[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AnoukvB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 22:23

Wij hebben oude containers van de gemeente gehad gratis en hier aan de onderkant een opening in gemaakt met tralies ervoor waar de paarden het hooi uit eten. Een nadeel is dat het nog wel morst, maar er kan wel heel veel in en het hooi zakt vanzelf telkens een stukje naar beneden.

HippoLogic

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 06:27

Iemand ervaring met de slowfeeder netten van Epplejeck? Ik vind het materiaal nogal glad (nylon)? Het lijkt wel een dubbelgevouwen hockeydoel-net ofzo. Wat denken jullie? Een ouderwets hooinet is veel stugger.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 07:41

HippoLogic schreef:
Iemand ervaring met de slowfeeder netten van Epplejeck? Ik vind het materiaal nogal glad (nylon)? Het lijkt wel een dubbelgevouwen hockeydoel-net ofzo. Wat denken jullie? Een ouderwets hooinet is veel stugger.

Die van mij was binnen een maand volledig stuk. Daarna precies zo'n net gekocht van de paarden drogist en die doet het nog steeds gelukkig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 09:56

[***] schreef:
Ze hebben ook 6 cm, nog duurder ;)
Als het werkt kan het wel uit. Ze moeten er geen plukken uit kunnen trekken, dat doen ze nu
Ze verknoeien nu 10 % denk ik
Al gauw 6 balen op jaarbasis dan is het net betaald

Oef, mazen van 10 cm of 6 cm daar kunnen ze gegarandeerd nog hele plukken uit trekken hoor :=

Wij zijn hier een jaar of 8 geleden ofzo begonnen met een net met 5 of 6 cm mazen, ging een tijdje heel erg leuk: hooi bleef goed op de plek (niet wegwaaien enzo) en ze deden veel minder morsen dus dat beviel super +:)+

Maar gaandeweg worden ze zo handig dat je gewoon weer een hele laag hooi op de grond hebt liggen dat ze vertrappelen en verpiesen enzo -O-

Dus uiteindelijk via 45 en 30 mm bij 20mm terecht gekomen en nu "grazen" ze gelukkig weer hooi uit de netten want uit de 30mm trekken ze ook nog hele plukken en het gaat makkelijk genoeg om vanalles op de grond te laten liggen en gewoon weer een nieuwe pluk uit het hooinet te trekken _-:(

En de mazen zijn echt niet opgerekt, is gewoon groen PP net van Huck dat vormvast is gebleken bij ons.
Goedkoper spul rekt wel vaak nog wat uit of gaat sneller kapot.

Ben blij dat we nu de 20mm hebben (was een behoorlijke zoektocht om dit in dezelfde kwaliteit als de 30mm Huck netten te vinden...) en ze weer beschaafd eten, het grappige is ook dat ze hier liever uit het 20mm net eten dan uit het 30mm net, het frustreert ze dus niet ofzo :)

Met de kennis / ervaring van afgelopen jaren zou ik echt nooit meer een grotere maas dan 30mm kopen als je begint met voeren uit netten voor een slowfeed-effect. Hooguit om te testen een keer een fatsoenlijke kwaliteit aanhangernet kopen in 45 mm ofzo maar als je echt een goed net gaat kopen is het eigenlijk zonde geld om groter dan 30mm te kopen want je kan er donder op zeggen dat ze daar te handig mee worden en je toch weer op zoek gaat naar een kleinere maas -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 10:16

http://www.nedlandic.nl/hooiruif-paarde ... iruif.html

Ze hebben 3 cm
Het lijkt mij behoorlijk klein (en 168 euro)
Mijn shet eet uit een net van 3 cm dan doet ze behoorlijk lang over een plak hooi. De paarden dan helemaal gok ik? Ze mogen wel wat binnenkrijgen, zijn drachtige merries
Ik zou willen dat ik het uit kon proberen of dat wat meer mensen ervaring hadden met zo'n net

Bedankt voor je feedback!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 10:22

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 10:52

Okee, als je niet al te veel wilt slowen dan kan een wat grotere maat ook prima natuurlijk! :j
Dan zou ik voor 45 mm gaan. Of als je toch nog veel morsen niet zo'n ramp vindt maar het meer gaat om niet wegwaaien van het hooi uit de ruif dan kan groter ook natuurlijk :)

Hier hebben we nu 2 D-ponies.

Die van mij heeft haar lippen goed onder controle en pakt bij wijze van spreken een korreltje maïs van je hand zonder dat je haar lippen voelt, maar de Fjord kan dan bij wijze van spreken nog geen appeltje uit je hand pakken zonder je tot je elleboog onder de kwijl achter te laten :+

Die staat ook vrij lomp aan dat net te trekken maar is toch spekkig zat hoor :)

Hier filmpje van de 30mm netten toen we ze net hadden, toen aten ze er nog vrij beschaafd uit, nu echt hele plukken :oo

En met 20mm net, net nieuw opgehangen:

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:50

Toch zou ik voor de 30mm gaan. Zeker als je wil dat ze niet morsen. Uit 45mm kunnen ze flinke plukken trekken. Dat is dan gewoon zonde van je geld (aanschaf hooinet).

Mijn haffies eten nu ook uit een 20mm net. En zelfs dat gaat ze verdomde goed af. Wel doen ze nu een stuk langer met hun hooi.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 13:27

HippoLogic schreef:

Ik had 1 normale en 2 XL. We hebben daar echt behoorlijk lang mee gedaan. De gewone gebruik ik nog en 1 XL net is nog heel. Ik heb ze meer dan een jaar.
Die groene netten die hier veel gebruikt worden met 2x2cm waren bij ons sneller stuk als slowfeeder tussen palen. Net hangt aan 1 oog.
Ik had nu aanhangernet in de bak en die is behoorlijk stuk. Heb nog een stuk over van die groene 2x2 en ga die nog gebruiken. Maar als ik teveel slow, trekken ze de hele boel stuk, dus dat is niet handig.

Overigens merk ik geen verschil tussen 3x3 en 2x2.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 13:46

De truc voor het lang(er) heel houden van netten is ook wel zorgen dat er niet te veel spanning op kleine stukjes van het net komt :)

Dus net goed ondersteund ophangen, maar niet te vast hangen zodat de paarden er niet al te veel kracht op kunnen zetten. We hadden de 30mm Huck-netten hier voorheen aan de bovenkant om de 30 cm aan isolatoren gehangen en dan ook nog de onderste hoekjes vastgezet, maar die onderste hoekjes scheurden dan uit doordat ze daar zo hard aan trokken -O-

Bovenkant is juist goed om goed te ondersteunen want dan wordt de trekkracht verdeeld over verschillende ophangpunten :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 13:59

Daar hadden we inderdaad rekening mee gehouden. De eerste gaten kwamen ook niet op de punten waar ze vast zaten. Heb de gaten toen ook steeds hersteld zodat het daar niet verder kon gaan.

Deels hangt het er ook vanaf wat voor ruwvoer je hebt, maar dat hebben wij dus niet in de hand helaas.......

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:29

Dat steeds herstellen lijkt me ook een beetje frustrerend.... :(:)

Hier niks aan de hand gelukkig. Terwijl vooral de Fjord er toch best vaak behoorlijk lomp aan trekt :=
Gaan hier nu alle 30mm netten vervangen door 20mm :j

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:34

Pmarena, ik word altijd ernstig verdrietig van jouw filmpjes... Wat zijn jouw paarden netjes :+
Mijn monstertje trekt hele plukken tegelijk uit het 2 x 2 net.. Niks helpt, ik heb de hoop om écht slow te feeden al een beetje opgegeven.. _-:(

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:38

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:39

Mijn vriendin heeft deze voor twee ezels en tot nu toe is ie nog helemaal heel.. :D (vorig jaar op Horse Event gekocht, dus hij gaat al ruim een jaar mee)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:42

Jasia schreef:
Pmarena, ik word altijd ernstig verdrietig van jouw filmpjes... Wat zijn jouw paarden netjes :+
Mijn monstertje trekt hele plukken tegelijk uit het 2 x 2 net.. Niks helpt, ik heb de hoop om écht slow te feeden al een beetje opgegeven.. _-:(

Zeg dat nou niet....ik hoop echt heel hard dat deze 20mm netten nu toch eens een langdurige oplossing zijn en dat deze niet ook weer na anderhalf jaar het eten niet meer vertragen :=

Ik merk hier echt een heel groot verschil tussen de 30mm en 20mm, ze doen veel en veel langer over dezelfde hoeveelheid hooi in de 20mm :j

En om nu nog kleiner te gaan lijkt me een beetje bizar worden eigenlijk, die 20mm daar van dacht jaren geleden al niemand dat ze het hooi er dan nog uit zouden kunnen krijgen :))

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:59

Mijn paardenkind krijg het hooi nog wel uit een dichte bak vrees ik _O-

Voor de mini's werken de 30mm netten nog wel prima, gelukkig. :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 15:04

Jij moet zachtjes aan met horrengaas gaan werken :P

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 15:53

Misschien moet ik punaises tussen het hooi leggen }>

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 15:55

Een netje van schrikdraad kan ook helpen, kost je wat minder bij de DA ook :P

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 15:57

Kirrr schreef:
Ingrid_92 schreef:
Ik heb een 1000 litervat op de kop getikt. Die ga ik door de helft zagen en er 2 slowfeeders van maken. Nu vroeg ik me alleen af hoe jullie hier het net in bevestigd hebben? Bij een kuubkist zin de hoeken natuurlijk 90 graden en kun je er een vierkant rooster in maken. Bij een litervat heb je ronde hoeken, dus dat lijkt me lastiger. Zijn er speciale roosters om in litervaten te monteren? Ik wil er een net in hebben, maar het net moet je, lijkt mij, wel weer vast maken aan een frame. Of.... hoe hebben jullie dit gedaan?

Dit hadden wij ook gedaan, maar mijn acrobaat stond binnen no time met zijn 2 voorbenen in de bak om het net zo op te spannen dat eten makkelijker werd.
Maar hij bleef uiteraard met zijn ijzers vasthangen..
Hij vond het wel een leuk spelletje, maar ik zo niet. Netten waren er sneller uit dan in.

Als je paarden zonder ijzers hebt is het een oplossing, maar bij ons was het niet ideaal.

Haha wel heel erg slim! Hoe komen ze op het idee om het net strakker te spannen :')
Hier hebben ze gelukkig geen ijzers, dus geen risico dat ze vast komen te zitten in het net.
De vader van mijn beste vriendin is visser, dus via hem kan ik vast wel aan een net komen. Welke grootte van de mazen zou ik dan het beste kunnen nemen? Het zijn 2 shetlanders.
Bedankt voor de tips!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 16:43

Ik had een 65L speciekuip gekocht en daaraan een rubberen ring(deur)mat op maat geknipt. Mijn paard moet nat hooi ivm stofallergie en staat op vlas, dus een sloffeednet was al ideaal.
De speciekuip loopt alleen schuin af naar beneden, de mat moest ik bovenop smaller afknippen, waardoor mijn paard gelijk door had dat hij aan de zijkant hooi weg kom halen en op de mat verder kon eten. Slowfeeden was geen sprake van. Mn pensioneigenaar vond het ook een crime om klaar te maken, want om de mat straks op t hooi te houden, staan de touwtjes met bevetigingshaken behoorlijk strak.
Nu dus weer over op hangend hooinet, maar kan ik dat hooinet ook bevestigen aan de bak? Of is een speciekuip te licht en gaat die dan de hele stal door?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 16:48

Misschien kan je een karabijnhaak o.i.d. aan de stalmuur bevestigen, en een gat maken in de speciekuip zodat je die haak door de speciekuip heen kan laten steken en daar je hooinet als een hooikussen aan kan bevestigen?

Dan maak je zowel kuip als net vast aan de muur en net ligt ook vast in de bak.

Zelf zou ik gewoon die hele speciekuip weg laten en gewoon een hooinet van anderhalve meter of langer plat langs de muur bevestigen. Veel praktischer dan dat gedoe met zo'n bak en neemt minder ruimte in ook.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 16:51

Jotoma schreef:
Ik had een 65L speciekuip gekocht en daaraan een rubberen ring(deur)mat op maat geknipt. Mijn paard moet nat hooi ivm stofallergie en staat op vlas, dus een sloffeednet was al ideaal.
De speciekuip loopt alleen schuin af naar beneden, de mat moest ik bovenop smaller afknippen, waardoor mijn paard gelijk door had dat hij aan de zijkant hooi weg kom halen en op de mat verder kon eten. Slowfeeden was geen sprake van. Mn pensioneigenaar vond het ook een crime om klaar te maken, want om de mat straks op t hooi te houden, staan de touwtjes met bevetigingshaken behoorlijk strak.
Nu dus weer over op hangend hooinet, maar kan ik dat hooinet ook bevestigen aan de bak? Of is een speciekuip te licht en gaat die dan de hele stal door?

Ik had precies zo'n zelfde idee (maar dan voor buiten, in de stal gaat de mijne ermee aan de haal en een rekje ipv een mat), maar ook precies hetzelfde probleem, daarom heb ik er een hooinet in gedaan (en daaroverheen het rekje) om het hem wat moeilijker te maken, en dit hielp zeker! Alleen heeft hij 'm inmiddels gesloopt, dus mag ik weer opzoek naar iets anders :')

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 16:52

Klopt. Alleen met nat hooi en vlas is je stal veeeel sneller aan vervanging toe!
Daarom denk ik nog na over een simpele constructie met de speciekuip.
Er zitten al meerdere gaten in de kuip, goed idee om deze aan de stalmuur te bevestigen.

Edit; ik zat er ook aan te denken om het net onder de mat te doen, maar omdat de pensioneigenar (a 78 jaar oud) het lastig vond om te bevestigen, wil ik dat de beste man niet 3x per dag aan doen!