Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 11:08

Stamper schreef:
Stalling €155,- incl hooi
Stro € 55,- groot pak doe er ruim 2 a 3 maanden mee. En alleen in de wintermaanden
Voer €27,95 1x een zak in de half jaar.

De rest kan je zo duur maken als je zelf wilt.
Heb haar nu 5 jaar. En enkel alleen da geweest voor te enten. Tot heden *klopt af*, nog nooit ziek geweest.

In de zomer staat ze dag en nacht buiten en betaal ik dus enkel voor de stal.

Overigens alleen stalling en stro kwijt geweest deze maand.
Dus €210

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 11:39

2 trekpaarden in pension, dus stalling + voer + medisch
1 jaarling waar enkel medisch en krachtvoer is.
Januari:
stalgeld + voer + vaccinaties+ hoefsmid: 511
Februari
stalgeld + voer: 288
Maart:
stalgeld + voer+ cydectin ; 419
april:
stalgeld + voer totnutoe 285: ik gok nog 50 euro hooi extra en dan gaan we er hopelijk zeker zijn

+ 1380 aanschaf 3 nieuwe zadels + 1 singel vanaf januari tot nu, waarvan de barefoot rwc one terug in de verkoop.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 12:52

Stalling: 125
Opslag: 10
Wortels: 1
Equine inhaler: 26,50
Mestonderzoek: 30
= 192,50

Voor paard & Pony.
Alleen is dit het nog niet. Paardlief heeft 3 weken in de kliniek gestaan... dus er komt nog een 'beetje' bij helaas.

Tessaaa

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 12:56

Mijn eindsaldo is nog niet bekend deze maand, maar is schrikbarend hoog door een tripje kliniek en aankoop van horseware dekens. Het wordt nog erger want deze maand is ook mijn zadel bekeken en past niet (meer). Dus nieuw zadel moet er ook nog komen, durf mijn lijstjes bijna niet meer te plaatsen omdat deze zoveel hoger zijn dan van de meeste hier.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 13:02

Pff ik zit voor de tweede maand in een zeer dure maand. En aangezien ik volgende week ook weer terug moet naar de kliniek word mei ook weer duur

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 16:34

Tessaaa schreef:
Mijn eindsaldo is nog niet bekend deze maand, maar is schrikbarend hoog door een tripje kliniek en aankoop van horseware dekens. Het wordt nog erger want deze maand is ook mijn zadel bekeken en past niet (meer). Dus nieuw zadel moet er ook nog komen, durf mijn lijstjes bijna niet meer te plaatsen omdat deze zoveel hoger zijn dan van de meeste hier.

Om deze reden ben ik (ook) gestopt met lijstjes plaatsen. Mijn maandelijkse kosten voor twee paarden is namelijk echt schrikbarend hoog...

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 17:07

Picassox schreef:
Tessaaa schreef:

Om deze reden ben ik (ook) gestopt met lijstjes plaatsen. Mijn maandelijkse kosten voor twee paarden is namelijk echt schrikbarend hoog...

Het is ook een kwestie van geluk hebben. Deze maand komt voor mij nu duur uit omdat ik veel spullen heb aangekocht (beetje verkocht ook, ik hou zo weinig mogelijk spullen). Een normale maand is ong. 350€ voor 1 paard op volpension incl wekelijks les. Valt nog mee vind ik :)

Paardlief heeft me echter op een halfjaar tijd al 2000€ gekost aan 2 ziektes en een weekje kliniek. Dikke pech...

Tessaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 20:46

Picassox schreef:
Tessaaa schreef:

Gelukkig ben ik niet de enige :o Ik denk dat ik maar ga stoppen en het alleen voor mezelf ga bijhouden. Hoewel ik mijzelf wel representatief vind voor het houden van een paard in de randstad in combinatie met pech bij mezelf (eraf vallen en iets breken kost veel geld) en een blessure bij het paard die extra aandacht vereist. Maar ik zie hier bedragen van rond de 200 euro langskomen, en dan schrik ik zo van mijn eigen lijstjes :7

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 20:52

Moet ook zeggen dat mijn lijstje deze maand wel erg 'goedkoop' is hoor! :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 20:53

Maar de paar posts hieronder zijn de realiteit :7 daarvoor is juist dit topic!

Niet de aanschaf en stalling maakt het duur, maar juist alles eromheen, de tegenvallers, grote uitgaven ed.

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 20:54

listiglistje schreef:

Niet de aanschaf en stalling maakt het duur, maar juist alles eromheen, de tegenvallers, grote uitgaven ed.

Eens!
Als alleen de goedkope lijstjes geplaatst worden geeft het een heel vertekend beeld. Mocht je het zelf lastig vinden om te plaatsen omdat het zoveel is is dat je eigen keuze, maar alle paardeneigenaren weten dat het gewoon heel duur is om een paard te hebben... :j

Tessaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 20:55

listiglistje schreef:

Ik beweer ook niet dat de lijstjes niet de realiteit zijn, ik zeg alleen dat ik daarna zo schrik van die van mezelf :7

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 20:58

Tessaaa schreef:
listiglistje schreef:

Ik beweer ook niet dat de lijstjes niet de realiteit zijn, ik zeg alleen dat ik daarna zo schrik van die van mezelf :7

Dat geloof ik :') heb ik ook iedere maand...

Maar andere bokkers helpt het misschien, om de realiteit onder ogen te zien, voordat ze zelf aan een "eigen" paard beginnen.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 20:59

Ik schrik ook van mijn lijstjes, soms vraag ik me zelfs af waar ik het geld eigenlijk vandaan haal _O- Helaas heb ik deze maand ook pech, ben eraf gevallen en had een nieuwe cap nodig. Plus nog wat kleine dingen en les etc.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 21:22

Ayla schreef:
April:

€200,- stalgeld
€50,- deken andere pony (i.v.m schimmel/rainrot -O- )
€36,- Imaverol
€7,- betadine scrub
€20,- menzweep

Er zal nog wel wat bijkomen.. inmiddels ook wel wat dingen verkocht.

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 21:23

Hooi voor 4 maand 240 euro (krijg nog 80 euro terug van degene waarbij het paard bij mij op de wei staat). Dus eigenlijk maar 160 euro
brok a 24 euro
frontriem 0,- ivm cadeau bonnen
fotoshoot 15 euro

199,- voor de gehele maand voor 2 shetlanders en 1 paatrd

komende 4 maand zullen lekker goedkoop worden, alleen paar zakkn brok en begin volgende maand hoefsmid :)

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 21:58

Doordat je her bijhoud ga je er wellicht wel bewuster mee om.
Misschien minder spullen die ie eigenlijk niet nodig hebt bijv.

En voor het inzicht van anderen erg fijn.

AmyvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 23:20

Ik werk voor mijn pony, wat inhoud dat ik geen stalgeld en geen voer (hooi, krachtvoer) hoef te kopen. Ook haar dagelijkse medicijnen (cushing) hoef ik zo niet te betalen.
Enige wat ik moet betalen is de hoefsmid en eventuele andere veearts kosten.
Eens in de 2 maand bekappen, 25 euro. Verder 1x per jaar tandarts voor ongeveer 100 euro.
Verder koop ik niet zoveel voor haar, ze heeft al heel veel dekens en aangezien ik niet meer op haar rijd valt er verder ook niet zo veel te kopen.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 23:42

Door het nu zo bij te houden, word ik er wel heel bewust van wat ik uit geef per maand.
Waardoor ik ook beter ben gaan kijken of ik iets wel echt nodig heb.
April wordt een dure maand, stalling, hoefsmid, nieuw halster, poortgrepen, verzekering, voer.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 07:28

Nessa schreef:

Ik verbaas me telkens weer over de hoeveelheden zooi die gekocht wordt. Natuurlijk verslijten dingen en gaat er weleens iets stuk, maar als ik zie wat iedereen aan spullen koopt, dan vraag ik me weleens af wat er allemaal met die spullen gebeurt.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 07:51

April was een normale maand, 500 euro stalgeld (2 paarden), verder niets!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:23

Ghostattack schreef:
Ik schrik ook van mijn lijstjes, soms vraag ik me zelfs af waar ik het geld vandaan haal _O- Helaas heb ik deze maand ook pech, ben eraf gevallen en had een nieuwe cap nodig. Plus nog wat kleine dingen en les etc.

Nou dat vraag ik mij ook wel eens af waar dat geld vandaan komt!
Eigenlijk moet ik pas weer kijken als we deze gezondheidszorg perikelen voorbij zijn. Het is wel realistisch dat wel maar ook om te janken. Afgelopen maanden waren heul duur. Hopelijk nu snel beter. Zijn al sinds oktober aan t modderen.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:46

ikke schreef:
Nessa schreef:

Ik verbaas me telkens weer over de hoeveelheden zooi die gekocht wordt. Natuurlijk verslijten dingen en gaat er weleens iets stuk, maar als ik zie wat iedereen aan spullen koopt, dan vraag ik me weleens af wat er allemaal met die spullen gebeurt.

Ja echt niet normaal. Ben mid van een Eskadron FBgroep waar ze hun setjes showen, een volledige kleerkast vol :S. Dan denk ik, je kunt er toch maar 1 tegelijk gebruiken?

Ik heb net wat verkocht en deze maand ander spul aangekocht wegens omwisseling naar dressuurzadel. Dus helaas ook een lange lijst deze maand maar de komende maanden blijft dat lijstje dan wel beperkt tot stalling, les, smid en evt DA (hopelijk niet, krijgt deze week haar entingen). Verder koop ik weinig, en als ik iets koop verkoop ik iets in de plek. Ben degene met de minste spullen op stal en hou daarvan, lekker overzichtelijk :) (1 zadel, 1 hoofdstel, 1 grondwerkset, 1 halsterset, 2 dekjes, setje getten, tok, 1 zweep, ledervet, vliegen/antiklitspray en wat EHBOspulletjes voor het geval dat)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 12:01

Iedereen moet wat mij betreft lekker zelf weten hoeveel spullen hij/zij koopt. Sommige mensen vinden het leuk om setjes te kopen/verzamelen, andere mensen kopen een 2ehands dekje en doen daar jaren mee. Het is maar net wat je zelf leuk en belangrijk vindt!

Idem toch met kleding voor mensen? De ene loopt jaren rond in dezelfde outfits en koopt alleen bij de kringloop, terwijl de ander elke maand nieuwe kleding koopt en een kast heeft die uitpuilt.

Denk dat ik er zelf een beetje tussenin zit, zowel met de paarden, als met m'n eigen outfits ;)

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 12:20

er werd mij gister door een instructrice verteld dat je zo al 150 euro aan voer kwijt bent? Dit kan toch nooit als het gaat om een D-pony? En hoeveel kost een zak voer gemiddeld (20kg) en weten jullie ongeveer hoeveel een pony eet? (Per maand) 1/2 zakken? Hij staat overigens gemiddeld 12 uur op de wei en krijgt ook hooi.