Stalgeld 2026, wat mag jij betalen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 19:36

Die stalhouder is kennelijk ,,wakker,, geworden en beseft zich hij jaren veeeel te weinig gerekend heeft en dat daar flink van geprofiteerd is.
Succes met zoeken naar andere plek dan, dat zal er ook niet gratis gaan zijn

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 19:39

Skessa_ schreef:
Ik dacht dat een stalhouder max 5 of 10% per jaar omhoog mocht.
Maar dat zal ik dan wel fout hebben.

Ik heb werkelijk nog nooit op een stal gestaan met een contract.

Maar hoezo dacht je dat? Nee, er zijn helemaal geen vaste percentages. Als je geen contract hebt is het nog steeds afhankelijk van wat je afgesproken hebt, want mondelinge afspraken zijn ook gewoon geldig. Heb je maar 1 prijs afgesproken en niks over verhogingen dan mogen ze dus ook niet verhogen.
Maar ik zou dus juist overal wel wat op papier willen hebben, dan kom je ook nooit op een punt van hun woord tegen het jouwe over afspraken.

DuoPenotti schreef:

Dat zeg ik allemaal toch? Het is afhankelijk van wat je afgesproken hebt. Als er niks afgesproken is over verhogingen mag het niet, wordt er wel gesproken over jaarlijke verhogingen met inflatie dan mag er jaarlijks verhoogd worden, maar dat lijkt me hier dus niet(tenzij die 200 euro het inflatie percentage zou zijn dan). Of er moeten zoveel faciliteiten bijgekomen en veranderd zijn, dat kan wel een reden zijn voor een nieuw aanbod en dus prijsverhoging.

Voor huurwoningen wordt het geregeld door de overheid en staat het maximum vast. Voor pensionstalling niet. Dat is helemaal afhankelijk van wat er in contract staat of afgesproken is.
In dat hele artikel worden ook geen vaste percentages genoemd.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 19:45

Cinnepin schreef:
Ik ben ook wel benieuwd wat je eerst betaalde dan?

Volgens een eerder bericht in dit topic betaalde ze 380 euro per maand in omgeving Eindhoven.

Blue_Eyes schreef:
Vooralsnog €380, volpension, alleen 1x per week inloopstal en paddock uitmesten.
Onbeperkt hooi, 1 a 2x voer (wat je zelf aangeeft), 24/7 in de kudde met enorme schuilstal en overkapping. Stalbaas schuift 's morgens de mest wel uit de overkapping en voert hooi en krachtvoer. Ook de zorg voor ons veulen en evt paarden die wel 's nachts op stal gaan, wordt geregeld.
We hebben een overdekte bak, longeercirkel en staan op 50 meter van het bos.
Edit: regio Eindhoven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 19:48

Blue_Eyes schreef:
Nou, ik kom er even op terug... Onze stalbaas gooit de prijzen met €200 per paard per maand omhoog. Dat gaat hem dus niet worden. Kan ertegen in geweer gaan maar dat verziekt ook de sfeer. Er vertrekken dus megaveel mensen.

Zo dan, wil hij iedereen weg hebben?

Van 380 naar 580 is nogal een klap.

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 19:48

Popstra schreef:
Die stalhouder is kennelijk ,,wakker,, geworden en beseft zich hij jaren veeeel te weinig gerekend heeft en dat daar flink van geprofiteerd is.

En het is ook maar de vraag hoeveel er uiteindelijk gaan, als alle stallen in de regio gelijkwaardig zijn aan prijs..
mensen schrikken vaak en zeggen te vertrekken maar als ze dan gaan rondzoeken en je huidige stal is kwa zorg goed dan heb je kans dat er meer blijven dan gedacht.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 19:49

Popstra schreef:

Los van of de stalhouder sliep of niet, waar hij zelf bij is geweest, trouwens, in één klap 200 euro omhoog is echt bizar veel.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 19:50

Je moet ook maar weer een nieuwe plek vinden die aan je eisen voldoet en dat is niet zo makkelijk.
200 euro meer betalen is bizarre verhoging, maar je weet wel wat je aan je pensionstal hebt, dus ik denk dat ik het het alsnog zou betalen wanneer ik verder supertevreden zou zijn.
(en wanneer ik het financieel kon opbrengen :$ )
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 08-12-25 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Re: Stalgeld 2026, wat mag jij betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 20:05

Begrijp me niet verkeerd, vind het ook niet kunnen hoor zo veel in 1x
Mij zou ook de schrik om mn hart slaan dan

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 20:22

MyWishMax schreef:
Skessa_ schreef:
Ik dacht dat een stalhouder max 5 of 10% per jaar omhoog mocht.
Maar dat zal ik dan wel fout hebben.

Ik heb werkelijk nog nooit op een stal gestaan met een contract.

Maar hoezo dacht je dat?

Zo'n 15 jaar geleden eens ergens opgevangen _O-

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 20:46

€200,- omhoog is echt bizar! Hoe vinden je andere stalgenoten dit? Ik zou zelf niet opeens €200pm extra op kunnen hoesten

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 20:51

Popstra schreef:

Nou nou... Het was €380, in een regio waar dat een normale prijs is. Het wordt nu dus €580. We hebben nu 2 alternatieven, met meer faciliteiten, een optie voor €375 en een voor €355.

We hebben het hier over 24/7 buiten met schuilstallen, volpension maar wel uitmestdienst 1x per week. Hooi zit erbij maar eigen krachtvoer en een overdekte bak met open wanden. €580 is hier in de regio redelijk ongekend, dat is eigenlijk alleen voor de luxe dressuurstallen met 3 Agterberg-bakken, een solarium en 2 stapmolens, dat werk.

Edit @Ballard_L: wij dus ook niet en zeker niet voor 3 paarden.

Edit 2:
In het contract staat dat alleen met wederzijds goedvinden de prijs mag worden verhoogd. Dat is nu dus niet het geval, maar ik denk niet dat we met deze meneer wat bereiken met protest.

Mijn stalgenoten zijn er niet blij mee, zacht gezegd. Er staan 17 paarden van zo'n 12 eigenaren en ik heb al van 4 anderen gehoord dat ze ook op zoek gaan naar iets anders, bij elkaar dus minimaal 8 paarden die hij in een klap kwijt is.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 08-12-25 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 20:56

Blue_Eyes schreef:
Popstra schreef:

Nou nou... Het was €380, in een regio waar dat een normale prijs is. Het wordt nu dus €580. We hebben nu 2 alternatieven, met meer faciliteiten, een optie voor €375 en een voor €355.

We hebben het hier over 24/7 buiten met schuilstallen, volpension maar wel uitmestdienst 1x per week. Hooi zit erbij maar eigen krachtvoer en een overdekte bak met open wanden. €580 is hier in de regio redelijk ongekend, dat is eigenlijk alleen voor de luxe dressuurstallen met 3 Agterberg-bakken, een solarium en 2 stapmolens, dat werk.

Ik vind het bedrag wat het nu word een normale prijs ( vol pension en een overdekte rijbak ).
Heel eerlijk , met een prijs van €380 blijft er weinig over .. dat is gemiddeld €12 per dag , dat kan natuurlijk ook niet uit als bedrijf. Maar het was slimmer geweest dit in de afgelopen jaren al langzaam door te voeren.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 20:59

Tja, hier betaal je echt nergens 580 voor een stal als deze. Zoals ik al zei, echt alleen voor hele chique dressuurstallen met alles erop en eraan. Zelfs de veearts begon te lachen toen we dit vertelden...

Hij heeft geen kosten aan stro, want alles staat buiten. Hij geeft zelf aan dat hij dagelijks 3 uurtjes ermee bezig is.

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 21:01

Blue_Eyes schreef:
Tja, hier betaal je echt nergens 580 voor een stal als deze. Zoals ik al zei, echt alleen voor hele chique dressuurstallen met alles erop en eraan. Zelfs de veearts begon te lachen toen we dit vertelden...

Schijnbaar denkt die het wel te kunnen gaan verhuren en natuurlijk zijn goed recht .
Dat een dierenarts om dat bedrag zou lachen is ook absurd .. €19 gemiddeld per dag, daar moet alles vanaf , dan praten we nog niet over een normaal loon als zelfstandige.
Laatst bijgewerkt door Dressage1990 op 08-12-25 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 21:02

Hij wil het niet meer verhuren en neemt geen nieuwe pensionklanten meer aan. Ik denk dat hij er eigenlijk mee wil stoppen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 21:04

Blue_Eyes schreef:
Hij wil het niet meer verhuren en neemt geen nieuwe pensionklanten meer aan. Ik denk dat hij er eigenlijk mee wil stoppen.

Dan is dit wel een goede manier om het aan te pakken :+.

Ik zou ook lachen wanneer iemand mij zou vertellen dat het stalgeld in één klap 200 euro meer wordt per maand.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 08-12-25 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 21:04

Nou zeg dat wel :=

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 21:09

_San87_ schreef:
Blue_Eyes schreef:

Ik zou ook lachen wanneer iemand mij zou vertellen dat het stalgeld in één klap 200 euro meer wordt per maand.

Veel stallen zijn €150 gemiddeld omhoog gegaan afgelopen jaren , die gingen gemiddeld twee keer per jaar omhoog , nu is het ineens een groot bedrag maar uiteindelijk komt het op het zelfde neer. Daarom verhogen de meesten stallen ook meerdere keren, dan valt het minder op voor de mensen maar onder aan de streep blijft het hetzelfde .

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 21:11

Dressage1990 schreef:
_San87_ schreef:

Veel stallen zijn €150 gemiddeld omhoog gegaan afgelopen jaren , die gingen gemiddeld twee keer per jaar omhoog , nu is het ineens een groot bedrag maar uiteindelijk komt het op het zelfde neer. Daarom verhogen de meesten stallen ook meerdere keren, dan valt het minder op voor de mensen maar onder aan de streep blijft het hetzelfde .

Gemiddeld 150 euro verdeeld over een aantal jaar is heel wat anders dan 200 euro in één keer.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 21:11

Ik denk dat die dierenarts heel goed weet wat hier in de regio een gemiddelde prijs is.
Dat zijn prijzen die in de Randstad misschien normaal zijn, maar hier is dat echt belachelijk.
Ik ken ook geen enkele stal die de afgelopen jaren zo veel gestegen is. Natuurlijk zijn ze iets omhoog gegaan, misschien alles bij elkaar wel €100-120 in 5 jaar, maar nergens dat ik weet 150 en zeker niet in 1 klap 200.

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 21:13

Blue_Eyes schreef:
Ik denk dat die dierenarts heel goed weet wat hier in de regio een gemiddelde prijs is.
Dat zijn prijzen die in de Randstad misschien normaal zijn, maar hier is dat echt belachelijk.
Ik ken ook geen enkele stal die de afgelopen jaren zo veel gestegen is. Natuurlijk zijn ze iets omhoog gegaan, misschien alles bij elkaar wel €100-120 in 5 jaar, maar nergens dat ik weet 150 en zeker niet in 1 klap 200.

Maar welke regio zit jij ? Want in het midden van het land zijn dit ook normale prijzen, Randstad zou dit goedkoop zijn.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 21:22

Ik zit in Zuidoost-Brabant, hier is het echt absurd. €450 wordt hier al als heel duur gezien.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 22:21

Nadeel, ga met er een halve stal wat anders zoeken en je gaat allemaal in dezelfde vijver vissen.

Maar echt absurd zoveel ineens

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 09:49

Randstad is 580 niet perse goedkoop hoor. Dat is in hele delen van de randstad zelfs of hoog of een doodnormale prijs voor stal met binnenbak en meerdere bakken. Alleen dan wel met meer dan 1 bak, boxen, dus bodembedekking en krachtvoer erbij enzovoorts.

Hier zijn er idd stallen die ook zoveel omhoog gegaan zijn maar dan in stapjes. Wij gingen eerst jaarlijks met 10 euro omhoog oid, daarna 30 en daarna 2 keer per jaar 50.

200 euro erop als je wilt stoppen is wel een goede manier := Hoewel je ook gewoon kan aangeven te stoppen per datum x. Wij kregen het ruim een half jaar van te voren te horen en hadden ook geen opzegtermijn meer vanaf dat moment.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 10:04

Blue_Eyes schreef:
Popstra schreef:

Edit 2:
in het contract staat dat alleen met wederzijds goedvinden de prijs mag worden verhoogd. Dat is nu dus niet het geval, maar ik denk niet dat we met deze meneer wat bereiken met protest.

Mijn stalgenoten zijn er niet blij mee, zacht gezegd. Er staan 17 paarden van zo'n 12 eigenaren en ik heb al van 4 anderen gehoord dat ze ook op zoek gaan naar iets anders, bij elkaar dus minimaal 8 paarden die hij in een klap kwijt is.

Welke dwaas zet dat in het contract? Natuurlijk gaan ze daar niet mee akkoord. :=