Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 16:31

Volgens de drugteam index is het risico nu anders gewoon 0 :+

Maar feitelijk heb je niks aan de pagina/app. Omdat er veel persoonlijke factoren zijn die invloed hebben. Zon noem je zelf al, maar ook lengte van het gras, situatie waar het onder is gegroeid, soort, ligging van de wei, bodemtemperatuur, en ga zo maar door. Het advies wat ik kan geven, bestudeer de theorie en leer deze begrijpen. Én idem over je paard, die werd niet zomaar hoefbevangen . Is makkelijk om die “de schuld” te geven, maar hoefbevangenheid is enkel een gevolg van iets. Er moet dus in jouw paard al iets in onbalans zijn. En als je dat op weet te lossen, dan ben je er echt.

Paard wat hier hoefbevangen kwam met losse wand en niet wel/net niet geperforeerde zool kon hier nadat de balans hersteld was gewoon het jaar rond 24/7 op het gras. Ook na een paar weken geen gras, kom ik hem er zo weer op kwakken.

Xandyandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 16:52

Leen27 schreef:
Xandyandme schreef:
Die rubber platen zijn rijplaten voor vrachtwagens. Dat is een tand-groef systeem en ik vind dat ze best goed blijven liggen. Ze zijn ook echt zwaar. Als je twijfelt, kan je altijd een zware balk of soort boordsteen eromheen in de grond steken. Dan kunnen ze niet weg.
We hebben alles wel zo egaal mogelijk proberen te leggen voor we ze geïnstalleerd hebben.
Die steenschotten vind ik best wel ok qua gladheid...ik ben bij de recente vrieskou na regen toch nooit onderuit gegaan en paard ook niet.
Persoonlijk denk ik dat bijna alle ondergronden, behalve zand, wel iets of wat glad worden bij regenval/ hooi en mestsmurrie/ vriesweer... zelfs de dure paddockplaten waarvan mijn veearts zei al gruwelijke wonden te hebben gezien van het uitglijden.
Wij zijn er allesinds tevreden van.
Wij huren de weide dus als we ooit weg zouden moeten gaan, kunnen we alles gewoon meenemen

Bedankt voor je reactie. Ga mij verder verdiepen in de wereld van steenschotten en rubberen rijplaten.
Bedoel je met Paddockplaten deze https://paddockplaten.be/realisaties/
?
(Stonden namelijk ook op mijn lijstje met mogelijke oplossingen)

Inderdaad die platen. Let wel, veel mensen zijn er ook tevreden van. Maar voor ons is het dat niet geworden omdat: 1. De grond is te oneffen en we willen de kosten van nivelleren en zand opvoeren niet doen op gehuurde grond. 2. De info van de veearts over de wonden.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 16:55

@Caily: Klopt, het is altijd een gevolg van iets :-) we hebben er ook flink op gestudeerd de afgelopen járen (heb haar inmiddels 15 jaar) en weet dus dat ik het met haar niet hoef te proberen op de aangeboden wei, 24/7 erop kwakken. De omstandigheden (idd alle factoren van invloed) zouden dan toch echt anders moeten zijn helaas. Bedankt voor je input!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-23 22:28

moretje schreef:
Welke fructaan app gebruik jij? Ik heb er 2 op mn telefoon; paardnatuurlijk en Fructaan index. Maar bodem en gras zijn ook belangrijk oa (bemest/onbemest) en dat maakt t zo lastig.

Ik heb ook de fructaan index-app inderdaad.

En uiteraard, er spelen altijd meer factoren mee, maar dat spreekt voor zich :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 22:35

moretje schreef:
@Caily: Klopt, het is altijd een gevolg van iets :-) we hebben er ook flink op gestudeerd de afgelopen járen (heb haar inmiddels 15 jaar) en weet dus dat ik het met haar niet hoef te proberen op de aangeboden wei, 24/7 erop kwakken. De omstandigheden (idd alle factoren van invloed) zouden dan toch echt anders moeten zijn helaas. Bedankt voor je input!

Dan zou ik een stuk laten frezen en aanrijden. Tenzij je op zware klei zit, daar kom je niet door. Zwart laten rijden lukt vast. Maar wellicht kan je dan iets van tapijt oid erop leggen tot het iets droger is.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 10:21

Zet ik op mn lijst om te bespreken, dank je!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 20:09

Zijn jullie handig, ik heb een probleem. Zaterdag ga ik een paar meter omheining vernieuwen het is aan de rand van de bak, en daar na gaat net over in tegels dus beton. De palen die nu in de bak staan die gaan er uit maar ze staan scheef omdat er soms tegen wordt geduwd. Is er een manier zo dat de nieuwe palen wel recht blijven staan.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 09:37

Beton gieten bij elke paal,kostbaar maar blijven wel recht staan

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 17:16

Op google staat er juist overal dat je geen beton moet storten, vroeger deden ze dat wel.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 08:16

Villanelle schreef:
Hoe doen jullie dat met vakanties? Iemand vragen 1x per dag te komen oke, maar iemand regelen die bijv 2x per dag wil komen lijkt me lastiger. Of zijn er mensen die t aandurven iemand 1x per dag te laten komen op een landje met wat minder toezicht? Is misschien ook een beetje loslaten.

Hé wat leuk dit topic leeft weer. Ik heb al 7 jaar mijn paarden in eigenbeheer en vakanties zijn echt een nadeel. In de tussentijd heb ik wel verzorgster gehad, maar omdat er bij mij niet gereden kon worden hebben ze een eigen paard gekocht. Ook een pensionklantje gehad wat super ging, maar zij verhuisde en zij kon haar shets aan huis kwijt.

Vorig jaar bedacht om ze elders voor een maand in pension te zetten, zodat ik voor het eerst 2 weken naar het buitenland zou kunnen. Zul je net zien dat mijn shetje hoefbevangen is geraakt en die durf ik niet meer uit logeren te doen wanneer hij daar niet van het gras kan. Ook kan mijn ijslander niet op stal, want dat kent hij niet. Al met geen ideale combi. Gelukkig ga ik al jaren 1x per dagen (buiten het weideseizoen met behulp van een uitgestelde timer die voor mij voert), dus 3 dagen weg is de max voor mij. Dan hoef ik maar 1 dag oppas te regelen die kan voeren. Ik heb alleen wel een hoop mest op te ruimen daarna.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 13:55

Dat is inderdaad lastig,balen 1 bevangen geraakt.
Ik had altijd een vriendin met 2 ponys staan,we konden om en om op vakantie hoewel zij ze meenam.nu heeft ze ook huisje met ponys aan huis.in november ben ik lang weekend weggeweest,vrijdagmiddag weg en maandagmiddag weer terug,ik had nog genoeg gras,5 watertonnen vol water,mijn uitloopstal,paddock en weiland grenst aan achtertuinen van huizen dus wel mensen die opletten. En inderdaad heeeel veeeel uitmesten bij thuiskomst _/-\o_

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 17:00

Bedankt voor jullie reacties en ervaringen over de vakanties!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 16:38

Ik heb nu 4 top meiden over de vloer. Dus heb, als ik met vakantie ga, een mooi roostertje en dan kan ik met een gerust hart weg. Het zijn wel allemaal volwassen dames, de jongste is 24 en de oudste 49. Dus wel echt verantwoordelijke mensen.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 16:33

Hier meerdere mensen in de buurt met paarden.
We wisselen altijd af met vakanties zodat we elkaars paarden verzorgen.
Ook altijd handig als er spoed is en je in de ochtend/avond niet zelf kunt gaan.

Ik heb geluk met een moeder die in de buurt woont en de paarden kan voeren/verzorgen.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 09:33

Ik sta bij een boer, maar doe alles in eigen beheer.
Ik zit nu voor 4 dagen in Zuid Frankrijk, en ik heb al mijn voerplekken helemaal vol gezet met hooi
( slowfeeders). En heb een extra fruitbak met hooi neergezet, dus dat zijn in totaal 8 plekken met hooi.
Daarin zitten in totaal 1 minibaal en 6 hooubalen in voor een paarde en een mini.
Waterbakken zijn ook helemaal vol. Het enige wat ze deze dagen niet krijgen is hun vitaminebrokjes.
Boer kijkt alleen of alles goed is. Mijn paarden hebben een inloopstal, paddock, stuk betonpad.
Maar nu geen gras.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 10:15

Ik heb heel veel geluk met een weidegenoot die eigenlijk nooit op vakantie gaat :D .

Zijn er hier mensen op gehuurde stukken die al iets aan de omheining hebben gedaan betreffende wolven?
Ik ben me er van bewust dat echt wolfwerend hekwerk niet te doen is, maar ben benieuwd hoe men zich enigszins probeert voor te bereiden voor een mogelijk bezoek.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 21:09

Het niet dagelijk langskomen vind ik toch wel een dingetje. Terwijl ik ook zo realistisch ben dat als ik het snel doe en in 20 minuten klaar ben ook iets kan missen..... Ben geloof ik toch een beetje een control freak met stel dat, waarom ik geen dagje durf over te slaan. Terwijl dat in de zomermaanden makkelijk zou moeten kunnen. Hier in Zuid Holland geen last van wolven, gelukkig.... mijn droom was ooit te verhuizen naar Drenthe of noord Brabant, maar daar kom ik toch als control freak op terug

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 23:25

Afgelopen zondag was het eindelijk zover. Na 2 maanden klussen, wachten op droog weer en een heeeeeleboel geld verder zijn de paarden dan eindelijk verhuisd naar ons huurweiland!

De twee heren van mij en mijn vriend vinden het allemaal wel prima. Mijn sloopkogel heeft al 1 hooinet naar de gallemiezen geholpen en de draad al gepoogd te slopen :')

En de senior van mijn schoonmoeder vind alles maar raar. Hij is niet gewend om 24/7 buiten te staan maar wil ook niet in zijn stal staan want dan is hij te ver van de andere vandaan. Dus dat wordt nog ff zoeken voor hem. Maar ik verwacht dat dit niet lang zal duren.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 00:33

He wat fijn! Geniet van je mooie plek. De senior van je schoonmoeder zal met een aantal dagen vast gewend zijn

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 09:20

Mooi plekje, daar gaan jullie vast veel geluk aan beleven :j

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 15:39

Ziet er goed uit echt een mooie plek, dan ga je met plezier naar de paarden.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 22:22

Leuk topic. Ga mij later even voorstellen! Heb 6 pony’s aan huis staan.
Ben vooral opzoek naar minder intensief bezig zijn met hun basis behoeften.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 15:49

Hoi!
Ik heb sinds augustus 2022 de paarden in eigen beheer :D
Een prachtige weide die we hebben omgebouwd naar paddock paradise waar ondertusen 5 paarden wonen ^^

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 16:40

Furst welkom in de groep.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 22:48

Dankjewel! Ben benieuwd wat ik hier nog ga lezen allemaal :D Hopelijk vind ik wat tips