waarom dat gezeur over een cap?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 15:52

[quote="runningkawa"]The Greatest Thing We Have to Fear Is Fear Itself

En daar vind ik dit topic op lijken
Als ik toch steeds moet bedenken als ik op stap wat me allemaal kan gaan gebueren en wat ik allemaal kan gaan voorkomen als dit als dat
hield ik vandaag nog op.
quote]

Helaas doe ik dat dus wel. Daarom zet ik ook een cap op. Was zelfs wel eens mijn haar voordat ik ga paardrijden met het idee van als ik nou straks een been breek lig ik tenminste niet met vet haar in het ziekenhuis. Terwijl het toch logischer zou zijn om dit na het paardrijden te doen.

Maar ik houd er niet mee op daar vind ik paardrijden toch te leuk voor.
Trouwens als ik eenmaal op het paard zit dan ben ik te druk met rijden om me daar nog druk over te maken.

Weet wel dat het niet goed is om zo te denken. Probeer ik ook af te leren. Maar aan de andere kant heb je ook mensen die denken dat hun niets kan gebeuren en dat is ook weer niet goed.

Je bewust zijn dat er risico's aan zitten. Daardoor zo veilig mogelijk handelen maar je er verder niet druk over maken. Dat is denk ik het beste.

Javayo

Re: waarom dat gezeur over een cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 16:09

Wordt inderdaad wel weer een -topic. maar aangezien ik net de moeite heb gedaan om alles weer te lezen.... toch maar weer ff een bijdrage.

Ik draag nu altijd mijn cap omdat ik een jong paard heb. Aangezien hij vrij nuchter is en nog nooit een bok heeft gegeven, wil ik zeker niet uitsluiten dat hij van de zomer met +30 graden wel eens in de kast zal blijven liggen...

Als ik op een onbekend paard stap of op een onberekenbaar paard dan gaat per definitie de cap op... ok ik moet bekennen dat ik van de zomer nog een bergrit heb gemaakt zonder cap, maar na 10 jaar van die ritten gemaakt te hebben weet ik dat de paarden daar goed te vertrouwen zijn...

Of wanneer ik een wandeling maak met mijn paard, en halverwege besluit dat het toch wel leuk is om er ff zonder zadel op te gaan zitten... dan heb ik geen cap bij de hand om ff gauw op te zetten!

Kortom, ik rij meestal met cap, maar zeker niet altijd... Maar zijn hier echt mensen die beweren dat ze ALTIJD en OVERAL een cap opzetten? Ook die ene keer dat je dat "duffe en betrouwbare paard, dat je al jaren kent" [of iets dergelijks] even uitstapt?

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 16:13

Idd, kan mij ook niet wijsmaken dat diegene die zo pleiten voor een cap die cap ALTIJD op hebben

Ik heb op mijn jonge merrie (3,5) ook zeker een cap op. Heeft ook nooit een bok gegeven, maar de winter kan weleens verassingen brengen

En mijn pony ken ik gewoon door en door.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 16:18

Quellian schreef:
Ik heb op mijn jonge merrie (3,5) ook zeker een cap op. Heeft ook nooit een bok gegeven, maar de winter kan weleens verassingen brengen

Dat zat ik me ook te bedenken! Dus de komende winter stap ik mét cap op mijn 3,5 jarige ruin!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 16:41

Met 30+ temperaturen ga ik helemaal niet meer rijden, dus kan die cap lekker in de kast blijven liggen

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 17:27

Ja ik heb hem niet altijd op, lijkt me nogal onhandig...maar ik zet hem wel altijd op als ik rijd en zeker op brave paarden. Ik heb vaak de pech om van paarden waar nog nooit iemand afgevallen is de eerste te zijn die dat wel doet... Maar vaak ook wel een van de weinige die wel op de wildere paardjes blijft zitten.*hoezo logisch*

Vaak terug naar stal gelopen om dat ding dat ik voor de zoveelste keer vergeten ben, op te halen.
Het helpt natuurlijk wel dat ik als klein penny-meisje van 6 op paardrijden mocht van mijn ouders als ik altijd een cap had. Geen cap, geen paardrijden! Als je die gewoonte eenmaal hebt, voel je je bloot zonder...

Voor de duidelijkheid: Ik veroordeel ook niemand als hij/zij geen cap draagt.

Even een vraag. Echt niet lezen als een aanval aub.: Ik vraag me eigenlijk af of de "steevast-niet-cap-dragers" die het terecht overigens eigen keuze,eigen riscico vinden dat ook financieel vinden...

Nog maar eens in herhaling vallen(vind mezelf al een zeur worden maar heb toch het gevoel dat mijn posts niet duidelijk overkomen):
Natuurlijk kan er je vanalles gebeuren met cap...heb ik in mijn vorige berichten ook niet beweerd denk ik...ik verminder het risico op hoofdkwetsuur ik neem het niet weg door een cap te dragen. Wat zou een hersenschudding met cap zijn geweest als er geen cap gedragen was? Als je maar rottig genoeg valt helpt er niks maar een cap kan echt wel het verschil uitmaken tussen leven en dood.

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 17:37

Er schiet me een keer tebinnen: Was gaan rijden in de piste, met mijn eigen paardje. Ik was heel druk bezig en goed aan het opletten. Totdat de stalbaas vroeg of ik niks vergeten was... Ik controleer mijn singel, alle sluitingen van mijn hoofdstel, beenbeschermers. "Euh wat dan?"... Mijn cap lag nog even netjes op de bakrand als dat ik hem daar had gelegd, klaar om opgezet te worden na het longeren.

Maar ik denk dat dat echt de enigste keer was dat ik zonder heb gereden.

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 18:04

wizewo schreef:
Even een vraag. Echt niet lezen als een aanval aub.: Ik vraag me eigenlijk af of de "steevast-niet-cap-dragers" die het terecht overigens eigen keuze,eigen riscico vinden dat ook financieel vinden...

Net zo 'eigen risico' als alle andere beslissingen die kunnen leiden tot kosten, van zelf hobbyen aan je electriciteit tot gevaarlijk weggedrag tot dronken zijn (welke situatie dan ook, ook buiten het verkeer leidt dronkenschap vaak tot veel schade, ruzie, vandalisme, ongelukken)

Zou je echt kosteneffectief gaan denken, dan vermoed ik dat het verbieden van paarden heel wat meer oplevert.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 18:08

Ik vind juist de kosten het zwakte argument uit heel de cap draag discussie

wat ik eerder aangaf, wie zal er meer kans hebben op kosten in de gezondheidszorg, de roker of de niet cap drager?

ow, ik mocht niet antwoorden zie ik nu
Ben geen steevast-niet-cap-dragers

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 11:07

Laat maar... het was geen verwijt, geen argument, puur een vraag .

In de stijl van als de verzekering alleen nog maar zou de kosten zou dekken als je bijv. een cap draagt, zouden de steevast-niet-cap-dragers dan nogsteeds geen cap dragen?

Daar mogen de capdragers en af-en-toe dragers ook heus ook op antwoorden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 11:10

Ja, dan zou ik hem opzetten

Maar geloof dat ik toch wel een wil weten hoe dat dan zou zitten met de niet gordel dragende, door het rood rijden zatlap

oei en nu een hekel punt, die illegaal, die doordat hij door rood liep aangereden is, die nooit betaald heeft, wat doen we daar mee?

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 11:17

Bij ons op de manege (naja daar ben ik net een week weg) daar was het verplicht., maar ook al is het niet verplicht ik rijd altijd met cap .. als je kijkt wat er kan gebeuren niet echt fijn

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 12:01

Grinnik... zou wel fijn zijn denk ik. Als ze dan daadwerkelijk niet meer drinken voor ze de wagen instappen of zo...

Er is ookwel eens een proefproject geweest waar zatlappen een tijd in een ziekenhuis moesten meedraaien ipv een boete op een diens waar drankgerelateerde patienten lagen door accidenten ofzo...schijnt ook zeer effectief geweest te zijn. Vraag me niet waarom ze gestopt zijn.

En die illegaal ja... oplappen en naar je geld fluiten vrees ik...ik zou het ook weer niet kunnen om hem/haar er maar te laten liggen iig. Wat jij?

wel een beetje off topic geloof ik

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 12:07

Ik zou hem ook niet kunnen laten liggen
Een mens is een mens

Maar denk wel dat het een nadenkertje is, voordat je schreeuwt, met cap op word er niet betaald

idem met de roker, iets aan je longen, zelf betalen

de drinker, iets aan je lever, zelf betalen

iemand van een paar kg teveel en last van je hart, zelf betalen

het blijven allemaal mensen...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 12:10

Waratje schreef:
Met 30+ temperaturen ga ik helemaal niet meer rijden, dus kan die cap lekker in de kast blijven liggen

Ik woon in Portugal, hoe warm denk je dat het hier wordt? Zouden we helemaal niet meer kunnen rijden. Maar er bestaan tegenwoordig die zalig lichte, ventilerende helmen en zo een draag ik dus. Het is in de hitte altijd verstandig om een hoofddeksel te dragen, tegen zonnesteek Mijn vriendin reed altijd zonder, maar had wel last van de zon. Nu heeft ze zo´n helm gekocht...Twee vliegen in een klap.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 12:23

Bij het dragen van een cap gaat niet om kosten, niet de kosten van de cap, niet de kosten van de gezondheidszorg.
Het gaat om het voorkomen of verminderen van ernstig hoofdletsel. Ernstig hoofdletsel blijft je hele beïnvloeden. Ernstig hoofdletsel kan ervoor zorgen dat je blijvend lichamelijk en/of verstandelijk gehandicapt raakt. Ernstig hoofdletsel kan ervoor zorgen dat je sterft.

Ruiters m/v vallen relatief vaak op hun hoofd of hun hoofd wordt geraakt door één of meerdere hoeven van het paard. Soms valt het paard op de ruiter m/v.

Ook al heb je nog zo'n betrouwbaar paard, het is en blijft een vluchtdier en in geval van nood, zal het instinct van het paard het winnen van jouw verstand en kracht. En het hoeft nog niet eens je eigen schuld te zijn.....

Keuze...??

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 12:27

ben het met jetta eens, mensen moeten zelf weten als ze een cap dragen maar als er iets gebeurt en je houd er letsel aan over, dan heb je er wel veel spijt van.
vaak denken mensen ook dat overkomt mij niet, maar zo denken de mensen ook die het wel overkomen zijn!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 17:56

Wat mij betreft mag het landelijk verplicht worden.

incl het dragen van goed schoeisel,veileige beugels en eventueel een bp..

Ook fietsers moeten eigenlijk verplicht een helm op.
In Belgie is dat al niet meer als normaal dat iedereen daar met een helm op rijd.

Maar ja wij zijn nederlanders....te trots op ons voorkomen.

Moet wel even opbiechten dat ik de laatste weken zonder cap heb gereden.
Simpel omdat ik 'te lui' ben om hem op te halen bij mijn vriendin.

Ga hem van de week dus maar snel halen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 22:05

Cowgirl schreef:
In Belgie is dat al niet meer als normaal dat iedereen daar met een helm op rijd.

Maar ja wij zijn nederlanders....te trots op ons voorkomen.

Waarom denkt men toch dat het alleen vanwege het 'voorkomen' is?

Ik ga GEEN fietshelm opzetten. Waarom niet? Omdat de fiets een vervoermiddel is, en ik dus ergens heen ga. Naar plaatsen waar ik mijn fietshelm niet kan opbergen. Ik wil niet rondsjouwen met een helm elke keer dat ik boodschappen doe, ik ga niet mijn fietshelm meesjouwen door heel Nederland omdat ik op de fiets naar het station ga. Bij paardrijden is dat niet zo'n probleem, omdat ik te paard nergens heen ga. Maar een fietshelm zou een heleboel vervelende nadelen hebben, die NIETS met het uiterlijk te maken hebben.

Wat betreft je toevoeging: als je zo voor verplichting bent, waarom heb je dan je cap niet op? Er is geen overheid die je tegenhoudt, je hebt geen verplichting nodig om je helm op te zetten. Dus waarom begin je niet bij jezelf, neem je alvast je eigen verantwoordelijkheid, voor je je uitspreekt over die van anderen?

Of, waarom ben je zo voor verplichting van anderen als je zelf de moeite al niet eens neemt?

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 23:30

Cowgirl schreef:

In Belgie is dat al niet meer als normaal dat iedereen daar met een helm op rijd..

Denk je dat echt?

Ik als Belg, kan je dan toch meedelen dat ik dat nog niet zo normaal vind hoor. Ikzelf draag er geen en zie vele andere rondom mij dat ook niet doen.

Bij de kinderen, ja, daar, maar verder... Een enkele mama.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 00:08

@runningkawa
Waarom ben jij er eigenlijk zo fel op?

Eerlijk gezegd vind ik het inderdaad een goede zaak dat ieders ziektekosten gewoon betaald worden, ookal rookt hij, heeft hij geen cap op of geen gordel om.
Om nou te zeggen dat de cap overal voor beschermt, is natuurlijk onzin. Maar als je nou 1 risico belangrijk kan verminderen, wat is daar mis mee?

En wat is er mis mee om te zeggen dat roken ongezond is, paardrijden zonder cap en autorijden zonder gordel onverstandig is?
Dit is een vrij land toch? Ik kan het niemand verplichten om een cap te dragen maar niemand kan mij verbieden om toch daarop te wijzen.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 00:25

Ik vind het gewoon je eigen keus als je een cap op wilt zetten. Bij ons op de manege is het verplicht dus daar draag je hem gewoon standaard (kinderen en volwassenen). Mijn verzorgpony staat ook opde manege dus dat is dan ook standaart cap op. Al had ze er niet gestaan had ik hem alsnog op gedaan. Op mijn stage altijd met cap.
Ik heb 2 keer op een paard gereden van een man (die ik eigenlijk alleen van gezicht en naam ken) en daar zat ik zonder cap op. Er was geen cap. Voel me wel heel onveilig zonder cap. Je stapt op het paard met het idee dat je gewoon wat vergeten ben, maar eigenlijk wel weer weet wat je mist. Een heel vreemd idee dus.
Dat iemand bewust geen cap draagt moet hij zelf weten. Maar dan moeten ze achteraf niet zielig gaan doen als ze iets overkomen is.

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 07:55

[quote="Cowgirl"}
.[/quote]

in belgie zie ik bijna nooit (pas een keer) iemand met helm rijden, in duitsland wel!

Eefje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 10:36

beantsje schreef:
@runningkawa
Waarom ben jij er eigenlijk zo fel op?

Eerlijk gezegd vind ik het inderdaad een goede zaak dat ieders ziektekosten gewoon betaald worden, ookal rookt hij, heeft hij geen cap op of geen gordel om.
Om nou te zeggen dat de cap overal voor beschermt, is natuurlijk onzin. Maar als je nou 1 risico belangrijk kan verminderen, wat is daar mis mee?

En wat is er mis mee om te zeggen dat roken ongezond is, paardrijden zonder cap en autorijden zonder gordel onverstandig is?
Dit is een vrij land toch? Ik kan het niemand verplichten om een cap te dragen maar niemand kan mij verbieden om toch daarop te wijzen.

Ja, die eerste zin van beantsje, dat vroeg ik me ook al af!!
Runingkawa waarom zo fel????

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 10:41

hihi dames geloof me RK is echt nog helemaal niet fel :D