Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
simodi schreef:Het verbaast me dat niemand meldt dat het juist ook van het individuele paard afhangt waar die zich lekker bij voelt!!!!
Niet elk paard heeft het naar zijn zin als hij de hele dag in de wei loopt!
Ja, als zo'n paard een uitloopstal heeft waarbij hij zelf kan bepalen of hij binnen of buiten wil staan, met een verhard stuk ervoor en een stuk zand om te rollen .... ja dan vermaakt hij zich prima de hele dag!
Maar zoals je zoveel ziet paarden die op warme dagen de hele dag op de wei staan zonder enige schaduw en onder de dazen? Nou, mij maak je echt niet wijs dat dat prettig is. Sterker nog, ik weet dat zeker. Op zulke dagen zet ik mijn merrries maar een paar uur buiten en daarna komen ze graag weer mee naar stal, waar ze lekker in de schaduw staan, een bak muesli krijgen en een tukkie gaan staan doen.
Mijn paarden komen ook maar een paar uur per dag in de wei, ze komen ook in de stapmolen en daarnaast doe ik nog iets met ze zoals rijden, longeren, grondwerk of lekker een buitenrit maken. Daarna mogen ze nog lekker een poosje in de paddock om te rollen en te kroelen. Ze staan altijd met z'n tweeen buiten, dus met gezelschap.
Ik merk aan allebei dat ze het prima naar hun zin hebben en tevreden en gezond zijn. Als ik kom zijn ze nooit chagerijnig, zijn altijd in de mood om wat te gaan doen en zitten goed in hun vel (zowel letterlijk als figuurlijk).
Dus mij overtuig je niet dat alle paarden altijd het meest gelukkig zijn met zoveel mogelijk weidegang.
Een halve dag buiten bevalt mij (en de paarden) prima!
Maanling schreef:Het gaat er niet om dat alle paarden iets anders willen.
Het gaat erom dat als je aan paarden begint zorgt dat ie naar buiten kán. Als paard in kwestie dat achteraf minder leuk blijkt te vinden pas je het maar weer aan. Maar de mogelijkheid moet er in eerste instantie wel zijn!
En niet dat je aan een paard begint wat niet naar buiten kan, en daardoor wegkwijnt. Dat is gewoon niet eerlijk.
Maanling schreef:Het gaat er niet om dat alle paarden iets anders willen.
Het gaat erom dat als je aan paarden begint zorgt dat ie naar buiten kán. Als paard in kwestie dat achteraf minder leuk blijkt te vinden pas je het maar weer aan. Maar de mogelijkheid moet er in eerste instantie wel zijn!
En niet dat je aan een paard begint wat niet naar buiten kan, en daardoor wegkwijnt. Dat is gewoon niet eerlijk.
runningkawa schreef:Ik heb de paarden nu 's nachts buiten staan, omdat ik anders vind dat ze te weinig beweging hebben...beweging buiten rijden.
Paarden hebben geen mensen nodig...wel paardenmaatjes.
Neemt niet weg dat ze aandacht van de mens niet leuk vinden...maar als ze perse mensen nodig zouden hebbenz ijn wilde groepen nogal erg zielig
Maanling schreef:Met dat laatste ben ik het niet zo met je eens Simodi, ik vraag me af in hoeverre paarden mensen als gezelschap nodig hebben om gelukkig te zijn als ze ook met een kudde lekker op de wei kunnen staan. Ik denk dat zo'n kudde-wei-paard het mensengezelschap goed kan missen.
runningkawa schreef:Maar ik vind het diep triest dat een paard ooit zo uit haar natuurlijke ding is gehaald...dat zou niet gebeuren als mensen nu eens leerde dat een paard een kuddedier is dat buiten hoort te zijn voor heel wat uren op een dag.
Als mensen dat eens besefte kreeg je geen paarden die niet in groepsverband kunnen staan...

runningkawa schreef:gelukkig heb ik toch wel anders gestaan
ruinen en merries liepen bij elkaar, maar er werd juist geselecteerd op wat bij elkaar paste
Sommige paarden stonden dan ook in een grote groep, andere maar met 2 samen.
runningkawa schreef:grr rot bokt met steeds niet plaatsen
Natuurlijk zijn sommige paarden al gevormd...maar de meeste zijn wel te hervormen hoor
, maar ik zou het fijner vinden als mensen met jonge dieren eens rekening gaan houden met het welzijn van hun jonge dier naast de opvoeding met de mens. Een paard is van nature sociaal, een kuddedier, een dier wat graag vriendschappen opbouwt met andere paarden (ruinen en merries) en een dier wat ook nog eens graag beweegt en de hele dag door kleine beetjes eet.
LADPR schreef:Paarden die niet met regen buiten willen staan of maar heel kort zijn zo gemaakt door de mens.
Ik geloof neit dat er zomaar paarden zijn dei liever binnen dan buiten staan

Moorke schreef:Als je heel erg intensief traint vind ik dat je het paard wel wat langer in stal kunt houden. Maar dan moet hij nog wel minimaal 2 uur buiten staan, en daarnaast moet je wel gaan rijden. Als je niet rijd moet hij wel langer buiten.
Nouks schreef:Moorke schreef:Als je heel erg intensief traint vind ik dat je het paard wel wat langer in stal kunt houden. Maar dan moet hij nog wel minimaal 2 uur buiten staan, en daarnaast moet je wel gaan rijden. Als je niet rijd moet hij wel langer buiten.
Waarom vind je dat? Heeft een paard dat intensief wordt getraind niet misschien juist de gelegenheid nodig om zich even uit te kunnen leven en de training te kunnen verwerken?
LADPR schreef:Paarden die niet met regen buiten willen staan of maar heel kort zijn zo gemaakt door de mens.
Ik geloof neit dat er zomaar paarden zijn dei liever binnen dan buiten staan
En ook daar reageert een enkel paard zeer slecht op, en zul je dus een schuilmogelijkheid moeten bieden.Ninx schreef:Ook noemen veel mensen zich sportruiter, en hun paard sportpaard, terwijl ze op 'hobby-niveau' rijden.... ofwel: er hun boterham niet mee verdienen. Ik vind dat echt drogredenen om je paard binnen te houden....