Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
moretje schreef:Dees90 vind het er als een fijn plekje uitzien hoor![]()
Fijn dat jullie meedenken, bedankt![]()
Heerlijk om alles zelf te bepalen, zelf in de hand te hebben, ik snap het helemaal. Ervaar nu al deels hetzelfde, al zou ik dingen nu efficiënter aanpakken (alles wordt nu beetje ingewikkeld gemaakt en 1000x over na gedacht). Het gaat me momenteel om de zwaarte van het fysieke werk (oa de mest en t hooi van een enorm paard + andere pony erbij doen, in hooinetten proppen, het hooi moet nat, etc) icm de afstand. Echt, hard werken prima, maar als ik eerlijk ben merk ik dat ik vooral hard bezig ben met andermans paarden. Waardoor er van mijn kant weinig puf en een zere rug overblijft om met m'n pony te genieten. Het heeft allemaal zn voordelen, maar ook nadelen. En ik twijfel dus ik of bij een plekje helemaal in eigen beheer niet van de regen in de drup (hetzij wat minder) ga....
Ik ben alleen zo van het zelf bepalen van alles en belangrijkste, wil m'n pony liefst 24/7 buiten houden wat in de randstad bijna onmogelijk lijkt elders. Of ze voeren droog hooi (wat ze ivm stofallergie dan weer niet mag) etc etc. Dus ik denk erover na of dit voor mij te doen is en neem jullie ervaringen daarom graag mee.
Ik moet dan idd iemand zoeken die me ook wilt helpen af en toe![]()
Fijn te horen dat opslag in containers goed bevalt.
Dees90 schreef:Nee is ook zo hoor. Ik ben begonnen op mijn eigen plekje met mijn haflinger, had haar ineens best snel gekocht en toen moest er iemand bij komen voor gezelschap voor haar en ik had haast. Via mp een vrouwtje die in 1e instantie leuk en lief leek, nou dit was achteraf gezien drama en hoofdpijn, bleek later een notoire dierenverwaarlozer / horder en hield zich 0 aan afspraken of zorg geven aan haar paardjes.... Het was vreselijk!
Met een hoop gedreig en ruzie haar weg gekregen.. En heb toen maanden contact gehad met een nieuwe potentiële 'pensionklant', veel geappt en gesproken en hadden een goede klik, zij bij mij kijken ik bij haar paarden, goed overdacht allemaal. Ze is zelf paardentandarts en arts. Super geweldige meid. Zo fijn. Staat er hetzelfde in qua zorg en wensen. Maar goed, ben niet over één nacht ijs gegaan, heb geleerd van de vorige keer.
Heb ook 2 verzorgertjes voor de oude C pony, 11 en 13 zijn ze. Super lief en bereid te leren en er gaat best wel eens iets niet helemaal goed en ze zijn soms eigenwijs maarja het blijven pubers / kinderen en daar wil ik ze wel in begeleiden en de ruimte geven om te leren.... Als ik aan kom hebben ze dan vaak al waterbakken gevuld, uitgemest en hooibakken gevuld. Dat scheelt al de wereld.
En 1 van de meiden haar bonusmoeder is ook gek op paarden en is mijn hulp als ik zelf écht niet kan komen en de paarden van / naar de wei moeten of biks gevoerd moeten worden.
Maar goed, die ander is wel 3 maanden ellende geweest.
Xandyandme schreef:Wat een tof topic met goede tips
Wij huren een weide van 1 hectare waarvan we ongeveer 80 are effectief kunnen gebruiken. Dit is verdeeld in 2 paddocks met schuilstallen en 3 stukken weide. De rest zijn weggetjes, een moestuin van de eigenaar, 4 stallen, een poetsplaats, voederhok en hok voor hooi. Er is geen stromend water en ook geen elektriciteit. De weide is op ongeveer 100m van ons thuis gelegen.
We hebben 3 paarden. 2 merries (staan samen) en 1 ruin die dag en nacht buiten blijven. Ze hebben elk een schuilstal op hun paddock.In de stallen ligt vlas.
Per maand voederen we ongeveer 1000kg aan hooi, ze krijgen dit onbeperkt in slowfeeders.
De hooibak van de merries staat op een eiland van rubberen rijplaten. En bij de ruin hebben we een eiland gecreëerd met steenschotten. Zo kunnen ze toch met droge voetjes hooi eten.
[ [url=m/3GUHAQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/IBB1Zt.jpg]Afbeelding[/url] ]
Qua dagelijks werk: Mijn man meestal de ochtenden als ik werken ben en ik doe bijna altijd de avonden. Op vrije dagen doen we het werk samen. Als we goed doordoen hebben we zowel 's ochtends als 's avonds een uurtje werk (paddocks en stallen uitmesten, hooi geven, voederen, water geven en alles klaarzetten voor de volgende keer). Vooral 'avonds zijn we wel eens wat langer bezig.
Wat ik het meest onderschat heb, is de modder en het water in de winter...wanhopig word ik er soms van.
Ik heb al meerdere keren staan gillen van ellende als mijn rubber laars weer eens in het slijk blijft steken en ik op mijn kous in een plas terecht kom Wat soms ook tegensteekt is het feit dat ik in de winter te weinig tijd heb door de week om met de paarden zelf bezig te zijn.
Afgelopen maand heb ik voor het eerst alle kosten eens opgeschreven. Voor januari was het 686 euro. Moet wel zeggen dat februari goedkoper zal uitkomen want heb nog een voorraad vlas en hooi waar ik enkele weken mee toekom.
Ik zou ze nooit nog op een pensionstalling willen zetten. Al vloek ik soms omdat dat bv voor vakantie en zo alles wel een pak makkelijker zou maken. Maar het is zo fijn om alles te kunnen doen zoals ik het graag wil zonder inmenging van anderen. En...mijn paarden zijn veel gezonder en gelukkiger nu.
Xandyandme schreef:Die rubber platen zijn rijplaten voor vrachtwagens. Dat is een tand-groef systeem en ik vind dat ze best goed blijven liggen. Ze zijn ook echt zwaar. Als je twijfelt, kan je altijd een zware balk of soort boordsteen eromheen in de grond steken. Dan kunnen ze niet weg.
We hebben alles wel zo egaal mogelijk proberen te leggen voor we ze geïnstalleerd hebben.
Die steenschotten vind ik best wel ok qua gladheid...ik ben bij de recente vrieskou na regen toch nooit onderuit gegaan en paard ook niet.
Persoonlijk denk ik dat bijna alle ondergronden, behalve zand, wel iets of wat glad worden bij regenval/ hooi en mestsmurrie/ vriesweer... zelfs de dure paddockplaten waarvan mijn veearts zei al gruwelijke wonden te hebben gezien van het uitglijden.
Wij zijn er allesinds tevreden van.
Wij huren de weide dus als we ooit weg zouden moeten gaan, kunnen we alles gewoon meenemen
moretje schreef:Hoe doen jullie dat met vakanties? Iemand vragen 1x per dag te komen oke, maar iemand regelen die bijv 2x per dag wil komen lijkt me lastiger. Of zijn er mensen die t aandurven iemand 1x per dag te laten komen op een landje met wat minder toezicht? Is misschien ook een beetje loslaten.
moretje schreef:Snap je helemaal, mijn merrie is ook wat gevoelig (geen IR) en kan die dus ook niet 24/7 op het land knallen. Zou het wel makkelijker maken! Heb een paar vriendinnen die bij kunnen springen, maar die hebben t ook druk zat, dus fijn om dan idd nog een (betaalde) hulp erbij te hebben.
Haha ik heb in een ver verleden ooit s een barefoot zadel van jou gekocht.
moretje schreef:Ik volg jullie topic al tijden en enkele keer wat gepost. Zit nu zelf met een dilemma en wilde jullie ervaringsdeskundigen graag om advies vragen.
Momenteel staat mijn merrie sinds aantal jaar op een doe t zelf stal 24/7 buiten, maar vanwege verhuizen van mij nu zo'n 23 min rijden enkele reis. I.c.m. werk, gezin en afstand is dit voor mij niet meer te doen. Ik ben er alleen voor de 'klusjes' merk ik en erna weinig puf meer met m'n pony wat te doen. Ook vind ik de schuilmogelijkheden en het 'droog liggen ' in de winter niet voldoende. Dus ben al een tijd op zoek naar wat anders, maar dat is lastig in de omgeving. Alles is veel op stal, lange wachtlijsten, etc etc.
Ik kan waarschijnlijk het land met schuilstallen van een vriendin huren, ruim 10 min van mijn huis vandaan, 2 min bij werk vandaan. Het is 2 hectare land. Bij de schuilcontainers is een stuk kaal (zonder gras) de rest is onbemest grasland met tussendoor wat onkruid. Er wordt verder niks mee gedaan. Nou wil het zo zijn dat mijn pony wat gevoelig is voor hoefbevangenheid. Het is nu jaren onder controle, met graasmasker kan ze overdag op het land. Maar, ik vind dít land wel een risico, want onbemest. Nu dacht ik, ik kan het stuk voor de schuilstallen afzetten en steeds wat strookjes bijgeven. En dan bij 'veiliger' weer wat langer op de wei, met masker uiteraard. Uiteraard krijgt ze dan een maatje. Maar twijfel of het wijs is, op dit gras. Er hebben 30 jaar paarden opgelopen, zomer en winter. Nu sinds paar maanden niet meer.
Doe dan alles zelf, wat een voor-en nadeel is. Toezicht is minder, maar wel tegenover huizen.
Ik kan waarschijnlijk ook terug naar mijn oude pensionstal. Fijne stal, maar nadeel is dat ze daar s winters 4u per dag buiten staan, 's zomers langer. Voor nu klinkt voor míj deze stal me als muziek in de oren, alleen voor m'n pony heb ik altijd in het het 24/7 buiten staan als ideaal gezien. En wilde nooit minder dan dat. Reden dat ik wel aan deze stal denk is omdat ze hier altijd happy en relaxed oogde, maar wil niet te overhaast een besluit maken omdat ik mijn huidige stal niet meer trek.
Wilde met jullie even sparren, voor zover jullie daar zin in hebben natuurlijk
Caily schreef:Ik zou voor het weiland gaan en niks afzetten. Winter (zolang er geen vorst met ochtendzon is) is juist veilig, en als je ook gewoon een bak hooi neer zet, gok ik dat die snel genoeg aangereikt gaat worden. Je bespaart jezelf dan het uitmesten voor nu.
Ik deed altijd dan vanaf maart een stukje afzetten wat tot paddock verlopen mocht worden, en de rest bemesten (door loonwerker). Dan maart/april groeien en vanaf mei, afhankelijk van het weer, ging ik opbouwen. Vooral niet te kort laten eten en niet in de ochtend opbouwen eerst. Ik werkte met prikpaaltjes, enkel op de hoekpunten een houten paal in de binnen omheining.
Hoefbevangenheid is een stofwisseling probleem. Als jij in de basis je pony goed voor elkaar hebt, moet het eigenlijk geen probleem zijn.
Afhankelijk van de grondsoort kan je kijken naar opties en indeling voor volgende winter, een stuk verharding, kaal laten lopen of zand opbrengen, gewoon vierkante paddock, of paddock paradise?
Je kan ook iemand erbij zoeken om de zorgen en werk mee te delen. Een tweede paarden eigenaar of een helpende hand voor jouw pony(s). Dat eerste werkte voor mij niet, dat tweede gaat al jaren super.