Discussie: stands, wat vind jij daarvan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jantina

Re: Discussie: stands, wat vind jij daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 08:35

Maar Botervlieg, dat is niet een argument dat je tégen stands zou kunnen gebruiken. Dat is gewoon stom een paardenstal in elkaar knutselen Knipoog

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 10:10

[quote="dees_daan"]ik denk niet dat er nog veel paarden die 24/7 op stand staan als ik eerlijk ben..
bij ons zijn de stands niet afgesloten achter, riverna heeft er ook al eens los in gestaan, is mooi blijven staan, staan aan een lang touw, kunnen liggen enz, voor en naar achter lopen, heeft lichamelijk contact met rymkje, en staan van 9 tot 5 buiten, ze staan nog niet zo lang op stand, maar omdat er een veulen uit de groep moest (ging niet samen werd gedekt enz) moet dit even voor de nood..
[/quote]

en toch is er hier in de buurt een 5 ***** manege met pony's in stand Boos! wat ik al eerder zei) en die staan ook nog s op zaterdag uren opgezadeld.... ze vinden t de moeite niet om voor een half uurtje af te zadelen e.d.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 11:05

Wat ik in zijn geheel niet begrijp dat er nu nog mensen zijn die stands voor paarden niet erg vinden.
Decennia geleden wist men ook niet beter en groeide men er zo mee op. Bij mij hadden ze vroeger ook op de manege stands. De schoolpaarden stonden er in aan ketting met een houtklots. Gelukkig hebben ze voor de schoolpaarden naderhand gewone stallen gebouwd. Dertig jaar geleden werden ze al wakker.

Het argument dat de paarden naar de salami gaan vind ik bullshit. Is dat een reden om kippen en varkens in kleine hokjes te houden en paarden. Die gaan daar ook heen wanneer je de legbatterij afschaft. Konijntjes hun levenlang in een hokje opgesloten en af en toe eruitgehaald en opgetild wat ze verschikkelijk vinden maar genoeg te eten om niet dood te gaan. Weet niet of die zo zielig zijn wanneer ze wel dood zouden zijn. Er zijn niet voor niets studie over dierenwelzijn die aangeven dat deze manier van houden niet diervriendlijk is. In lelystad hebben we toch ook boerderij die je dat verteld. De botten van paarden ontwikkelen beter wanneer de paarden kunnen bewegen. De luchtwegen blijven ook beter wanneer ze frisse lucht krijgen en van hun eigen toilet kunnen weglopen.

Kritiek op legbatterijen hebben en de varkenshouderij maar kijk dan eerst eens op een manege en oefen daar kritiek uit. En niets doen dan verandert er niets. En zolang jij nog je lidmaatschap betaald werk je aan deze manier van paarden houden mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 11:08

avanti4ever schreef:
dees_daan schreef:
ik denk niet dat er nog veel paarden die 24/7 op stand staan als ik eerlijk ben..
bij ons zijn de stands niet afgesloten achter, riverna heeft er ook al eens los in gestaan, is mooi blijven staan, staan aan een lang touw, kunnen liggen enz, voor en naar achter lopen, heeft lichamelijk contact met rymkje, en staan van 9 tot 5 buiten, ze staan nog niet zo lang op stand, maar omdat er een veulen uit de groep moest (ging niet samen werd gedekt enz) moet dit even voor de nood..

en toch is er hier in de buurt een 5 ***** manege met pony's in stand Boos! wat ik al eerder zei) en die staan ook nog s op zaterdag uren opgezadeld.... ze vinden t de moeite niet om voor een half uurtje af te zadelen e.d.

Inderdaad, hier ook. Geen 5 sterren dan geloof ik, 3 of 4 dacht ik, maar alsnog. Daar staan sommige manegepaarden bij mijn weten (de laatste keer dat ik er kwam) ook gewoon in stands, hoofd naar de muur en vast met een halster of band om de nek geloof ik. Rollen bijv. zit er dus niet bij voor deze paarden, liggen weet ik niet. Ook staan ze vaak tijdenlang opgezadeld (geld ook voor de paarden die gewoon op stal staan en dus wel zouden kunnen rollen na het rijden.. was het niet dat ze hun zadel op moeten houden) tussen de lessen door, want afzadelen en weer opzadelen een uur later zou nog veeeel vervelender zijn voor een paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 11:41

ik zei ook niet dat ze er niet meer zijn, ik DENK dat er niet veel paarden meer zijn, die echt 24/7 in een stand staan Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 11:43

Als het in verschillende landen al verboden is, dan lijkt het mij duidelijk dat ze niet goed te praten zijn. Maar Nederland loopt altijd achter als het om dierenwelzijn gaat.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 11:49

Het nadeel van Nederland is, dat het oppervlak aanwezig om paarden de ruimte te bieden die men hun momenteel op het gebied van dierwelzijn wil geven, gewoon niet aanwezig is in die mate.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:13

dees_daan schreef:
ik zei ook niet dat ze er niet meer zijn, ik DENK dat er niet veel paarden meer zijn, die echt 24/7 in een stand staan Knipoog

En wij geven aan dat je dat waarschijnlijk fout DENKT, en dat er waarschijnlijk meer paarden 24/7 op stands staan dan jij DENKT Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:25

WildWings schreef:
dees_daan schreef:

En wij geven aan dat je dat waarschijnlijk fout DENKT, en dat er waarschijnlijk meer paarden 24/7 op stands staan dan jij DENKT Knipoog

tja dat kan, maar ik heb nog nooit gezien (of eerder gehoord) dat er paarden waren die echt 24/7 op stand staan, (er dus geen paar uurtjes uitkomen om te wandelen enz)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:27

Bella schreef:
Het nadeel van Nederland is, dat het oppervlak aanwezig om paarden de ruimte te bieden die men hun momenteel op het gebied van dierwelzijn wil geven, gewoon niet aanwezig is in die mate.

Dat is volgens mij dus echt niet waar...
Hier in Twente willen veel boeren gewoon geen dieren op het land hebben, want het is veel makkelijker om ze in een hok te zetten en het land alleen maar te gebruiken voor het hooien.
Op zich ruimte zat hier, maar weinig plekken waar je je paard 24/7 op de wei kunt zetten zoals ik dat dus wil.
Het is volgens mij niet zo dat de ruimte er niet is, maar dat er een omslag in het denken moet plaatsvinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:30

dees_daan schreef:
tja dat kan, maar ik heb nog nooit gezien (of eerder gehoord) dat er paarden waren die echt 24/7 op stand staan, (er dus geen paar uurtjes uitkomen om te wandelen enz)

Wat een rare opmerking. Paarden staan sowieso haast noot 24/7 op stal, ze worden bijna altijd wel 1 uurtje gereden.. En als ze er 1 uurtje of 2 uurtjes uitkomen om te rijden, dan mogen ze die andere 22 uur van de dag wel op een stand staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:45

WildWings schreef:
dees_daan schreef:

Wat een rare opmerking. Paarden staan sowieso haast noot 24/7 op stal, ze worden bijna altijd wel 1 uurtje gereden.. En als ze er 1 uurtje of 2 uurtjes uitkomen om te rijden, dan mogen ze die andere 22 uur van de dag wel op een stand staan?

als je mn andere reacties leest snap je dat ik dat helemaal niet zo bedoel. in tegendeel zelfs, mijn eigen staat niet voor niets 24/7 buiten!
maar ik bedoel, dat ze er niet even uitkomen om te wandelen, in de paddock, of een paar uren in de bak staan enz..

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 16:50

dees_daan schreef:

Waar baseer je dat op dan?
Zijn er ergens cijfers over?

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 17:49

Ik vind stands zielig!
Ze hebben geen bewegings ruimte en met slapen kunnen ze ook niet even lekker lang uit gaan liggen. Ook als ze jeuk o.i.d hebben kunnen ze er niet bij met hun hoofd en veder vind ik het voor mij zelf ook geen prettig gevoel al die paarden konten naar me toe gericht, je krijgt zo een klap.

Hier in de buurt is ook een manege die nog stands heeft ik vind het verschrikkelijk!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 17:51

dees_daan schreef:
maar ik bedoel, dat ze er niet even uitkomen om te wandelen, in de paddock, of een paar uren in de bak staan enz..

Dat snap ik, en als het goed is wil je dit dus zeggen:
Ik denk niet dat er nog veel paarden zijn die 24/7 op een stand staan zonder dat ze er een paar uurtjes uitkomen.

Maar dan snap ik alsnog niet WAT je daar nou precies mee wilt zeggen?

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:30

Wendy schreef:
Bella schreef:

Hier in Twente willen veel boeren gewoon geen dieren op het land hebben, want het is veel makkelijker om ze in een hok te zetten en het land alleen maar te gebruiken voor het hooien.
Op zich ruimte zat hier, maar weinig plekken waar je je paard 24/7 op de wei kunt zetten zoals ik dat dus wil.
Het is volgens mij niet zo dat de ruimte er niet is, maar dat er een omslag in het denken moet plaatsvinden.

Tja daar kun je dus heel verschillend over denken: waar gebruik je het land voor?? S winters paarden op het land zetten dat kan, maar heeft als risico dat er in het voorjaar niet of pas later te maaien is, waardoor er minder snedes van het land gehaald kunnen worden. Voer je hier vervolgens in de winter je koeien van en haal je het net met die snedes die je van het land haalt om je koeien gevoerd te krijgen, dan heb je dus geen ruimte om je paarden er op te zetten. (en dat gaat het dus niet op om te zeggen: Het land is leeg dus er is ruimte.) Dan is het niet alleen 'makkelijker' maar vooral economisch rendabel (ook een discussiepunt ok).

Tuurlijk zijn er mensen die het allemaal maar lastig vinden, maar dit gaat niet in alle gevallen op!

Ander punt waarop die schaarste ook blijkt:
Zo wordt in Nederland bijvoorbeeld geadviseerd om min. 4 keer per jaar te ontwormen. In Engeland is dit veel minder. Waarom? Het aantal ha wat per paard beschikbaar is in Nederland is aanzienlijk minder dan in Engeland, waardoor er sneller een wormbesmetting aanwezig is.

De ruimte in Nederland is en blijft gewoon een schraal aanwezig iets en hier wordt het land het meest intensief gebruikt van heel Europa, maarja...leg dan de paardeneigenaren maar eens uit dat welzijntechnisch een hoop dieren in Nederland teveel zijn en eigenlijk 'weg' zouden moeten! Maar leg dit niet alleen paardeneigenaren maar ook pensionhouders en maneges dit voor, die het vooral om het economische doen.

Gelukkig lopen mijn twee dieren ook 24/7 buiten, maar dit kost wel beide boeren 1 snede van hun land (of dat de koeien minder snel op dit land kunnen lopen) en daarnaast dat het land meer vertrapt wordt, dan wanneer er niks op loopt (en in het ergste geval moet er opnieuw ingezaaid worden).
Maar ook hier staan paarden wel 24/7 op stal. Helaas inderdaad, maar een echt andere oplossing is er ook niet. Ze kunnen een aantal uur in de bak staan, maar dan staan ze ook maar wat voor het hek te kijken van: 'wil hier uit'. Geen ideale situatie qua dierwelzijn, maarja...niet alles kán ideaal. Iets wat langzamerhand echt een hype wordt, dat alles ideaal moet. Zou mooi zijn, maar denk dat het nooit gaat gebeuren dat wij zelf kunnen regelen, wanneer en hoeveel het bijvoorbeeld gaat regenen, etc.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:40

Haha, ik heb wel een oplossing voor dat probleem, maar die houdt in dat er een hele economisch onrendabele groep bedrijven moet moet verdwijnen.... wat tot nu toe nog een groot taboe is waardoor de huidige situatie zal blijven bestaan Knipoog

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:57

Inderdaad en probeer ze dat maar eens aan te praten Nagelbijten / Gniffelen (hele land in rep en roer)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 10:04

Een mooie oplossing vind ik de hit-actief stallen. Het zand buiten wordt toch al niet gemaaid, dus dat kost ook geen sneedes. Heel veel plaats neemt het niet in, maar wel erg goed voor het dierenwelzijn. Zo kan op een betrekkelijk kleine ruimte (veeeeel kleiner als een wei) wel veeel meer dierenwelzijn gerealiseerd worden. Natuurlijk is dit een investering, maar het gemak van niet per stal hoeven uit te mesten, het gemakkelijke voeren, en de verminderde ruimte (geen grote wei) maken het wel ideaal, en haalbaar in het kleine nederland!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 10:13

Wendy schreef:
Bella schreef:

Dat is nou precies wat mij dus ook opvalt. Zal ongetwijfelt niet overal het geval zijn maar ik kom het steeds vaker tegen, paarden binnen houden is veel makkelijker, land lopen ze namelijk kapot (dat wordt hier vooral als reden gegeven)

Iemand hier (ik weet even niet meer wie, ben met bijlezen van alles kwijt geraakt Clown ) is van mening dat het minder erg is dat haar paard(en) voor nood alleen snachts in een stand staan. Mijn mening daarover, tja, natuurlijk is het minder erg dan 24/7 in een stand staan en het paard er alleen uit halen als hij nodig is om te rijden maar ik zou ook al is het voor nood toch op zoek gaan naar een andere oplossing, als het alternatief voor mok een stand is zou ik echt op zoek gaan naar een andere stal waar mijn paard dan wél voor nood in een gewone box kan. Maar goed, niet aanvallend bedoeld dus hoor maar gewoon mijn mening.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 10:19

@ Tanja: zolang het zo is dat een paard alleen in de nacht in een stand staat, dan vind ik dat het acceptabel is (zelf zou ik dat dus echt niet voor mijn paard willen en direct iets anders zoeken). Maar ik vind niet dat het heel erg paardonwaardig is. MITS hij dan wel de rest van de tijd het land op kan. En de nacht maar een paar uurtjes is. Natuurlijk is een box veel fijner voor het paard, net als een loopstal nog fijner is. Maar het maakt niet dat je je paard niet waard bent als je het in de nacht op stand hebt staan. Als je je paard wel 24/7 (of bijna 24/7) op stand hebt staan, ben je je paard gewoon weg niet waard....

maar ja, das mijn mening Haha!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 10:25

Je hoort mij ook niet zeggen dat iemand zijn paard niet waard is, dat soort discussies doe ik liever niet aan mee als je begrijpt wat ik bedoel Knipoog
Zoals ik al zei is het mijn mening en ik vind het ook wat minder erg dan 24/7 in een stand maar voor mij is het nog steeds niet acceptabel. Paard wordt voor een periode van rond de 10 uur vast gebonden, maag daarna wel weer lekker op het land maar dan weer terug en weer vastgebonden staan voor 10 uur? Nee sorry maar dat is voor mij absoluut onacceptabel.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 10:47

Ik snap wat je bedoelt Knipoog

Zou het ook niet voor mijn paard willen hoor, ik ga nog liever verhuizen naar een krot, als ik daardoor iets beters voor mijn paard kan realiseren..

IlOna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 19:47

Stands Nors opkijken Dat vind ik maar niks.
Hele dagen vast aan een touwtje,
Ze zeggen wel dat het makkelijk is voor manege's maarjaa dan moeten die kinderen maar de paarden uit de stal halen. das toch niet zoveel moeite.
Stel je toch eens voor dat je daar hele dagen vast staat. Scheve mond
en de paarden moeten ook af en toe kunnen draaien en lopen.
Als het om het welzijn van het dier gaat, dan is een stal toch beter.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 18:40

T@nj@ schreef:
Je hoort mij ook niet zeggen dat iemand zijn paard niet waard is, dat soort discussies doe ik liever niet aan mee als je begrijpt wat ik bedoel Knipoog
Zoals ik al zei is het mijn mening en ik vind het ook wat minder erg dan 24/7 in een stand maar voor mij is het nog steeds niet acceptabel. Paard wordt voor een periode van rond de 10 uur vast gebonden, maag daarna wel weer lekker op het land maar dan weer terug en weer vastgebonden staan voor 10 uur? Nee sorry maar dat is voor mij absoluut onacceptabel.

Ach, ik merk dat ik nu zo verwend raak met de ruimte, dat ik het zelfs zielig vind om de paarden op te sluiten in de bak van 20 bij 60 met paddock/schuilstal en wat ruimte eromheen, of in de wei die nu zon 45 bij 60 is, omdat ze normaal zelf kunnen kiezen waar ze willen staan en wanneer/hoelang etc. Het voelt als beperken van hun keuzevrijheid, wat nu even nodig is omdat het pad tussen bak en weide helemaal vertrapt is en 1 van de paarden kreupel (niet zo bevorderlijk om dan door diepe bagger te ploegen)
Het is dus maar net wat je gewend bent aan ruimte te hebben, en merk dat ik steeds hogere eisen ga stellen en steeds sentimenteler wordt wat dat betreft.
Bij verschillende mensen waar ik heb gereden stonden de paarden hele dagen op stal met hoogstens een paar uurtjes in de bak in de winter, en die paarden stonden er ook gewoon rustig en tevreden bij...

Maar wie geproefd heeft van vrijheid weet... Dat smaakt vaak naar meer...
Maar ik (ver)oordeel niet voordat ik het hele plaatje heb gezien en gehoord. Een tevreden, rustig aan zijn eten knabbelend hooi, dat er schoon en verzorgd bij staat in een frisse, en lichte stand en veel buitenkomt, of het plaatje van een paard in een vieze, natte box, dat er niet uit komt...

Het allerbelangrijkst vind ik dat een paard er schoon en fris bij staat, genoeg goed ruwvoer krijgt en genoeg buiten komt.
De grootte van de stal, stand of box komt daarna...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 22-12-06 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt