Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imker

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:30

DD, zie antwoord van MadamX. Daarbij neemt zand/klei geen vocht op en 100% strokorrel wel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:36

Jullie hebben natuurlijk gelijk.
Zit er verschil in de zakken, in die zin at je kunt zien wie de fabrikant is??
De zak die ik van Top had was iig naamloos.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:41

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:04

Ok, ik ben er bijna uit met mijn stalgenoten; we gaan het proberen op strokorrels!
Welk merk raden jullie mij aan? Gewoon de goedkoopste of een ander merk?

Als wij duurder uit zijn dan nu met vlas, houden we het op vlas.
Ik heb bij verschillende bedrijven genoemd in dit topic offerte aangevraagd, ben erg benieuwd.

phietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 00:14

Je kunt gewoon het beste bij een goed bedrijf kopen.
Agrifirm of een ander bekend bedrijf welke in dit product handeld.
Zulke bedrijven leveren gegarandeerd goed product en staan daar ook achter. Ze weten wat er in hun product zit en wat er in mag zitten en waar het vandaan komt!..

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 08:09

phietje schreef:
Je kunt gewoon het beste bij een goed bedrijf kopen.
Agrifirm of een ander bekend bedrijf welke in dit product handeld.
Zulke bedrijven leveren gegarandeerd goed product en staan daar ook achter. Ze weten wat er in hun product zit en wat er in mag zitten en waar het vandaan komt!..

Grappig... werk je toevallig bij agrifirm?

phietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:06

nee, ik gebruik al sinds september strokorrels ...
eerst via groeinnatuurlijk..nu via agrifirm..
groeinatuurlijk was te duur.. (nu niet meer trouwens) eerst was deze meer dan 9 euro per zak.

phietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:10

hoorde mijn vriendin trouwens over vlaskorrels.??iemand daar ervaing mee??!..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:41

Citaat:
Dieren health plan:
€ 4,66 per 10 kilo

Zeolite
3.52 per 10 kilo/3.95 per 10 kilo

Bellinco
3,25 per 10 kilo

Top diervoeders
3,08/3,00 per 10 kilo

Strovan
Prijsonbekend

Dolsman
3,10 per 10 kilo

Zeoliet is 5,48 per 15 kg - is inclusief btw! en wordt gratis bezorgd in geheel NL maar dan wel per pallet ( = 60 zakken)

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 16:41

Jannepauli schreef:
Citaat:
Dieren health plan:
€ 4,66 per 10 kilo

Zeolite
3.52 per 10 kilo/3.95 per 10 kilo

Bellinco
3,25 per 10 kilo

Top diervoeders
3,08/3,00 per 10 kilo

Strovan
Prijsonbekend

Dolsman
3,10 per 10 kilo

Zeoliet is 5,48 per 15 kg - is inclusief btw! en wordt gratis bezorgd in geheel NL maar dan wel per pallet ( = 60 zakken)

Yeb, maar levert alleen aan bedrijven.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 16:45

Citaat:
Yeb, maar levert alleen aan bedrijven.

Nee hoor, ik heb vanmiddag uitgebreid met ze gesproken en ik kan het zo bestellen! Ik wel weliswaar méér dan 1 paard maar een bedrijf ben ik zeker niet ( althans niet wat de paarden betreft!) ! Losse zakken kun je er inderdaad niet krijgen, het gaat per pallet!

Toch twijfel ik nog steeds... ik ben als de dood dat de paarden er van gaan eten.. en aangezien dat spul na contact met water opzwelt, vrees ik het ergste.. Zijn er al ervaringen op dit gebied?

phietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 18:39

jah, die van ging er eerst ook van eten.. stom dier..
nou teon ben ik er dus met de vliegenspray (hertshornolie) overheen geweest..geen probleem meer.. toen vonden ze het vies..
nu..(na paar maanden gebruik) eten ze het trouwens helemaal neit emeer.. ze trappen er zeg maar neit meer in!!>hha

phietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 18:40

als jet het goed nat maakt valt de bovenste laag goed uitéén en dan heb je ook minder last. of het het zeepsop natmaken..vind ze ook vies./of met oude mest vermengen.. dus wat oude stalstrooisel ovelaten..

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 18:52

Je hoeft er echt niet bang voor te zijn hoor! Na een eerste enthousiaste hap hebben ze donders goed in de gaten dat dat andere koek is..... Bij mij ligt het er nu circa 1 week in en voorlopig bevat het erg goed! Mooie dichte laag die goed blijft liggen.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 19:01

Hoe blijft de kleur? Mooi geel of bruin?
Ik merk dat het vlas met dit vochtige weer snel vochtig wordt, ook al staan de paarden buiten. Hoe bevalt dat met strokorrels?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 19:43

De bodem wordt zeker niet zo bruin als bij vlas. Ik heb 3 vlasboxen en 1 experimentele korrelbox en zoals ik er nu over denk ben ik 'over'. Ik den kalleen dat het helemaal leeghalen van de korrelbox erg veel werk zal zijn (zwaar).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 14:40

ik had een vraag... in het "expiriment topic" worden rubber matten gewerkt kunnen stro korrels ook zonder rubbermatten want om het een keer te proberen lijkt mij dat een vrij dure aanschaf als het later niets blijkt te zijn. Dus kan het ook zonder ?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 17:16

ja hoor, ik gebruik de korrels op een klinker ondergrond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 18:52

wuswa schreef:
ja hoor, ik gebruik de korrels op een klinker ondergrond

oke dankje ! zou het denkje ook werken als je een betonnen ondervloer heb met aan 1 kant een putje ? (wel licht schuin aflopend naar het putje)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 00:39

Ik heb alleen de laatste twee pagina's gelezen dus foregive me als ik iets vraag wat al voorbij gekomen is, maar is het de bedoeling dat je 'potstalt' met dit spul?

Ik heb normaal altijd houtkrul, leg een dik bed en haal dan dagelijks mest en natte plekken weg en vul aan met wat schoon. Dan hark ik alles door elkaar zodat schoon en vuil vermengd zijn en zo de stal overal weer droog is. Stal wordt dus in princiepe nooit leeg gehaald, maar bed 'rouleert' als het ware.
Dit is voor mij de meest ideale manier van mesten gebleken, mits het oorspronkelijke bed dik genoeg is heeft het paard zo altijd een schone en droge stal en ben je ongeveer 1 baal krullen ('s winters iets meer, 's zomers minder) per week kwijt (oorspronkelijke bed is minstens 4 pakken in een 3x3 stal). Dat geldt dan wel voor een paard wat overdag buiten staat en alleen 's nachts op stal. Staan ze langer op stal dan red je't uiteraard niet met 1 baal per week.

Is deze manier van mesten ook mogelijk met dit spul of moet het echt gepotstald worden. Ik ben er nl. geen fan van om urineplekken in de stal te laten liggen, maar met duurder wordende houtkrul is een goedkopere optie natuurlijk altijd interessant. Mits dat dus ook een droog bed oplevert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 00:56

@ francis : wat ik begrepen heb is als je goede kwaliteit korrels heb dat je ook geloof ik 6 weken een droog bedje heb en dat je daarna af en toe de natte plekken weg moest halen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 01:04

Da's dus waar ik niet zo in geloof, 6 weken geen pies weg halen kán geen droog bed geven, dan moet er een onderlaag van natte prut ontstaan. En daar hou ik dus niet van, ookal is de bovenlaag dan droog. 't Blijft een dikke laag urine en bacterien en viezigheid die ik gewoon liever niet in m'n stal heb. Ik zou dus vanaf dag 1 (nou ja, misschien dag 2 of 3) de natte plekken er uit halen en een hand korrels toevoegen... Als dat mogelijk is.
Want na die 6 weken, moet dan alles er helemaal uit? Dat neem ik toch aan, zoals ik zei.. die onderlaag moet dan één natte bende zijn.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:01

ik heb geen ervaringen in een stal, maar wel in diverse andere dierenverblijven.
6 weken red ik niet, dan is de laag dermate nat dat het tot de bovgenlaag doordringt.
ik zou dus in stallen ook regelmatiger de natte plek verwijderen, zeker 1x per week.

sindaspecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:04

Wij hebben het ook geprobeerd. 1 paard met chronische bronchitis deed het kwa stof er goed op. Alleen na 2 wk was het een zootje en hebben we de hele stal al weer leeg gehaald.
Duur grapje. Paard 2 heeft er 3 wk langer op gestaan maar ik vind het niks. De eerste 2 wk is het super maar dan.
Nee voor mij maar gewoon spaanders en stro.
Prijs kwaliteit staat niet in verhouding.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:10

@francis: volg ook het topic van Imker even, daar staan ook fotoos van dag tot dag.