Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 18:14

De plek waar een paard hooi eet kun je beter altijd op een of andere manier bevestigen of rubbermatten of wat dan ook. Daar wordt het anders inderdaad een zooitje

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 19:08

Ik voer blijkbaar net geboeg, want alle sprietjes worden hier opgegeten. Het is maar zelden dat ik afval bij de netten moet weghalen.

Overigens heeft Parelli bij mijn leider negatief gewerkt, vast geen goede Parelli'er geweest :D

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 19:40

ook hier liever geen hooi bij voeren in t land.
netten hangen onder t afdak van de stal, droog en schoon.
ruiven op tegels er achter.
alleen shets die hele jaar op wei lopen krijgen ruiven in de wei. deze verschuif ik regelmatig naar een droge nieuwe plek.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 20:10

mijn tinker ruimt netjes alle sprietjes op die de andere 2 laten liggen.
veelvraat :+

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 20:18

Cowgirl schreef:
Wordt het op de grond niet een enorm zooitje zo, helemaal als het regent.

Wij hebben de kuubkist onder het afdak geplaatst en nu de boxen ook open staan hangt daar ook een netje.

Ik heb een deel van de paddock bestraat en daar staan de bakken en hangt een hooinet, de beide grote netten hangen in de schuilstal.
De restjes die vallen worden nat en vies en moet ik regelmatig opvegen, maar dat is goed te doen omdat het verhard is. In de stal blijft het droog en dan eten ze het ook beter van de grond.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 10:22

Ik ben er ook weer eens... Mijn PP ziet er momenteel als volgt uit:

Afbeelding

De rode lijn is 'mijn deel'. Onderaan dat witte stukje (met rood omlijnd) is mijn gedeelte stal. Een ruime loopstal van 5*10m². Hierin ligt zand. In de winter strooi ik op, in de zomer blijft dit gewoon zand. Het donkergroene deel is mijn paddock. Ik moet nog eens nameten hoe groot deze nu juist is. Ik gok een 10*20m². Vorige winter hadden ze enkel dit stukje tot beschikking. Nadeel is dat het hier kleigrond is en het is echt een modderpoel, maar droog ook weer snel als het zonnetje erop staat (en wind). Nu heb ik dan een track gemaakt naar de achterkant van wei 1 waar nog een klein paddockje is. Ik wil kijken hoe de bodem het houdt en daar een hooibak plaatsen met tegels rond zodat ze de winter een extra stukje loop hebben.

Eerst had ik ook nog een paddockje op de achterste wei. Maar mijn kleinste monster breekt continu uit en ik was het zat om telkens weer draden te repareren... Hij breekt enkel ui naar gras, niet naar omliggende weilanden, maar echt door de track... De voorste heb ik extra verstevigd en daar komt hij niet meer door. Bijkomende probleem is dat er nu met de hevige regenval écht een sloot ligt. Nu vind ik dat niet zo erg dat ze daar doorheen moeten (of over springen), maar 's winters gaat het volgens mij nog veel gladder zijn/bevroren zijn en dan wil ik toch geen ongelukken. Dus vandaar mijn keuze om het toch niet meer door te trekken en het bij twee paddocks + twee weilanden te houden. Rondom rond was geen optie, aangezien mijn weiland achteraan op een 'punt' loopt en op de kortste zijde maar een meter of 5-6 is...

De bomen in de achterste wei hebben ze helaas uit gedaan. :( Alleen het kleintje vooraan staat er nog, daar hebben ze 's zomers wel lekker de hele middag schaduw van!

De blauwe lijnen zijn ingangen.

Het is geen standaard PP met een rondom-lopend track, maar ik heb toch een poging gedaan om creatief te zijn met mijn raar stuk grond. :D Volgend voorjaar ga ik nog een investering wagen om de achterste weide deftig te omheinen en mssn toch nog een extra zomerpaddock te maken, maar momenteel is het budget daarvoor op. Het is ook niet mijn eigen stuk grond, ik huur dit en wil daarom ook niet té veel investeren.

Ik heb gekozen voor grote weiden omdat ze er 's zomers in principe dag en nacht op staan. Ze staan twee weken op een stuk land. Ik voer éénmaal per dag hooi bij.

Mijn slootje:
Afbeelding

Het is niet heel diep (15cm), maar wel brééd...

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 23:09

@vie, ziet er goed uit jouw PP. Het is dan mss een "rare" vorm maar volgens mij geeft dat alleen meer mogelijkheden.

Ik heb nog even een vraagje voor de gevorderde PPers. Hoe zetten jullie de roosters in de grote hooibakken vast? Vol goede moed had ik gisterenavond nl een rooster op het hooi geplaatst, in de grote grijze hooibak, en deze via de onderkant met touwen en haken zo vast gezet dat het rooster er niet uitgehaald kon worden.
Vanmorgen lag de bak op zijn kant en het rooster lag er een beetje verbogen in (nog steeds vast aan de haken). Ikzelf heb het vermoeden dat 1 van de pony's met zijn hoofd onder het rooster is gekomen en zichzelf op die manier heeft klem gezet.
Zelf ben ik er behoorlijk van geschrokken en heb het rooster e.d. meteen verwijderd (de pony's zelf lijken er niets aan over te hebben gehouden want die stonden er weer net zo vrolijk uit te eten)

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 23:28

ben dus een stille meelezer, en moet zeggen dat ik de sloot inderdaad erg leuk vind zeg!
Maar moet eventjes kwijt dat hierzo de wei geen paddock paridise is, maar een
water paridise! Echt een zwembad! Als je gaat staan, komt het tot je middel!

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 23:03

Ik lees ook maar af en toe een stukje mee, maar vind de uitleg en tekening van Vie erg goed. En wat een prachtige Haf die over dat slootje springt!

Ik heb vorige week de hele wei weer veranderd. Mijn wei ligt in een L-vorm en ik heb langs drie kanten een track die uitmondt in een grotere oppervlakte waar Hans elke dag een stukje verse wei krijgt. Ik voer dus geen hooi bij (en das een heel probleem minder als ik dat zo eens lees)! Ik heb een drinkbak en een plek zand om te rollen. Verder nog een paar kunstmatig gemaakte mestplekken en daar mest hij nu inderdaad bij in de buurt en niet zomaar overal in de wei. Scheelt enorm met uitmesten! Normaal blijft de wei redelijk netjes, maar nu met die regen is de track behoorlijk omgeploegd. Ik ben niet zo handig met plaatjes maken en druk met verhuizen, dus dat laat nog even op zich wachten!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:35

Deaglán schreef:
@vie, ziet er goed uit jouw PP. Het is dan mss een "rare" vorm maar volgens mij geeft dat alleen meer mogelijkheden.

Ik heb nog even een vraagje voor de gevorderde PPers. Hoe zetten jullie de roosters in de grote hooibakken vast? Vol goede moed had ik gisterenavond nl een rooster op het hooi geplaatst, in de grote grijze hooibak, en deze via de onderkant met touwen en haken zo vast gezet dat het rooster er niet uitgehaald kon worden.
Vanmorgen lag de bak op zijn kant en het rooster lag er een beetje verbogen in (nog steeds vast aan de haken). Ikzelf heb het vermoeden dat 1 van de pony's met zijn hoofd onder het rooster is gekomen en zichzelf op die manier heeft klem gezet.
Zelf ben ik er behoorlijk van geschrokken en heb het rooster e.d. meteen verwijderd (de pony's zelf lijken er niets aan over te hebben gehouden want die stonden er weer net zo vrolijk uit te eten)

Ik zou het doen met een ketting en een musketon. Dit in ieder hoek bevestigen, dan zakt je rooster. Wel schrikken ze, als ze eronder vast raken!!!!

Ik heb trouwens in een bak die buiten staat, een zak met cement liggen, dat is hartstikke zwaar en dan kunnen ze hem nauwelijks omgooien.

Kun jij je geheim delen waar jij een rooster vandaan hebt gehaald? ;)

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:47

@Antheman, ik heb een SH die niet snel goede spullen weggooit maar het ook niet erg vindt om iets weg te geven als je er netjes om vraagt :D (maar volgens mij was het gewoon betonijzer met gaten van 10x10 cm).
Ik heb het met een betonschaar op maat geknipt en omrand met tuinslang en tyribs, helaas zijn mijn pony's nogal vindingrijk als het om eten gaat en is de kortste route naar het eten belangrijker dan hun gezondheid :roll: (volgens mij kan ik beter met netten gaan werken)

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:41

MirjamN schreef:
Verder nog een paar kunstmatig gemaakte mestplekken en daar mest hij nu inderdaad bij in de buurt en niet zomaar overal in de wei. Scheelt enorm met uitmesten!

MirjamN, hoe heb je deze kunstmatige mestplekken gemaakt?

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:39

dat wil ik ook graag weten, klinkt heeeeel interessant :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 15:45

Lijkt me dat je heel simpel een kunstmatige mestplek maakt door met schep en kruiwagen je drollen te ruimen , en die weer neer te leggen op de plek waar je wilt dat ze gaan mesten :P

Als er ergens al drollen liggen , stimuleert dat een paard om er nog wat bij te leggen , immers :P

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:01

Onze paarden mesten inderdaad het meest rond de mesthoop, maar toch ook nog genoeg op andere plekken... :+ :+ Maar het scheelt wel een hele kruiwagen denk ik. Hartstikke handig, je kiepert het zo vanuit je mestboy op de hoop.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:01

Dit gaat er komen voor in de winter als ze in de bak staan;
Afbeelding

Het word iets langer dan 2 meter zodat ze er samen uit kunnen eten. De boven kant kan open om het hooi er in te doen. Het is gewoon van hout met een dak van iets ander maar hoe dat heet? En of het echt een rek word of dat het zo is met houten stokken weet ik nog niet precies.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:57

Zoiets wil ik ook nog fabriceren. :j Met een dakje.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:51

Deaglán schreef:
@Antheman, ik heb een SH die niet snel goede spullen weggooit maar het ook niet erg vindt om iets weg te geven als je er netjes om vraagt :D (maar volgens mij was het gewoon betonijzer met gaten van 10x10 cm).
Ik heb het met een betonschaar op maat geknipt en omrand met tuinslang en tyribs, helaas zijn mijn pony's nogal vindingrijk als het om eten gaat en is de kortste route naar het eten belangrijker dan hun gezondheid :roll: (volgens mij kan ik beter met netten gaan werken)

Ongeveer net zoals ik aan mijn hooibakken ben gekomen, alleen heb ik het via via.

10 bij 10 heeft weinig zin als het om slowfeeders gaat :o Ik zoek echt wel iets met max 4,5 cm. maaswijdte.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 20:49

melizz13 zo n hooiruif die je wil maken zullen het eten niet verlangzamen.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 23:34

Antheman schreef:
10 bij 10 heeft weinig zin als het om slowfeeders gaat :o Ik zoek echt wel iets met max 4,5 cm. maaswijdte.

Voor die van mij had het wel iets geholpen, normaal is de bak 's morgens helemaal leeg maar met rooster erop lag er die ochtend nog zeker een half plak hooi in.
Beton gaas is trouwens ook verkrijgbaar in 5x5 cm

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 07:58

ik heb nog wel een paar mooie sterke rvs roosters liggen (mogen een paar verkocht ;) ) met een maas van ongeveer 5cm. Zijn 1m2 volgens mij...

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 12:08

Dinopino schreef:
melizz13 zo n hooiruif die je wil maken zullen het eten niet verlangzamen.

nee dat weet ik maar dan blijft het hooi teminste droog. :)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 18:54

heb je het plaatje al gezien met de omgekeerde ton en een hooinet eronder. Dan blijft het hooi ook droog. die gaan wij heel misschien maken ;-).

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 18:58

ik kan dat plaatje niet vinden :o
Zou je m kunnen plaatsen?

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 19:23

Daar ben ik ook benieuwd naar. :D