Tips and Tricks op en om het paard.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

khirshanta

Re: Tips and Tricks op en om het paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 00:14

Misschien niet echt een handige tip, maar elke keer als ik de stal volledig uitmest, doe ik even wat desinfecterende (biologische) poeder op de bodem.

Edit: Hoe goed ik ook oplet, net als ik een seconde niet kijk, staat mijn pony op het touw (tijdens het grazen) Als ik nu 'je staat erop' zeg, doet ze haar hoofd wat omhoog, voelt welke voet daarbij hoort, en gaat er netjes vanaf. Meestal Knipoog

Als je je paard ook routinematige dingen aanleert, kan dat je leven een heel stuk makkelijker maken. Hoeven krabben is een fluitje van een cent als je paard zijn voet al omhoog houdt.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 13:56

ja idd, ik hoef nu voetje te zeggen en hij houdt hem onhoog, dan kan ik hem vasthouden

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 18:06

(groene)Biotex voor de staart en pootjes van een schimmel werkt inderdaad uitstekend. Wel zeer goed uitspoelen en niet te vaak op de staartwortel en benen (dan droogt de huid opgegeven moment uit). Ik smeer daarna ook weer in met aloe vera en de staart zelf met babyolie/cremespoeling.
Zilver shampoo werkt ook uitstekend!

Je paard leren dat het niet erg is alssie op zijn touw staat is ook erg handig; kijkt ie er niet meer zo vanop als het gebeurd.
Summerfit koeken in de winter doorvoeren helpt bij mijn paard heeel erg om goed de winter uit te komen! Dus snel door vacht + goed op gewicht + energierijk.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 19:29

voor een wedstrijd oid de hoefjes invetten met babyolie ipv hoefvet. daar plakt geen zand aan.

Donna_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 19:31

Toydoll schreef:
(groene)Biotex voor de staart en pootjes van een schimmel werkt inderdaad uitstekend. Wel zeer goed uitspoelen en niet te vaak op de staartwortel en benen (dan droogt de huid opgegeven moment uit). Ik smeer daarna ook weer in met aloe vera en de staart zelf met babyolie/cremespoeling.
Zilver shampoo werkt ook uitstekend!

Je paard leren dat het niet erg is alssie op zijn touw staat is ook erg handig; kijkt ie er niet meer zo vanop als het gebeurd.
Summerfit koeken in de winter doorvoeren helpt bij mijn paard heeel erg om goed de winter uit te komen! Dus snel door vacht + goed op gewicht + energierijk.

Wat zijn Summerfit koeken? Die ken ik helemaal niet! Bloos.
Gewoon bij de ruitersport-zaak?

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 23:19

xElienx schreef:
voor een wedstrijd oid de hoefjes invetten met babyolie ipv hoefvet. daar plakt geen zand aan.

Dat is een goede. Bij mij staan ze op vlas en heeft invetten geen nut omdat dan helemaal alles eraan kleeft. Heb nog babyolie staan van de keuring dus ga het eens proberen. Als het werkt koop ik misschien wel van die doekjes zodat ik hem op de wagen kan doen.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 21:44

*Het is hier alweer een tijdje stil*

Weet niet of ze al genoemd waren, maar aangezien de paarden aan het verharen zijn:

De borstel elke keer leeg moeten maken is erg irritant, dus je kunt ook zo'n ronde massage borstel pakken, en daar met de haar richting mee de haren eruit halen. Gaat snel, en de haren zijn er zo af te halen.

Oja, en vroeger zeurde mijn ouders over de haren in alle kleren.
Dus bij het poetsen gewoon een regenjas erover aan. Huilen van het lachen Niet erg charmant, maar je kleren blijven wel haar vrij. Vork
(Zo'n regencape die je zo over je hoofd doet, geen jas ofzo.)

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 21:46

de witte slag van je (men)zweep krijg je perfect schoon met de hogedrukspuit.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 21:57

Die regenjas doe ik altijd aan. Laatst had ik hem aan de bovenkant open en mijn shawl daar onder en die was dus lichtbruin geworden

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 22:01

ingmar: zou je niet ze veel "nutteloze" reacties willen plaatsen op andere tips. daar hebben we de HK-topics voor Knipoog

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 22:03

Ja Elien...

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 22:34

Haren uit borstel halen irritant? Nee hoor! Bij zo'n plastic borstel gewoon aan 1 punt vasthouden en dan op een muurtje tikken of zo (of rand van voorbak bijv.) Dan zijn gelijk alle haren eruit.
En van de zachte borstel kan je ze er makkelijk uitborstelen met de borstel van plastic.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 22:47

Ik weet niet of ik hem al geplaats heb maar bij een veulen doen we wel een zeer kort touwtje aan zijn halster. Met het grazen stapt hij er dan op en leert vanzelf dat hij niet in paniek hoeft te raken.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 00:27

DendroFleur schreef:
Ik weet niet of ik hem al geplaats heb maar bij een veulen doen we wel een zeer kort touwtje aan zijn halster. Met het grazen stapt hij er dan op en leert vanzelf dat hij niet in paniek hoeft te raken.

OK... aparte manier om iets aan te leren, dit zou dus zéker niet mijn keuze zijn! de nek van een veulen (atlas en bovenste halswervels) zijn enorm kwetsbaar, wanneer een veulen er dus op stapt en wél door de onverwachte druk zijn hoofd omhoog wil gooien krijgt ie een flinke klap in de nek. niet echt een manier om vertrouwen met het halster op te bouwen.

'niet in paniek raken bij druk' leer je een paard door het het principe van 'wijken voor druk' aan te leren, en dit kan ook heel goed met een veulen aan de hand, zonder gevaar voor evt. blessures.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 01:07

Ingmar_ schreef:
merrieveulen schreef:
je paard leren iets op te pakken, makkelijk als je met rijden iets laat vallen... verder zijn commando's als 'blijf op je plaats' en volgen zonder touw/halster ook makkelijk.

Euhm.. tsja.. daar moet ik nog even op oefenen Rolleyes

Heel handig bij het leren zijn van die stukken pijp of buisisolatie die je voor een habbekrats bij de doe het zelf winkel kunt kopen. Ze zijn groot en zacht genoeg om makkelijk op te pakken. Later kun je dan met mutsen en zwepen gaan oefenen. Gewoon proberen met clickertraining te leren.

Altijd het dek onder het zadel vandaan halen bij het opbergen zodat je zadel mooi blijft

In plaats van een traditionele bezem hebben wij een heksenbezem. Hoewel je ze geregeld moet vervangen vegen ze veel lichter en netter dan de gewone bezem.

Stuk oude handdoek om neusriem van het halster naaien tegen neusverbrandingen. Oude sportsok om tere kootjes die niet tegen zon kunnen.

truste Dromen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 02:11

het stuk handdoek voor de neusriem is mijn gedachten ook weleens gepasseerd, mijn paard verbrandt nl elk jaar, en zonnebrandcréme helpt niet.

blijft zo'n stukje handdoek goed heel en irriteert het het kale dunne neusvelletje niet bij het grazen?

Donna_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 06:59

[quote="mrie"]Stuk oude handdoek om neusriem van het halster naaien tegen neusverbrandingen. Oude sportsok om tere kootjes die niet tegen zon kunnen.[/quote]

Die is erg handig! Lachen Maar hoe moet ik me dit voorstellen? Bloos

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 08:30

Als je paard de voerbak omstoot gewoon de voerbak in een autoband zetten. Wordt ie ook niet omgestoten. Dit werkt heel goed bij mijn shetlander.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:23

merrieveulen schreef:
het stuk handdoek voor de neusriem is mijn gedachten ook weleens gepasseerd, mijn paard verbrandt nl elk jaar, en zonnebrandcréme helpt niet.

blijft zo'n stukje handdoek goed heel en irriteert het het kale dunne neusvelletje niet bij het grazen?

Je kan ook van die 'flapjes' bij ruitersportzaak kopen. Er bestaan ook maskers waar ze al aan zitten Lachen (scheelt weer gefreubel, alleen wel wat duurder dan oude handdoek denk ik Knipoog )

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 22:21

nou wat mij het meeste tegenstaat eraan is dat ze dan een halster om moeten houden, en daar ben ik eigenlijk toch wel erg op tegen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 22:45

merrieveulen schreef:

Nee zijn velletje gaat er echt niet stuk van. Ik knipte het stuk handdoek altijd zo dat hij net zijn bovenlip raakte, maar wat te lang was sleet er in een dag van af. Na een week is het lappie wel heel vies, maar daar gaf ik niet om. Op een gegeven moment wordt hij door de slijt wat te kort, nou dan knipte ik hem er af en naaide het volgende stukie er aan. Het halster moet dan wel aan blijven ja, maar dat moet bij ons op stal als ze buiten zijn zo wie zo, dus wat dat betreft maakte het niets uit. Als ik kon kiezen was dat anders maar dat is nu eenmaal niet zo. Ik heb ook wel eens een stuk handoek aan een vliegenkap genaaid, kan ook.

dendie schreef:
Je kan ook van die 'flapjes' bij ruitersportzaak kopen. Er bestaan ook maskers waar ze al aan zitten Lachen (scheelt weer gefreubel, alleen wel wat duurder dan oude handdoek denk ik Knipoog )

Vond ik eigenlijk veel meer gefrobel, gaan altijd los, passen niet altijd lekker en raken nog al eens zoek in de wei.

Mijn vorige paard verbrandde wel eens zijn witte koten als hij 24 uur buiten stond. Zijn kootjes verbrandde alleen als er zonneschijn en dauw op het gras was. De zon weerkaatste dan op het gras waardoor de onderzijde van de kooten verbrandde. Ik deed hem dan een lekkere uitgerekte bovenkant van een sportsok om. Niet knellend en nog net rekbaar.
Je moet dus wel een gebruikte oude sok gebruiken, anders krijg je hem nooit over zijn hoefjes heen.... Tenzij je een shetlander hebt of zo Clown Bij heel grote hoeven kun je natuurlijk ook zelf gaan breien, maar dan moet je wel weten hoe je een sokkensteek maakt.

Lautjuh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 10:53

als je pony schuurt bij zijn staard of manen:
* elke dag baby olie erop doen (dan schuurt hij minder of helemaal niet meer
* iniedergeval na 10 uur smorgens naar buiten doen en voor 5 uur pony binnen hebben (dan komen er van die vliegjes en beestjes en dat word erg kriebelig

Bella123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:03

Focussed schreef:
smurfje schreef:
nette laarzen??

je laarzen gewoon schoonmaken met zadel zeep.
met een groen vachtverzorgings doekje erover,
ze lijken als nieuw.

Citaat:
Nooit doen, het zadel is gemaakt van ander leer dan je laarzen. De Phwaarde van zadelzeep is daarop afgestemt en is dus te zuur voor je laarzen, dit beschadigt juist het leer. Je kunt juist beter je laarzen afspoelen met gewoon water en daarna vetten.

Dat wist ik dus echt niet! Zou het daardoor komen dat de neuzen van mijn leren laarzen nu groenig beginnen te worden? Ik denk steeds: goed schoonmaken met zadelzeep en dan invetten dan zullen ze wel opknappen maar dat gebeurde niet...
Weer wat geleerd: niet met zadelzeep dus!

Bella123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:07

merrieveulen schreef:
biergistpillen schijnen een sterke uitwerking op huid en haar te hebben (daarmee dus hoogstwaarschijnlijk ook op de hoeven). zelf heb ik het echter nooit geprobeerd. een DA hier adviseerde het ook voor een hond met ernstige huid en vachtproblemen, en die heeft het erg goed geholpen.

Zou dit ook helpen bij mijn merrie die allergisch is voor zweet? Ze gaat na het zweten veel bijten en schuren. Natuurlijk spons ik het zweet na het rijden er zoveel mogelijk af maar misschien is dit ook wel een mogelijkheid. Kunnen die pillen verder geen kwaad dan?

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:11

Klippen aan teugels:
Aan de lussen van de teugels (die aan het bit bevestigd worden) karabijnhaken doen. Dan kun je je teugels makkelijk van het bit afklikken. Wat wij nog wel eens doen bij ruiters die een 'harde hand' hebben is het volgende: dikke elastieken door de lussen van de teugels en aan het bit besvestigen. Door de 'rek' van het elastiek, worden de 'harde' ruiterhulpen ietwat milder*

* Dit doen nog wel eens bij ruiters met een beperking, die onverwachte reacties kunnen geven.

Zadel poetsen zonder krassen:
Gebruik een 'wonderdoekje', zeer zachte doekjes die absoluut niet krassen. Verkrijgbaar bij o.a. Blokker en Wibra