Paard 2 uur per dag op wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Re: Paard 2 uur per dag op wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:14

Het verbaast me dat niemand meldt dat het juist ook van het individuele paard afhangt waar die zich lekker bij voelt!!!!

Niet elk paard heeft het naar zijn zin als hij de hele dag in de wei loopt!
Ja, als zo'n paard een uitloopstal heeft waarbij hij zelf kan bepalen of hij binnen of buiten wil staan, met een verhard stuk ervoor en een stuk zand om te rollen .... ja dan vermaakt hij zich prima de hele dag!
Maar zoals je zoveel ziet paarden die op warme dagen de hele dag op de wei staan zonder enige schaduw en onder de dazen? Nou, mij maak je echt niet wijs dat dat prettig is. Sterker nog, ik weet dat zeker. Op zulke dagen zet ik mijn merrries maar een paar uur buiten en daarna komen ze graag weer mee naar stal, waar ze lekker in de schaduw staan, een bak muesli krijgen en een tukkie gaan staan doen.

Mijn paarden komen ook maar een paar uur per dag in de wei, ze komen ook in de stapmolen en daarnaast doe ik nog iets met ze zoals rijden, longeren, grondwerk of lekker een buitenrit maken. Daarna mogen ze nog lekker een poosje in de paddock om te rollen en te kroelen. Ze staan altijd met z'n tweeen buiten, dus met gezelschap.
Ik merk aan allebei dat ze het prima naar hun zin hebben en tevreden en gezond zijn. Als ik kom zijn ze nooit chagerijnig, zijn altijd in de mood om wat te gaan doen en zitten goed in hun vel (zowel letterlijk als figuurlijk).

Dus mij overtuig je niet dat alle paarden altijd het meest gelukkig zijn met zoveel mogelijk weidegang.
Een halve dag buiten bevalt mij (en de paarden) prima!

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:18

Mee eens. Als het echt warm weer is (lees: dazenweer), zetten we ze 's morgens vroeg buiten. Om 12.00 uur gaan ze dan weer graag naar binnen. Om dan vervolgens rond 19.00 uur weer naar buiten te gaan, tot het donker wordt. Dan hebben ze het minste last van de hitte en de dazen. Dit geldt dan in ieder geval voor de merries met veulens. De paarden die 's avonds gereden worden, gaan niet meer terug naar de wei. Maar die hebben dan ook beweging genoeg Cool

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:22

simodi schreef:
Het verbaast me dat niemand meldt dat het juist ook van het individuele paard afhangt waar die zich lekker bij voelt!!!!

Niet elk paard heeft het naar zijn zin als hij de hele dag in de wei loopt!
Ja, als zo'n paard een uitloopstal heeft waarbij hij zelf kan bepalen of hij binnen of buiten wil staan, met een verhard stuk ervoor en een stuk zand om te rollen .... ja dan vermaakt hij zich prima de hele dag!
Maar zoals je zoveel ziet paarden die op warme dagen de hele dag op de wei staan zonder enige schaduw en onder de dazen? Nou, mij maak je echt niet wijs dat dat prettig is. Sterker nog, ik weet dat zeker. Op zulke dagen zet ik mijn merrries maar een paar uur buiten en daarna komen ze graag weer mee naar stal, waar ze lekker in de schaduw staan, een bak muesli krijgen en een tukkie gaan staan doen.

Mijn paarden komen ook maar een paar uur per dag in de wei, ze komen ook in de stapmolen en daarnaast doe ik nog iets met ze zoals rijden, longeren, grondwerk of lekker een buitenrit maken. Daarna mogen ze nog lekker een poosje in de paddock om te rollen en te kroelen. Ze staan altijd met z'n tweeen buiten, dus met gezelschap.
Ik merk aan allebei dat ze het prima naar hun zin hebben en tevreden en gezond zijn. Als ik kom zijn ze nooit chagerijnig, zijn altijd in de mood om wat te gaan doen en zitten goed in hun vel (zowel letterlijk als figuurlijk).

Dus mij overtuig je niet dat alle paarden altijd het meest gelukkig zijn met zoveel mogelijk weidegang.
Een halve dag buiten bevalt mij (en de paarden) prima!

Het gaat er niet om dat alle paarden iets anders willen.
Het gaat erom dat als je aan paarden begint zorgt dat ie naar buiten kán. Als paard in kwestie dat achteraf minder leuk blijkt te vinden pas je het maar weer aan. Maar de mogelijkheid moet er in eerste instantie wel zijn!
En niet dat je aan een paard begint wat niet naar buiten kan, en daardoor wegkwijnt. Dat is gewoon niet eerlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:25

Maanling schreef:
Het gaat erom dat als je aan paarden begint zorgt dat ie naar buiten kán. Als paard in kwestie dat achteraf minder leuk blijkt te vinden pas je het maar weer aan. Maar de mogelijkheid moet er in eerste instantie wel zijn!
En niet dat je aan een paard begint wat niet naar buiten kan, en daardoor wegkwijnt. Dat is gewoon niet eerlijk.

Daar gaat het helemaal niet over; het paard in kwestie KAN naar buiten (hele dag zelfs als de eigenaar dat zou willen) maar de eigenaar wil niet dat 'ie langer dan 2 uur in de wei staat. Dus jouw opmerking slaat nergens op in deze discussie.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:32

Maanling schreef:

Ik vind ook dit nogal ongenuanceerd! Tenzij je met 'naar buiten kunnen' bedoelt niet allleen als weidegang maar ook paddock etc. Want ook paarden die geen weidegang hebben maar wel lekker regelmatig dagelijks in een paddock kunnen rommelen kwijnen echt niet per definitie weg.

Het gaat er om hoeveel aandacht je je paard geeft, de afwisseling en de beweging, naar mijn mening.

Als je een paard alleen maar weidegang geeft en nauwelijks iets met hem doet, denk ik dat hij veel ongelukkiger is dan wanneer hij minder/geen weidegang heeft, maar wel regelmatig van stal komt door lekker in de paddock te rollen, in de stapmolen te lopen en met het baasje/vrouwtje dingen te ondernemen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:32

Ik heb de paarden nu 's nachts buiten staan, omdat ik anders vind dat ze te weinig beweging hebben...beweging buiten rijden.

Paarden hebben geen mensen nodig...wel paardenmaatjes.

Neemt niet weg dat ze aandacht van de mens niet leuk vinden...maar als ze perse mensen nodig zouden hebbenz ijn wilde groepen nogal erg zielig Tong uitsteken

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:37

runningkawa schreef:
Ik heb de paarden nu 's nachts buiten staan, omdat ik anders vind dat ze te weinig beweging hebben...beweging buiten rijden.

Paarden hebben geen mensen nodig...wel paardenmaatjes.

Neemt niet weg dat ze aandacht van de mens niet leuk vinden...maar als ze perse mensen nodig zouden hebbenz ijn wilde groepen nogal erg zielig Tong uitsteken

Hangt er maar vanaf wat ze gewend zijn .... natuurlijk, van nature is dat zo. Maar er zijn nu ook eenmaal paarden die dat helemaal ontwend zijn en je dus geen plezier doet met alleen paardengezelschap. Ik spreek uit ervaring, mijn eigen (oude) merrie hield helemaal niet van andere paarden en was er erg bang van. Veel geprobeerd in een groepje, maar daar werd ze alleen maar paniekerig van. Dus alleen in de wei gehad, een paar uur per dag vond ze prima, daarna wilde ze er graag uit. Nu heeft ze een vriendinnetje met wie ze wel graag buiten loopt, maar we zijn wel 11 jaar verder!
Ik bedoel maar: kijk vooral eerst naar het paard als individu en wat hij dan nodig heeft of zich gelukkig bij voelt!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:39

Misschien is het je opgevallen Nouks (en misschien ook niet gezien je post) dat ik reageer op de quote zoals die daar staat.

Daarin zegt Simodi dat er ook paarden zijn die heel gelukkig zijn als ze maar even buiten komen. Dat klopt, maar daar mag je de huisvesting niet van laten afhangen naar mijn idee. (en ik zeg niet dat Simodi dat wel zegt! Ons kent Bokt)

Al wordt een paar in- en ingelukkig van 24 uur per dag op stal staan, dat wilt niet zeggen dat je geen faciliteit moet hebben om hem naar buiten te kúnnen doen.

@Simodi: ik heb inderdaad al ergens eerder in dit topic vermeld dat mensen het heel vaak over weidegang hebben als ze bedoelen "uit de stal". Uit de stal kan natuurlijk vanalles zijn. Al staat een paard 24 uur/dag in een paddock met lekker te knabbelen hooi dan is het toch ook goed? Als ze maar vrij kunnen bewegen en om zich heen kunnen kijken en meer zien dan de vier muren om zich heen.

Met dat laatste ben ik het niet zo met je eens Simodi, ik vraag me af in hoeverre paarden mensen als gezelschap nodig hebben om gelukkig te zijn als ze ook met een kudde lekker op de wei kunnen staan. Ik denk dat zo'n kudde-wei-paard het mensengezelschap goed kan missen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:40

Maar ik vind het diep triest dat een paard ooit zo uit haar natuurlijke ding is gehaald...dat zou niet gebeuren als mensen nu eens leerde dat een paard een kuddedier is dat buiten hoort te zijn voor heel wat uren op een dag.
Als mensen dat eens besefte kreeg je geen paarden die niet in groepsverband kunnen staan...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:44

Maanling schreef:
Met dat laatste ben ik het niet zo met je eens Simodi, ik vraag me af in hoeverre paarden mensen als gezelschap nodig hebben om gelukkig te zijn als ze ook met een kudde lekker op de wei kunnen staan. Ik denk dat zo'n kudde-wei-paard het mensengezelschap goed kan missen.

Dat zou heel goed kunnen, mits het paard zich volkomen veilig voelt in die groep en er rust heerst.

En dat is helaas in veel kuddes/groepjes op pensionstallen niet het geval. Daar wordt niet gekeken welke paarden zich bij elkaar fijn voelen, maar wordt alleen gesorteerd op bijv merries/ruinen en verder niet.

Uit mijn voorbeeld van mijn oude merrie blijkt wel dat het mogelijk is om voor elk paard een vriendje te vinden, maar dat gaat niet zomaar of snel.
Laatst bijgewerkt door simodi op 18-07-08 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:46

runningkawa schreef:
Maar ik vind het diep triest dat een paard ooit zo uit haar natuurlijke ding is gehaald...dat zou niet gebeuren als mensen nu eens leerde dat een paard een kuddedier is dat buiten hoort te zijn voor heel wat uren op een dag.
Als mensen dat eens besefte kreeg je geen paarden die niet in groepsverband kunnen staan...

Dat is in een ideale wereld he .... Knipoog

Maar helaas zijn er heeel veeel paarden op de wereld die al een bepaalde achtergrond hebben en daar moet je wel mee leven en je aan aanpassen. Het paard kan zich niet aanpassen aan jouw ideale beeld van een paard houden, maar andersom gelukkig wel. Dat is de kern van mijn betoog hierboven.

Als je zelf paarden bij huis hebt met voldoende wei en je fokt zelf, dan heb je voor die jonge dieren zo'n ideale wereld bij de hand. Maar als je een ouder paard koopt is die al gevormd en daar zul je je toch aan moeten aanpassen, al kun je verbeteringen (zoals lekker naar buiten laten gaan en vriendjes maken) natuurlijk wel gaan invoeren!
Laatst bijgewerkt door simodi op 18-07-08 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:47

gelukkig heb ik toch wel anders gestaan

ruinen en merries liepen bij elkaar, maar er werd juist geselecteerd op wat bij elkaar paste Lachen

Sommige paarden stonden dan ook in een grote groep, andere maar met 2 samen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:48

grr rot bokt met steeds niet plaatsen

Natuurlijk zijn sommige paarden al gevormd...maar de meeste zijn wel te hervormen hoor Lachen

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:50

runningkawa schreef:
gelukkig heb ik toch wel anders gestaan

ruinen en merries liepen bij elkaar, maar er werd juist geselecteerd op wat bij elkaar paste Lachen

Sommige paarden stonden dan ook in een grote groep, andere maar met 2 samen.

Daar ben ik helemaal voor! Maar blijkbaar ontbreekt daar op veel stallen de ruimte/moeite/inzicht voor, helaas ....

Dat is ook mede de reden dat ik mijn twee merries nu zelf een paar uur buiten zet elke dag in plaats van ze zomaar in een grote groep te 'pleuren' wat geheid onrust (bij de ene) en angst (bij de andere) zou geven. Liever wat minder weidegang in rust, dan de hele dag met de in mijn geval bijbehorende ellende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:52

Teveel moeite zal het in veel gevallen wel zijn Verdrietig

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:59

runningkawa schreef:
grr rot bokt met steeds niet plaatsen

Natuurlijk zijn sommige paarden al gevormd...maar de meeste zijn wel te hervormen hoor Lachen

Mijn merrie was inderdaad (waarschijnlijk door dingen die in het verleden zijn gebeurd) doodsbang voor andere paarden.
Ze stond in de wei de hele dag te trillen en zweten en schoot er al vandoor als er een paard een oor bewoog...
Ze staat nu sinds een jaar overdags buiten met 2 paarden waar het wel goed mee gaat (deel van de dag in de paddock en deel in de wei, vanwege niet al te veel gras), eentje die wel eens saggo tegen haar doet maar haar niet opjaagt, en eentje die haar constant beschermd en met haar knuffelt.
Ze vindt het nu heerlijk om met andere paarden buiten te staan (ik let wel op dat ze echt alleen met deze 2 paarden naar buiten gaat) en nu ze met een beenblessure staat en alleen op een klein stukje moet vindt ze dat helemaal niet leuk!
Ze hinnekt zelfs echt naar haar maatjes voor het eerst in haar leven!

Als het even lukt zet ik haar 's morgens dan ook even in de paddock bij haar maatjes als ik erbij ben, zodat ze even kan kroelen met haar vriendinnetje!
Daarna moet ze dan toch weer alleen op haar kleine stukje, het is even niet anders...

Maar zo zie je dat met een beetje beleid en bereidheid aanpassingen te doen paarden nog best kunnen veranderen vanuit hun oude patroon...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 11:02

Vind het prima als men kijkt naar het paard als individu Ja , maar ik zou het fijner vinden als mensen met jonge dieren eens rekening gaan houden met het welzijn van hun jonge dier naast de opvoeding met de mens. Een paard is van nature sociaal, een kuddedier, een dier wat graag vriendschappen opbouwt met andere paarden (ruinen en merries) en een dier wat ook nog eens graag beweegt en de hele dag door kleine beetjes eet.

Die van mijzelf is jong, staat zijn hele ruim 4-jarige leven al buiten met merries en ruinen, zelfs met een halve hengst (op 22-jarige leeftijd gecastreerd) samen. Staat niet graag opgesloten en ondanks wat sommige bokkers schijnen te menen, dat hij dat wel zou moeten leren, weiger ik dat. Tong uitsteken

Ik geniet enorm van die relaties onderling, kan er uren naar kijken, naast alle andere mooie dingen die je in een hechte kudde ziet.

Maar nee, de mensen rommelen maar aan met die kuddes, miepen over eventuele verwondingen en creeeren 'lastige' paarden. Daar kan ik echt zo verdrietig van worden, omdat het schering en inslag is in de paardenwereld....... Verdrietig

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:18

Paarden die niet met regen buiten willen staan of maar heel kort zijn zo gemaakt door de mens.

Ik geloof neit dat er zomaar paarden zijn dei liever binnen dan buiten staan

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:31

Als er veel gras op de wei stond begrijp ik wel dat ze haar pony binnen wou halen omdat ie anders te dik word. Maar als er geen gras op stond snap ik het niet. Ik vind dat iedereen zelf zijn paard dan maar binnen moet halen wanneer ze het willen. Maar ze moeten per dag wel minimaal 2 uur buiten staan.

Als je heel erg intensief traint vind ik dat je het paard wel wat langer in stal kunt houden. Maar dan moet hij nog wel minimaal 2 uur buiten staan, en daarnaast moet je wel gaan rijden. Als je niet rijd moet hij wel langer buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:35

LADPR schreef:
Paarden die niet met regen buiten willen staan of maar heel kort zijn zo gemaakt door de mens.

Er zit toch wel verschil per paard hoor Lachen

Als het de hele dag plenst staat Zanda toch als hij mij ziet aan het hek...alleen ik ben een bitch en laat hem staan Duivel
Want als ik stiekem uit de raam gluur en ziet me niet, staat hij gewoon te grazen.
Hij kan ook droog in het schuilhok...maar dat hoeft ook weer niet want hij gebruikt het niet...maar naar binnen, ja dat wil hij wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:37

Moorke schreef:
Als je heel erg intensief traint vind ik dat je het paard wel wat langer in stal kunt houden. Maar dan moet hij nog wel minimaal 2 uur buiten staan, en daarnaast moet je wel gaan rijden. Als je niet rijd moet hij wel langer buiten.

Waarom vind je dat? Heeft een paard dat intensief wordt getraind niet misschien juist de gelegenheid nodig om zich even uit te kunnen leven en de training te kunnen verwerken?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:38

Nouks schreef:
Moorke schreef:

Waarom vind je dat? Heeft een paard dat intensief wordt getraind niet misschien juist de gelegenheid nodig om zich even uit te kunnen leven en de training te kunnen verwerken?

Nou... dat vind ik nou ook. Alsof het voor zo'n paard minder vervelend is om op stal te staan?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:41

Runningkawa: Ja tuurlijk verschilt het per paard. Mijn vorige hengst bleef zelf in een hagel storm gewoon lekker buiten staan en spelen. Terwijl mijn andere hengst dan toch echt liever even binnen staat.

Maar over het algemeen even genomen bedoel ik dan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:45

LADPR schreef:

Nee, dat denk ik ook niet.... Natuurlijk willen paarden graag een schuilmogelijkheid hebben bij extreme weersomstandigheden.
Daarbij krijgen we door het veranderende klimaar steeds meer insecten... Huilen En ook daar reageert een enkel paard zeer slecht op, en zul je dus een schuilmogelijkheid moeten bieden.
Maar goed, ieder gezond paard zou lekker buiten moeten lopen....

Er komen nu mensen bij ons op stal met een paard dat slechts 2 uurtjes per dag buiten komt. Zij willen dat dit paard meer buiten staat en komen daarom naar onze stal.
Door op hun huidige stalling de weidegang al een paar uur te verlengen bemerkten ze een groot verschil in soepelheid, betere vacht en ze werd makkelijker te rijden. Dat zal dus straks alleen nog maar beter gaan worden! Hoera! Weer een paard gered!

Ik sluit mij trouwens aan bij Maanling: voordat je een paard koopt, zorg je dat je de beschikking hebt over vrije uitloop waar je gebruik van kunt maken zolang je dat wil. Wanneer je dat niet kunt garanderen, moet je geen paard nemen. Tref je toevallig een paard dat met geen stok buiten te houden is (wat is daar allemaal mee gebeurd vraag je je dan af?), dan is het jammer dat je weinig gebruik zult maken van die weidegang/ vrije uitloop.... maar je mag daar nooit op voorhand vanuit gaan.

Ook noemen veel mensen zich sportruiter, en hun paard sportpaard, terwijl ze op 'hobby-niveau' rijden.... ofwel: er hun boterham niet mee verdienen. Ik vind dat echt drogredenen om je paard binnen te houden....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:47

Ninx schreef:
Ook noemen veel mensen zich sportruiter, en hun paard sportpaard, terwijl ze op 'hobby-niveau' rijden.... ofwel: er hun boterham niet mee verdienen. Ik vind dat echt drogredenen om je paard binnen te houden....

Vind ik ook niet, maar o wee, wat zijn dat soort mensen snel op hun teentje getrapt als je er een andere mening op na houdt. Haha!
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 18-07-08 12:49, in het totaal 2 keer bewerkt