Wie heeft ervaring met een rollenbit???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Wie heeft ervaring met een rollenbit???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 12:52

hoho Germie, ik heb alleen iemand gevraagd die er verstand van heeft of er stroom ontstaat. Ja dus.
De vraag of dit voor een paard ook merkbaar is, kan en wil ik niet beantwoorden want ik ken niemand die daar verstand van heeft.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 13:09

Urielle schreef:
hoho Germie, ik heb alleen iemand gevraagd die er verstand van heeft of er stroom ontstaat. Ja dus.
De vraag of dit voor een paard ook merkbaar is, kan en wil ik niet beantwoorden want ik ken niemand die daar verstand van heeft.

Ik ook niet, daarom vraag ik het ook. Ik weet alleen dat paarden wel reststroom van een rails voelen, en die voelen wij niet.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 21:16

R&K ik bedoelde idd niet wat je voelde als je in een zure appel beet Meer wat voor tintelingen dat zijn in je mond. Want tintelingen zijn helemaal geen dierenbeulerij vind ik. Stroomstoten, dat wel! Maar daar is dus echt geen sprake van, nog niet onder optimale omstandigheden. Ok misschien is het paard idd gevoeliger hiervoor dan wij, maar ik geloof nog niet dat dat hun pijn doet dan. De tinteling kunnen zij misschien ook wel zo voelen. Ze gaan er dan heel erg van kwijlen, en zijn wellicht zo meer daar mee bezig dan het bit vast pakken? Wellicht kun je onze mond niet vergelijken met een paarden mond (alhoewel ik vullingen heb...) maar als ik toch in een zure appel heb gebeten en nog niet eens een LICHTE tinteling voel..., ik bedoel zo verschillend zal het toch niet zijn. Als ik kijk naar sommige paarden die het stroomdraad kennelijk niet erg vinden, waar ik van achterover sla...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 12:41

Sorry maar ik snap het verhaal met een appel en tintelingen niet?
Want alleen een appel zal dat vast niet veroorzaken
Maar ik heb zo'n vermoeden dat ik ff wat mis

En mij lijken tintelingen niet prettig, het paard kan er ook niet zelf voor kiezen, dus...

Maar ik ga braaf kijken of we nog mails krijgen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 15:01

ik heb het sinds vrijdag ontzettend druk gehad dus niet bij kunnen lezen.

Ik heb nog geen email gekregen van Willem Wever,

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 09:36

runningkawa schreef:
Sorry maar ik snap het verhaal met een appel en tintelingen niet?
Want alleen een appel zal dat vast niet veroorzaken
Maar ik heb zo'n vermoeden dat ik ff wat mis

En mij lijken tintelingen niet prettig, het paard kan er ook niet zelf voor kiezen, dus...

Maar ik ga braaf kijken of we nog mails krijgen

nou op de vorige pagina ben ik zo vreemd geweest om te testen wat er gebeurde als je een zure mond hebt en dan dat bit in je mond neemt, weet je nog? Jij vloede wel tintelingen (zonder zure mond) en ik dus niet. Terwijl ik een optimale omgeving had gekreeerd voor stroom. Gezien ik dus niks voelde was mijn vraag aan jou WAT voor tintelingen voelde jij dan? Leg eens uit, is het te vegelijk met het eten van een kiwi? heb je dat wel eens gevoeld in je mond? Dat zijn ook tintelingen, je hele mond trekt samen Of is het werkelijk iets wat je als troom kunt waarnemen?
Zo goed genoeg uitgelegd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 12:36

Aha, dat bedoel je, thanks

Ben ik raar als ik geen tintelingen krijg bij het eten van een Kiwi of een appel?

Maar hoe uit te lekken
moeilijk

Een prikkeling, tinteling
ja pfff, eigenlijk zeggen die woorden genoeg.

Dus niet zoiets als dat je iets extreems zuurs, als een zuur matje eet en je kaken daarvan samen trekken

Ineens bedenk ik me een vreemd voorbeeld

vroeger had je van die korreltjes, weet de naam niet eens meer.
Als kind at je dat dan en die knapte, tintelde dan kapot op je tong.
Zoiets, alleen dan veel gelijk matiger.
Dus een continue prikkeling, en niet dan hard, dan zachtjes wat je wel had met die knapper dingetjes.

iig ik vond het niet prettig.
En als ik om me heem kijk naar e paarden denk ik dat bij hun ook.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 12:43

ah die dingen ken ik vreemd spul is dat.
Heb je dat nooit? als je een kiwi eet en met name als je op die pitjes kauwt dat je dan zo'n raar gevoel in je mond krijgt?
Da's wel vreemd zo'n gevoel van een bit krijgen. Vraag me dan af waarom ik dat niet voel zal per mensen en per paard wellicht ook verschillend zijn. Vandaar dat er paarden zijn die ook daar niet op reageren. Want die onzin dat ze de boel niet vast kunnen pakken door die rolletjes is mij het tegendeel van bewezen. Dus daar zijn ze niet voor

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 14:17

runningkawa schreef:
Aha, dat bedoel je, thanks

Ben ik raar als ik geen tintelingen krijg bij het eten van een Kiwi of een appel?

Maar hoe uit te lekken
moeilijk

Een prikkeling, tinteling
ja pfff, eigenlijk zeggen die woorden genoeg.

Dus niet zoiets als dat je iets extreems zuurs, als een zuur matje eet en je kaken daarvan samen trekken

Dus een continue prikkeling, en niet dan hard, dan zachtjes wat je wel had met die knapper dingetjes.

net zoeiets als knetterkauwgum, bedoel je?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 15:04

runningkawa schreef:

Het meest ongelofelijke aspect van het hele koperenrollentroomstootjesbit-verhaal vind ik misschien wel het idee dat een paard niet ongelofelijk heftig op een dergelijk reactie in zijn mond zou reageren. Volgens jouw ervaring zou een paard door de electrische reactie acuut het bit los laten en slaafs aan de teugel gaan ofzo?
Houdt de reactie van het koper en de rolletjes [de stroomstootjes, dus] dan op als het paard het bit 'loslaat'? Dat zou dan toch constant pijn moeten doen/onaangenaam voelen?
Ik denk dat een paard dat gereden is met een bit dat stroomstootjes o.i.d. veroorzaakt, hoe gering ook, in blinde paniek zou raken of volkomen zou verstrakken. Op zijn minst zou een paard angstig worden of gaan kopschudden om te proberen het irritante gevoel kwijt te raken.
Het pijnlijke [of voor mijn part alleen maar nare] gevoel zou hij snel associeren met bit/hoofdstel of gereden worden waarbij de meeste paarden acuut kopschuw zouden worden, zodra je ze een bit voorhoudt.

Ik heb in het verleden verschillende paarden met een trens met koperen rollen gereden en werkelijk nooit een opvallende reactie bij het paard waargenomen. Bij de meeste paarden maakte het trouwens geen fluit uit of je op een gewone D-trens of op die met rollen reed. Sommige paarden die de gewoonte hadden het bit aan één kant vast te pakken bij een gewone trens, deden dit minder bij de rollentrens. Of het aan het koper of aan de rollen of aan een combinatie van die 2 factoren lag; zeg het maar.
Bij sommige paarden werkte het dus precies zoals de verkopers/ fabrikanten/ instructeurs vertellen.

Nu een voorbeeld van hoe een paard op electriciteit kan reageren en wat voor 'n impact dat kan hebben:
Ik gaf eens een paard een klapje op zijn kont, omdat hij voor de uitgang van een weiland stond en ik er met een pony langs moest.
Wat ik niet wist, is dat het paard met zijn borst tegen het draad stond, waar op dat moment gewoon stroom op stond. Misschien maakte hij geen 'aarde' omdat hij aan zijn voorhoeven met rubber zooltjes was beslagen, maar op het moment dat ik hem aanraakte, maakte ik kennelijk aarde, waardoor we allebei een behoorlijk opdonder van het schrikdraad kregen. Het paard maakte natuurlijk dat -ie wegkwam!
Het betreffende paard is nog wekenlang angstig geweest als ik bij hem in de buurt kwam en stond te bibberen als ik hem wilde poetsen.
Het duurde dus geruime tijd voordat hij mij niet meer met een electrische schok in verband bracht.

Ik ben er van overtuigd dat de paarden die ik met een trens met koperen rollen heb gereden, zich absoluut verzet zouden hebben als zij als gevolg van dat bit pijnlijke/ nare/ irritante stroomstootjes/ prikkelingen in hun mond zouden hebben gevoeld. Deze paarden hebben echter nooit op dergelijke wijze gereageerd.

Deze mening had ik al toen deze discussie begon.
Waarom was ik er zo op gebeten om een degelijke wetenschappelijk verklaring voor jullie stelling te horen?
Omdat die er IMO [nog steeds] niet is....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 16:25

Tussens stroom van een stroom draad en een prikkeling in de mond zit nogal een vershil hè
Totaal geen vergelijk.

En ja, ik heb zeker flinke verschillen gezien
Paarden die altijd drammen, dan slaafs, met amper contact aan de teugel in de krul lopen

geen 1 bit mag dat doen vind ik.
Dat vind ik uitting genoeg

En ja ze komen ook in verzet, ook dat heb ik gezien, maar na een paar keer weten ze ook wel dat het geen nut heeft, dus blijven ze trouw van het bit af.
Ruiter hangt ander bit in en het begint weer
Omdat er rt niks opgelost is en het paard weer durft.

Idem reaties dus dan wanneer een erg scherp bit inhangt, bij een ruiterhand die daar niet bij past.
Daar blijft een paard toch ook niet tegenin drammen?

En waren er maar meer paarden die op zo'n dingen totaal in de staak gingen, maar paarden zijn wat dat beterft veels te goed.
Op een enkeling na, die kreeg ja dan ook op een africhtingstal.
En wat je dan hoorde wat voor bitten en hulpteugel arsenaal er allemaal al was gebruikt, om te janken

En de wetenschappelijke verklaring, die staan er ondertussen genoeg in het topic, maar als je ze niet wilt geloven, moet je zelf weten.

Ik heb genoeg gezien op africhtingstallen, om het mijne te weten...

Voor de rest ga ik hier geen reactie meer geven
Zie ik het nut niet meer van in
wacht op de mails (hopelijk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 18:35

Citaat:
Naar aanleiding van uw e-mail d.d. 8 september 2005, berichten wij u als volgt;

De ontwikkeling van het harnachement en dus ook de bitten voor paarden is steeds in beweging. Door de FEI (internationale bond voor de paardensport) worden bitten bestaande uit verschillende soorten legeringen toegestaan. De KNHS volgt de FEI voor wat betreft de regelgeving.

Wij hopen u voldoende te hebben geïnformeerd,

Mailtje van niks, gewoon FEI achterna hollen.

En bedoeld ze daarmee dat een bit met verschillende soorten legeringen zijn toegestaan, zoals aurigan?
want dat was de vraag uiteraard niet.

of bedoeld ze verschillende legeringen (metalen) in 1 bit?
Dan is het klakkeloos Fei na hollen.

Jammer, hier hebben we dus weinig aan.
Wachtend op de volgende mails

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 19:46

Laat ik nu net dit tegenkomen op een website...

Afbeelding

Kieffer Bimeta 3000 watertrens

Speciaal voor paarden met een moeilijke mond is dit bit van Kieffer, het linker en rechter deel zijn van verschillende metalen. Dit geeft het paard een vreemde tintelende beleving in zijn mond, waardoor het bit makkelijke wordt losgelaten.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 20:13

lezen ze mee met dit topic ofzo!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 20:18

Zijn anderen nu overtuigd?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 20:32

Heel interessant! Ik ben even op de Kieffer-site wezen neuzen en zij prijzen het bit aan met deze tekst:

Eine Wassertrense mit einzigartiger Wirkungsformel. Ihr besonderer Aufbau aus zwei Metallen erzeugt in Verbindung mit Speichel ein positives, anregendes Kraftfeld.
Dieses "schmeckt dem Pferd" im wahrsten Sinne des Wortes so gut, dass es zu vermehrter Maultätigkeit und Zunahme der Speichelproduktion durch Abkauen des Gebisses kommt
.

Mijn duits is niet denderend, maar hier staat volgens mij dat het paard juist een fijn gevoel in zijn mond krijgt van dit bit?

Bekijk de hele [Acrobat Reader] tekst via http://www.kieffer-saddle.de/pages/katalog.html en vervolgens Metallwaren - ZIP 410 KB aanklikken en naar beneden scrollen.
Ik heb trouwens nergens kunnen vinden uit welke verschillende metalen het bit bestaat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 20:33

Maar staat een 'moeilijke mond' nu gelijk aan een paard wat het bit vastpakt ??

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 21:16

Moeilijke mond ligt aan de hand van de ruiter

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 23:14

Very interesting allemaal!! Ik vind het wel lastig beoordelen hoor. Hoe kan een mens nou ooit bepalen of ze de Tintelende schokjes nou juist lekker vinden, en daardoor loslaten, of juist naar vinden, en daardoor los laten???

1 ding staat dus kennelijk wel vast? Het geeft tintellingen die komen door stroom schokjes?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 08:34

Er staat niet dat het stroom schokjes zijn, volgens mij. Ze hebben het over een "krachtveld"
En dan nog; volgens hen is dat positief. (tuurlijk!) Maar dan vraag ik me wel weer af hoe ze dat weten?!

Aan de andere kant; zouden paarden niet ongelofelijk heftig reageren als het echt negatef zou zijn?

Btw; wij hebben een paard dat de gewoonte had om het laatste stukje lint van de omheining los te trekken als we ze 's avonds ophaalden. (ik bedoel het uiteinde, bij het hek, zeg maar. Ze wist gewoon dat er dan geen stroom op stond en pakte het lint tussen dr kaken en vond het leuk om het uit de laatste isolator te trekken.

Om haar dat af te leren hebben we er dus een keer wél stroom op laten staan. Mn wederhelft loopt die kant op, paard ziet haar aankomen en denkt "Ah, er staat geen stroom op, ff klieren!"
Paard voelt eerst nog even voorzichtig aan het lint (maar de "tik" was dus net geweest) vervolgens pakt ze het lint vol in dr bakkes (als een bit ) en krijgt toch een oplawaai!! Dus als het over stroom stoot(jes) in de mond gaat kan die van haar er ook over mee praten en ze vond het echt niet fijn! Ze heeft het nadien nooit weer geprobeerd!
Overigens wordt ze wel gereden met een trensje met koperen inlages en een rolletje in het midden. (en af en toe pakt ze het bit nog vast, dus misschien moeten we iets "zwaarders" in de strijd/mond gooien )
Laatst bijgewerkt door Asciugamano op 15-09-05 08:44, in het totaal 3 keer bewerkt

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 08:38

Niet als het "lichtelijk irritant" is. Negatief hoeft niet aldtijd vreselijk te zijn, kan ook gewoon "vervelend" zijn.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 08:39

kan me voorstellen dat een paard met z'n hoofd zou gaan gooien als hij het niet prettig zou vinden. of schudden ofzo. Maar niet lekker loslaten en ontspannen lopen, dat lijkt mij nou geen normale reactie op een negatief gevoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 08:39

Zouden paarden niet enorm heftig reageren als de slof tussen de knieen word getrokken
Zouden ze niet enorm heftig reageren als een ruiter een bit door de mond ragt?

helaas doen er dat maar een paar, de rest is veel te vriendelijk daarvoor.

Dus ik denk met het bit niet anders.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 08:40

sflj ik denk dat er best wel paarden zijn die je zo een bit niet in moet hangen, voor je eigen veiligheid Deze paarden zullen dat ook heel waarschijnlijk niet nodig hebben

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 08:41

Ik vergelijk het met sporen. Dat is ook negatief, en lichtelik irritant, plus een "prikkel". Daar reageren 9 van de 10 paarden ook niet heftig op.