merrieveulen schreef:het stuk handdoek voor de neusriem is mijn gedachten ook weleens gepasseerd, mijn paard verbrandt nl elk jaar, en zonnebrandcréme helpt niet.
blijft zo'n stukje handdoek goed heel en irriteert het het kale dunne neusvelletje niet bij het grazen?
Nee zijn velletje gaat er echt niet stuk van. Ik knipte het stuk handdoek altijd zo dat hij net zijn bovenlip raakte, maar wat te lang was sleet er in een dag van af. Na een week is het lappie wel heel vies, maar daar gaf ik niet om. Op een gegeven moment wordt hij door de slijt wat te kort, nou dan knipte ik hem er af en naaide het volgende stukie er aan. Het halster moet dan wel aan blijven ja, maar dat moet bij ons op stal als ze buiten zijn zo wie zo, dus wat dat betreft maakte het niets uit. Als ik kon kiezen was dat anders maar dat is nu eenmaal niet zo. Ik heb ook wel eens een stuk handoek aan een vliegenkap genaaid, kan ook.
dendie schreef:Je kan ook van die 'flapjes' bij ruitersportzaak kopen. Er bestaan ook maskers waar ze al aan zitten Lachen (scheelt weer gefreubel, alleen wel wat duurder dan oude handdoek denk ik Knipoog )
Vond ik eigenlijk veel meer gefrobel, gaan altijd los, passen niet altijd lekker en raken nog al eens zoek in de wei.
Mijn vorige paard verbrandde wel eens zijn witte koten als hij 24 uur buiten stond. Zijn kootjes verbrandde alleen als er zonneschijn en dauw op het gras was. De zon weerkaatste dan op het gras waardoor de onderzijde van de kooten verbrandde. Ik deed hem dan een lekkere uitgerekte bovenkant van een sportsok om. Niet knellend en nog net rekbaar.
Je moet dus wel een gebruikte oude sok gebruiken, anders krijg je hem nooit over zijn hoefjes heen.... Tenzij je een shetlander hebt of zo
Bij heel grote hoeven kun je natuurlijk ook zelf gaan breien, maar dan moet je wel weten hoe je een sokkensteek maakt.