Joycebunny schreef:Ik heb het topic niet doorgelezen, maar ik heb een stalpaard gehad. Stond 24/7 binnen maar kwam wel elke dag rijden, longeren of losgooien uiteraard.
Achteraf gezien snap ik best wel dat paarden hun vrije loop moeten hebben, maar het paard in kwestie waar ik het over heb is altijd perfect gelukkig geweest. Nooit stalgebreken, mooie glimmende vacht en manen, werd netjes verzorgd. Ze had ook een ruime stal met voldoende stro en permanent (ruw)voer ter beschikking. Enige verschil merkte ik wel dat ze 's winters iets heter was met rijden, maar dat zal met de kou te maken hebben.
Inderdaad hier in de buurt is het echt om een degelijke stal te vinden met weidegang (zeker in de winter). Als je als wedstrijdruiter een pensionstal zoekt met binnenbak is dat zelfs bijna onmogelijk. Erg jammer uiteraard maar dat is zo.
Een glimmende vacht en manen vind ik niet echt een argument om te zeggen dat je paard volkomen gelukkig is. Niet om jou aan te vallen, maar dat vind ik vrij logisch als je paard niet buiten komt.. Want dan kan hij toch ook niet vies worden? Een glimmende vacht zegt waarschijnlijk wel wat over de gezondheid van je paard, en die was dus zeker goed. Ik ga geen uitspraken doen over jouw paard, en of hij/zij wel of niet gelukkig was. Ik wil alleen maar zeggen dat mijn paard er momenteel niet uitziet.. overal modder in zijn manen en over zijn vacht, terwijl ik niet echt een modderige wei heb, hij vindt het heerlijk om te rollen. Bewust kies ik ervoor hem niet teveel te borstelen aangezien dan zijn natuurlijke vetlaag verdwijnt waardoor hij minder goed tegen regen en andere weersomstandigheden zou kunnen. Maar ja, mijn paardje is ook heel gelukkig, alleen kun je nu helaas de glans op zijn vachtje niet zien haha.