Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:01

Nikass schreef:
Ik ben het met ShamalArabs eens dat verbetering begint bij de mensen die beter weten. Nee je hoeft anderen niet te helpen maar dat suggereert dat het lot van die paarden van anderen je uiteindelijk niet zo heel veel kan schelen?

Mjah, ik doel vooral erop dat mensen die wel beter weten voorlichting kunnen geven op stallen en dan met name aan de stalhouders en wellicht met gemeentes in conclaaf kunnen om zo ruimte te creëren etc.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:02

tita schreef:
tja die grote commerciele stallen zullen nooit weggaan
Ik heb op 3 stallen gestaan en pony is van elke stal iets beter geworden, dat is het enige wat ik kan doen telkens betere stal zoeken met mogelijkheden en ook voor mezelf :j want ik heb mijn paarden niet om naar te kijken.

Ik blijf hierna nog gewoon paardrijden en geen haar op mijn hoofd die er over nadenkt om te stoppen
En ik heb zojuist een filmpje geplaatst van een stal met uitloop maar daar wordt dan niet op gereageerd, maar lekker constant lopen afgeven op de stallen zonder weidegang en met in de winter er niet uit.

Jullie bereiken er niks mee, de gene in topic met stalpaarden (en op bokt zitten er meer dan genoeg) zijn hier weg.
Nu praten jullie enkel tegen jezelf dat jullie zo goed bezig zijn en paardwaardig alle andere mensen moeten maar nadenken of verhuizen of gewoon niet paardrijden.... hoe logisch is dit?

Jij wil al jaren niets hierover horen en dat moet je helemaal zelf weten, Tita. Ik praat niet tegen mezelf als ik zie wie dit topic meelezen qua aantal mensen, maar kan me voorstellen dat mensen moe zijn van deze discussie. Het is ook jammer, dat je na jaaaaaaaaaren nog steeds zoveel mensen hebt, die er maar niet aan willen dat paarden vrije uitloop nodig hebben i.p.v. urenlang op stal te staan. Zolang dat blijft, blijven wij er tegenaan schoppen. Ons goed recht. Want nee, ik heb er geen begrip voor, zal ik nooit krijgen ook. Het hoort gewoon niet. Een paard hoort niet urenlang opgesloten te staan op stal. Zo simpel is het. En volgens mij komen jouw paarden wel buiten, dus waarom voel je je zo aangesproken? Een oud paard of een paard met een kwaal, kan een heel ander verhaal zijn, maar we hebben het hier volgens mij over gezonde paarden, die wel zo goed zijn om op wedstrijd te gaan, maar niet buiten kunnen staan, minstens overdag? Kom op, zeg..... Slappe hap.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:05

joyce B schreef:
ik vind het absurd dat zulke stallen nog een milieuvergunning krijgen voor zoveel paarden. Paarden houden is grondgebonden dierhouderij. Legbatterij kippen zijn niet meer van nu, kalveren mogen niet meer in kisten worden opgefokt, koeien leven in ruime loopstallen, tegenwoordig steeds vaker met (zand) uitloop maar blijkbaar mogen paarden wel in kleine hokjes gehouden worden zonder regelgeving over de mogelijkheden om ze een bepaald aantal uur los te kunnen laten lopen.

Regelgeving voor bepaald grondoppervlak als in paddock en/of weidegang per paardplaats bij beoordelen vergunning zou hier wel wat aan kunnen doen... Regels voor stalgrootte zitten er aan te komen, maar regels voor paddock en/of weide oppervlak zou een goede aanvulling zijn.

Eens

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:06

Dan zijn er hier in de buurt gelukkig genoeg maneges waar de paarden nog gewoon op de wei staan op het moment, niet alle maneges zijn slecht, het gebeurd gelukkig steeds vaker dat ze daar ook buiten lopen.
En als je het grote plaatje bekijkt, gebeurd het in de hele paardenwereld.
Maar het kost tijd.
Er zijn steeds meer 'veeleisende' paardeneigenaren dus daar gaan ze vanzelf op anticiperen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:11

MirandaFuego schreef:
Dan zijn er hier in de buurt gelukkig genoeg maneges waar de paarden nog gewoon op de wei staan op het moment, niet alle maneges zijn slecht, het gebeurd gelukkig steeds vaker dat ze daar ook buiten lopen.
Maar het kost tijd.
Er zijn steeds meer 'veeleisende' paardeneigenaren dus daar gaan ze vanzelf op anticiperen.

Hier in 't Gooi en omstreken staan manegepaarden allemaal binnen. Daarbij vind ik het belangrijk dat kinderen ook de verzorging leren en dat leren ze niet met een uurtje rijden en een beetje poetsen. ;)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:14

tita schreef:
Ik heb op 3 stallen gestaan en pony is van elke stal iets beter geworden, dat is het enige wat ik kan doen telkens betere stal zoeken met mogelijkheden en ook voor mezelf :j want ik heb mijn paarden niet om naar te kijken.

Ik blijf hierna nog gewoon paardrijden en geen haar op mijn hoofd die er over nadenkt om te stoppen
En ik heb zojuist een filmpje geplaatst van een stal met uitloop maar daar wordt dan niet op gereageerd, maar lekker constant lopen afgeven op de stallen zonder weidegang en met in de winter er niet uit.

Jullie bereiken er niks mee, de gene in topic met stalpaarden (en op bokt zitten er meer dan genoeg) zijn hier weg.
Nu praten jullie enkel tegen jezelf dat jullie zo goed bezig zijn en paardwaardig alle andere mensen moeten maar nadenken of verhuizen of gewoon niet paardrijden.... hoe logisch is dit?

Ik kan je filmpje niet zien.

Overigens vind ik het persoonlijk wel, ja wat zal ik zeggen... erg dat er mensen zouden zijn die aan hun huidige situatie niets kunnen/willen veranderen na het overlijden van hun huidige paard gewoon net zo makkelijk weer een paard zouden met dezelfde tekort schietende faciliteiten.

Pfff goeg typen is moeilijk, moest drie x aanpassen :D.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:22

tita schreef:

Ik heb een stalpaard en lees (en post) nog steeds mee.
Maar ik ben wel eigenaar van een stalpaard die het graag anders zou willen maar om verschillende redenen op DIT moment zal dat niet lukken.
Derhalve voel ik me ook niet aangevallen.
Ik lever veel vrije tijd in om ervoor te zorgen dat mijn paard het grootste gedeelte van de week twee keer verdeeld over de dag zijn stal uitkomt. Vaak 1 keer los met ander paard (steeds andere) en na het rijden ook nog een keer los.
De paarden mogen alleen los als je er zelf bij blijft dus ik zit veel op stal.....
Hij is nadat wij hem hebben gekocht enorm opgeknapt, zowel mentaal als fysiek, terwijl ik hem niet verhuisd heb.
Hij wordt dan ook uitstekend verzorgd :9

Noem mij dan maar een dierenbeul, ik doe mijn uiterste best binnen de geboden mogelijkheden en in de toekomst wordt het vast nog beter....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:22

Sees, omdat veel mensen egoistisch zijn blijkbaar. Dat klinkt hard en mag ik van hen vast niet zeggen. Maar kan er niets anders van maken. :o

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:23

Nens77 schreef:
tita schreef:

Ik heb een stalpaard en lees (en post) nog steeds mee.
Maar ik ben wel eigenaar van een stalpaard die het graag anders zou willen maar om verschillende redenen op DIT moment zal dat niet lukken.
Derhalve voel ik me ook niet aangevallen.
Ik lever veel vrije tijd in om ervoor te zorgen dat mijn paard het grootste gedeelte van de week twee keer verdeeld over de dag zijn stal uitkomt. Vaak 1 keer los met ander paard (steeds andere) en na het rijden ook nog een keer los.
De paarden mogen alleen los als je er zelf bij blijft dus ik zit veel op stal.....
Hij is nadat wij hem hebben gekocht enorm opgeknapt, zowel mentaal als fysiek, terwijl ik hem niet verhuisd heb.
Hij wordt dan ook uitstekend verzorgd :9

Noem mij dan maar een dierenbeul, ik doe mijn uiterste best binnen de geboden mogelijkheden en in de toekomst wordt het vast nog beter....

Oh ja en we slaan geen dag over !
Als ik niet kan gaat een stalgenoot met hem aan de slag.....

Apple

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:32

Ik sluit me aan bij Nens77 :-)

Hier ook stalpaarden (2), een paard 24/7 buiten en 1 paard half buiten half binnen.

De stalpaarden komen er ook twee keer per dag uit, 's ochtends en 's avonds, elke dag. Voordat wij naar ons werk gaan en daarna ook weer als we uit het werk komen.

En ja, ik lees op dit moment vooral mee in het topic en post af en toe wat.

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:40

Citaat:
Oh ja en we slaan geen dag over !
Als ik niet kan gaat een stalgenoot met hem aan de slag.....

Hoi Nens,

Wat goed dat je zelf al aangeeft dat je bezig bent naar het beste zoeken voor je paardje. Ik vroeg me alleen af, waarom de eigenaren erbij moeten blijven als de paarden los worden gegooid? Dit neemt dan zeker wel veel tijd in beslag als je daar telkens op moet wachten?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:41

Heel simpel Twiggy mensen hier hebben geen keuze, het is dus kiezen uit wel paard geen paard of naar de manege.
Dan heb je hier in de omgevingen honderden stallen echt veel, de ene heeft nog minder weide dan de andere.
Dus ga je andere overwegingen maken want stel dat de keuze geen paard gewoon vervalt.
Want dat is geen keuze... dan ga je dus de beste en de slechtste stallen tegen elkaar afwegen.
Ik veroordeel niemand er zijn paarden die het vele malen erger hebben, geen haar op mijn hoofd die zegt jij mag geen paard houden.
Of de mensen die in de zomer geen weidegang kunnen bieden maar sterker nog op mijn stallen (laatste 2 want de 1e mochten de paarden maar 2-3x per week 2 uurtjes op de weide :o ik leasde de pony had toen geen keuze)
waar ik gestaan heb, zijn ook genoeg mensen die niet willen dat hun paard in de weide komt, of hooguit maar 2 uurtjes per dag.
Staan hier ook nog een stal of 6 in de omgeving waarbij je paard alleen in de weide mag met toezicht.

"Jullie" (de discussievoerders) kennen eigenlijk alleen maar de vrije uitloop van aantal uur en de stalpaarden. Omdat de meesten niet op grote stallen hebben gestaan hebben jullie denk ik.
Ook hebben jullie geen idee hoeveel verschil is onderling tussen de stallen. Er is ontzettend veel verschil en als je je paard geen weide of paddock kan bieden moet je ervoor zorgen dat op alle andere punten wel goed is.

Je paard 8 uur in de bak neerzetten of in een blub-paddock en verder een donke pisstal hebben vind ik persoonlijk veel erger dan een paard dat 2-3x per dag paar uurtjes uitkomt

Ik kan nog zoveel zeggen hoe ik het liefst zou willen zien, maar dat is niet mogelijk en deze afstand vind ik al erg zat en kans is groot dat ik 20km verderop ga verhuizen dan staan de paarden 40 km verder op want die 20km is dichter naar de grote steden met minder service en weide.

Egoistisch.. misschien wel maar ik ben wel goed voor ze.
Twiggy ze komen wel buiten maar net niet wat ik zou willen :) en pony heeft een weitje als het nu droog zou worden mocht ie erop maar het is kledder nat met lading plassen en dat willen ze niet en pony ook niet.
Laatst bijgewerkt door tita op 25-11-13 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:45

Ik heb het topic niet doorgelezen, maar ik heb een stalpaard gehad. Stond 24/7 binnen maar kwam wel elke dag rijden, longeren of losgooien uiteraard.
Achteraf gezien snap ik best wel dat paarden hun vrije loop moeten hebben, maar het paard in kwestie waar ik het over heb is altijd perfect gelukkig geweest. Nooit stalgebreken, mooie glimmende vacht en manen, werd netjes verzorgd. Ze had ook een ruime stal met voldoende stro en permanent (ruw)voer ter beschikking. Enige verschil merkte ik wel dat ze 's winters iets heter was met rijden, maar dat zal met de kou te maken hebben.

Inderdaad hier in de buurt is het echt om een degelijke stal te vinden met weidegang (zeker in de winter). Als je als wedstrijdruiter een pensionstal zoekt met binnenbak is dat zelfs bijna onmogelijk. Erg jammer uiteraard maar dat is zo.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:48

dat doen ze vaak zodat niet 1 iemand urenlang de paddock bezet houd of een ander een vreemd paard uit die paddock moet halen en binnen zetten omdat zij zelf die paddock willen gebruiken...

Tita, 2 tot 3x per dag paar uurtjes is het grootste probleem niet...
Mensen die zorgen dat bij zo'n stal ze er tijd en energie in steken of het regelen dat het paard er 2x per dag uit komt met een deel vrije beweging/sociaal contact ook niet... Dan los je zelf het 24/7 binnen op en komt een paard dus wel een aantal uren er uit. Misschien zelfs wel verspreid over de dag wat fijner is dan een paar uurtjes in 1 blok en dan 20 uur achter elkaar binnen staan...

Maar als je dus voor zo'n stal kiest, dan moet je dus er van uit gaan dat je zelf meer tijd en moite zult moeten doen om het voor je paard goed te doen.

En ik woon in het noorden, maar ook hier was het op veel stallen de gewoonte dat de paarden in de winter niet buiten gezet werden en dat je dat zelf moest doen. Of slechts een uurtje tijdens het uitmesten... Of in een blubberwei. Het is echt sinds de laatste jaren dat men meer paddocks aan legt of de paarden een (paar) uur in de bak zet als service naar de klant... Mede omdat die er ook echt om vraagt!
Laatst bijgewerkt door joyce B op 25-11-13 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:50

Nou Tita, ik ken alle stallingen in deze omgeving zo ongeveer, weet wat ze te bieden hebben en het gros valt voor mij persoonlijk af, vanwege mijn kritische eisen (die ik heel terecht vind). Helaas toch een fout gemaakt met in elk geval een stalling en daarna nog een andere, waar mijn paard wel goed stond, maar waar ik niet happy was. Ben vorig jaar 3x in een jaar tijd verhuisd en dat was pittig. Vooral ook voor mijn paard, had echt met hem te doen. Inmiddels is er nu weer rust en blijheid en ik blijf voorlopig staan waar ik sta (tenzij hij aan huis kan komen te staan, maar dat is nog even een droom :D ).

Het is al fijn dat je je bewust bent en je best doet om je paarden zoveel mogelijk naar buiten te laten. Dat geldt ook voor Nens. Maar heel eerlijk, ik ken zelf een aantal mensen die hun paard rustig binnen laten staan of met een uurtje rijden, klaar zijn (beestje gaat weer 23 uur op stal). Ik rij dagelijks langs drie hele donkere boxen, waar Friezen instaan, die momenteel niet buiten komen (er wordt amper iets mee gedaan, staan wel eens voor de kar, niet dagelijks). Hoe triest is dat? Ik zie ze staan en mijn hart breekt. Elke keer weer dat ik er langs rij. En geloof me, er is daar wei en ruimte (voor het maken van een paddock) genoeg. Die paarden kijken over de landerijen heen vanuit die donkere rotstallen. En daar kan ik me zo pissig over maken!! Dat mensen zo met hun paarden omgaan. Ik heb er geen goed woord voor over. :n
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 25-11-13 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:50

Joycebunny schreef:
Ik heb het topic niet doorgelezen, maar ik heb een stalpaard gehad. Stond 24/7 binnen maar kwam wel elke dag rijden, longeren of losgooien uiteraard.
Achteraf gezien snap ik best wel dat paarden hun vrije loop moeten hebben, maar het paard in kwestie waar ik het over heb is altijd perfect gelukkig geweest. Nooit stalgebreken, mooie glimmende vacht en manen, werd netjes verzorgd. Ze had ook een ruime stal met voldoende stro en permanent (ruw)voer ter beschikking. Enige verschil merkte ik wel dat ze 's winters iets heter was met rijden, maar dat zal met de kou te maken hebben.

Inderdaad hier in de buurt is het echt om een degelijke stal te vinden met weidegang (zeker in de winter). Als je als wedstrijdruiter een pensionstal zoekt met binnenbak is dat zelfs bijna onmogelijk. Erg jammer uiteraard maar dat is zo.

Een glimmende vacht en manen vind ik niet echt een argument om te zeggen dat je paard volkomen gelukkig is. Niet om jou aan te vallen, maar dat vind ik vrij logisch als je paard niet buiten komt.. Want dan kan hij toch ook niet vies worden? Een glimmende vacht zegt waarschijnlijk wel wat over de gezondheid van je paard, en die was dus zeker goed. Ik ga geen uitspraken doen over jouw paard, en of hij/zij wel of niet gelukkig was. Ik wil alleen maar zeggen dat mijn paard er momenteel niet uitziet.. overal modder in zijn manen en over zijn vacht, terwijl ik niet echt een modderige wei heb, hij vindt het heerlijk om te rollen. Bewust kies ik ervoor hem niet teveel te borstelen aangezien dan zijn natuurlijke vetlaag verdwijnt waardoor hij minder goed tegen regen en andere weersomstandigheden zou kunnen. Maar ja, mijn paardje is ook heel gelukkig, alleen kun je nu helaas de glans op zijn vachtje niet zien haha.

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:52

Twiggy2008 schreef:
Nou Tita, ik ken alle stallingen in deze omgeving zo ongeveer, weet wat ze te bieden hebben en het gros valt voor mij persoonlijk af, vanwege mijn kritische eisen (die ik heel terecht vind). Helaas toch een fout gemaakt met in elk geval een stalling en daarna nog een andere, waar mijn paard wel goed stond, maar waar ik niet happy was. Ben vorig jaar 3x in een jaar tijd verhuisd en dat was pittig. Vooral ook voor mijn paard, had echt met hem te doen. Inmiddels is er nu weer rust en blijheid en ik blijf voorlopig staan waar ik sta (tenzij hij aan huis kan komen te staan, maar dat is nog even een droom :D ).

Het is al fijn dat je je bewust bent en je best doet om je paarden zoveel mogelijk naar buiten te laten. Dat geldt ook voor Nens. Maar heel eerlijk, ik ken zelf een aantal mensen die hun paard rustig binnen laten staan of met een uurtje rijden, klaar zijn (beestje gaat weer 23 uur op stal). Ik rij dagelijks langs drie hele donkere boxen, waar Friezen instaan, die momenteel niet buiten komen (er wordt amper iets mee gedaan, staan wel eens voor de kar, niet dagelijks). Hoe triest is dat? Ik zie ze staan en mijn hart breekt. Elke keer weer dat ik er langs rij. En geloof me, er is daar wei en ruimte (voor het maken van een paddock) genoeg. Die paarden kijken over de landerijen heen vanuit die donkere rotstallen. En daar kan ik me zo pissig over maken!! Dat mensen zo met hun paarden omgaan. Ik heb er geen goed woord voor over. :n

mee eens, vooral als je de ruimte en de keuze hebt!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:54

Twiggy2008 schreef:
MirandaFuego schreef:
Maar het kost tijd.

Hier in 't Gooi en omstreken staan manegepaarden allemaal binnen. Daarbij vind ik het belangrijk dat kinderen ook de verzorging leren en dat leren ze niet met een uurtje rijden en een beetje poetsen. ;)

Een manege zie ik ook echt als rijschool. (voor beginners)
Je kan daar idd weinig leren over het paard zelf, dat heb ik ook altijd jammer en een beetje vreemd gevonden.
Verder groeit onze dochter hier op met onze scharrelpaarden dus daar geen gebrek aan. :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:54

Glimmende vacht, zegt inderdaad niet per se iets..... Mijn paard heeft een dikke wintervacht momenteel en ligt graag, dus er ligt continu een laagje zand over hem heen, hij is behoorlijk stoffig. Ik haal het met een grove borstel wel zo ongeveer dagelijks er af, maar de volgende dag of een paar uur later heeft hij het weer :+ . Hij heeft alle vrijheid, kan schuilen, heeft maatjes om zich heen, wordt goed verzorgd en is happy. Maar ik besef dat hij geen barbiepaard is en moet eigenlijk erg lachen om zijn modderuiterlijk. :D

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 16:01

Twiggy2008 schreef:
Glimmende vacht, zegt inderdaad niet per se iets..... Mijn paard heeft een dikke wintervacht momenteel en ligt graag, dus er ligt continu een laagje zand over hem heen, hij is behoorlijk stoffig. Ik haal het met een grove borstel wel zo ongeveer dagelijks er af, maar de volgende dag of een paar uur later heeft hij het weer :+ . Hij heeft alle vrijheid, kan schuilen, heeft maatjes om zich heen, wordt goed verzorgd en is happy. Maar ik besef dat hij geen barbiepaard is en moet eigenlijk erg lachen om zijn modderuiterlijk. :D

Hier hetzelfde "probleem" haha. Ik moet er ook altijd wel om lachen, al ziet het er wel zielig uit als hij opgedroogde modder boven zijn ogen heeft. Hij glimt altijd mooi als het vriest, dan wordt hij vanzelf helemaal schoon :D

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 16:05

Ik blíjf het echt moeilijk te geloven vinden dat er mensen zijn waarbij het paard slechts twee keer per dag uit de stal komt en die dat wel best vinden. Hoe kún je je daar bij neerleggen vraag ik me dan af? Hoe kun je, als je bedenkt dat je paard dus pak 'm beet 20u per dag in zijn wc en tevens keuken staat en hij niet méér kan dan een rondje om zijn eigen as draaien met trailes aan alle kanten, denken dat dat wel best is :o.

Zoek het kleinste kamertje in je huis op, ga er eens in staan vanavond en stel je dan eens voor dat je daar de héle dag in zou moeten staan, liggen, slapen, eten, poepen, plassen. 1 of 2x per dag wordt je uit je kamertje gehaald en mag je op een kale plek staan met een of een paar ander perso(o)n(en), na een uur oid wordt je weer terug naar je kleine kamertje gebracht waar een paar boterhammen voor je klaar staan. Wat later op de dag komt er iemand om je weer uit het kamertje te halen en dan mag je gedurende 2u oid op de loopband staan, of zwemmen, of touwtjespringen. En dat 365 dagen per jaar....

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 16:07

@ Twiggy ik snap je punt wel en vind het ook van jullie wel weer goed dat jullie wel bewust deze keuze maken.
Maar het moet ook kunnen in de omgeving.

Wij hebben eerder hele flink aanvaarding gehad volgens mij bijna 8-9 jaar terug ik stond toen op een echte 24/7 stal en er waren iid dagen dat ie er maar 20 min uit kwam... stal daarvoor was nog erger hij kwam bijna in de zomer niet buiten en 2x in de week kon ik niet komen omdat mijn studie zo veel eisend was.

Toen stond ik er eigenlijk niet echt bij stil dat ie op stal stond te staan... dat deden zoveel mensen daar sommige kwamen wel dag of 4-5 niet. Stal ging dicht opgekocht en ging naar een betere stalling met meer weidegang maar kwa stal ging ie er op achteruit. Jaren vrat het aan me helemaal omdat ik in de winter niks kan doen... rijd niet meer in de bak met hem.
Ik kon gewoon niet weg, kon niks beters vinden.

Tot in 2010 deze stalling kwam, super stal en losgooi-service en weidegang maar ja 5 paddocks 33 paarden reken maar uit hoelang ze buiten staan.
Nu heb ik er 2 dus eentje staat altijd nog een uurtje of 2 in de paddock en soms mag het paddock paard ook nog aan de slag erna als werkpaard niet te nat of moe is gaat die alsnog in de paddock maar er zijn ook dagen dat ik met enkel mesten en voer klaar zetten weer naar huis ga.
Ik sla 2x per maand een dag over dan probeer ik iemand te appen of ze de paarden nog een keer kunnen losgooien.

Maar ik reed voor een fokker topfokker als ik niet kwam, kwamen de paarden er alleen met mesten op zaterdag eruit... na anderhalf jaar stopte ik ermee kon niet aanzien al dat jonge spul op stal

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 16:32

Twiggy, ik ben het met je eens dat onwetendheid niet meer hoeft. Maar ik merk wel aan mezelf dat ik mijn grenzen steeds verleg. Ik begin nu steeds meer moeite te krijgen met snachts op stal, teewijk ik een paar jaar geleden vier uurtjes buiten (naast wat de eigenaar zelf met het paard doet) heel acceptabel vond.
Maar als je dat proces doormaakt en meer gaat willen voor je paard looo je hier dus tegen de onmogelijkheden van het stallen aanbod aan.
Daar heb ik me niet bij neergelegd overigens.

Kinke, sorry dat ik misschien een beetje te scherp heb gereageerd. Het hele topic zaten we aardig op één lijn volgens mij. Het is niet persoonlijk allemaal.
Ik denk dat er mensen zijn die bezig zijn de situatie van hun paard te verbeteren. Op het moment dat je dan zegt "jij kan beter geen paard hebben" vind ik dat onnodig kwetsend. Zeg je dat tegen mensen die het allemaal prima vinden 24/7 op stal, ja dan doe ik meteen met je mee.

Twiggy, geloof dat jij dat zei; ik begrijp ook niet dat mensen zeggen " ik neem net zo makkelijk weer een paard" ondanks dat ze geen goede plek te bieden hebben. Voor mij is het gedoe met pensionstallen de reden dat ik ten zeerste betwijfel of ik in de toekomst nog een paard zal nemen. Onsanks dat ik het hebben van een paard superleuk vind. Ik heb gemerkt dat ik het niet kan verdragen als haar omstandigheden niet op orde zijn. En aangezien ik dus steeds meer mijn grenzen verleg voel ik de bui al hangen dat ik mijn eisen niet zal kunnen realiseren.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 16:34

Nikass, ik zei dat :o maar dat geldt dan m.n. voor de mensen die dan ook gewoon niets wíllen veranderen aan de omstandigheden van het paard.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 17:54

Dat ben ik dan helemaal met je eens! Ik begrijp dat ook echt niet. Mijn paard staat nu voor het eerst nog steeds van 8 tot 6 op het land. Vorig jaar was dit tot begin november en wilde ze er zelf om drie uur graag af (modderig land). Nu staat ze nooit ongedurig bij het hek. Ze vindt het heerlijk buiten en ik geniet er enorm van. Hoe langer die paddock - die toch kleiner en saaier is - kan worden uitgesteld, hie beter.
Het is zo fijn mijn paard zo te zien. Ik snap niet dat mensen Gelukkig kunnen zijn als ze hun paard -vrijwel alleen maar- op stal zien staan.