Kokos in de buitenbak??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:34

india schreef:
Rianneke heb jij uiteindelijk nog los geleverde kokosvezel gevonden?

Nee :(:) Maar ik wil ze wel graag :D
Ben erg benieuwd naar dat monster van jou geplozen kokosvezel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:35

Mijn longeerbak dus ook en daar staan ze in als ik niet thuis ben, maar die wil ik ook gaan bekokossen :D , omdat ik de bodem wel erg zwaar vind voor ze om ook in te kuieren. Ze staan met 2 en er wordt wel gestoeid op achterbenen staan, elkaar achterna zitten dus die bodem moet wel wat aankunnen om het leuk te houden voor ze. Alleen zand gaat dus niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 07:49

Hoe onderhouden jullie de bak? Slepen jullie die of kan dat niet meer.

Stel je hebt je bak glad gesleept, dan moet de kokos er door gevreesd worden, kan dat met een tuinfrees waar je achter loopt? Maar dan heb je na dat je gefreesd hebt geen gladde bak meer, maar omgewoeld lijkt mij. Hoe trek je hem dan daarna glad?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 08:27

Tuinfrees hebben wij ook geprobeerd. Dat werkt absoluut niet! Je moet echt een trekker met een frees er achter laten komen.

Het is zaak de ondergrond zo glad mogelijk te maken, kokos zo goed mogelijk uit te pluizen en meteen te laten frezen. Wij hebben de fout gemaakt eerst de paarden er nog in te laten lopen, toen de tuinfrees geprobeerd en toen pas verstandig geworden en een boer gebeld. Als we dat meteen hadden gedaan, was het een stuk vlakker geweest.

Na het frezen is het uiteraard omgewoeld. Slepen gaat op dat moment niet. Hebben wij OOK geprobeerd :D maar het kokos bleef in de weidesleep hangen en ging kraters slaan in het zand. Gewoon de trekker er overheen laten rijden en die met de banden de boel aan laten rijden. Daarna zou zo'n rol ideaal zijn denk ik, maar wij hebben het met een pallet gedaan.

Leert van andermans fouten :Y) en bespaar jezelf een hoop extra gegraaf en gehark :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 08:50

Fijn dat je deze tips geeft, wij zouden nl de zelfde fouten maken :D

Nu nog een boer vinden die dat wil doen voor een redelijke prijs :Y)

Maar hoe onderhoudt je dan deze bak? Moet de boer regelmatig komen om te frezen? Mijn paard kan nogal kraters slaan als hij weer eens moet rennen.

Mac

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 08:54

Nee hoor, na het frezen zit de kokos door het zand en is het een kwestie van dichtharken/dichtslepen/dichtrollen. Ik denk dat rollen het beste zal gaan, maar wij hebben geen roller :P dus ik houd het bij een combinatie van harken en slepen met een pallet.

Ik heb wel foto's (en zelfs een filmpje) van het apparaat dat de boer meehad als je wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 08:57

Ow ja, films, foto's welkom.

Zo een rolding, bestaan die ook voor minitraktors?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 10:01

Hoe doen jullie dat met mest rapen??
Kun je het er nog wel makkelijk met een mestvork tussen uit krijgen??
Of is het handschoentjes aan en rapen :)

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 12:27

Wij vragen ons af met welke soort frees het gedaan moet worden want er blijken verschillende te zijn.
En we zijn bang dat de kokos in de frees blijft hangen en dat het om de machine heen verstrikt raakt.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 12:57

corina
hebben jullie het al geplozen en verdeeld?

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 13:00

nou we zijn nog steeds aan het pluizen :o , het schiet niet echt op we moeten nog 2,5 baal plukken.
Maar we willen weten met welke frees het gedaan kan worden zodat we er 1 kunnen bestellen en dan moeten we wel aan het pluizen :D ;)

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:03

ik heb de losse kokosvezel gevonden,
zijn mooie korte haren ongeveer 10 tot 15 cm en hebben wel wat harde stukjes, maar die zijn niet zo hard als houtstukjes, ik kan ze met mijn vingers stukmaken

dus ik ga denk ik volgende week bestellen,

maar.............
ik wil zo graag weten welke rotor of ploeg ik mioet bestellen bij de loonwerker?
wie helpt me aan een foto of type maat etc?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:12

DubbelDun schreef:
Hoe doen jullie dat met mest rapen??
Kun je het er nog wel makkelijk met een mestvork tussen uit krijgen??
Of is het handschoentjes aan en rapen :)

Iemand ???

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:46

india schreef:
ik heb net een monster opgevraagd van die geplozen kokosvezel
per baal 30 kg kost 18 euro
23 baaltjes nodig
= 414 euro ex verzendkosten (ex btw?)
krijg ik van de week aan,
het begint nu echt nodig te worden bij mijn bak,lijklen de duinen wel,
en dat is nog maar het begin van de zomer
nu nog een frees zoeken

ik kreeg een vraag via pb,

dit is het verhaal, de leverancier is tropic brasil of zo staat ook ergens in het topic

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:46

romeorowan schreef:
Ik heb gisteren telefonisch contact gehad met Topic Trading Brasil. Zij verkopen balen van ca. 30 kilo voor 18 euro.

deze dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 16:06

Ik heb een referentielijst/leveranciers gekregen, ik denk dat ik binnenkort maar eens die bakken daar ga bekijken.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 10:44

welke rotor/frees moet ik gebruiken?
ik heb met mijn llonwerker overlegt en die heeft het over een frees voor erin te werken en dan een rotorkopeg of zo is dat de juiste methode?

russel hoe waren de referentie bakken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 10:50

Ik ben nog niet geweest, steeds komt er wat tussen. Nu is het zondag en op zondag heb ik altijd het idee dat het dan niet uitkomt...

Ik zal het hier posten als ik ben geweest.

Over de frees ben ik ook wel benieuwd.

Ik heb doek liggen in de bak en eigenlijk ook niet meer genoeg zand, zou wat bij kunnen. Het doek is al helemaal kapot getrokken door de vorige eigenaar, heel zonde, waardoor de stabiliteit natuurlijk in de bak weg is. Ik hoop dat kokos dat terug gaat brengen. Ik denk dat als je een doek over je drainnage hebt liggen dat je heel goed moet bekijken of de pinnen van de frees niet te lang zijn en zo je doek aanprikken en stuk trekt.

Verder had ik een idee om kokos in mijn te zware bak te doen en daar eventueel nog een laagje van goede zand te laten storten, dus de kokos als vererende ondergrond te gaan gebruiken. Hoe denken jullie daarover? Is een stuk goedkoper dan alle het zand er uit laten halen, nieuw doek laten spannen, weer nieuw goed zand er in en dan ook ook eventueel snippers door het zand of kokos of zo, dan totaal ben je echt een hoop geld kwijt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 11:57

@Russel: als je doek nu al kapot is dan ben je al een stuk werking van de drainage kwijt.
Ik denk dat als je toch ook zand nodig hebt dat het idd een hoop werkt scheelt als je eerst een laagje kokos en dan een vers laagje zand er over doet. Scheelt volgens mij een hoop werk om de kokos goed door het zand te mengen. Volgens mij doen de paarden dat dan vanzelf wel :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 12:09

Ja, zo dacht ik het ook. De drainage is nog goed, wonder boven wonder. Of dat minder gaat worden elke winter, dat weet ik niet. De buizen zijn nog onlangs doorgespoten en de bak ligt 2 meter van een klein stroompje, het stroompje licht ongeveer 1,5 meter dieper dan onze grond.

Maar zand erop zal wel moeten denk ik, maar dan kan idd zoals jij zegt de bak minder goed gaan draineren. Maar kokos houdt weer water vast en zo zal mijn ondergrond ook minder gaan mengen met de bovengrond, het grind komt nl al naar boven en is al gemengd met het zand. Gelukkig heeft mijn paard daar geen last van.

Zo jammer dat de vorige eigenaar deze bak, volgens hun zeggen 25.000 gulden heeft gekost, zo verwaarloosd heeft in....dan ben je echt je geld niet waard. Hij werd bijna nooit getrokken, ze hadden niet eens iets om de bak te trekken, dat deed soms, maar dan ook heel soms een kennis...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 12:19

india schreef:
ik heb de losse kokosvezel gevonden,
zijn mooie korte haren ongeveer 10 tot 15 cm en hebben wel wat harde stukjes, maar die zijn niet zo hard als houtstukjes, ik kan ze met mijn vingers stukmaken

Heb je al bestelt? Ben erg benieuwd hoe je proefmonster er uit zag :D Het klinkt wel goed!

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 17:17

proefmonster was goed,
de haren waren 10-15 cm lang ongeveer,
en wat er aan stukjes in zat was zacht en kon ik met mijn handen verpulveren,
dus geen kans op stukjes tussen de hoeven,

ik wil eind van de maand bestellen,
maar wil heel graag weten wat de rotor of eg is die ik moet gebruiken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:17

Op de site staat een plaatje, gewoon zo een handfrees en ik heb al op google gezien dat je ze voor 35 euro per dag kan huren.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 16:41

welke site? staat dat plaatje?

iemand zei hier dat een handfrees niet werkte?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 16:45

Ik ga voor je zoeken, zal ik meteen alles doorsturen wat ik heb gekregen? Moet je even je email adres sturen, dan stuur ik het door is wel pdf bestandje.