Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nickeltje

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 10:10

Oh!! Wat een waanzinnig uitzicht vanaf je paard!

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 14:42

Brrrr wat is het koud!!

Hier vanmorgen een gekke ochtend. Ineens konden we terecht bij de en tandarts voor m’n zoontje, die geen kiespijn had maar een afte :Y) maar hè, het zag er qua gedrag uit als kiespijn.
Toen snel naar huis met hem want de DA kwam voor 2 merries.
Snel rondje mesten en hooinetten vullen.
Alles goed met de pony’s, toen kind weer naar school en thuis nog even wat laatste dingen voor de pony’s.. en afgesloten met een stapritje.

We hebben nu een zadel te leen maar krijg het niet passend genoeg voor beide, en heb helaas ook geen fijne BBP nog.
Wil eigenlijk wel vaker even een rondje doen want we moeten wat harder werken aan onze band samen.

Ik zoek nog steeds die geldboom.. :$

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 14:48

Als je hem gevonden hebt dan doe mij een stekje :+

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 23:25

Ja daar wil ik ook wel een stekje van!

Ik las iets over drinkbakken uit bikken. Ik heb hier een fanatieke mini die dat elke ochtend voor me doet. Voorhoefje erin en bikken maar _O-

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 23:28

Dat geldboompje mis ik nog. Maar ik heb wel redelijk wat flamingowilg staan. Kleurt de dag.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 09:08

Die ga ik denk ik ook in de bomensingel aanplanten. Ik mis nu echt een beetje kleur.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 12:18

Grond hier nog hard. Heb een hooibak achterin de wei gezet en een hooinet op de paddock. Om extra beweging te stimuleren.
Gelukt! Hopelijk verslikt ze zich er niet in :D
Afbeelding

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 18:16

MarjanB schreef:
Lewie had elke keer een snot oog maar kon er maar niks van vinden en niks hielp. Die had dus een grasaar onder z’n ooglid vast zitten in de hoek. Gister het vlechtje uit z’n voorpluk gehaald en nu kan ie in de andrelon reclame _O-
[ Afbeelding ]
Met Lando een rit van 10km gemaakt en die was nog niet moe, t is zo’n heerlijk beest!
[ Afbeelding ]

Heb je hem er helemaal goed uit kunnen krijgen ?
Die grasaren zijn zo k*t , heb ze ook wel eens bij m'n trimhonden.

Waterbakken heb ik alles kunststof met vlotters met tyleen leidingen , zolang het niet echt hard vriest blijft bij mij alles gewoon erop. En dat gaat afgelopen 4 jaar eigenlijk wel goed.
Heb 1 grote stalen bak en die is gevuld met water en bik ik meestal even een wak in. of ik leg er in de avond isolatieplaten op zodat de bovenzijde niet bevriest.

Hier gisterochtend al vroeg op pad om de pony naar de kliniek te brengen.
Daar hebben ze de rotte kies eruit gehaald en de opengebroken onderzijde van de kaak helemaal schoon gemaakt.

Was best bizar, ze konden vanaf de bovenzijde tot de onderzijde van de tand gewoon doorprikken met een prikker. Gewoon een open verbinding.
Dus dat zal goed pijn gedaan hebben.
Spoiler:
Afbeeldingr

Volgende week nog even voor controle maar hopelijk gaat alles zich nu herstellen.

Matheno schreef:
Die ga ik denk ik ook in de bomensingel aanplanten. Ik mis nu echt een beetje kleur.

:') Kleurrijke bomen , doe mij er ook een paar voor in de houtwal.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 18:36

Achgossie, dat zal zeer gedaan hebben! En wat een groot ding!

En hij is er uit denk ik want geen last meer van z’n oog

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 18:39

Wat sneu van de ontstoken kies. Gelukkig is hij er nu uit!

Boemel, missie geslaagd :j

Marit, balen dat je het zadel niet passend krijgt -O-

MarjanB, wat een lief smoeltje heeft Lewie <3 en een mooie krullende voorpluk :j en je hebt er weer een mooie rit opzitten met Lando, echt heerlijk dat je daar zo kunt rijden <3

Audesta, ik zag je voorbij scheuren op insta met je kleintje, superleuk! Ik wil ook leren mennen als ik dit zo zie :j

Hier 2 rottige dagen achter de rug. Indy was overprikkeld geraakt door werklui/werkzaamheden langs de kant van de weg, 30 meter van de paddock vandaan. Het arme dier had helemaal kortsluiting en was in volledige paniek aan het rondrennen. Na 1 uur kreeg ik ze pas te pakken en heb ik ze op stal gezet, weg van de prikkels, maar daar rende ze gewoon door, maar dan kleine rondjes. Vreselijk was het. Ze wilde ook niet eten of drinken. Pas sinds vanmiddag gaat het beter. Ze is nog altijd hyperalert, maar ze rent niet meer. Ze staat nu weer een paar uur buiten en ik houd haar nauwlettend in de gaten of ze toch niet in stressmodus/spacemodus gaat. Als er mensen zijn met tips of suggesties hoe je de stress/angst kan laten afvloeien; van harte welkom!

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 19:18

Jeetje wat naar die kies!

Ach wat sneu dais. Voer je al magnesium of iets bij?

Haha ja tof he, scheuren met de mini. Ik heb er zo'n lol in!

En ook de hoefschoenen zijn besteld. Het worden scootboots.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 19:32

Magnesium krijgt ze altijd al. Nu had ik extra gegeven door haar slobber maar van de stress wilde ze niet eten :(

Ik ben benieuwd hoe de scootboots bevallen. Ik twijfel nog of ik hoefschoenen wil aanschaffen. Ik blijf nu thuis omdat de bermen te slecht liggen en Quinta haar hoeven te kort zijn om veel op asfalt te rijden. Ik moet me er eens in verdiepen :D

Vandaag waren de kleintjes aan het spelen met hun speelgoed. Echt heel schattig was het. Het duurde welgeteld 2 minuten dus gelukkig heb ik de foto's nog :')

Afbeelding

Afbeelding

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-25 19:34

Dais bij onze stresskip helpt valeriaan.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 19:37

Hoe geef je dat? Ik heb letterlijk valeriaanpillen in wortels verstopt maar ze spuugde de pillen allemaal uit en de wortels liet ze vervolgens ook liggen want ze voelde zich bedonderd en vertrouwde me niet meer met mijn wortels :')

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 19:52

:')

Leuk he die Spanjaarden hahaha.

Mijn zwarte vond ook dat ze te lang in de kou moest wachten en dat meneer te vaak haar voet vroeg. Ik heb de prijs betaald met rijden :')

Dat speelgoed, hoe schattig.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 19:52

Jeetje happinez wat heftig !
Hopelijk voelt ie zich snel beter!

Wat is Lewie schattig met z’n voorlok.

Stresspaard. Tja, als je handig bent met grondwerk vind ik dat de beste optie. Wordt een paard zelfbewust en zelfverzekerd van.

Je hebt veel stresssupplementen, maar het is maar afwachten wat en of het aanslaat.
In ieder geval zelf rustig blijven en goed ademhalen.
Soms helpen bepaalde etherische oliën om aan te ruiken.

Morgen dik 2 uur rijden voor de ruin. Ik ben benieuwd. Ze gaf aan dat hij als hij t niet snapt steeds stil gaat staan.
Als dat het is, vind ik dat niet zo erg. Als hij er maar redelijk vlot toe te bewegen is om door te gaan.
Maar als het staken is, is het hoe dan ook een no go voor mij.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 19:57

Ben benieuwd Boemel, dat is weer spannend! En een flinke autorit ook. Ik ga voor je duimen dat het de moeite waard is!

Qua stress is grondwerk inderdaad heel fijn. Nu is het eigenlijk geen stress, maar blinde paniek. Ze is mentaal niet meer aanwezig. Ze is echt netjes opgevoed, staat goed aan de hulpen, denkt altijd heel leuk mee, heel respectvol ook. Maar tijdens zo'n episode is het letterlijk blinde paniek en herken ik haar totaal niet. Je kan er ook niks mee, ze reageert niet op je en rent met een beetje pech dwars door je heen.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 19:59

Ja mijn schimmel had dat vroeger ook en nog heeeeel af en toe. Hier was het helaas uitzingen, zorgen dat je niet in de weg staat en het haar ook soms echt zelf op laten lossen. Wat veel hielp was 24/7 naar buiten en veel mee op pad nemen.

Succes morgen boemel.

Ik ga pas volgende week weer ergens kijken.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-25 20:02

Ik heb de valeriaanwortel van horseflex en ze eet die gewoon over haar voer.

Ik heb ook wel gemerkt dat galoptraining bij haar hielp. Aan de longe paar minuten achter elkaar laten galopperen. Niet crossen maar vast tempo. En idd ook wel grondwerk maar ook zoeken naar stukjes wortel maakte haar rustig.
Maar goed in geval van in paniekmodus zitten hielp niks.

Succes morgen boemel.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 20:57

Wij hebben een stresskip gehad en die was dan gewoon staatsgevaarlijk. Bokte zijn dekens uit en de boom in, was van oktober tot februari niet te rijden door vuurwerkknalletjes en bokte zijn stalstrooisel dan tot bovenop de kasten aan de overkant van het stalpad (geen mest meer te vinden), als je 'boe' zei onder het rijden dan zakte hij door zijn benen en als hij de zenuwen kreeg van een fietser/motorrijder/persoon op stoel dan sloeg hij gericht. Hij had het echt heel moeilijk met zichzelf. We hebben hem een hele tijd met John Erb getraind en die vond hem jaren later nog steeds een van de moeilijkste paarden die hij had getraind. Veel van geleerd, maar helemaal makkelijk werd het nooit.

Wel het enige paard waar ik zelf nooit af ben gevallen ondanks bijnadood ervaringen. Had ik wel geschaafde knieën van het klemmen om te blijven zitten. :P We deden er wel van alles mee, ook viertal en springparcoursen, want op goede dagen was het een prima paard. Gevoelig voor spanning, rrgg bodemschuw, maar te doen.

Het was het meest fantastische grondwerkpaard ooit. Zo gevoelig, op je gedachten te sturen. Hij liep los mee het bos in. Tot je die ene lompe motorrijder tegenkwam op de terugweg, hij compleet over de zeik ging en op alles sloeg wat bewoog. Ik dacht dat hij nog eens iemand dood zou slaan. Toen ik de enige was die hem nog reed en zelfs ik helemaal in de stress schoot toen we per ongeluk de avondvierdaagse tegenkwamen, hebben we hem teruggebracht naar zijn fokker. Daar is hij uiteindelijk overleden.

Daarna nog genoeg stresspaarden gehad, maar toch van een ander kaliber. Al blijven die paarden ook een puzzel.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 21:00

Ik zit plotseling met een mest probleem.
Mijn paarden staan nu een maand aan huis en de eerste maand mochten wij de meest brengen naar de mestplaat van onze veeboer buurman.
Maar die had vandaag aan het het toch dagelijks wel meer met is dan hij verwacht had, dus dat zijn mesthoop nu te snel vult en of we dus een andere optie willen zoeken.

Ik heb 5 paarden, wil liever niet gaan werken met een aanhanger, die moet ik dan elke 2 weken, zo niet vaker, ergens zien te legen.

Ik heb nu een offerte opgevraagd voor het plaatsen en op afroep legen van een 6 kuub container...

Hebben jullie daar ervaringen mee?
Of andere opties?

Het gaat om mest van 5 paarden, zonder stro of vlas ofzo, alleen mest.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 21:04

Ik heb het tot enkele jaren geleden wel gedaan met een aanhanger. Voor ons was het wel 2 of 3 keer per week met een stel (trainings)paarden. Best intensief, maar ik wist ook niet beter. Een mestcontainer vonden we klein/duur.
Een eigen mestbult is dan wel het gemakkelijkst, al is dat ook niet goedkoop en blijft het hier altijd spannend of hij geleegd kan worden op het moment dat het nodig is (want ze moeten door de wei rijden).

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 21:05

Maar een eigen mestbult zit vast aan vergunningen toch?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 21:10

Ja, klopt. Je zou ook zonder vergunning iets kunnen proberen als je hem op een gunstige plek kunt aanleggen (voor de buren) en dan bij problemen altijd nog kunnen overstappen op de container. Maar dat is geen correct/verantwoord advies.

Wij hebben heel lang een illegale schuilstal gehad en niemand heeft er ooit moeilijk over gedaan, dus soms kan je de gok nemen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 21:11

Valeriaan gemalen of in poedervorm eet mijne uit de hand, 1 keer iets teveel gegeven net voor een les en toen was hij zooooo stoned.
Mest heb ik op aanhanger en breng 2 keer per week weg

mestbult moet de bodem niet waterdoorlatend zijn maar geen idee of je vergunning voor nodig hebt. Ik heb er altijd 1 gehad op mijn vorige plek en nooit vergunning voor aangevraagd.
nu te lastig om met groot materiaal achterom te komen ( moet door het bos dan) daarom breng ik het nu liever weg