik de beslissing genomen om hem te laten gaan. Zelfs op de weide in stilstand had mijn paard de grootste moeite om te ademen.

Hier een overwinning behaald alle 4 de paarden staan samen op de paddock ipv 2 per 2. Oef! Nu kunnen ze 24u buiten ipv 12u. Het begon stilaan door te wegen. Nu volop boxen poetsen. De laatste weken zodanig veel uren per dag gewerkt dat ik mij er niet meer meester over zag + Corona gehad.

Edit: net 3 van de 4 stallen helemaal leeg gemaakt en vers stro in. Super blij mee. Tegen stal 4 kijk ik enorm op. Dat is de stal van de oudste pony. Bij haar heb ik het al even opgegeven. Normaal haal ik alle dagen de bolletjes uit de stal. Bij de andere paarden werkt dit perfect. Bij haar niet. Haar stak is iedere dag vreselijk smerig! In de winter staan ze ook 6 tot 12 uur buiten. Ik heb al vlas geprobeerd en stro maar maakt niet uit. Eigenlijk moet ik bij haar dagelijks de volledige stal leeg maken wil ik het proper houden. Dat is echter niet haalbaar waardoor ik opstrooi. Nu zit ik wel met de gebakken peren en wacht er een heus werk. Dus tips zijn welkom... Meer dan 12u buiten is moeilijk. Ik hoop in de toekomst zand op de paddock te leggen waardoor ze ook tijdens de winter hele dagen buiten kunnen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 15:00

@Laibadji: ik zou toch over gaan op houtkrul of stro/hout-korrels.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 15:17

Ik heb ook zo`n stal die elke dag leeg moet. ook met vlas. Is gewoon een vies paard wat de stal volpist en er dan doorheen gaat tapdansen. De merrie daarintegen is zo ontzettend netjes!
Heb helaas geen oplossing daarvoor

Ik doe nu een laag vlas, 1/3e pak in het midden, daaroverheen stro en dan 1 dag alleen mest eruit en 2e dag alles eruit

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 15:19

Ik had rapsodie, gehakseld koolzaadstro, en potte daarmee. Bij de ruin elke 6 dagen een pak, bij de merrie elke 8 dagen (de ruin is groter en had een kleinere stal). Verder elke dag de mest er netjes uit vissen en de boel netjes recht harken. Natte plekken opgraven deed ik niet.
Ik begon met potten aan het eind van het weideseizoen (half september / oktober) en trok de stallen leeg aan het begin van het weideseizoen (half april). Ik startte met 3 pakken per stal.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 15:22

ow ik moet bij volledige vlasstal dagelijks een vol pak erbij als ik ga potten, anders komt de nattigheid erdoorheen, wel vlas dan, is dat zo`n verschil? en is dat niet mega zwaar met uitmesten erna?

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 15:26

Ik pot nu ook maar het resultaat is dat ze nu wel vrij hoog staat. En het oogt altijd zo vies! Ik heb nu ook 2 a 3 uur nodig om de stal volledig leeg te maken. Ik probeer dagelijks de strontjes er uit te halen maar dat lukt gewoon niet ze zijn volledig stukgelopen en herleid tot 1 troep. |o

Deze keer was het ook vlas met stro gemengd.

Maar ik ben heel blij met mijn groepje dat samen loopt. Daarnet mijn paard uit de kudde gehaald en getoilleteerd. Meneer bleef kalm en vond het ok. Er zit balans in de kudde *\o/*

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 15:31

Meestal, en uitzondering zal de regel bevestigen. Gooien de mensen om te beginnen te weinig vlas in de stal.
Ik heb nog ouderwetse 3x3 stallen en begin met een pak of 5. Dus is je stal groter, dan meer.
Elke dag drollen en pas als je de plasplek ziet die eruit halen.
Dat is hier 1 keer in de week.
Dan haal ik die plek eruit, trek de stal recht en gooi er weer een pak in.
Is het buiten vochtig weer, merk ik dat ook aan de stallen, dan gaat er 1,5 pak in.
Maar ze moeten echt dik blijven staan.

Volledig leegmaken doe ik 1 keer per jaar. dan een keer alles schoonspuiten. Voor de rest dus nooit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 15:45

@Laibadji: als je nu zoveel geld (en tijd) kwijt bent aan bedding misschien toch de paddock eens aanpakken zodat ze meer uren (of misschien 24/7) buiten kunnen blijven ??
Ik weet wel dat het mij aardig wat scheelt aan geld en werk als ze hier 24/7 buiten kunnen blijven (wel met altijd toegang tot schuilstal).

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 15:58

DubbelFun schreef:
@Laibadji: als je nu zoveel geld (en tijd) kwijt bent aan bedding misschien toch de paddock eens aanpakken zodat ze meer uren (of misschien 24/7) buiten kunnen blijven ??
Ik weet wel dat het mij aardig wat scheelt aan geld en werk als ze hier 24/7 buiten kunnen blijven (wel met altijd toegang tot schuilstal).

Dat is zeker het plan hoor. Vandaar dat ik nu een vreugde dansje doe dat ze met 4 eindelijk samen staan.

DuoPenotti ik gooi bij de start zoveel vlas er in. 5 pakken en dan dagelijks de drolletjes er uit. Het is echter hopeloos. Bij de andere 3 werkt het geweldig. Ik heb haar al vaak vervloekt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 16:00

dan zou ik bij haar rubberen tegels er in gooien en net een laagje wat de plas opneemt en die er elke dag ff uit pakken.
Als echt niets werkt zou ik er op een gegeven moment ook wel klaar mee zijn denk ik :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 19:57

Vanmiddag stond ze weer rustig, vanavond stond ze weer te hoesten. Bel maandag wel even voor overleg… mijn oudje doet het ook helemaal niet lekker nu. Hoop dat de strippenkaart binnenkort vol is en we gewoon weer kunnen genieten

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 15:26

Wat een lieve reacties :+:
Dit veulen is inderdaad van de merrie die er vorig jaar een verloren was, ze is nu zichtbaar heel gelukkig met d'r kleintje <3 Zó schattig en lief :+:

Sterkte Marjan, met het verlies van je oma :knuffel:

Maartje, hopelijk binnenkort het gezondheidsgesukkel weer over inderdaad... is maar niks zo..

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 16:41

Wat heftig Utopia. Gelukkig heb je je dieren rond je om je gedachten te verzetten en van te genieten. Je veulentje is echt superschattig! <3

Maartje, wat balen dat je paardjes zo aan de sukkel zijn. Hopelijk knappen ze snel weer op.

Ik had een beetje hooi stress. Ik heb nog maar voor een goede 3 weken.
Heb 4 adressen nagebeld en iedereen was uitverkocht, behalve grote balen voordroog... mja liever niet want die krijg ik sowieso niet snel genoeg opgevoerd.

Venhorst levert in deze regio pas eind mei dus dat red ik ook niet.

Tik ik in mijn contactenlijst in mijn telefoon 'hooi' in en toen kwam er nog iemand naar boven. Geen idee meer wie het was, maar niet geschoten is altijd mis.

Die man helemaal blij. Hij houdt al de hele winter 100 balen voor mij apart. Had hij besproken met een andere man waar ik hooi had gehaald, want die had hem vorige zomer al gezegd dat ik niet genoeg had. Zo lief <3. Hij had ook nog grote pakken, dus er is hooi zat.

Wat een geruststelling :D

Verder heb ik net het mooie nieuwe wapperende gras gemaaid. De grasmaaier was net gerepareerd (as was krom) en ik reed met een nieuwe as en nieuwe messen vol over een stuk beton :\ balen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 17:08

@dais: reed je nu over het beton nadat je het net gemaaid had met de pas gerepareerde maaier of had je dat juist er voor gedaan en was ie daarom kapot gegaan ??
Wel mooi dat je toch weer aan hooi hebt kunnen komen. Ik moet over 14 dagen weer nieuw zien te vinden...misschien samen met de buurman iets regelen want ik ben wel te spreken over het hooimannetje wat nu bij hem geleverd heeft.