[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 14:43

Sardis schreef:
ik ken iemand die er elke avond een (niet los geschudde) plak stro bij de slowfeeder met mazen van 20 mm bijdoet, en dat gaat prima, zijn ze lekker lang mee bezig :)

Dank. Dan ga ik denk ik maar eens wat uitproberen.

Ingrid_92

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 14:54

Ik heb een 1000 litervat op de kop getikt. Die ga ik door de helft zagen en er 2 slowfeeders van maken. Nu vroeg ik me alleen af hoe jullie hier het net in bevestigd hebben? Bij een kuubkist zin de hoeken natuurlijk 90 graden en kun je er een vierkant rooster in maken. Bij een litervat heb je ronde hoeken, dus dat lijkt me lastiger. Zijn er speciale roosters om in litervaten te monteren? Ik wil er een net in hebben, maar het net moet je, lijkt mij, wel weer vast maken aan een frame. Of.... hoe hebben jullie dit gedaan?

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 16:39

Mijn slowfeeder voor op stal is bijna af!

Heb alleen een net nodig van maar 40 x 50.. Redelijk klein dus.. Weet iemand waar ik zo'n klein netje kan vinden niet al te duur?

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 18:50

Ingrid_92 schreef:
Ik heb een 1000 litervat op de kop getikt. Die ga ik door de helft zagen en er 2 slowfeeders van maken. Nu vroeg ik me alleen af hoe jullie hier het net in bevestigd hebben? Bij een kuubkist zin de hoeken natuurlijk 90 graden en kun je er een vierkant rooster in maken. Bij een litervat heb je ronde hoeken, dus dat lijkt me lastiger. Zijn er speciale roosters om in litervaten te monteren? Ik wil er een net in hebben, maar het net moet je, lijkt mij, wel weer vast maken aan een frame. Of.... hoe hebben jullie dit gedaan?

Ik heb aan elke lange kant een (vastzet)ring gemaakt. Ik leg er dan EJ netten in vast met karabijnhaken.
Zoals dit, maar dan heb ik nu ook IBC vaten:
Afbeelding

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 19:33

Met cvbuis kan je zelf bepalen hoe rond je de hoek maakt!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 22:16

Voor wie er misschien wat aan heeft.
Om veilig langzaam te voeren in stal.....

Afbeelding

Wie weet heeft iemand er wat aan.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 23:07

Mm, ik zou niet graag een hooiruif hebben ivm de hoofd-halshouding.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:45

zou een bak van 60/40/40/+-40h groot genoeg zijn om een slowfeeder te maken voor op stal?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:41

Ik heb vandaag een oude kinderbox gehaald die dienst gaat doen als hooiruif in het land. De bodem is 20 cm van de grond (onderste laag hooi word niet vies van opspattend zand) Ik weet alleen nog niet of ik ook een net aan de binnen kant ga bevestigen, de spijlen zitten op 5 cm naast elkaar en zijn 55 cm hoog. De tweede bodem word deksel. Deze moet goed in verf, is triplex en mijn ervaring is dat dat niet goed tegen regen kan.

Maar er komen hier leuke ideeën voorbij. :j

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:46

Ingrid_92 schreef:

Dit hadden wij ook gedaan, maar mijn acrobaat stond binnen no time met zijn 2 voorbenen in de bak om het net zo op te spannen dat eten makkelijker werd.
Maar hij bleef uiteraard met zijn ijzers vasthangen..
Hij vond het wel een leuk spelletje, maar ik zo niet. Netten waren er sneller uit dan in.

Als je paarden zonder ijzers hebt is het een oplossing, maar bij ons was het niet ideaal.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:51

Heb mn 2 x2 net binnen...paard krijgt honger bij het eten :D

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 15:15

Sardis schreef:
Heeft iemand hier ervaring mee?
http://thehaypillow.com/13-slow-feeder- ... illow.html

Ondanks dat ze behoorlijk aan de prijs zijn, vind ik ze er wel interessant uitzien :j

Ik lees al een tijdje mee omdat ik ook op zoek ben naar een goede oplossing voor het hooi. Die Hay Pillow ziet er knap uit, maar inderdaad prijzig. Ik ben daarom ook heel erg benieuwd naar ervaringen.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:14

Ik ben erg tevreden over mijn 2x2 netten. Tot nu toe zijn ze nog heel! Ik heb ze in een bak hangen, een beetje het idee zoals marionblo heeft gedaan.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:43

Als je mazen van 10 x 5 hebt, vertraagt dat wel een beetje?

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 19:42

Mijn ervaring is dat je met die maaswijdte net zo goed van de grond af kan voeren, zo snel dat het gaat

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:16

marengolike schreef:
Mijn ervaring is dat je met die maaswijdte net zo goed van de grond af kan voeren, zo snel dat het gaat

Hmm zoiets dacht ik al, dan zoek ik iets anders

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 17:00

Ik heb gisteren het slowfeeder net van Epplejeck binnen gekregen. Ik ga hem vandaag ophangen. Ik ben al heel blij om te zien dat de opening lekker groot is (het is een vierkant net). Ik zag al wel dat een van de naden losliet, dus ik hoop maar dat het net goed blijft.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 18:57

vandaag aan het klussen geweest en een overdekte slowfeeder gemaakt waar gevulde hooinetten in vast gemaakt kunnen worden.

ben er wel blij mee, dak had wat lager gemogen en misschien wat meer overstek op de korte kant. maar denk dat we er veel plezier van zullen hebben deze winter.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 19:08

Mooie grote bak!
Is-ie ook verzwaard aan de onderkant? Zodat ze hem niet kunnen omkiepen.
Dat moeten wij nl wel doen met de houten kisten die we hadden en nu hebben we het ook gedaan met de IBC vaten. 2 Grindtegels erin en beton eromheen storten.
Anders worden ze opgetild door een van de Haflingers....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 19:10

2a54z6e45r6r schreef:
xxpinczowxx schreef:
Hebben jullie nig ideeën voor een slowfeeder op stal? Een net opgangen wil ik liever niet omdat paardlief dan met een scheef hoofd moet eten..

Iets met hout lijkt me wel wat, ben zelf aardig creatief dus hoop dat ik iets leuks kan maken met jullie ideeën :)

[ Afbeelding ]
Ik zag dit online passeren <3

Waar had je die gevonden?
Vind ik wel netjes

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 19:11

Met de pallet en de verhoogde voer erin lijkt hij me stabiel genoeg, maar dat zal het gebruik uitwijzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 19:13

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 19:16

Wat duur zeg, je zou denken dat je dat zelf een stuk voordeliger moet kunnen maken.
Ik zou ook een fijner net willen.
Heb zelf ook vooral slowfeednetten tegen het verknooien, maar die zijn 3 x 3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 20:39

Ze hebben ook 6 cm, nog duurder ;)
Als het werkt kan het wel uit. Ze moeten er geen plukken uit kunnen trekken, dat doen ze nu
Ze verknoeien nu 10 % denk ik
Al gauw 6 balen op jaarbasis dan is het net betaald

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 20:59

@fokfanaat, ik zou hem even flink verzwaren. Wij hebben een enkele bak voor een d-pony, quarter en shet. Er zit een net in en ik heb ze weleens tekeer zien gaan en de bak zien verplaatsen, dus niet verzwaard kan echt ongelukken geven, juist met die palen en het dakje erboven. Dat valt om en evt op of over een paard.

Wel goed gedaan hoor, hoop dat je er veel plezier van hebt. ( of je paarden dan..........)