Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 14:07

Lekker gereden vanmorgen. Straks wordt er hooi gebracht. Wil nog 4 paarden trainen (eerug ambitieus... :D ) en moet nog mijn brood ophalen. Dan is de dag ook wel om, denk ik zo.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 14:18

Sterkte Biscaya. Nooit leuk zoiets. :(:)

Het lijkt me echt heerlijk weer om er lekker op uit te trekken met je paard. Gisteren bij het venhof was t ook afgeladen vol. De ene groep na de andere kwam de paarden vastzetten voor een kop koffie om daarna weer verder te trekken.

Morgen weer rijles nummer 2. Hopelijk met wat betere resultaten als afgelopen dinsdag. :x

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 14:21

Oh Fabster, dat is wel erg ambitieus! Ik vind 2 paarden soms al veel. :')

Succes alvast met de les AbbyBlues.

Ik heb vanmiddag grondwerkles (bootcamp) 3 met mijn merrie die even knettergek is.. :P Wel eindelijk een droge bak en in het zonnetje dus dat is wel fijn. En inmiddels heb ik nog niks gedaan.. beetje theeleuten in de zon.. :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 16:44

Rijden had ik vanochtend al gedaan, ze werd wat kijkerig van 2 groepjes Friezen :D

Vanmiddag eindelijk een klsuje gedaan wat ik al een tijdje loop uit te stellen.
Op een paneelhek heb ik een groot net hangen (slowfeeder), maar omdat het hek open is waait er veel hooi uit en dat is zonde... vinden vooral de paarden :D
Dus nu zit er een stukje schaduw/winddoek achter het net en op de grond even verzwaard met een ijzeren buis. Stelletje tie-raps om de boel vast te zetten en klaar is klara :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 17:33

DD weer aan het mac guyveren, of hoe heet die vent ook al weer.

Hier is het winddoek weer los geraakt, eigenlijk ieder jaar raak na een storm.
Hebben al van alles geprobeerd maar de wind wervelt tussen de gebouwen door en de bevestiging houdt het gewoon niet of het doek scheurt.
Tika vind het geweldig, eindelijk zicht op de weg en alles wat daar langs komt.

Weer langs de tandarts geweest , dit x mijn eigen.
Die schrok van de enorme ontsteking op de foto van donderdag, met aanpassing van het licht op de pc zag je pas hoe groot die was.
Die kies heeft 2 wortels en ze hebben maar bij 1 wortel een wortelkanaalbehandeling gedaan(heb tijdelijk een andere tandarts gehad toen de mijne kanker had en zijn praktijk sloot, gelukkig is hij weer terug gaan werken na 1.5 jaar en ziet hij er inmiddels weer super uit)
Enige optie is kies eruit want anders blijft dit ellende en dan een brugje want iedere andere oplossing houdt niet .
Dus volgende week weer retour -O-

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 17:51

Wel gered vandaag. Alle 5 de paarden getraind en heul tevreden. Nu moet alleen de rest nog.... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 17:56

Nou het karbiet (schrijf je dat zo?) schieten is sinds net ook weer begonnen. Wat een knallen zeg, mijn huisje trilt er van. Heb de staldeuren maar even gesloten, mocht Lona uit haar box breken, loopt ze iig niet ineens op de weg of zo...

Ben ook maar snel weer weggelopen, want ik word zelf altijd nerveus van die klappen en daar is Lona dan extra gevoelig voor. Ben altijd bang dat de boxmuren, als luciferhoutjes omgaan, als die gaat lopen beuken van de stres.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 18:04

@spatter: jammer dat die kies niet meer te redden is, maar als dat betekent dat je weer pijnvrij bent dan moet jet maar.
Winddoek wat het hier erg te verduren heeft wil ik wel eens een tunnel in stukken en dan iets er door (stok of ijzerdraad) of de randen op een houten lat vastmaken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 18:48

@ohjajoh: carbid schieten is op dit moment waarschijnlijk in jullie gemeente ook hartstikke illegaal. Ook dat is beperkt tot oudjaarsdag (hier tenminste). Dus als het te gek wordt, zou ik het zeker melden. Kijk voor de exacte regels even op de site van je gemeente ;)
@spatter: enorm balen van die kies zeg, je valt wel van het een in het ander zeg!
@DD: goed bezig weer :D
@fabster: respect! Knap hoor, 5 paarden in beweging houden! Doe je dat normaal gesproken ook helemaal zelf?

Wat een heerlijke dag weer :) Ben o.a. bezig geweest met onkruid trekken in de bak, niet helemaal de standaard activiteit voor de kerstvakantie :D
Daarna nog lekker gereden, helemaal fijn zo :)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 19:05

Het paard is godzijdank heel vredig gegaan..mooier hadden we t niet kunnen wensen..
Helemaal leeg nu..
Ik hoop dat 2016 een vrolijker jaar wordt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 19:14

Oh dank je wel voor de tip Wendy! Het is nu gelukkig al weer afgelopen na een klap of 10.
En idd gevonden; mag op oudjaarsdag vanaf 10 uur in de ochtend, dat beloofd nog wat zeg, zo hard had ik het nog niet gehoord eigenlijk. Toch wel een prettig idee, dat de rijbak een stevige houten omheining heeft...

Nogmaals veel sterkte Biscaya, vooral voor de eigenaar.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 19:26

biscaya schreef:
Het paard is godzijdank heel vredig gegaan..mooier hadden we t niet kunnen wensen..
Helemaal leeg nu..

Nogmaals sterkte.. wel 'fijn' dat het paard rustig is gegaan. :j

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:00

biscaya schreef:
Helemaal leeg nu..

Dat is dan in ieder geval een troost. Heel veel sterkte.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:12

Wendy schreef:
@fabster: respect! Knap hoor, 5 paarden in beweging houden! Doe je dat normaal gesproken ook helemaal zelf?

)

Ja, ik doe alles zelf. Maar niet allemaal even fanatiek en ook niet allemaal elke dag.
Ik heb een fjordenmerrie waar ik het meest mee doe. Endurancetraining en dressuur. Probeer ik wel 4x per week te doen.

Een fjordenruin. Die is bijna 25, dus daar ben ik niet meer zo fanatiek mee. Af en toe een buitenritje. Verder liopt hij in de kinderles mee en hou ik hem soepel met grond/handwerk. Die pak ik zo n 3 x in de week.

Een Belg. Die is nog jong, maar die heeft afgelopen februari zijn knie gemold. De afspraak om gem in te laten slapen stond al. Maar we hebben hem toch nog kunnen redden. Inmiddels gaat het wel weer goed (al blijft hij gehandicapt). Daar wandel ik soms mee, doen wat vrijheidsdressuur en sinds kort ook weer wat loswerken. 2-3 x per week.

Een Barock Pinto met een totaal idioot karakter. Is nog jong. Inmiddels onder het zadel. Doel is om m zo te jrijgen dat ik hem relaxt kan rijden, zonder dat ik mijn nek breek. Vandaag toevallig weer gereden en ging super. Maar datvweet je nooit met hem. Ik pak hem ook 3 x per week.

En dan nog een B pony. Was voor mijn dochter bedoeld. Zij rijdt er ook op in de kinderles, maar is verder niet echt fanatiek. Aangezien wij hier niks de deur uit doen, heb ik hem maar opgepakt. Dus doe langeteugelen met hem, ben bezig om hem voor de kar te zetten (vandaag weer een bandje laten trekken) en wil met hem gaan fietsen. Hem pak ik ook 3 x per week.

Ik doe niet elk paard een uur per keer. Soms maar even zo 20 minuten. Dan is 5 paarden in beweging houden nog best te doen.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:15

Leuk, 2 fjorden! Weet je hun afstamming ook? :D *fjordenfan*

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:15

biscaya schreef:
Helemaal leeg nu..

Wat fijn dat het gewoon rustig is gegaan :j

Wie had er ook al weer een hongerige heks? De mijne werd vandaag zomaar gekriebeld door de Shet, die dat heeeeeel voorzichtig aanpakte. Zachtjes met haar neusje over de schouder van mijn pony wrijven, dan even afwachten wat er zou gebeuren. Toen mijn merrie niet nukkig reageerde, deed de Shet het nog een keertje, heel voorzichtig <3 Ik was er zelf niet bij, maar stalgenootje (tevens eigenaresse van de Shet) heeft het op film (betrapt }> )

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:20

Ja:
1 van Nordal (dat is de 25 jarige ruin) en 1 van Reitze (de merrie). Waarvan de opa trouwens ook Nordal is. Dat is toeval, maar vind dat wel leuk.

Ik ben ook fjordenfan. Ik heb zelf een handicap over gehouden van een val van een paard, bijna 30 jaar geleden. Dus eigenlijk zijn fjorden veel te breed voor mij. Ik heb wel oijn van het rijden. Maar ik ben echt zó gek van fjorden, dat ik alleelei dingen bedrnk om er toch redelijk pijnvrij op te kunnen rijden. Ze gaan echt niet weg! Misschien dat er ooit nog iets smallers komt, maar dat wordt dan toch een kruising fjord, ben ik bang.... :D

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:22

Hihi, ik snap je hoor! Ik heb er ook 2 en vind ze zo leuk! Karakter, uiterlijk, werklust, temperament.. alles in een schattige verpakking. :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:26

@fabster: haha, het klinkt inderdaad simpel zo :D Maar ik denk dat ik gewoon veel te veel dingen wil, en dan moet je keuzes maken he? Maar blijf het leuk vinden om te lezen hoe jij dat bijvoorbeeld aanpakt :j
@biscaya: heel fijn dat het tenminste rustig is verlopen :)
@hilary: heel goed, bewijs :D

ik heb helemaal niks met fjorden :o maar misschien is dat ook omdat ik nauwelijks ervaring met ze heb

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:29

Hoe is het eigenlijk met de vuurwerk buren? Weet niet meer wie daar last van had maar was wel een gedoetje toch?

@wendy, ik ben ermee opgegroeid! Heb een paar andere merken uitgeprobeerd maar kwam toch weer op de geeltjes uit. <3

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:37

kristelhans schreef:
Hoe is het eigenlijk met de vuurwerk buren? Weet niet meer wie daar last van had maar was wel een gedoetje toch?

Dat was bij mij, op het moment heerlijk rustig, zou bijna denken dat ze op vakantie zijn maar dat is niet zo. Vandaag heeft de wijkagente nog gebeld om te horen hoe het gaat, ze rijden wat vaker rond dan gewoon, dat was me al opgevallen.

Ik heb vanmorgen revalidatie gehad en doe dan eigenlijk nog maar het noodzakelijke voor die dag, als in stallen doen, voer klaar zetten, hooinetten vullen, honden naar het bos en een stofzuiger door het huis heen slingeren, heb dan meestal wel de pap op als ik na het eten koken ga zitten.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:38

Mijn paarden gaan met oud en nieuw een nachtje logeren bij een boer even verderop. Die heeft boxen (ik dus niet). Jaren de paarden gewoon buiten gelaten, maar heb er geen zin meer in. Ik sta zelf altijd bol van de stress. De paarden ook trouwens, want hier is een café om de hoek en daar wordt flink geknald. Vorig jaar voor het eerst weg gebracht, omdat er toen ineens een laag sneeuw lag. Dat was me goed bevallen. Dus dit jaar gaan ze weer logeren. Volgend jaar hebben we zelf ook boxen, als het goed is.

Dat temperament van die fjorden, ja! Dat valt nog wel eens tegen. Mijn merrie is goed verkeersmak, maar kan zich wezeloos schrikken van een tuinkabouter. Schiet dan zo de weg op. Heb al paar x in de greppel gezeten en bijna een x boven op een auto. Ik rij haar dus tegenwoordig buiten met airbagvest. Vind t zelf een klein beetje genant, maar ja. Ik blijf toch liever heel.... :o

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:39

biscaya schreef:
Helemaal leeg nu..

Fijn dat het rustig is verlopen, op naar een nieuw jaar met hopelijke mooie en fijne dingen die mogen gaan gebeuren.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:40

Biscaya, nogmaals veel sterkte!

Ohjajoh, hier beginnen ze vanaf begin november met carbid. Paarden malen er niet meer om. Zelfs niet op de weg of in het bos.

Abbey, succes met je tweede les!!!

Weet niet meer wie het was maar serieus 5 paarden trainen ? Zit met drie echt wel aan mijn taks en dan smokkel ik nog door er regelmatig 2 tegelijk te doen.

Hongerige heks is van mij! Ze begint wel iets rustiger te worden en minder te eten. Mag ook wel want ze at net zoveel als de andere 2 samen terwijl zij de kleinste is. Deed 3 weken met 450 kilo, nu 1,5 week en heb nog nooit zo weinig weggegooid. Ze is er ook nog maar drie weken maar met de ruin gaat ze al heel goed met de merrie nog even niet. Komt wel zegt ze met haar vingers gekruist. Dit is haar trouwens Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:43

Die 5 paarden trainen ben ik. :D

Met het huishouden, het onderhoud vd paarden en mijn dochter helpen met huiswerk, is mijn dag dan wel vol, ja.

Hoe doen jullie 2 paarden tegelijk dan?