Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:07

M'n pensionstaleigenaar ziet me aankomen met mijn vrachtwagen met zand om mijn eigen paddock te bouwen _O-

Ik denk dat al je wat meer in de periferie van NL woont, dat veel pensionstallen dat gewoon van een boertje om de hoek zijn. Die vind het vast allemaal wel prima. In de randstad zijn pensionstallen echt bedrijven. Daar kan je niet zo makkelijk even allemaal aanpassingen doen.

Gini

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:09

En dan moet je je afvragen of je zo een grote investering wilt doen voor een plek die niet de jouwe is. En heb jij dan alleenrecht op die paddock? Wat als andere stalgenoten er ook gebruik van willen maken etc?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:17

tja, ik denk dat je je eerder af moet vragen of het fair is om een paard aan te schaffen als je alleen maar zo'n stal kunt bieden :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:26

ik vind het absurd dat zulke stallen nog een milieuvergunning krijgen voor zoveel paarden. Paarden houden is grondgebonden dierhouderij. Legbatterij kippen zijn niet meer van nu, kalveren mogen niet meer in kisten worden opgefokt, koeien leven in ruime loopstallen, tegenwoordig steeds vaker met (zand) uitloop maar blijkbaar mogen paarden wel in kleine hokjes gehouden worden zonder regelgeving over de mogelijkheden om ze een bepaald aantal uur los te kunnen laten lopen.

Regelgeving voor bepaald grondoppervlak als in paddock en/of weidegang per paardplaats bij beoordelen vergunning zou hier wel wat aan kunnen doen... Regels voor stalgrootte zitten er aan te komen, maar regels voor paddock en/of weide oppervlak zou een goede aanvulling zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:47

Kinke schreef:
tja, ik denk dat je je eerder af moet vragen of het fair is om een paard aan te schaffen als je alleen maar zo'n stal kunt bieden :)

Ja klopt. Blijft het feit dat er heel veel paarden op die manier gehuisvest zijn. Dieptriest. Lijkt me een goed plan JoyceB om in de wet vast te leggen dat elk paard de beschikking moet hebben over een wei/paddock van minimaal een bepaalde afmeting. Ik zie zoiets er uiteindelijk ook wel komen, maar daar gaat veel tijd overheen, want de bedrijven hier kunnen dan wel sluiten, en waar moeten ak die honderden paarden dan naartoe?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:53

Nikass schreef:
Kinke schreef:

Ja klopt. Blijft het feit dat er heel veel paarden op die manier gehuisvest zijn. Dieptriest. Lijkt me een goed plan JoyceB om in de wet vast te leggen dat elk paard de beschikking moet hebben over een wei/paddock van minimaal een bepaalde afmeting. Ik zie zoiets er uiteindelijk ook wel komen, maar daar gaat veel tijd overheen, want de bedrijven hier kunnen dan wel sluiten, en waar moeten ak die honderden paarden dan naartoe?

Ik snap werkelijk niet waarom je aan een paard begint, als je ze iets simpels, als vrije ruimte (minstens overdag) niet kunt geven. En daarnaast zou ik zelf als paardeneigenaar never nooit niet op zo'n commerciele stalling gaan staan. Moet er niet aan denken. Dan was ik echt niet aan mijn paard begonnen. Er zal ooit ergens eens een grens getrokken moeten worden, te beginnen bij de mens, die eens goed moet nadenken voor hij/zij aan een dier begint, die hij/zij niet kan geven, wat ze nodig hebben en waar ze recht op hebben.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:53

Kinke schreef:

Je helpt daar alleen niet de mensen mee die om wat voor reden dan ook op zo'n stal staan en nu iets anders willen. Dan vind ik het jammer dat er steeds gesuggereerd wordt dat die mensen niet willen, dat hoeft niet altijd zo te zijn.
Ik weet dat er heel veel mensen zijn die het prima vinden, ze hebben tenslotte een warme kantine en hun paard haalt winstpunten, dus zo slecht zal hij het wel niet hebben... Hier kan ik mer erg kwaad over maken en deze mensen zijn idd geen paard waard imo. Maar scheer niet iedereen over één kam. Ik heb in die situatie gezeten en het is zo kwetsend als je dat dan te horen krijgt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:54

joyce B schreef:
ik vind het absurd dat zulke stallen nog een milieuvergunning krijgen voor zoveel paarden. Paarden houden is grondgebonden dierhouderij. Legbatterij kippen zijn niet meer van nu, kalveren mogen niet meer in kisten worden opgefokt, koeien leven in ruime loopstallen, tegenwoordig steeds vaker met (zand) uitloop maar blijkbaar mogen paarden wel in kleine hokjes gehouden worden zonder regelgeving over de mogelijkheden om ze een bepaald aantal uur los te kunnen laten lopen.

Regelgeving voor bepaald grondoppervlak als in paddock en/of weidegang per paardplaats bij beoordelen vergunning zou hier wel wat aan kunnen doen... Regels voor stalgrootte zitten er aan te komen, maar regels voor paddock en/of weide oppervlak zou een goede aanvulling zijn.

Ja, ik ben het helemaal met je eens. Ik vind het schandalig dat pensionstallingen voor grof geld zulke 'service' leveren voor paarden. Als mens zou je ook niet de hele dag opgesloten willen zitten. Of wel soms?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:58

Oh sorry Tita, was jij dat van die stal? Nou nogmaals, ik zou het nog niet voldoende vinden, zomer 24/7 buiten en winter 24/7 binnen. Geen enkel paard zou in mijn ogen ooit 24/7 binnen moeten staan :o.

Áls een dergelijke we er ooit door zou komen vraag ik me wel af wat ze met alle paarden doen die nu zo staan. Die kun je echt niet allemaal ineens anders huisvesten en massale verkoop lijkt me ook niet de bedoeling? En daarbij, hoe ga je dat controleren?
Laatst bijgewerkt door Sees op 25-11-13 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:03

Kijk, ik vind deze wel een hele mooie:
“The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated.”
(even gestolen van Ghandi).

Zo'n wet zou er wel mogen komen, maar dan geleidelijk invoeren, zodat je inderdaad niet plotsklaps met een totaal overaanbod zit van paarden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:03

Het zal geleidelijk moeten gaan en dan zullen er denk ik minder paarden in de randstad gehuisvest worden. Misschien wel sowieso minder paarden in Nederland. Maar ja dat is idd een hele mentaliteitsverandering, dat gaat niet zo snel.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:10

Maar ik vind dat we dan moeten beginnen met de paardeneigenaren. Bezint, eer ge aan een paard begint.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:13

Nikass schreef:
Je helpt daar alleen niet de mensen mee die om wat voor reden dan ook op zo'n stal staan en nu iets anders willen. Dan vind ik het jammer dat er steeds gesuggereerd wordt dat die mensen niet willen, dat hoeft niet altijd zo te zijn.
Ik weet dat er heel veel mensen zijn die het prima vinden, ze hebben tenslotte een warme kantine en hun paard haalt winstpunten, dus zo slecht zal hij het wel niet hebben... Hier kan ik mer erg kwaad over maken en deze mensen zijn idd geen paard waard imo. Maar scheer niet iedereen over één kam. Ik heb in die situatie gezeten en het is zo kwetsend als je dat dan te horen krijgt.

Ik scheer niet iedereen over 1 kam, dat jij dit dan zo enorm kwetsend vindt, daar kan ik niets aan doen. Ik weiger om bij iedere post een verhaaltje over verzachtende omstandigheden of bepaalde uitzonderingen te vermelden. Ik hoef hier ook geen mensen te 'helpen', ik mag best posten dat ik het vreemd vind dat weetikhoeveelprocent van de paardeneigenaren hier blijkbaar niet over nadenkt of misschien vindt dat het hebben van een paard een soort 'recht' is.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:25

Twiggy2008 schreef:
Nikass schreef:

Ik snap werkelijk niet waarom je aan een paard begint, als je ze iets simpels, als vrije ruimte (minstens overdag) niet kunt geven. En daarnaast zou ik zelf als paardeneigenaar never nooit niet op zo'n commerciele stalling gaan staan. Moet er niet aan denken. Dan was ik echt niet aan mijn paard begonnen. Er zal ooit ergens eens een grens getrokken moeten worden, te beginnen bij de mens, die eens goed moet nadenken voor hij/zij aan een dier begint, die hij/zij niet kan geven, wat ze nodig hebben en waar ze recht op hebben.

Je moet vooral gaan staan waar je het fijn vindt, sommige mensen zijn stadsmensen, en sommigen houden meer van dorpjes. Ik sta op een hele commerciele stalling, maar mijn paard kan meer dan voldoende naar buiten, in de zomer in een kudde 24/7 en in de winter op paddock of op weiland, overdag. Ik denk echt niet dat het commerciele nou een probleem hoeft te zijn. Waarom zou het een probleem zijn als iemand z'n geld verdient met het huisvesten van paarden. Dat liever dan een boertje die het er maar een beetje bij doet.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:35

Anoeska ik denk toch dat Twiggy het anders bedoeld ;). Een stal waar meer paarden staan dan eigenlijk fatsoenlijk gehuisvest kunnen worden, wekt al snel de indruk de inkomsten boven het welzijn van de dieren te stellen ;).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:37

het gaat ook niet om commercieel of niet, het gaat om hoeveel paarden je op hoeveel grond gaat houden en hoeveel ruimte je dan per paard hebt. Als ik percelen te koop zie staan van 1 ha met een buitenbak, binnenbak, parkeerplaats, stapmolen en kantine/foyer in een grote stal met 50 boxen inclusief milieuvergunning, dan denk ik... Waar laten ze al die paarden?
Misschien kun je dan nog 5 ha of meer weidegang er bij huren of pachten, dan heb je een oplossing, maar valt dat weg, dan heb je dus een "waardeloos" bedrijf als je kijkt naar dierenwelzijn...

Overigens valt het vaak best mee met gebrek aan ruimte en groen in de randstad. Alleen door bestemmingsplannen van gemeenten wordt het moeilijk gemaakt die ruimte goed te benutten. Genoeg boeren/buitenlui die er paarden bij willen doen of over willen stappen, maar dan moet het wel mogen en moet je goede voorzieningen mogen bouwen/aanleggen. Als al moeilijk wordt gedaan over een goede buitenbaan met drainage en verlichting, dan is een binnenbak helemaal lastig bespreekbaar... Laat staan zoveel m2 paddocks/zandgrond (maar bedrijventerreinen met heel veel asfalt of klinker parkeerplaatsen mag wel)

Groen mag niet bebouwd worden of aangepast worden, behalve als het in het belang van de overheid is en het veel geld op brengt, oh ja of in belang van "natuur" maar als men het nodig vind moet dat ook wijken en wordt er elders weer landbouwgrond onteigent om de afgepikte en volgebouwde natuur weer te compenseren...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 25-11-13 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:38

Ooit ben ik ook zo begonnen op zo'n stal. 150 paarden en niet of nauwelijks ruimte. Maar als kind zijnde ging je op rijles op de manege, je groeit daar op, je ziet en kent en leert ook niet anders dan die wijze. En dan heb je zelf paarden en die gaan net zo makkelijk mee op die wijze. Toen bokt opgericht werd had ik net eigen paarden. En als 1 van de eerste mensen op bokt heb ik andere manieren geleerd. Maar nog veel mensen komen pas met fora in aanraking na enkele jaren tussen de paarden te hebben gelopen. Als je in je omgeving niet anders kent en ziet, en je leert het niet anders, hoe moet je dan beter weten?

Dus het riedeltje niet aanschaffen als je geen andere stal/mogelijkheid kunt bieden gaat gewoon niet altijd op. Niet zolang er nog te weinig over geschreven is, niet zonder goede voorbeelden in je omgeving. Mensen leren op de stallen in de omgeving, zolang die het slechte voorbeeld geven blijf je in dit circuleren.

Verbetering begint bij de mensen die beter weten, niet bij de mensen die beginnen of niet anders kennen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:42

Anoeska schreef:
Twiggy2008 schreef:

Je moet vooral gaan staan waar je het fijn vindt, sommige mensen zijn stadsmensen, en sommigen houden meer van dorpjes. Ik sta op een hele commerciele stalling, maar mijn paard kan meer dan voldoende naar buiten, in de zomer in een kudde 24/7 en in de winter op paddock of op weiland, overdag. Ik denk echt niet dat het commerciele nou een probleem hoeft te zijn. Waarom zou het een probleem zijn als iemand z'n geld verdient met het huisvesten van paarden. Dat liever dan een boertje die het er maar een beetje bij doet.

Prima, jouw keuze en dat mag. Prima ook dat je paard buiten komt. Ik had het over commerciele stallingen, waar je paard (in de winter) niet buiten of amper buiten komt. Ikzelf zou inderdaad nooit op een massale stalling willen staan, laat staan op eentje waar mijn paard niet buiten komt. Daarbij hou ik erg van mijn rust op de momenten dat ik bij de paarden ben. En, heel belangrijk, daarbij heb ik gemerkt dat ze op grotere stallingen geen of amper rekening houden met mijn insuline resistente paard. Hij wordt alleen maar als 'lastig' ervaren. Er is veel onbegrip en onkunde rondom paarden met die aandoening. Denk dat dat de grootste reden is dat ik liever zelf bepaal hoe en wat, wat mijn paard betreft. Heb iets te vaak moeten dealen met mensen die poen aan mijn paard verdienen, maar er ondertussen wel voor zorgen dat hij bijna bevangen raakt. Ik sta ook niet bij een boertje, wij doen alles zelf, huren de plek alleen maar van iemand. Dat ik dan veel zelf moet doen, het zij zo. Met liefde. En nog supergezellig ook met een paar andere meiden met dezelfde insteek.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:43

Kinke schreef:
Nikass schreef:

Ik scheer niet iedereen over 1 kam, dat jij dit dan zo enorm kwetsend vindt, daar kan ik niets aan doen. Ik weiger om bij iedere post een verhaaltje over verzachtende omstandigheden of bepaalde uitzonderingen te vermelden. Ik hoef hier ook geen mensen te 'helpen', ik mag best posten dat ik het vreemd vind dat weetikhoeveelprocent van de paardeneigenaren hier blijkbaar niet over nadenkt of misschien vindt dat het hebben van een paard een soort 'recht' is.

Het was niet zo ontzettend persoonlijk bedoeld hoor, het is vaker hier gezegd en natuurlijk heb je gelijk maar er zijn nou eenmaal uitzonderingen. Het leven is namelijk niet zwart/wit.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:44

Sees schreef:
Anoeska ik denk toch dat Twiggy het anders bedoeld ;). Een stal waar meer paarden staan dan eigenlijk fatsoenlijk gehuisvest kunnen worden, wekt al snel de indruk de inkomsten boven het welzijn van de dieren te stellen ;).

Helaas ook persoonlijk al een paar keer ervaring mee gehad, met stallingen waar het geld duidelijk boven het welzijn van mijn paard gesteld werd. En dat kun je doortrekken naar vele andere paarden.... ;(

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:45

uiteraard is het leven niet zwart/wit, maar ik ga er vanuit dat men slim genoeg is om dat zelf te bedenken. Ga niet alles voorkauwen hier :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:47

Ik ben het met ShamalArabs eens dat verbetering begint bij de mensen die beter weten. Nee je hoeft anderen niet te helpen maar dat suggereert dat het lot van die paarden van anderen je uiteindelijk niet zo heel veel kan schelen?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:54

tja die grote commerciele stallen zullen nooit weggaan
Ik heb op 3 stallen gestaan en pony is van elke stal iets beter geworden, dat is het enige wat ik kan doen telkens betere stal zoeken met mogelijkheden en ook voor mezelf :j want ik heb mijn paarden niet om naar te kijken.

Ik blijf hierna nog gewoon paardrijden en geen haar op mijn hoofd die er over nadenkt om te stoppen
En ik heb zojuist een filmpje geplaatst van een stal met uitloop maar daar wordt dan niet op gereageerd, maar lekker constant lopen afgeven op de stallen zonder weidegang en met in de winter er niet uit.

Jullie bereiken er niks mee, de gene in topic met stalpaarden (en op bokt zitten er meer dan genoeg) zijn hier weg.
Nu praten jullie enkel tegen jezelf dat jullie zo goed bezig zijn en paardwaardig alle andere mensen moeten maar nadenken of verhuizen of gewoon niet paardrijden.... hoe logisch is dit?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:56

Nikass schreef:
Ik ben het met ShamalArabs eens dat verbetering begint bij de mensen die beter weten. Nee je hoeft anderen niet te helpen maar dat suggereert dat het lot van die paarden van anderen je uiteindelijk niet zo heel veel kan schelen?

8)7 :evaw:

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:58

Nikass schreef:

Heel eerlijk.... Ik vind dat met de informatie die tegenwoordig tot onze beschikking staat, niet een paardeneigenaar onwetend hoeft te blijven, hoor. Die tijd hebben we nu wel gehad, lijkt me. Ik zal zelf een voorsprong hebben, heb namelijk nog nooit op een manege gereden (ja, toen ik begin 20 was een half jaartje, maar ik vond er niets aan en een jaar of 10 geleden 3 lesjes gedaan. Vre-se-lijk :o ). Ik leerde als kind (7 jaar) rijden en verzorgen bij een paardenliefhebber met diverse paarden en pony's. Die stonden buiten met schuilstal. Was een topplekje om als kind alles te mogen leren en ervaren wat paarden betreft. Mijn dochter van 8 rijdt en verzorgt inmiddels ook op zo'n plek. Ik wilde haar per se niet op een manege en al zeker niet die maneges hier in mijn buurt (ik heb er binnen een straal van 2 km al drie zitten, waar de paarden niet eens naar buiten komen). Dat soort bedrijven spek ik bewust niet, heb geen behoefte überhaupt daar te zijn, laat staan mijn kind daar te laten rondlopen. Nu is ze elk weekend een paar uurtjes bezig, waarvan een uurtje rijden (tenzij ze naar de hei/bos gaat) en voor de rest verzorgen (en dat doet ze ook met onze paarden, als ze met mij mee gaat) in weer en wind. Dat leren ze je allemaal niet op de gemiddelde maneges. :P