Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buxy

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:36

Jullie zijn wel allemaal gek op plantjes of niet? :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:42

Anders blijft het zo'n kale bedoening :)
Wij hebben enkele jaren geleden de voortuin aangepakt om de inkijk en het geluid van het verkeer wat in te dammen, die zijn nu ook mooi volgroeid ong. 60 mtr in roze, paars en wit

Afbeelding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:42

Waaauw, die zijn mooi!!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:45

De eerste foto is van 2018, dus ze zijn nu alweet wat hoger.

Die is van 2014 en toen stonden ze net 2 a 3 jaar

Afbeelding

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:58

Haha jaa het is wel heel mooi!
(bij een ander :P)
Hier is het wel kaal maar dat is vooral omdat het makkelijker is :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 16:01

Rhodo's heb je geen omkijken naar. Buiten het planten en heel af en toe water geven als het écht té droog is. Snoeien e.d. hoef je niet iig. En uitgebloeide bloemen verwijderen voor meer bloei het jaar daarop begin ik niet aan :D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 16:02

Maar wel giftig voor de paarden, dus opletten waar je ze zet.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 16:04

Rododendrons willen niet zo best in de kleigrond -O- Ik wilde ze ook, maar helaas... Iemand nog een alternatief? De hortensia's doen het wel.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 16:05

Hier staan hortensia's maar die staan hier meteen slap en verbranden, ook met veel water, dan verbranden ze gewoon van boven. Staan dus duidelijk niet op de juiste plek :)
En in de winter bevriezen regelmatig de knoppen, dus helemaal geen bloem.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 16:07

Waw dubbelfun, heel mooi!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 16:07

De paarden komen niet (los) in de voortuin. Heel af en toe longeer ik de bolle er wel eens, maar dat vinden huisgenoot en het gras niet leuk :D

@lorette: als je een diepe geul graaft en daar eerst zand in mengt en dan met zand aanstampen dan doen ze het daar ook prima hoor :)

De hortensia hier heeft ook al 2 jaar niet gebloeid vanwege bevriezing en verbranden.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 16:09

Heel mooi zo die bloemen! Ik wil hier tussen de paddocks ook graag wat planten, nu ziet het er maar lelijk en onverzorgd uit. Maar ja, wat ik dan wil ben ik nog niet helemaal over uit. Het moet vooral niet giftig zijn, aangezien de paarden er bij kunnen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 16:09

_Lorette_ schreef:
Rododendrons willen niet zo best in de kleigrond -O- Ik wilde ze ook, maar helaas... Iemand nog een alternatief? De hortensia's doen het wel.

Hier een lijstje van wat zou moeten kunnen
https://tuinseizoen.com/planten-op-kleigrond/

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 16:11

Akshay, ik plant dezelfde hoeveelheden als jij hoor dus je bent daarin niet alleen :P

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 16:19

Ahhhh kipje -O-

Jaa, wij hebben ook nog wel e.e.a. te planten! :D :):) :+: Kan niet wachten tot 't allemaal een beetje begint te bloeien... en dan hopelijk volgend jaar inderdaad ook nog wat gaat beginnen te groeien <3

Oh en welkom nieuwen!!! :D
Volgens mij ben ik de enige die echt niets met arabieren heeft := Vind ze te iel en vlug voor mij, en heb er alleen maar slechte ervaringen mee _O- Maar heb misschien ook de verkeerden getroffen :P Zal (behalve de bouw) misschien niet eens zo heel veel verschillen van mijn Quarter?!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 16:25

Ik vind ze persoonlijk best wel koel eigenlijk. De reactie (als ze schrikken) kan even heel plotseling zijn, maar daarna is het wel weer klaar. Ik heb van de herfst dit filmpje gemaakt. Ik had hierbij ons veulen van vorig jaar vast, de witte merrie is hier 3 en wordt vastgehouden door de oudste (8) en de bruine merrie is hier 2 en wordt (oa) vastgehouden door de jongste van 5. Altijd wel leuk om de stereotypes te bevechten met dit soort filmpjes, haha.

Uiteindelijk blijft het altijd een gevalletje opvoeden.

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 16:32

Arabieren heb ik ook niks mee hoor. Ook geen ervaring mee maar ook geen 'aantrekking' toe :+

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 16:32

Oh opvoeding speelt 100% een grote rol inderdaad!! Maar ik ben van de dikke, zwaar barokke Friezen en Quarters met hele dikke billen _O- Die dan weer wel ook vlug en wendbaar kunnen zijn... maar dat kan ik van de Friezen niet zeggen _O-

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 16:34

Ik was vroeger meer van de Engels volbloed kruisingen, die vond ik erg fijn rijden.
Nu dus brave rustige tinkers, maar dat weten ze dan zelf weer niet en heb ik soms het idee dat de EV makkelijker was.... :+

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 16:39

ik wil nog steeds een kloon van mijn vorige paard, volgens mij matcht het karakter van een arabier daar aardig mee, maar de bouw en schofthoogte passen wat minder bij mij en mijn doeleinden :+
welkom in ieder geval :D

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 16:41

Utopia, ik ben de arabieren gaan waarderen door de endurance. Mijn voorliefde qua uiterlijk gaat veel meer naar robuuste compacte paarden (eigenlijk pony's). Maar die passen niet bij mijn trainingsdoel. En ik zou ook wel een gevoelige pre willen rijden. Geweldige paarden. Maar ik moet keuzes maken. En een araloosa zoals Roos stond echt al lang op mijn verlanglijstje. Nilay is een heerlijk paard. Ik kocht hem op mijn zestiende en doe hem niet meer weg. Maar ik zou nu geen quarter kruising meer kopen denk ik.

En ja, ik houd ook van planten. Al ben ik nu wel redelijk uitgeplant voorlopig. De hagen staan er in in ieder geval.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 16:42

goldenarrow schreef:
Ik vind ze persoonlijk best wel koel eigenlijk. De reactie (als ze schrikken) kan even heel plotseling zijn, maar daarna is het wel weer klaar. Ik heb van de herfst dit filmpje gemaakt. Ik had hierbij ons veulen van vorig jaar vast, de witte merrie is hier 3 en wordt vastgehouden door de oudste (8) en de bruine merrie is hier 2 en wordt (oa) vastgehouden door de jongste van 5. Altijd wel leuk om de stereotypes te bevechten met dit soort filmpjes, haha.

[ Video ]

Uiteindelijk blijft het altijd een gevalletje opvoeden.

:)) ik viel 4 weken geleden van mijn klinisch dode fjordenopa af omdat ik téveel factoren had ge-" Oh dat kan wel" en zelfs hij een grens heeft ;) (rondrennende ijslander om hem heen, bak niet dicht, wegwaaiende flexpole, ontploffende ijsco)
Dus like voor je filmpje ;) maar het zullen wel rastypische Arabieren zijn gok ik die je fokt ;)
Handige, lichtvoetige, vlugge, zelfstandige paarden met een ego (is Mijn beeld ervan ;) )

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 16:45

goldenarrow schreef:
Nee, wij zitten in Elsendorp :)

Oh echt? Dat is echt om de hoek haha!

Mooi DF! Ik hoop dat het er hier over een paar jar ook zo uit ziet <3

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 17:03

DuoPenotti schreef:
Ik was vroeger meer van de Engels volbloed kruisingen, die vond ik erg fijn rijden.
Nu dus brave rustige tinkers, maar dat weten ze dan zelf weer niet en heb ik soms het idee dat de EV makkelijker was.... :+

Over dat snollebolleke van mij gesproken.

Ik wil een camera op de bak gericht!!!

Die komt net voorbij met, naar links....poink, poink, poink, poink, bokken sprongen die niet naar voren gaan maar compleet naar links en vervolgens... naar rechts, poink, poink, poink, poink, .

Dolle truus dat het is.
Die heeft zo'n hekel aan regen en kou.
Maar niet in de schuilstal hooi eten, nee dat niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 17:24

@dp: jammer dat je daar geen filmpje van hebt :)

Hier zag ik net een paar natte vlekjes op de deksel van de kliko verschijnen, maar regen heb ik niet gevoeld.
Ik was vergeten om stroom op het draadje van de wei te zetten en nu hangt er een paal op halfzeven en het onderste draadje kapot ;( Heb ik morgen weer wat te doen, voor nu de PP maar afgesloten./