Kun je een paard onderhouden voor €135,- p. maand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jodiee

Re: Kun je een paard onderhouden voor €135,- p. maand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:27

bobbymp schreef:
bij mij kan het nu makkelijk!!ik ben 70,- per maand kwijt.
maar hou wel geld over voor een onverwachte rekening,denk aan;dierenarts,hoefsmid

spullen heb je voor het grote deel al,dus ik zie geen reden dat het niet gaat

volgens mij kan het wel hoor, als je ouders of familie-leden bijspringen in gevallen van nood; als je paard ziek wordt etc.

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:34

In principe kan dat wel je buren zullen niet binnen korte tijd gaan verhuizen ofzo.
spullen heb je al paard hoef je niet zelf te betalen nootgevallen word ook geregeld.
Dus zou je alleen zelf de hoefsmid, tandarts en entingen moeten betalen.
Dus dat is lijkt mij te doen.

En stel je buren zouden over eenpaar jaar verhuizen dan heb je misschien wel geld genoeg om zelf stalling te betalen want je loon gaat toch ieder jaar omhoog

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 23:50

eerlijk? Nee. Het is te weinig ruimte voor als er iets misgaat. Ik betaal dan 185 euro aan stalling, maar denk dat ik gemiddeld toch een kleine 300 euro per maand in kwijt ben als er niets geks gebeurd (denk aan dingen als dekens of tuig dat vervangen moet worden, verzekering, bekappen, extra voer, heb ik het nog niet over de dierenarts...). Ik zou het iig niet doen als je niet ruim overhebt, het is gewoon een keidure hobby, zeker als ze eens een keer iets krijgen, en het zijn vooral alle kleine dingetjes die erbij komen, die je moeilijk kunt incalculeren en niet bij de standaard vaste paardhoudkosten horen die het zo duur maken... En nu ben je zo afhankelijk van anderen om je paard te houden, dat zou iig niet mijn keuze zijn..Of ik kan het zelf helemaal betalen, of niet. Maar alleen jij kan die uiteindelijke keuze maken Lachen

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 23:54

Eeehm, dit is een beetje een oud tpoic, het paard is inmiddels al gekocht Knipoog

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 00:31

Het is inderdaad een oud topic, maar stallingskosten blijven actueel. Mits ontopic gebleven wordt kan er nog steeds over gesproken worden.

autumn08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:03

Het zou in principe wel kunnen, maar je zult toch wel rekening moeten houden met overige kosten. Handig is misschien om potjes te maken met spaargeld voor bepaalde doeleinden, als er dan onverwachte kosten opduiken kun je nog uit de voeten... anders kom je in de problemen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:06

Ik zou het niet doen, als de mensen het straks niet meer op kunnen brengen en wel geld gaan vragen hang je al. Of wat als je straks toch naar een andere stal moet (niemand kan in de toekomst kijken). Ik betaal nu voor alleen mijn stal (incl voer) al 135eur.!

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:11

ik zou het ook niet doen.
Ik ben alleen aan stalkosten €185,- euro kwijt.
Dan heb ik nog geen biks, ijzers.
En je hebt eventuele dierenertskosten.

Maar gefeliciteerd met je pony

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:11

ik denk dat het wel mogelijk is hoor ik betaal 100 per maand . Maar als je daar niet mer mag staan dan zou ik wel iets zoeken met iets minder eissen dus geen bak enzo dan betaal je minder. succses met je beslissing!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:14

Wanneer stalling gratis is, moet je ruimschoots genoeg hebben aan 135 euro en zelfs maandelijks wat opzij moeten kunnen zetten, zodat je incidenteel wat duurdere uitgaves kunt bekostigen.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:17

Het kan wel maar stel er is iets met je paard, en de dierenarts moet komen (of erger nog, jij moet naar de kliniek) hoe betaal je dit dan?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:18

maar de stroprijzen dan die zijn best wel omhoog gegaan daar moet je rekening mee houden.

klotshtiduj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:18

Ik heb niet het hele topic doorgelezen... Maar NEE, je kan niet voor € 135,- per maand een paard onderhouden!!!
Ook al is je stalling nog goedkoop er zijn zoveel bijkomende kosten!! Wat doe je als je paard ziek wordt en heel lang speciale medicijnen nodig heeft??? Mijn paard is door een aandoening € 60,- per maand duurder geworden... Met liefde heb ik het voor hem over, maar je moet er gewoon rekening mee houden!!!!
Het gaat net alleen om stalling, hoefsmit en dierenarts. Je hebt ook te maken met je tuig, afschrijving hiervan, allerlei onverwachtse kosten die om de hoek kunnen komen kijken.

Ik vind persoonlijk dat je minimaal € 200,- per maand moet overhouden (naast de vaste kosten voor je paard!!!!) als je het goed wilt doen!!!!

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:25

oke,

ik heb in precies de zelfde situatie gezeten..

ik weet niet hoe oud je bent en wat je wil gaan doen met school maar dit is hoe het bij mij ging.

ik wilde heel graag mijn verzorg pony over kopen ongeveer een jaar terug
ook ik verdiende toen 180€ in de maand.
ik kon de pony daar voor 75 euro in de maand stallen met alles er op en er aan.
dit ging hele tijd goed ouders zouden bij springen in geval van nood bij de DA ofzo,
ik wilde na 3 maanden tog wel graag paardje op ijzers. dus ik heb er een avond baantje bij genomen dit is heel lang goed gegaan tot ik op mijn huidige opleiding kwam.
ik moet nu namelijk ook in de weekende stage's lopen en soms in de avond uren dit moest ik ongveer 5 maanden lang en ik heb dus ook 5 maanden niks kunnen verdienden eerst hebben m'n ouders dit betaald maar ja ik moet dit wel allemaal terug gaan betalen.nu is dit niet zo erg omdat de mensen waar ik sta familie is en ik dus de komende tijd geen stal geld hoef te betalen maar ja.. hier kan jij niet van uit gaan lijkt mij.

ik zou het dus niet wagen zonder dat je minimaal 200€ per maand verdient.

owja ik krijg ook nog 75€ studifinancering en 50 euro zakgeld

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:56

AngelofLove schreef:
Het kan wel maar stel er is iets met je paard, en de dierenarts moet komen (of erger nog, jij moet naar de kliniek) hoe betaal je dit dan?

Daar moet je wel rekening mee houden, door te sparen of andersom door te lenen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 12:03

opala schreef:
AngelofLove schreef:

Daar moet je wel rekening mee houden, door te sparen of andersom door te lenen.

Lenen..voor je paard? Dat zou ik dus niet willen! Natuurlijk kan ik ook geen 4000eur ophoesten en dan is het wat anders..maar behandelingen tot 1000eur zou ik niet voor willen lenen hoor!

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 12:10

dit is al een oud topic het paard is in middels al van haar

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 12:31

Jeanine84 schreef:
Lenen..voor je paard? Dat zou ik dus niet willen! Natuurlijk kan ik ook geen 4000eur ophoesten en dan is het wat anders..maar behandelingen tot 1000eur zou ik niet voor willen lenen hoor!

Je kunt dan voor niet laten behandelen kiezen of een andere bron aanboren. Helaas gaat alleen de zon voor niets op Knipoog

Oud topic of niet.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 14:22

Je mag haar bij de buren van het huidige stallingsadres stallen, is dit wel kosteloos. Zij zijn aan voeding per maand al snel 100,00 euro kwijt. Lijkt mij niet dat zij dit bedoelen.

Indien dit wel zo is heb je alleen kosten (buiten de aanschaf van je spullen) aan onderhoud en extra's en verder, DA bij een gezondpaard 50,00 euro per jaar en hoefsmid om de 8 weken 25,00 euro bekappen. Dan zou het haalbaar moeten zijn je paard goed te kunnen onderhouden en een reserve op te bouwen voor als er medisch iets is of je zou gaan lessen.

Eerst maar zekerheid over de stallingskosten.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 14:25

Dit moet willen.
Zeker als je een potje van €1600 achter de hand hebt voor nood.

En je wordt steeds ouder, dus gaat steeds meer verdienen.

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 14:28

Ik denk dat het zeker wel kan. Je kunt je paard gratis stallen heb ik begrepen. En ik weet niet wat je voert alleen ik kom zelf van een loon en grond verzet bedrijf af, en het hooi gaat ontzettend in prijs stijgen omdat er dit jaar veel te weinig van is gemaakt zeg maar. er kot dus een zwaar tekort.
Kun je je ard geen kuilgras voeren ofzo. Dat is minder schaars. Verder heb je al een beste reserve opgebouwd.
Mijn advies koop absoluut niet meer dan nodig en slaag goedkoop en voordelig in. Dan moet het geen probleem zijn

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 14:32

Ik denk dat het best kan zolang je ouders bijspringen in geval van ziekte etc.
Als het van je ouders mag zou ik het gewoon doen. Ze zullen je heus niet in de kou laten staan als er extra kosten zullen zijn of je je baan kwijt raakt.

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 14:48

Ow ja en er bestaat ook nog zi iets als 2de hands spullen. die zijn er niet slechter op omdat ze 2e hands zijn. En die kun je niet alleen via marktplaats of zo kopen maar ook bij de 'lokale' paardenwinkel. dus je hoeft echt niet alles nieuw te kopen. doe ik ook niet hoor.

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 16:30

Even een update:

Mijn verzorgpaard is sinds afgelopen O6 augustus van mij. De eigenaar verkocht haar, omdat ze vorig jaar en afgelopen jaar niet drachtig werd.

Per maand haal ik het met de €150,- die ik verdien. Brokken en houtkrullen worden thuis afgeleverd, het hooi (60 balen) halen we om het halve jaar en de hoefsmid komt om de 2 maanden. Daarnaast heb ik ook nog 2,5 duizend als 'reserve'; voor kapot harnachement of DA-kosten.

Het is dus niet meer nodig om in dit topic te reageren. Maar toch erg bedankt voor alle berichtjes (heb er zeker veel aan gehad!

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:34

Wat fijn dat het je eigen paard is! Heel veel plezier er mee! Lachen

zie trouwens net dat je op dezelfde datum jarig bent als mij Tong uitsteken