Paard op de manege zonder weidegang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Angs1989

Re: Paard op de manege zonder weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 18:44

Nadya schreef:
Apple schreef:
Tita, ik hoop dat de reactie komt doordat ik omschrijf dat ik heb nagedacht over de mogelijkheden die ik heb om dit paard zo gelukkig mogelijk te houden.

Niet door mn kleurtje.

Tenminste, dat hoop ik dan.

Apple, kleurtje? Blond
Bedoelt men je modschap? Nou, ik geloof niet dat ik me daar iets van aantrek, hoor. Zo'n slijmbal ben ik zeker niet. Maar als iemand dat wil roepen om mij zwart te maken, go ahead! Haha!

Ik vind het persoonlijk jammer dat je paard geen weidegang krijgt, Apple, al zeg jij dat daar redenen voor zijn. Maarrrrrrr, jij hebt het over paddocks, toch? Dus je paard komt wel buiten in een paddock. En dat vind ik dan nog wel ok. Al zou ik dat niet willen voor MIJN paard.
Daarbij vind je sociaal contact belangrijk voor je paard, dus open boxen e.d. En je paard komt er elke dag uit, schreef je. Toch?

Maar Tita, die altijd weer zo loopt te hakken op mij, om de een of andere reden (het lijkt wel of je het blijft opzoeken, Tita??? Verward ), die laat haar paard rustig een dag binnen staan, hoor, omdat ze een keer geen zin heeft. En dat dier heeft al geen weidegang of uitloop. Kijk, daar kan ik totaal geen begrip voor opbrengen. Blijkbaar wil ze dat keer op keer bevestigd krijgen, zodat er weer een rel ontstaat. Nou, meid, ga je gang, zou ik zeggen. Tong uitsteken

Mijn paard heeft eiwitallergie en is dus 'zielig' omdat hij niet in het weiland kan?
Zou het zieliger vinden om hem wel in een weiland te zetten.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 19:02

Dit soort voorbeelden inderdaad Lachen.

Het paard van Angs16 kan dus ook niet in de wei Lachen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 19:12

Apple schreef:
Dit soort voorbeelden inderdaad Lachen.

Het paard van Angs16 kan dus ook niet in de wei Lachen.

Nee maar die zou toch wel een paar uurtjes in de paddock kunnen?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 19:19

Bijvoorbeeld Lachen. Alleen weten wij dat niet of dat paard ook in de paddock komt Lachen. Wij weten nu alleen dat het paard niet in de wei komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 20:02

En om eerlijk te zijn vind ik dus zulke berichten zonder verdere uitleg/ info storend in dit onderwerp.
Of ja stordend dat is een te zwaar woord, maar weet ff geen ander Lachen

Je kunt er dan toch bij zetten, maar mijn paard staat enkele uren per dag in de paddock als dat zo is? Of als dat niet is, dat je er mee gaat wandelen of weet ik veel wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 20:29

Dat vind ik ook idd... geef er dan even wat info bij.
Maar eerlijk gezegd zou ik het ook niet eerlijk vinden om een paard 24/7 in een box te laten staan omdat hij niet in de wei zou kunnen. Je kunt hem dan ook in een paddock zetten idd.

Ik zeg niet dat het zo is, het enige wat ik weet is dat dat paard niet in de wei kan. Maar imo moet een paard wel beweging hebben buiten het rijden/longeren om. Hoe doe je dat dan?

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 20:31

Met een eiwitallergie kan ook anders omgegaan worden. In extreme gevallen kunnen deze paarden idd niet op een wei en zelfs hooi kan gevaarlijk maar dan hebben we het weer over extreme gevallen. We hebben het niet over zieke paarden die om wat voor medische reden niet op de wei kunnen. Ik ken een paard die na een paar hapjes hooi of gras al een koliek aanval kreeg. Dit paard kon absoluut niet op de wei, kon alleen op zaagsel in de stal, geen hooi en een aangepast dieet. Dit paard is op den duur toch overleden aan een koliek aanval die ook niet operabel was.

Ik ga in deze discussie uit van een normaal paard zonder medische beperkingen.
Idd zoals al eerder gezegd werd kan een paard met te weinig beweging vaker koliek krijgen dan een paard die regelmatig eruit mag. Niet alleen dat, er zijn zoveel problemen die zich kunnen voordoen (op korte of lange termijn) bij paarden die 24 uur op stal staan, inclusief de gedrags problemen. Een uurtje rijden per dag of stappen is echt niet genoeg om deze paarden optimaal gezond te houden. Hoeveel paarden hebben wel niet last van stal benen door een slechte doorbloeding? Dat heb ik nog nooit bij een paard gezien die veel op de wei staat. Andere voorbeelden, weven, luchtzuigen, onhandelbaar tijdens het uurtje rijden, schuren, stro koliek, slechte hoeven door een vuile stal (want niet iedere manege verzorgd de stallen iedere dag), stof allergie etc etc.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 20:37

ik vind het super belangrijk dat mijn beestjes de wei op kunnen! als een stal geen weidegang kan bieden ga ik wel ergens anders staan... ik snap best dat manege/stallen in de randstad geen geweldig grote weilanden kunnen hebben, maar het kan ook primitiever in vorm van een paddock ofzo! gewoon dat een paardje zich kan uitleven en rollen en de beentjes kan strekken!

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 20:37

Zal dus even meer uitleg geven.
Mijn paard heeft dus een milde vorm.
Kan per dag ong. 15min grazen en heeft dus een paddock waar hij de graskantjes wel kan bijhouden en verder krijgt hij hooi.
Hij staat ong. 6 uur per dag in een paddock en loopt ook nog een half uur in de stapmolen.
Hij krijgt dus beweging 'genoeg'.

Edit: En verder rij ik natuurlijk ook nog Knipoog

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 20:39

Persoonlijk lijkt het mij dan dat je een prima oplossing hebt gevonden voor je paard Lachen.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 20:43

Angs16 schreef:
Zal dus even meer uitleg geven.
Mijn paard heeft dus een milde vorm.
Kan per dag ong. 15min grazen en heeft dus een paddock waar hij de graskantjes wel kan bijhouden en verder krijgt hij hooi.
Hij staat ong. 6 uur per dag in een paddock en loopt ook nog een half uur in de stapmolen.
Hij krijgt dus beweging 'genoeg'.

Edit: En verder rij ik natuurlijk ook nog Knipoog

Dit vind ik ook een goede doordachte oplossing voor een paard met een medische beperking.

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 20:47

Bedankt!
En tuurlijk vind ik het ook sneu dat hij niet in het weiland kan.
Maar toen ik hem een keer aan de hand een half uur had laten grazen en hij de dag erna allemaal bulten op zijn buik had, vond ik dat toch een stuk zieliger Bloos Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 20:49

Idd super oplossing
Weinig mis mee Lachen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 20:51

Angs16 schreef:
En tuurlijk vind ik het ook sneu dat hij niet in het weiland kan.
Maar toen ik hem een keer aan de hand een half uur had laten grazen en hij de dag erna allemaal bulten op zijn buik had, vond ik dat toch een stuk zieliger

ik vind het een zeer goede oplossing!!
niet ieder paard met "iets" hoeft de hele dag binnen te staan... een paddock is een goede oplossing vind ik!
wat voor bulten had jou paard trouwens? (mijn paard heeft namelijk ook bulten waarvan de DA niet weet wat het is...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 20:53

@ Angs: ik denk idd dat je een goede oplossing hebt gevonden, ook fijn dat je met het paard meedenkt... en verder denkt dan je neus lang is.

Ik veroordeel niemand die op een stalling staat zonder weidegang, denk dat dat in de Randstad heel vaak niet mogelijk is.
Maar hier in Drenthe kan ik wel goed pissig worden als je voor stalling zonder weidegang kiest, maar wél met een mooie kantine, solarium, poets/spuitplaats en 2 grote binnenbak, in plaats van stalling met weidegang, en dan maar zonder die super de luxe kantine en solarium.
Hier kun je gewoon voor een niet te hoge prijs een paard stallen met dagelijkse weidegang, stallen waarbij een paard niet tegen een kale muur staat te kijken in plaats van contact met andere paarden... zul je het mss wel zonder die kantine moeten doen idd. En een solarium en mooie poetsplaats is ook niet overal...
Maar dat is dan denk ik een kwestie van voor jezelf kiezen ipv voor je paard.
Hier is ruimte zat, en heb je imo geen excuus als je je paard 23 uur per dag op stal zet...

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 20:56

@ Rianneke: Even per Pb gestuurd, ivm ontopic Knipoog

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 20:59

Angs16 schreef:
@ Rianneke: Even per Pb gestuurd, ivm ontopic Knipoog

dank je wel!

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 21:24

Splash schreef:
Hoeveel paarden hebben wel niet last van stal benen door een slechte doorbloeding? Dat heb ik nog nooit bij een paard gezien die veel op de wei staat. Andere voorbeelden, weven, luchtzuigen, onhandelbaar tijdens het uurtje rijden, schuren, stro koliek, slechte hoeven door een vuile stal (want niet iedere manege verzorgd de stallen iedere dag), stof allergie etc etc.

Hier in de buurt staat dus wel een pony bijna de hele dag door te lucht zuigen in de WEI! Dus dat klopt niet helemaal, het zal dan wel een uitzondering zijn maar toch Knipoog.

Bij ons mogen de paarden vanaf vandaag ook 's nachts lekker buiten spelen met zn alle!! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 21:25

Maar waar heeft hij dat aangeleerd Lisanne?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 21:27

Dat soort dingen heet niet voor niets STALondeugen....

Heet geen WEIDEondeugden....
Paarden die elke dag buiten komen hebben namelijk geen stalondeugden...

Edit: paarden die elke dag buiten komen, kunnen wel stalondeugden hebben, maar daar zijn ze mee begonnen uit stress omdat ze de godganse dag op stal stonden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-08-07 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 21:28

Ik heb geen idee, maar ik rij al zo'n 5/6 jaar over die weg en heb die pony het áltijd zien doen. Hij zal het daar voor vast in zn stal aangeleerd hebben, maar dag en nacht wei is voor deze pony dus ook niet perfect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 21:29

Omdat vorige eigenaren hem zo ver hebben gekregen..verschrikkelijk toch...

Overigens 9 van de 10 paarden stoppen met weven of luchtzuigen als ze buiten zijn

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 21:32

9 van de 10 ja.
Mn vorige pony bleef ook toen ze in de wei stond weven. Ook toen ze dag en nacht buiten stond.
We zijn toen terug gegaan naar haar vorige stal en toen was het na een weekje over Lachen.

Wel even voor de duidelijkheid; ik ben er wel op voor dat de paarden in de wei komen of gras te eten krijgen. Ben ook van het lange buiten staan. Ik ben gerust heel de dag bij de pony's om te zorgen dat ze lang buiten staan Knipoog.
*edit: en vind het dus ook wél heel belangrijk dat ze af en toe los uit kunnen razen en hun ei kwijt kunnen. Gelukkig is deze mogelijkheid hier Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 21:34

@ Lisanne_ : Denk dat als je deze pony weer heel veel op stal zou zetten dat het dan nog veel erger wordt. Het wordt veroorzaakt door pure verveling. Dat zegt mij alleen maar dat het echt een heel goed idee is om die pony zoveel mogelijk buiten te zetten.

Maar wat je wel moet weten is dat iets wat aangeleerd is (daar gaat ook wel een tijdje overheen) niet in een zucht en een vloek weer afgeleerd is... maar om daar nou uit te concluderen dat voor die pony dag en nacht op de wei niet perfect is, vind ik erg kort door de bocht eerlijk gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 21:34

Maar het aanleren doen ze wel allemaal op stal, onthou dat goed
En dat doen ze niet omdat ze het daar zo goed hadden op het moment van aanleren...

Kan best zijn dat ze het in een andere wei of in een andere groep niet meer deed. Lachen