Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 00:07

Citaat:
€ 299,15 voor 1 pallet incl. statiegeld pallet en transportkosten (12,50). Twee pallets inclusief statiegeld pallet: € 553,28
(geen transportkosten).

Citaat:
ik heb twee weken geleden Strovan besteld en €234 per pellet betaald (bij afname van twee pellets).= 468,00

Het wachten wordt dus rijkelijk beloond.

colunder

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 00:13

Ik moet er nog even bij vermelden dat er bij ons ook 2 pallets geleverd waren,waardoor het ook goedkoper werd.
Ik had het ook rechtstreeks via bellinco,werd binnen een week bezorgt(ik geloof zelfs al na 3 dagen)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 01:27

Zoals ik al meldde heb ik mijn strokorrels gemengd met strohaksel en mede door de graafwerkzaamheden van mijn Fries is het een mooi dik en droog bed geworden. het uitmesten bleek echter niet zo makkelijk als met alleen de korrelmot.. er blijft nu veel meer droog spul in de zeef hangen dan voorheen. Hoe doe jij dat Diana? Heb jij dat ook met de stronestjes?
Het gaat dan vooral om de losse mestballen wegscheppen en wat dat betreft is mijn Fries net een konijn: ze keutelt en maakt/verspreid overal kleine balletjes.... - de natte plekken gaan er even makkelijk uit als voorheen.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 09:02

diana1 schreef:
Citaat:
€ 299,15 voor 1 pallet incl. statiegeld pallet en transportkosten (12,50). Twee pallets inclusief statiegeld pallet: € 553,28
(geen transportkosten).

Citaat:
ik heb twee weken geleden Strovan besteld en €234 per pellet betaald (bij afname van twee pellets).= 468,00

Het wachten wordt dus rijkelijk beloond.

Tjonge, dan heb ik toch beduidend meer betaald....nogal een verschil tussen 468,00 en 553,28.... Waar zou 'm dat nou in zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 09:13

Het verschil is 42 per pallet en dat is wat je meer betaald omdat er tussenhandel is gekomen. Dat had ik al uitgerekend toen Strovan via een bokker ging...

Wat een berg geld, even 500 euries betalen voor bodem.....maar je moet wat he???zou je bijna je mest tegen betaling aan de afhaler laten doen.....ipv gratis en blij zijn dat ze het op halen..

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 09:36

Jannepauli schreef:
er blijft nu veel meer droog spul in de zeef hangen dan voorheen. Hoe doe jij dat Diana? Heb jij dat ook met de stronestjes?
.

Met de stronestjes is het weghalen van de mest met name bij Helianthe het "grootste probleem" als de nestjes er net een poosje in liggen. Dit omdat de nestjes dan nog uit elkaar moeten vallen.....zo neem je dus enkele stukjes van de nestje mee op de :Y) mestvork....zijn ze eenmaal uit elkaar gevallen (meestal de volgende dag al) dan is het spul dus fijn en valt het (net als de korrelmot) door de vork heen en hou ik dus alleen de keutels over.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:36

Wij gaan nu proberen of we de nestjes alvast in een speciekuip kunnen leggen om zo het uitelkaar vallen te bevorderen. zodat ze uitelkaar in de stal komen. Met name het zien of je een keutel of een nestje op je vork hebt schept nogal eens verwarring. In het begin is het mesten echt onhandig maar dat is slechts in het begin.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:05

Ik vind ze juist snel uit elkaar vallen, (zeker in vergelijking tot de strokorrels)
Het verschil tussen een keutel (bruin) en een stronestje (strokleur) zie ik gelukkig (nog) goed. :wow:

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:56

Heb je wel eens een stronestje in water gelegd? Tjonge wat absorbeert dat veel! Ik meng de korrels nu ook met nestjes en dat bevalt erg goed. Ik heb ze wel eerst allemaal handmatig uit elkaar gehaald want ik moet er niet aan denken dat mijn kolieker aan zo'n nestje gaat knabbelen. Zo'n nestje ziet er erg aantrekkelijk uit, aantrekkelijker dan korrels die door bestaande bodem gemengd worden.

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 13:03

Hallo... ;)

Jullie zijn nog steeds actief bezig :D

Ik heb inmiddels zelf koolzaadstro in de stallen liggen. Voor mijn merrie ben ik daar erg tevreden over.. ze is netjes en heeft dus een mooie droge stal.. De 4 jarige echter, die struint haar hele stal door en is zo'n smeerkont dat ik het bijna elke week helemaal kan leeghalen..

En dan vind ik koolzaadstro best duur.. Zijn de korrels dan een betere oplossing? En wat zijn die "nestjes" waar jullie het over hebben?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 13:09

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 13:12

Dank Diana... Ik ga dat maar eens uitproberen geloof ik..

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 13:25

O Diana, heb je site door gespit.. Het lijkt losser te blijven dat koolzaadstro.. Voor die smeerzak van mij wel een idee! Bedankt!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:38

ik heb in februari allerlei verschillende strokorrels en stronestjes van hetzelfde gewicht in de zelfde hoeveelheid water gedaan. De reformtaler of stronestjes kwamer er het beste uit.

diana ze vallen wel snel uitelkaar maar ik hoop ze gelijk uitelkaar in de stal te leggen en zo te kunnen verhinderen dat mijn paarden het gaan eten. Of we leggen alles in een stal waar de andere niet bij kunnen en gaan dan overscheppen ;-)

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:44

was maar een grapjuhhhhh :+ ik snappie hoor.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:54

Dat betekent dus dat jij jonger bent ;-)). Jij ziet het verschil nog goed ik helaas niet daarom moet mijn man ook altijd helpen of had dat een andere reden dat weet ik effe niet meer ;-))

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:38

Bezorgt Bellinco door heel Nederland? Dan ga ik daar volgende keer ook maar eens bestellen, dat scheelt echt een hoop!

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 16:44

Volgens mij bezorgen ze door heel nederland!

strovan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:49

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:55

ik mis op de site de prijsen helaas.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:00

volgens mij is strovan de enigste site waar ik geen prijzen kon vinden, vind dit wel een gemis dat je dat niet online kunt bekijken want dat is wat mensen willen, ervaringen van anderen nalezen en de prijs.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 21:47

strovan schreef:
strovan wordt verdeeld in NL door equinmotion
http://www.strokorrels.nl/

daar vindt u de echte strovan korrel

Dus de korrel via Bellinco is geen 'echte' Strovan-korrel?? Ik vind het toch wel aanzienlijke prijsverschil tussen de een en de ander wel erg vreemd.....

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 22:54

ik heb vandaag in al mijn korrel stallen gehakseld stro erop gegooid,
vond het toch wel erg nat en magertjes worden met de korrels,
en bij de pony's heb ik met 1 pak flevostro nu een hele dikke bodem,
bij mijn piespaard heb ik eerst 2 nieuwe zakken korrels achterin gegooid waar ze piest,
en toen 2 zakken flevo erover,
ziet er in ieder geval erg comfortabel uit,
maar kan natuurlijk over 2 weken pas zeggen wat deze combi doet,
heb wel eerst bij een pensionstal gekeken waar ze dit al langer voor veel verschillende paarden gebruiken
Laatst bijgewerkt door india op 27-11-09 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 23:05

Ben benieuwd of jou dit net zo goed gaat bevallen als mij de mix van chopped korrels en stronestjes.
Dit bevalt super, het blijft lekker los van structuur en zorgt voor een mooie stalbodem.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 23:31

ik heb al chopped korrels van zeolite!
en ik heb gehakseld stro genomen omdat ik dat effe kon halen bij de buren,
ik had zelf abiose koolzaad stro in mijn hoofd,
maar dan wel een paar zakken om te proberen en bij ranzijn is dat echt achterlijk duur! 12 euro of zo per zak