Paard/pony 'aanschaffen'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hurby

Re: Paard/pony 'aanschaffen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 12:23

Hallo!
Ik heb met mijn ruiterbewijs geleert dat een jonge mens op een oude paard/pony moet leren en andersom. En omdat de meeste Arabiers veel te snel zijn voor zo´n kindje zou ik beter met een heel brave ras beginnen en meteen er op letten dat het paardje al zo groot is dat jouw dochter niet in 3 jaar te groot is en het pony weg moet. Ik denk aan een BRAVE haflinger, een fjord of ijslander, daar kan zij zelfs als volwassene nog iets mee. Success!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:42

misschien een idee om het topic eerst even door te lezen?

marilyn_TIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:48

Ik weet niet of je nog regelmatig komt kijken, maar ik wilde je toch een hart onder de riem steken. Vingers aflikken
Ik heb met een naar gevoel dit onderdeel gelezen Verdrietig .
Ik vind het super dat jij een paardje voor je dochter wil kopen!!!!!!! Een paard kan echt een vriend voor het leven worden! en zeker bij kinderen!!!!
En dat je dochter een Arabier wil, begrijp ik compleet. Ik heb zelf een halfbloedje en die is al super! IK vind het een goed idee dat ze nog wat op verschillende paarden op de manege kan rijden, leert ze heel veel van!!! En fallabella's zijn leuke paardjes, moest je toch zelf nog eentje willen kopen raad ik voor een eerste paardje een ander ras aan en een ouder paardje, hoewel ik je dochters keuze helemaal begrijp Haha! !!!!!
Kijk niet naar het ras, kijk gewoon naar het paard zelf, fjord, haflinger, fries, quarter, vuilbakkenras, of zelfs Arabier, maakt niet uit, volg je gevoel, kijk of het paard interesse toont in je dochter, kijk of hij rustig is in omgang, of hij nu dressuur heeft gelopen of niet, maakt niet echt uit, het is het karakter dat telt! Ik zou zelf nooit een Tinker kopen, maar wie weet kom ik er ooit een tegen waarvan ik zeg Wooow bangelijk individu, tja dan is dat zo. Juist hetzelfde bij jou, kies een teamgenoot, geen pronkbeest Knipoog Je zei dat je de paardenfluisteraar 4 keer las, blijkbaar heb je dan toch interesse in Naturalhorsemanship. Waarom verdiep je je daar niet in? Zo leer je alles over de taal van het paard, en als je wat ervaring hebt opgedaan met je eerste paard, koop dan lekker een veulentje bij, dan hebben jullie toch een bepaalde handigheid opgebouwd die je nodig hebt bij zo'n veulen. Ik heb dit namelijk ook gedaan, een jaartje wat van mijn oudere merrie geleerd en daarna een leuk lief veulentje (hengstje) gekocht. en onder begeleiding van mijn trainers leidt ik die ook zelf op! zalig gewoon!
Moest je wat adresjes willen over Natural horsemanship, laat maar weten.
Moest je al een paardje gevonden hebben, wens ik je veel plezier met je dochter en je nieuwe aanwinst!!!!

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 22:04

Toen ik begon te lezen, was ik overtuigd dat dit topic zo nep was als maar wezen kon... maar het is dus echt waar.

Ik ben blij dat er besloten is éérst nog verder te rijden met de manegedieren, zodat ze een pittiger pony ook kan rijden. Een heel verstandige beslissing!

Eerlijkgezegd; voorlopig hoop ik dat jullie nog éven geduld hebben. Ik heb niet het idee dat er hier goed is nagedacht over de bergen tijd en geld die in paarden, ongeacht het formaat, gaan zitten... en ik heb ook nog niet het idee dat er bij moeder of dochter al voldoende ervaring is voor het verzorgen van paarden. Maar hopelijk heb ik het mis... anders word het een enorme teleurstelling voor mens én paard.

Bezint nogmaals voor gij begint... liever een paar keer te veel nagedacht dan één keer te weinig moet je maar denken!!

En nog één ding; dat je je ''prinsesje'' (want dat is toch elke dochter voor elke moeder) graag wilt verwennen begrijp ik volkomen. Maar doe het niet alleen met je hart, maar ook met je verstand. Je dochter moet wel veilig zijn! Je vergeeft het jezelf nooit als je te snel beslist en je dochter een ongeluk krijgt.

Frankaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 16:09

het hoeft er niet super mooi uit te zien voor een eerste paardje
je kan beter een betrouwbaar rustig paardje zoeken

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 16:29

De griebels gaan me over de grabbels als ik dit zo lees.

Leuk, een mooie jonge volbloed arabier kopen voor het prinsesje.
Een schitterend rank diertje waarmee ze prijs na prijs zal winnen op elke wedstrijd.
Natuurlijk is jullie dochter een topruiter in spe en professionele hulp wordt niet geschuwd dus elke week zal er een instructeur komen die pony en kind het een en ander bij brengt want jullie vinden het geweldig.
Over 5 jaar zal ze mee doen aan de juniorenkampioenschappen en over 15 jaar is ze internationaal actief.

En nu de werkelijkheid!

Een Arabisch volbloed beschikt behalve zijn moed ook een enorme hoeveelheid energie.
Ook is dit ras erg gevoelig.

Jullie dochter nu 7 jaar oud zal willen spelen, zowel met haar pony als met vriendinnetjes en vriendjes.
Tja, en dan zal de pony er nog wel eens bij in schieten.
Jullie zijn hard aan het werk en oeps, vergeten de pony beweging te geven enzijn intelligentie te bevredigen door afwisselend werk.
Pony raakt gehumeurd en misschien wel flink zuur.

Dochtertje denkt na het spelen weer aan de pony en wil een ritje gaan maken, pony barst van de energie en gaat er als een stuiterbal vandoor.
Laten we hopen in een omheinde binnen/buikenbak en laten we hopen dat dochterlief een cap op heeft.
In het ergste geval komt ze er met een flinke schrik vanaf.

Tja, nu is paardrijden een stuk minder leuk en zal ze de eerste tijd een stuk onzekerder zijn.
Arabieren, gevoelig als ze zijn voelen dit haarfijn aan.
Pony snapt 't nu ook niet zo goed meer en zal zich gaan verzetten tegen de arbeid en/of nog steeds rondstuiteren van de energie.

He wat een vervelende pony is het toch en ook zo onbetrouwbaar.

Dochter heeft inmiddels de buik vol van het rijden want als je er elke keer af valt is de lol er snel af.

Eind van het verhaal die vervelende onbetrouwbare pony moet verkocht worden.
Kind ontroostbaar want verder was de pony zoooo lief.
Pony in het beste geval gewoon verkocht en niet naar de slacht wegens onbetrouwbaar gedrag.

Mijn advies koop een lekkere doorgereden oudere pony met ervaring en een stabiel karakter, mag zelfs een arabier zijn voor mijn part als hij maar dat profiel voldoet.
Zeker geen al te jong dier kopen voor een kind.

Het is een jong meisje en kan zelf nog geen verantwoordelijkheid dragen.
Dat moeten jullie doen, zeker voor haar veiligheid.

Dit is beslist geen aanval naar je toe maar gewoon een nuchtere redernatie doorspekt van mijn gewoonlijke sarcasme.
Niks persoonlijks dus.

Groeten Henrike

xXIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 11:46

Oei, die uitspraak doet pijn over de shetjes,
ik ben 14 en smelt nog altijd weg van die ondeugende hoofdjes net als vele bokkers hier. Neem het advies op van de bokkers zij hebben er verstand van, Tuurlijk heeft ieder kind/mens een voorkeur wat van paard pony zij/hij graag wil hebben, en natuurlijk is het dan het perfecte paard dat jij wil. Maar begin dan liever met iets onperfecte pony en voor haar word het dan vanzelf de perfecte pony, waar zij van weg droomt.

Veel succes,

PS, las net dat je meer advies had gevraagt.

udine5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 12:04

Napie schreef:
Estherini schreef:
Ha de Penny... ja die is leuk.

Een shet ga ik niet aanschaffen. Ik wil wel een ECHT paard in mijn wei hebben staan. Dan neem ik nog liever een koe...

Namens alle shet-eigenaren: bedankt voor deze opmerking.
Ik zou zeggen: doe wat je niet laten kan, koop een zwarte arabische hengst voor je dochter, laat haar weggaloperen naar de zonsondergang over groene heuvels en geef eens een berichtje als ze ooit is terug gekeerd. Hou ons vooral op de hoogte.

HAHAHAHHAHAHAHAHHHAHA Inderdaad, dit beeld kreeg ik er ook bij
Jeetje wat een naiviteit zeg!
Een prinsesje van 7 met o zo veel verstand van paarden. En dat prinsesje moet een arabier gaan opvoeden Frusty

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 13:24

Als dit een serieus bericht is, wat ik me nog steeds afvraag, maar oke

wil ik kort reageren...

1- je dochter is je alles,
2- je wilt haar stimuleren in het paardrijden,
3- een arabier is heel mooi en veelzijdig,

1- dat is heel logisch als moeder zijnde
2- kan bij een kind van 7 jr niet AL te opgemerkt gebeuren, wees enthousiast met mate
3- Arabieren zijn super paarden, maar niet voor een 7 jarige meisje, ook niet met begeleiding, een 7 jr meisje weet niks van paarden geloof me ajb, behalve dat ze paardrijden leuk vind.

Tip:
Koop helemaal niks, laat dr lekker verzorgen en rijden bij dr verzorgpony, totdat ze ouder is en beter kan aangeven of ze echt verder wil leren paardrijden, op die manier kan ze rustig bijleren.
Daarnaast koop je bv nu een pony waar ze binnen enkele jaren zeker veelste groot voor is, dan kun je een andere pony erbij kopen of de eerste pony verkopen, dit gaat vaak door tot een kind ong. 15/16 jr is.
Of je moet dit geen probleem vinden, mar bij de meeste kinderen wordt de verkoop van hun lieve lieve schat een waar drama.
Dat is op zich niet zo erg want het gebeurt vaker dat ouders een pony verkopen en bv overgaan naar een paard.
Maar als je dochter 7 jr is blijft het niet bij 1 pony die verkocht wordt dan volgen er nog veel meer, want die zit nog volop in de groei en die is voorlopig nog niet uitgegroeit.

Dit is misschien iets waar ik me meer 'druk' over maak dan een ander, maar ik ben niet zo van het verkooperige!

Als je wilt dat je prinsesje een prinses wordt (en je wil graag een pony kopen), koop dan een lieve rustige betrouwbare kinderpony met een hoog knuffelgehalte en een stabiel karakter waar je dochter veel van kan leren.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 13:43

Citaat:
Estherini schreef:
Ha de Penny... ja die is leuk.

Een shet ga ik niet aanschaffen. Ik wil wel een ECHT paard in mijn wei hebben staan. Dan neem ik nog liever een koe...

Napie schreef:
Namens alle shet-eigenaren: bedankt voor deze opmerking.
Ik zou zeggen: doe wat je niet laten kan, koop een zwarte arabische hengst voor je dochter, laat haar weggaloperen naar de zonsondergang over groene heuvels en geef eens een berichtje als ze ooit is terug gekeerd. Hou ons vooral op de hoogte.

Tja, ik dacht wel hetzelfde ja... een shet geen pony/paard... wat een kul.
Hardstikke leuke dieren... en falabella's overwoog ze dan weer wél?? Niet te volgen...

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 13:56

Misschien is het beter om een koe te nemen??
Kan je met enige inspanning ook op rijden.

Groetjes Henrike

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 14:21

HBVisser schreef:
Misschien is het beter om een koe te nemen??
Kan je met enige inspanning ook op rijden.

Groetjes Henrike

Lees eens het hele topic, spuit elf...

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 14:23

Heb ik gedaan.
Een beetje dollen moet kunnen, spuit 12

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 14:57

Ik moet zeggen dat ik heel blij ben dat je je toch open stelt voor de informatie wat meerdere mensen je geven.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je trots bent op je dochter en haar het beste van het beste wilt bieden.
Ik ben begonnen toen ik 6 was (ben nu 19) en net zoals iedere paardengek stond op mijn verlanglijstej elk jaar een pony! Toen ik 10 was kwamen we bij een manege die pony's en paarden verhuurde. Je huurde de pony voor de vaste stalprijs en hoefsmid en DA-kosten waren voor jezelf. In principe had je een eigen pony, alleen stond hij gewoon nog steeds op de naam van de manege eigenaar.
Ik mocht een pony huren mits ik 5 paardenboeken van binnen en buiten kon (beetje overdreven, maar mijn ouders wilden wel graag dat ik wist wat ik las), moest laten zien in de lessen wat ik kon en ik moest een buitenrit mee maken. Gewoon om te laten zien wat ik kon. Mijn eerste pony was een c-tje een kruising appaloosa van 10 jaar. Prachtige leer pony, heel braaf tijd van mijn leven mee gehad. Helaas mocht het niet zo zijn en had ze vaak koliek, wat mijn vader de beurs uitreisde, dus besloot de manege eigenaar haar terug te nemen. Na veel verdriet en weken te zeggen niks meer met paarden te maken te willen hebben kriebelde het toch weer en mocht ik een andere pony uitkiezen.
Een arabiertje.... prachtig beest met een heel groot hart. Maar... heel bang (veel geslagen) en weinig vertrouwen. Dat ging ik met mijn 11 jaar wel eens oplossen.... amahoela... anderhalf jaar bloed, zweet, tranen en menig val partijen. Kon het diertje niets aan doen, uiteindelijk hebben we een prachtige band gekregen. Maar achteraf was het onverantwoord, had veel te weinig ervaring, was veel te jong.! Uiteindelijk heeft hij een passend baasje gekregen en die zijn heel gelukkig samen geworden. Heb van beide pony's veel geleerd, maar het was een gevaarlijke situatie.

Ik vind het verstandig dat je haar laat leren op en groeien op manege pony's en laat haar eens een verzorgpony proberen zodat ze leert wat er buiten het rijden om ook allemaal afspeelt.
Heel veel succes ermee, en veel plezier met de Fallabella's!!!