Rij jij altijd met beenbescherming?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marloezzke

Re: Rij jij altijd met beenbescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:25

Citaat:
Hoe meer je iets "beschermt" hoe zwakker je het maakt!

ja en mijn hersenen worden ook steeds zwakker door het dragen van een cap......

ik vind dit onzin.
oke wanneer je de hele dag bandages bij een paar om zou doen of iets dergelijks dan kan ik me voorstellen dat door de warmte het de spieren aantast, of iets dergelijks.

maar voor dat ene uurtje....

daarbij vind ik het juist wel slim om met rijden te beschermen, juist om blessures te voorkomen.

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:26

runningkawa schreef:
Hoe kan zo'n stukje plastic wat relatief los om het been zit nu zwakker maken bij een gewicht van 600 kg?

Dat dacht ik ook al
Dit is discussie die nooit zal eindigen en vanaf beide kanten soms loze argumenten

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:28

Bij dressuur heb ik soms iets om. Maar heb wel gemerkt dat sinds ik zonder bescherms rijd hij wel mooi droog en hard op de benen is geworden. Springen altijd kappen voor en achter en springschoenen.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 08:48

Ik rijd altijd met peesbeschermers.
Banjer heeft in het verleden een fikse peesblessure gehad en ik hoop dat in de toekomst te kunnen voorkomen. Natuurlijk kan hij zich op de wei, waar hij zonder bescherming staat, ook blesseren, maar ik probeer in ieder geval het risico tijdens het rijden te beperken.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 18:32

marloezzke schreef:
Citaat:
Hoe meer je iets "beschermt" hoe zwakker je het maakt!

ja en mijn hersenen worden ook steeds zwakker door het dragen van een cap......

ooo aljeblieft zeg.. je snapt zelf ook wel dat ik het heb over "ondersteunende" bescherming Frusty Gestoord

Vraag aan je dierenarts wat hij ervan vind... ik heb het aan 3 dierenartsen gevraagd... ze zeiden alle 3 dat in demeeste gevallen meer blessures ontstaan dankzij "peesbeschermers" en bandages dan dat er voorkomen wortd...

monique__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:30

ik gebruik altijd peesbeschermers en springschoenen voor, anders trapt ze dr ijzers eraf en achter soms bandages.. ligt eraan wat ik ga doen.

Ticcie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:10

Ik gebruik altijd bandages of voor- en achterbeschermers.
Op dressuurwedstrijd mag het niet, dus doe ik het ook af, maar voor het inrijden toch maar aan, je weet maar nooit.
Als ik er alleen even op zit en weinig of niets ga doen, durf ik ze ook aflaten.
Veel beterschap voor je paardje.
x

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:48

Ik heb gehoord dat het slecht is als je áltijd met peesbeschermers ofzo omrijd?

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:51

Ik wil niet l*llig doen, maar je hebt voor paarden volgens mij geen 'ondersteunende bescherming".
Er zitten namelijk geen spieren in het onderbeen, dus wat moet je ondersteunen dan?

MalPaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:55

IK rij meestal wel met peesjes voor achter alleeen af en toe bandages en buiten zoiezo mijn paard heeft dan nogal haast maar als ik het vergeet en in de bak ben ga ik niet weer terug om ze om te doen .. en ik heb br. peesjes

amandatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:59

Nee, ik vind het niet nodig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:01

Als het zo slecht was reden de profs er ook nooit mee
Die gaan geen paarden van een half miljoen en meer risico laten lopen met slechte dingen

Aangezien die allemaal met bescherming rijden, den ik dat het alleen maar oke is

Overigens heb ik zelf ook nog nooit een paard gereden die een blessure heeft gekregen van een peesbeschermer

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:32

En ik heb nog nooit ook maar van 1 dierenarts te horen gekregen dat peesbeschermers voor verzwakking kunnen zorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:49

Ik ook niet Marlies
Geen 1 die eens gezegt heeft, laat die dingen nu eens af Lachen

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 00:01

nee, ik rijd ook met peesbeschermers en met strijklappen, altijd.
Eerst alleen met peesbeschermers, maar instructrice raadde het me aan, omdat hij niet altijd even stevig op z'n benen staat (struikelt vaak, omdat hij dan niet actief genoeg is) dus voor de zekerheid.
Alleen op wedstrijd doe ik deze niet om, omdat ik vergeet ze op tijd af te doen, misschien het buitenseizoen wel, moet ik even kijken.
Op mijn vorige verzorgpony reed ik altijd zonder, alleen op buitenrit en met springen peesbeschermers om, eigenaresse vond het onzin, maar ik voel me toch stuk prettiger nu ik ze wel om kan doen.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 00:24

Citaat:
ooo aljeblieft zeg.. je snapt zelf ook wel dat ik het heb over "ondersteunende" bescherming

Vraag aan je dierenarts wat hij ervan vind... ik heb het aan 3 dierenartsen gevraagd... ze zeiden alle 3 dat in demeeste gevallen meer blessures ontstaan dankzij "peesbeschermers" en bandages dan dat er voorkomen wortd...

nee ik snap niet waar je het over hebt, sorry.
ik gebruik de bescherming namelijk niet ter ondersteuning puur voor bescherming tegen aantikken e.d.
wat voor blessures zouden er volgens die dierenartsen dan ontstaan? daar ben ik zeer benieuwd naar.

pebbles2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 00:27

altijd met bescherming Lachen

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 08:42

mijn da heeft het ook gezegt, en die heeft internationaal gereden(b-kader) met cross en springen. zij had ze met dressuur oid niet om

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 09:48

dat moet iedereen voor zich zelf weten vind ik, maar ik voorkom liever dingen als blessures aan het been e.d. je weet namelijk maar nooit wat voor rare sprongen je paar ooit maakt.

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 10:11

Bescherming is alleen nodig bij springen en cross, en bij paarden die afwijkende stand hebben waardoor ze strijken.
Sommige mensen doen mega dikke bescherming om en zeggen dan: Hoor je dat! Hij strijkt!!! Dan heb ik altijd zoiets van: Ja vindt je het gek met die dikke bescherming, dan zal elk paard strijken.

Bij jonge paarden die zich wel eens aantikken(met gewoon dressuur) zou ik ze ook niet omdoen, die kunnen zich zelf nog herstellen. als jij je enkels steeds aan mekaar stoot, ga jij uit eindelijk ook anders lopen...
Blessures kunnen ook door bescherming ontstaan door afknelling en oververhitting. Hippisch nederland is doorgeslagen, als ik al die dressuurprikkers hun paarden zo ingepakt zie aankomen Bloos

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 10:29

knabbelgirl schreef:
mijn da heeft het ook gezegt, en die heeft internationaal gereden(b-kader) met cross en springen. zij had ze met dressuur oid niet om

wie is jou da dan?

Florentine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 20:09

Altijd. als ze in de stapmolen gaan of losgegooid worden in de bak ook.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 12:04

Ja elke dag Lachen
Peesbeschermers en kogelbeschermers en meestal ook springschoenen

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 12:14

Ik rijd ook met bescherming, voor en achter. 1. om blessures te verkomen, en 2 omdat ze achter heel erg aantikt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:21

Ik rijd altijd met peesjes voor en strijkjes achter... waarom?
Wanneer Riena loperig is in draf, of juist verzameld in galop tikt ze haar voorbenen aan ter hoogte van haar pees.
Achter strijkt ze sowieso wel eens...
Bandages doe ik ook om die reden niet, aangezien ze zich flink hard kan aantikken. Aan beide voorbenen heeft ze in het verleden peesklap gehad. Op aanraden van de DA heeft ze ook tijdens het losgooien en in de stapmolen de peesjes om. Lachen

Dat pezen er zwak door worden lijkt mij onzin... aangezien peesbeschermes niet echt ondersteunen (wat ze in de reclame wel vaak beloven Knipoog ) maar enkel beschermen.

Mijn eerste paardje had enkel buiten peesbeschermers om, met rijden in de bak nooit, ze tikte zich dan ook niet aan.
Mijn verzorgpaard die ik een jaar of 3 terug heb gereden tikte en strijkte niet... daarbij deed ik ook niets om.
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 27-02-07 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt