Kan je rijden als je Z bent?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 10:59

Lielle schreef:
Ik denk dat over de hele linie gezien een groep Z springruiters beter kan rijden dan een groep Z dressuurruiters. Over individuele gevallen oordelen blijft altijd een probleem.

Vind ik ook. Je moet echt wel een goed ruitergevoel hebben om een paard in een Z parcours fijn rond te rijden.

WHOOPY

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 11:25

Je kan de vraag ook andersom stellen (gewoon een leuk idee, toch?). Kan je rijden als je geen Z ruiter bent? Haha!
Zelf rijd ik helemaal geen wedstrijden, ben gewoon een recreatieruiter die lekker een beetje dressuurt, af en toe een klein sprongetje maakt en lekker in het bos rond hobbelt. Dit doe ik al 30 jaar, dus ik denk dat ik wel een beetje kan rijden Haha!, maar een topper zal ik nooit worden, heb gewoon de ambitie niet.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 11:28

Scum schreef:
Vind ik ook. Je moet echt wel een goed ruitergevoel hebben om een paard in een Z parcours fijn rond te rijden.

Citaat:
idem als wat er net gezegd is. Ik denk dat over de hele linie gezien een groep Z springruiters beter kan rijden dan een groep Z dressuurruiters. Over individuele gevallen oordelen blijft altijd een probleem

Mijn eerste reactie is om hier tegenin te gaan.... Mag ik jullie gedachtengang hierachter weten??? Ben wel benieuwd namelijk. (Niet om perse dwars te willen doen ofzo hoor, maar ben wel benieuwd naar de 'uitleg')

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 11:30

Sorry kan het niet laten om te reageren Haha!

Ik heb een lange tijd gewerkt als groom voor springruiters die in de Z klasse of hoger sprongen en ik kan je een ding vertellen deze paarden worden wel degelijk een gedegen dressuur training krijgen alleen gebeurt dit negen van de tien keer door de grooms!
Zegt dit dan iets over de springruiters in de Z klasse?

Ik vindt de uitspraak dat als je Z bent wel kan rijden geen juiste uitspraak omdat er altijd wel uitzonderingen zijn.

Iedere tak van paarden sport heeft zijn eigen moeilijkheids graat!
Of je nu buitenrijdt, dresuurt, springt, SGW start, aangespannen, voltigeerd of western rijdt!
(enz)

Als je paard rijd ben je nooit uitgeleerd. *LOL*
Volgens mij gaat het er meer om dat je iedereen in zijn eigenwaarde laat en respecteerd wat voor tak hij/zij in de paardensport ook uitoefend.

Gr ALice

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 11:34

Het allermakkelijkste is een discussie te voeren door te zeggen: Jullie hebben het zelf niet gereden en zullen dus wel gefrustreerd zijn.

Daarmee geef je aan dat je de tegenpartij in de discussie niet gelijkwaardig vind en daarmee is de hele discussie weg. Beetje jammer!

Ooit weleens bedacht dat iemand niet gefrustreerd is over het wel of niet in een bepaalde klasse rijden? Als ik naar mijn persoonlijke situatie zou kijken en ik zou gefrustreerd zijn dan zou ik wel zorgen dat ik Z werd. Ik heb een fijn paard, ik heb vervoer, ik kan het financieel aan. Maar ik heb er helemaal geen zin in……..

Maar nu ben ik wel gefrustreerd Verward

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 11:34

oh whoopy... nee, ik denk dat jij niet kan rijden, want je rijdt geen Z Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 11:35

Om goed te leren paardrijden is een mensenleven te kort. Daar wilde ik het maar bij laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 11:36

Marshaha schreef:
oh whoopy... nee, ik denk dat jij niet kan rijden, want je rijdt geen Z Haha!

Ik hoef helemaal niet te kunnen rijden. Ik vind dat ik ook niet kan paardrijden Haha! Als een van mijn paarden kwalitatief goed lijken ga ik er niet eens zelf opzitten!

Van wie zou ik goed moeten paardrijden Verward

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 11:39

Sjuimpje schreef:
Er reageren mensen die van de hoed en de rand lijken te weten en ons kunnen vertellen dat het Z niet veel voorstelt... (...) Z zegt niet alles, maar ik vind dat veel mensen wel erg denigrerend doen.

Waar zie jij dat in dit topic dan gebeuren? Ik heb juist het idee dat dit een fijne discussie is waarbij alle 'partijen' elkaar in hun waarde laten, wél met hun eigen argumenten komen maar daarbij zeker niet denigrerend doen. En mocht hier en daar wel die indruk worden gewekt door een wat ongelukkig gekozen formulering, dan is er altijd wel iemand die vraagt of het daadwerkelijk zo stellig wordt bedoeld.

Denigrerend doen en zeggen dat het Z niet veel voorstelt - dat soort reacties ben ik echt nog niet tegengekomen in dit topic. Of ik moet er met mijn gekleurde bril finaal overheen gelezen hebben. Knipoog

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 11:40

haha Pipo,

Mooi antwoordt hoor! OK dan!

Ik kan dus als westernruiter ook helemaal niet rijden omdat je bij ons nooit Z kan worden!!! Haha!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 11:40

Pipo schreef:
Ik hoef helemaal niet te kunnen rijden. Ik vind dat ik ook niet kan paardrijden Haha! Als een van mijn paarden kwalitatief goed lijken ga ik er niet eens zelf opzitten!

Van wie zou ik goed moeten paardrijden :?

Van je paard?? Schijnheilig Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 11:45

[KH] Brains (mopje in het Engels)

huh?? er gaat iets niet goed met copy-paste van de URL

/edit deze dus
[WD] wat is moeilijker, dressuur of springen?

Even heel kort door de bocht: in het Z dressuur kun je ook komen met een heleboel volharding en veel wedstrijden. Dat krijg je in het springen gewoon simpelweg niet voor elkaar, de winstpunten moet je toch meer verdienen, omdat er nou eenmaal geen sinterklaas jury's bestaan in een springring. Maar dat is een soor tbewijs uit het ongerijmde.

Maar even gewoon mijn privegevoel. Om een gecontroleerd parcours te kunnen rijden (en dus niet op hoop van zegen foutloos rondkomen) moet je een goede dressuurbasis hebben met een paard dat schakelt, sluit, verruimt en reageert op behoorlijk kleine aanwijzingen. Dat kunnen 'bedienen' noem ik oa ruitergevoel. Een Z dressuurproef vraagt dat ook, maar voor mijn gevoel is het simpeler om een redelijke Z proef te laten zien met een niet optimaal gereden paard Tong uitsteken dan een Z parcours daarmee rond te sturen.

Ik spring zelf fanatiek, en dressuur ook fanatiek.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 26-10-04 11:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 11:45

Amanda schreef:

Haha! Haha!:D:D

Daarom zeg ik, als ik een goed paard heb ( of dat vind door mijn eigen roze bril waardoor ik niet objectief naar mijn beest kijk Haha!) dan klim ik er niet op!

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 11:47

Amanda schreef:

haha te gek aman.

for the record: mijn reactie naar whoopy was echt niet serieus hoor.
Whoopy kan rijden als de beste Haha! (denk ik)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 11:50

Pipo schreef:
:D Haha!:D:D

Daarom zeg ik, als ik een goed paard heb ( of dat vind door mijn eigen roze bril waardoor ik niet objectief naar mijn beest kijk Haha!) dan klim ik er niet op!

Sorry, hij was ook wel heel flauw. Haha!

Je kunt het ook anders stellen. Hoe goed wil je paard dat je rijdt??
Tyrano wil het liefst dat ik helemaal niet rij en hem alleen op het land zet, maar goed, klein detail.
Wat ik belangrijk vind is dat je een paard goed over de rug laat lopen en hem niet hindert in zijn bewegingen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 11:51

Als iemand zich aangesproken voelt door mijn post, so be it, ik heb bewust termen als 'vaak' gebruikt en termen als 'altijd' achterwege gelaten.

Enne Karin, ik heb even de 1e pagina van dit topic er bij gepakt, verder heb ik niet gekeken:
Sorane"]
Rijden in het Z zegt niets.
Er zijn mensen (noem geen namen) die hun paard er letterlijk en figuurlijk naartoe getrapt hebben.
[/quote]

[quote="Remember schreef:
Het Z-label heeft een bepaalde status, maar geen status die om rijtechnisch kunnen draait helaas

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 11:53

Er is een verschil tussen: Z zijn en Z rijden. Er zijn veel mensen Z, maar het percentage wat Z rijdt is schrikbarend.
Net zoals de stelling Paardrijden of Ik rijdt paard

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 11:53

Lielle schreef:
Maar even gewoon mijn privegevoel. Om een gecontroleerd parcours te kunnen rijden (en dus niet op hoop van zegen foutloos rondkomen) moet je een goede dressuurbasis hebben met een paard dat schakelt, sluit, verruimt en reageert op behoorlijk kleine aanwijzingen. Dat kunnen 'bedienen' noem ik oa ruitergevoel. Een Z dressuurproef vraagt dat ook, maar voor mijn gevoel is het simpeler om een redelijke Z proef te laten zien met een niet optimaal gereden paard Tong uitsteken dan een Z parcours daarmee rond te sturen.

En dan kom je ook weer terecht bij de 'algemene c.q. basisvaardigheden' en 'specifieke vaardigheden' waar we het een paar pagina's geleden over hadden.

Om dressuur te kunnen rijden hoef je niet per se gesprongen te hebben (het is misschien een pre, maar niet absoluut noodzakelijk). Maar om te kunnen springen moet er toch wel een zekere dressuurbasis aanwezig zijn, zowel bij paard als ruiter.

En natuurlijk die dosis 'gevoel', hoewel het ook heel moeilijk te omschrijven is wat dat precies inhoudt (vast net zo moeilijk als de definitie van 'kunnen rijden'). En ook dat gevoel bestaat weer uit vele factoren, een basisdeel en een specifiek deel. Misschien heb je wel helemaal geen gevoel voor afstanden inschatten, maar kun je wel je paard met succes rondsturen in een trailwedstrijd. Voor dat laatste moet je immers ook heel beheerst kunnen rijden, maar dat is IMO beheersing van een net iets andere orde dan beheersing in een springparcours.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 11:54

Sjuimpje schreef:
Enne Karin, ik heb even de 1e pagina van dit topic er bij gepakt, verder heb ik niet gekeken:

Dan denk ik dat je toch een heel vruchtbare discussie hebt gemist. Knipoog

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 11:54

Oef Lielle, ik ga er even over nadenken (lunchpauze, hihihihi)...

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 11:57

Karin, ik heb natuurlijk de rest van de discussie wel gevolgt, maar had geen zin om nog meer letterlijke uitspraken erbij te zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 11:57

Sjuimpje schreef:
Als iemand zich aangesproken voelt door mijn post, so be it, ik heb bewust termen als 'vaak' gebruikt en termen als 'altijd' achterwege gelaten.

:

Het onderwerp is verkeerd gestart door de verhitte discussie van het met hoedje starten ja of nee.
Daaruit is eigenlijk de discussie gestart dat als je Z rijd dat je goed genoeg rijd om er af te vallen ja of nee.

De hele discussie is dus vanuit een verkeerd oogpunt gestart, alleen was het wel mijn idee Bloos

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 12:19

ik hoop in ieder geval wel een beetje dat je dan kan rijden...in de Z.
maar het kan altijd beter en de mensen die dat dan niet vinden...die kunnen dan niet rijden..

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 13:00

sommigen kunnen wel rijden Haha! anderen niet. die zijn dan met eengoed paard en veel wedstrijden ergens gekomen, maar dat wil nog niet zeggen dat de ruiter goed is.

daar heb ik al zat voorbeelden van gezien.. zjn ook mensen waarvan de paarden dan neens met peesblessures en alles staan.. omdat ze denken n een nood tempo het z in te moeten.. want anders ben je nix waard...
zo het lijkt..

onzin vind ik het.. maar ja... moet iedereen leker voor zich zelf weten.
maar dat betekend nog niet of je kan rijden of niet.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 13:17

Pipo schreef:
Om goed te leren paardrijden is een mensenleven te kort. Daar wilde ik het maar bij laten.

Wat dat betreft ben ik het helemaal met je eens Knipoog