het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 16:27

@flubberboot: ik zie er niet veel vet opzitten hoor :) Hopelijk is ie snel weer rad.

De meiden waren hier blij verrast met een bak muesli die ze niet verwachten. Het ene plakje hooi vonden ze wel wat 'mager' :D

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 19:09

De foto vertekend iets. Denk ik, zit nu even goed te kijken en hier valt het mee! In het echt is hij buikiger. Maar liever ietsjes vet dan iets te dun als ze aan het werk moeten. Al heeft hij natuurlijk nog lekker vakantie tot meneer 100% goed is.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 19:22

Heeft hier iemand ook iets van een track of paddock rondom of in een boomgaard ?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 21:18

Hoop dat ie snel weer ok is flubberboot!

Matheno ik heb een track rond de wei

Nou Hera die was vanavond boos. Ben wel 3 keer op en afgestapt. Braaf en fijn met grondwerk. Daarna opgestapt met het idee alles is goed als ze maar een antwoord geeft ook al is het niet het goede. En warempel, oren er op en gaan. Paard is echt gecompliceerd en laat mij heel hard nadenken over m’n eigen acties en staat van m’n energie

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-23 21:34

Marjan zo mooi om te lezen dat ze bij jou terecht is gekomen en jij haar ruimte geeft.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 21:39

Jij hebt een merrie variant van die van mij gevonden Marjan :=
Hopelijk is ze wat minder angstig want dat maakt het nog ingewikkelder.
Fijn dat je het zo goed hebt kunnen afsluiten.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 21:50

Dank je Joyce!
Manzano gelukkig niet bang, ze slaat alleen op slot in dr hoofd

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 21:52

Wat goed dat ze bij jou is gekomen!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 22:07

@Flubberboot, hopelijk knapt paard op van de behandeling!
Qua vetpercentage zou ik tekenen voor hoe die van jou eruit ziet :D

@Marjan, intens maar leerzaam!
Geen paard waar je "zomaar" even op stapt dus.

Paarden hebben gelukkig nergens last van en stonden net te drammen om eten. Hongerlijers :')

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 22:35

MarjanB schreef:
Dank je Joyce!
Manzano gelukkig niet bang, ze slaat alleen op slot in dr hoofd

Ja herkenbaar. Heel lastig is dat maar komt vast goed met Hera. Knappe merrie!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-23 07:45

Matheno hier alleen rondom de wei een track. Dit is meer op gevoel gedaan omdat Guus geen rust kon vinden en mijn gevoel zei dat wilde kunnen lopen. We hebben niet zoveel grond en de racebaan (aangezien Guus in het begin vooral rond bleef rennen :+ ) is bijna vierkant. Een zijde rond de 40 meter andere rond de 50 als ik het goed heb en 3 meter breed.

Hier een twijfel wat te doen. Helaas stond Guus woensdag weer op drie benen. Ik zal al in de twijfel voor verder te laten nakijken omdat ik denk dat er iets niet goed zit. Maar krijg voor mijn gevoel niet duidelijk wat. Ik wil in elk geval de knieën laten nakijken door eigen twijfel maar ook omdat instructrice het gevoel heeft dat die niet helemaal sterk zijn. Pezen wil ik ook nagekeken hebben met echo.
Ze staat nu in de nachten buiten zodat ze niet te lang helemaal stil staat en wat in beweging blijft. Dat doet haar wel goed.

Twijfel om een topic aan te maken om te kijken of mensen zijn met een idee waar te beginnen. Ik ga in elk geval een afspraak bij de dierenarts maken voor verder onderzoek.
Twijfel voor topic is vooral omdat ik aan de ene kant wel graag inzichten lees van anderen welke er misschien meer verstand van hebben. Maar je krijgt altijd scheve gezichten als je dan weer niet doet wat ze als tip geven. Maar ik weet ook dat je het nooit voor iedereen goed kan doen. Of je gaat naar de foute kliniek, of de foute volgorde wat de dierenarts doet etc.
En aan de andere kant wil je eigenlijk ook wel dat de dierenarts maar onderzoekt waar die voor opgeleid is natuurlijk.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 08:28

Matheno schreef:
Heeft hier iemand ook iets van een track of paddock rondom of in een boomgaard ?

Ja hier, geen echte boomgaard maar de paddock is omringd met eiken. Daaronder dus een boszandpaddock.

Kennen jullie die mensen die een lang weekend belgie gingen doen en freibergers kijken? Die zijn weer thuis. Zo met spoed met de hond naar de DA. Daar waren we vannacht ook al. Straks hopelijk duidelijk wat ze heeft.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 08:32

Sterkte Belker. Dat klinkt erg spannend.

Wij hebben een track door de tuin met heel veel fruitbomen. Maar we hebben geen boomgaard in de vorm van traditionele hoogstam of 'moderne' laagstam productie boomgaard.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-23 08:36

Ai Belker, hopen dat snel duidelijk is wat er aan de hand is en dat ze er wat aan kunnen doen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 08:39

Malenka schreef:
Sterkte Belker. Dat klinkt erg spannend.

Wij hebben een track door de tuin met heel veel fruitbomen. Maar we hebben geen boomgaard in de vorm van traditionele hoogstam of 'moderne' laagstam productie boomgaard.

Hier ook niet persee een 'traditionele' boomgaard, maar toch wel her en der peren, appels en pruimenbomen. Heb je de track er gewoon dwars doorheen en scherm je de bomen ook af? Hoe doe je dat in de zomer als de bomen vrucht hebben?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 08:41

Sterkte Belker dat is niet fijn.
Hopelijk gaat het snel beter.

Balen Joyce. En een topic openen kan idd fijn zijn.
Maar 1 ding niet duidelijk uitgelegd en het 3 pagina's gezever

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 08:44

Sterkte Belker!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-23 08:51

Matheno is er een optie om de track zo te maken dat je eventueel stukjes kan afsluiten? Dus als de vruchten vallen dat dat stuk afgesloten wordt? Of dat ze dit periode helemaal niet op de track gaan maar op paddock of zo?
Gisteren zag ik mijn dure notenboompje ineens een beweging maken dat ik dacht oliebol.... Jonge boom dunne stam en dan 500 kg wat gaat schuren is toch niet de bedoeling..... Boompje leeft nog maar moet ik wel gaan afzetten.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 08:57

Matheno,
Hier staat al het steenfruit (kersen, abrikozen, pruimen etc) ver genoeg van de omheining. De appels en peren staan zo dat de paarden er in principe niet bij kunnen. Ik snoei en leid die bomen ook zo dat ze niet over het pad heen zullen hangen. Het enkele stuk valfruit dat dan nog op het pad van de paarden komt mogen ze wel hebben. Ik heb om deze reden geen hoogstambomen aangeplant. Daarvan wordt de kroon gewoon te groot en door zijn hoogte is dat ook slecht te snoeien.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 09:08

Hier langs de track wel pruimenbomen. Die zijn vakkundig gesnoeid. Valfruit wordt ook wel gegeten. Maar dit is maar op 1 punt. De Eiken zijn meer werk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 09:10

@matheo: Ik zou ook geen fruit in de buurt van mijn track willen hebben, heb al genoeg zorgen van de eikenbomen die er nu overheen hangen ;(

@belker: sterkte bij de DA!!
@joyce: ook sterkte met Guus. Hopelijk kan de DA duidelijkheid geven.

Ik heb ze vannacht op stal gehad, maar er is niet zoveel gevallen als ze zeiden en zo te zien gaat het meeste nu ook onderlangs.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 09:11

Ik heb wel appelbomen op de heuvel staan. Als daar veel fruit aan gaat komen dan ga ik wel onder aan de heuvel een rand tegen de omheining maken zodat het fruit niet allemaal het pad op rolt.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 09:14

Bij een track tussenfruitbomen door zal ik wel zorgen de bomen afgezet kunnen worden en dat je eventueel met vallend fruit ook een periode het pad kan afsluiten. Hier mogen ze ook grazen in de boomgaard maar ze hadden te vee pruimen gegeten en 1 dag was een pony daar niet heel fit van. Maar dit is wel het eerste jaar dat we er last mee hadden. We hebben 1 paard die sowieso bomen eet, die staat in een ander stukje.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 09:54

Joyce sterkte met Guus, snap je wat betreft wel of niet topic aan maken..

Belker, hoop dat t meevalt met de hond!

Hier komt onweer aan.. rommelt goed door.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 10:01

Sterkte Belker!

Wij gaan vanmiddag ook met de hond naar de dierenarts. Is foute boel. Ze is al op leeftijd, wilt ineens niet meer opstaan en eet niet meer…